رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برج زرندوئیه

يکي از شاهکارهاي هنر معماري يک قرن اخير را مي توان در برج زرندوئيه ملاحظه نمود. برج مذکور که دارای قدمت تاریخی زیادی است در وسط قلعه اي کوچک احداث گرديده و در 6 کيلومتري شمال زرند قرار دارد. خوشبختانه تا به امروز به لحاظ استحکام و مقاوم بودن مصالح و نيز تجربه مرحوم استاد شيخ رضا که يکي از معماران با سابقه بوده تا کنون برج مذکور از حوادث طبيعي بخصوص زلزله هاي 56 و 83 و همچنين عوامل فرسايش، سربلند و بدون هيچگونه خسارتي قد برافراشته است.

 

بازار وکیل

بازار سرپوشيده ي وکيل که در مقابل ميدان مرکزي شهر قرار دارد و درب هاي اصلي مسجد جامع در آن مي باشد به وکيل الملک اول (محمد اسماعل خان) حاکم روزگار قاجار انتساب دارد. روايت است که زني به نام حاجيه خانم بازار مذکور را به مبلغ 15 تومان مي خرد و چون خبر فسخ آنرا از طرف فروشنده (حاکم) مي شنود آنرا وقف مي کند.

لینک به دیدگاه

مسجد حسینیه قلعه زرند

مسجد حسينيه قلعه که در قسمت جنوب حسينيه قرار دارد، به روايتي مربوط به اواخر دوران زنديه مي باشد. سبک معماري مسجد مذکور، بسيار جالب و متشکل از سالن، ايوان و چند باب اتاق در قسمت جنوب است. معمريني که در حوالي مسجد زندگي مي کنند به نقل از اجدادشان قدمت احداث مسجد را 800 سال قبل مي دانند. صِفه مسجد بيشتر جهت عزاداري و احياي شب هاي قدر مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

مسجد حسینیه سقاخانه

حاج سيد هدايت تهامي که بيش از 75 سال از عمر خود را در نزديکي حسينيه مذکور گذرانده و سالها به عنوان متولي به مسجد مذکور خدمت نموده، به نقل از اجداد خود مي گويد: «يکي از قديمي ترين مساجد زرند مسجد حسينيه سقاخانه بوده که توسط مرحوم حسين غني زاده (حسين حسني) معروف به حسين (سفيد گر) که يکي از استادهاي مجرب بوده ساخته شده و گچ کاري درون مسجد توسط مرحوم حسين عالم نساء که از کسبه درون حسينيه بشمار مي رفته بر اساس نذري که کرده بود انجام گرفته است. مسجد مذکور داراي دو درب زنانه و مردانه جداگانه در داخل کوچه بوده و مرحوم آيت اله شاهرخي امام جماعت مسجد جامع در برخي روزها نماز جماعت را در مسجد مذکور برپا مي نمود حسينيه سقاخانه که در قديم به آن حسينيه (کوچکو) مي گفتند، بنا به اظهارات معمرين به چند قرن پيش بر مي گردد به لحاظ ايجاد مکاني به عنوان (سقاخانه) و ارائه آب خنک به عابرين و رفع عطش ايشان با نام سالار شهيدان و حضرت ابوالفضل العباس (ع) به همين سبب مکان مذکور در نزد اهالي از مکانهاي قابل احترام بشمار مي رود. بطوريکه اموات خود را در قديم در آن محل به خصوص در قسمت شرق حسينيه که داراي سالن کوچکي بود دفن مي کردند. دو گلدسته کاشيکاري زيبا در بالاي سقاخانه قرار داشت که مؤذن اوقات شرعي را اعلام مي نمود و گاه صدايش تا روستاي محمد آباد شنيده مي شد. سنگاب بسيار قديمي که گويا هنوز سالم باقي مانده موجود است. درخت (پتگ) بزرگي در ميان حسينيه قرار داشت که سايه سنگين آن تمام محوطه حسينيه را فرا مي گرفت. درخت مذکور که قبل از پيدايش آب قنات زرندوئيه که در حسينيه جريان داشت، از آب چاه آبياري مي شد و با خشک شدن قنات، آن هم خشک مي شود.

 

امامزاده حمزه

بناي امام زاده حمزه در قبرستان متروکه زرندوئيه که گويا نام قديم آن صَبران بوده مي باشد. اين امام زاده که به «پيرسبز» معروف است با چهار واسطه به امام زين العابدين مي رسداین امامزاده مورد توجه تمام اهالی از تشیع تا تسنن می باشد وتعداد زیادی از گردشگران برای زیارت این امام می آیند اخيراً توسط افراد خيّر بخصوص حاج سيد حسين عمراني مرمت هايي در امام زاده انجام گرديده است

لینک به دیدگاه

مقبره عبدالسلام زرندی

مقبره عارف بزرگ که در مرکز ريحان زرند قرار دارد به قرن هفتم هجري قمري بر مي گردد. شاه نعمت الله ولي چندين نوبت به ديدار شيخ عبد السلام زرندي در خانقاه ايشان ديدار و گفتگو کرده است. اهالي ريحان بخصوص مرحوم کربلايي قاسم اقبالي و همسرش مرحومه حاجيه بي بي سلطان اقبالي که از ارادتمندان مرحوم شيخ بودند، مقبره عبد السلام زرندي را بازسازي و تجديد بنا کردند.

 

مقبره خواجه فقیر

مقبره کريم الدين ابو المعالي معروف به خواجه فقيه از عرفاي قرن هفتم داراي قدمت مي باشد. مقبره مذکور که در محله حسين آباد زرند واقع گرديده داراي احترام اهالي زرند مي باشد اطراف این مقبره دارای فضای سبز است و گردشگران زیادی هم برای زیارت وهم برای گذراندن اوقات فراغت به این مکان می آیند روايت است آن مرحوم مرگ خود را به دست يکي از لشکريان غُز پيش بيني کرده عيناً به وقوع پيوسته است .

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

سلام دوستان

 

 

ما یک سایت بزرگ ایرانگردی به منظور افزایش توریسم در ایران راه اندازی کردیم . این سایت دارای امکانات بیشماری خواهد بود . برای تکمیل سایت و پیشرفت سریع تر سایت احتیاج به کمک دوستان هستش . هر شهری که زندگی می کنید ، اطلاعات شما در مورد مکان های دیدنی اون شهر زیاد هستش . برای اینکه ما و دیگران با شهر شما بیشتر آشنا شوند و افزایش توریسم شهر شما زیاد بشه لطفا در فروم سایت ما ثبت نام کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تا از اطلاعات شما در سایت اصلی استفاده کنیم .

یکی از کارهایی که قصد انجام آم را داریم مشخص کردن مکان در نقشه به منظور دسترسی راحت تر گردشگران می باشد که بدون کمک شما امکانپذیر نیست . اگه اطلاعاتتون در مورد شهرتون زیاد هست و وقت کافی دارید می تونید مدیریت قسمت مربوطه روبه عهده بگیرید

 

 

site:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...