رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

باتوجه به نوآوری ها و اصلاحات صورت گرفته در زمینه ساختار،عملکرد و کاهش وزن اجزای کامپوزیتهای بتنی باید مسیر و روند جدیدی را در زمینه منسوجات تقویت کننده دنبال کرد.در مقایسه با روش متداول تقویت با استفاده از فولاد،مواد لیفی شامل شیشه و کربن مقاومت در برابر خوردگی و همچنین ثبات بسیار بالایی دارند که این موارد منجر به تهیه منسوج تقویت کننده ای با ضخامت کمتر نیز میگیرد. تحقیقات براین مبناست که قادر به استفاده بهینه از خصوصیات پارچه های چندلایه دوخته شده که از نخهای فیلامتی مقاوم در برابر قلیا تولید میشوند، در جهت تسلیح و تقویت نیست.بنابراین ضروری است که محصول نساجی تکمیل شده هایی که در درجه اول قابلیت جابجایی آسان را داشته باشد، به گونه ای که ساختار آن دچار تغییرات نامطلوبی نشود و در درجه دوم آمیختگی یکنواخت و همگنی با بتن داشته باشد تا توزیع یکنواخت نیروها بر روی فیلامنتها صورت بگیرد،تولید شود.

تجربیات به دست آمده حکایت از مشکلات بسیار زیادی در این 2 مورد داشته است.زیرا در مرحله جابجایی،فیلامنتها درون ساختار تغییر شکل پیدا میکنند و این پدیده باعث کاهش محسوس ثبات میشود.از طرف دیگر فیلامنتهای کناری نفوذ کافی درون بتن دارند ولی فیلامنتهای مرکزی تقریبا آمیختگی با بتن ندارند.این فیلامنتها فقط به صورت اصطکاکی با ماتریس بتن در تماس هستند و عملا نیرویی را تحمل نمی کنند.این مشکل را باید با به کار بردن پوشش مناسب جهت بهره برداری از تمام پتانسیل های منسوجات تقویت کننده برطرف کرد.

پیشرفت های صورت گرفته

با استفاده از عملیات پوشش کاری و خشک کردن ، امکان افزایش ثبات ساختاری پارچه های شبکه ای و همچنین فعال کردن اجزای درونی آن وجود دارد.بنابراین خصوصیات لایه مورد استفاده چسبندگی آن درون بتن تقویت شده به وسیله منسوج بهبود می یابد.

جهت دستیابی به این شرایط،فیلامنتهای درونی فیلامنتها باید به یکدیگر متصل شوند و در نتیجه ضروری است که ماده پوشش کاری تا مرکز فیلامنت نفوذ کند.براین اساس از دستگاه پخش کننده پلیمرهایHydrous که بوسیله شرکت Institute Leibnizارائه شده است،به عنوان وسیله پوشش کاری منسوج تقویت کننده استفاده شد.

استفاده از روش توزیع پلیمر بر روی سطح منجر به بهبود اثر ترکیبی و چسبندگی لایه رشته های ضخیم درون بتن تقویت شده بوسیله منسوج می شود.بر اساس بررسی های تجربی صورت گرفته و تجزیه تحلیل های روش های تثبیت ساختار،یک ترکیب از غلتک پوشش دهنده و سیستم خشک کننده مادون قرمز برای پوشش کاری ماشینهای حلقوی چند محوری ارائه شده است.

استفاده از تکنولوژی بافندگی لنو:

تا به امروز از پارچه های چند لایه شده برای ایجاد شبکه های تقویت کننده استفاده شده است.اخیرا تکنولوژی بافندگی لنو مورد توجه قرار گرفته است زیرا این روش امکان تولید پارچه های تاری پودی شبیه پارچه های چند لایه را فراهم آورده است.در ساختارهای لنو نخهای تار به دلیل جابجایی موقعیت نسبت به نخهای پود باعث کنترل بیشتر نخهای پود میشوند،بنابراین سرعت سرش و جابجایی نخها در این پارچه ها کاهش می یابد.از سوی دیگر در این پارچه ها میزان انحراف و جابجایی نخها بسیار کاهش می یابد،زیرا نخهای مجاور از جابه جایی یکدیگر جلوگیری میکنند.

در نگاهی دوباره به پارچه های چند لایه مشاهده میشود که نخ احاطه کننده و اتصال مورد استفاده،باعث کنترل بهتر فیلامنت تقویت کننده و همچنین منجر به افزایش چسبندگی ماتریس مواد و بهبود روند تخریب نیروهای وارده میشود.موارد مذکور را در جهت پارچه های لنو نیز میتوان به دست آورد.

در یک نوع ماشین بافندگی تاری پودی ابداعی شرکت EasylenoT2 دورنیر و پوشش کاری شرکت Menzel Karl ،یک غلتک پوشش دهنده،یک سیستم فشاردهنده و واحد خشک کننده مادون قرمز وجود دارد.به علت ارتباط مستقیم دستگاه بافندگی و سیستم پوشش کاری،پارچه پس از تولید بلافاصله پوشش کاری میشود.بنابراین نخ های ساختار منسوج دیگر امکان جابجایی را پیدا نمیکنند. تنها با استفاده از سیستم پوشش کاری امکان تولید ساختارهی شبکه ای مورد استفاده در جهت تقویت بتن وجود خواهد داشت.بنابراین علاوه بر تکنولوژی اول یعنی پارچه های چند لایه متصل چند محوری،یک روش دیگر نیز ارائه شده و پارچه های تاری پودی تقویت شده دو محوری است.

مزایای پارچه های لنوT

در مقایسه با پارچه های متداول تاری پودی مانند تافته ،نیروهای وارده بر نخ در این سیستم کاهش یافته و درنتیجه امکان استفاده از الیاف با کارایی بالا و همچنین افزایش راندمان فراهم میشود.در مقایسه با پارچه های چند لایه،این پارچه ها دارای نخهای احاطه کننده کمتری هستند و هزینه های تولید آنها نیز پایین تر است.

 

مجله نساجی امروز.شماره 69.بهمن 1386

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

با تشکر از شما دوست عزیز از مقاله شما خیلی استفاده کردم

یک سوال داشتم .ایا این مواد در برابر حلال های نفتی مثل تینر مقاوم هستند.ومیتوان درصنعت فایبرگلاس بجای پشم شیشه از این الیاف استفاده کرد؟

لینک به دیدگاه
با تشکر از شما دوست عزیز از مقاله شما خیلی استفاده کردم

یک سوال داشتم .ایا این مواد در برابر حلال های نفتی مثل تینر مقاوم هستند.ومیتوان درصنعت فایبرگلاس بجای پشم شیشه از این الیاف استفاده کرد؟

درود...:icon_gol:

سپاسگزارم...:icon_gol:

بافت لنو نوع خاصي از بافت پارچه است و ما بيشتر به بررسي ساختارش ميپردازيم اما در مورد اثرات مواد شيميايي بر روي ايم ماده اطلاعي ندارم ...:ws52:

پيگير سوالتون خواهم بود و سعي ميکنم جوابشو پيدا کنم...:ws37:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...