رفتن به مطلب

چگونه کامپیوتر خود را در مقابل ویروس‌های خودراه‌انداز محافظت کنیم؟


ارسال های توصیه شده

يكي از روش‌هايي كه ويروس‌ها براي آلوده كردن كامپيوترهاي قرباني استفاده مي‌كنند، قابليت Autorun در درايوهاي ثابت و جداشدني (درايوهاي ديسك سخت، درايوهاي CD و DVD، درايوهاي USB و هارد خارجي) در سيستم ويندوز مي‌باشد. اما آيا اين قابليت واقعاً به درد بخور هست يا بيشتر باعث ويروسي شدن كامپيوتر مي‌شوند؟

به قول

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: «قابليت‌هاي Autorun و Autoplay جزئي از سيستم عامل‌هاي مايكروسافت ويندوز هستند كه تعيين مي‌كنند هنگامي كه يك درايو (اعم از ثابت و جداشدني مثل درايوهاي ديسك سخت يا درايوهاي سي‌دي يا درايوهاي USB و هارد اكسترنال) باز مي‌شوند چه اتفاقي بايد بيافتد (مثلاً چه برنامه‌اي به صورت خودكار اجرا شود). اين قابليت در ابتدا براي كاربران غيرحرفه‌اي ويندوز به وجود آمده بود تا هزينه‌هاي پشتيباني نرم‌افزارها را به حداقل برساند زيرا به محض گذاشتن سي‌دي و باز كردن درايو مربوطه در كامپيوتر توسط كاربر غيرحرفه‌اي، برنامه‌اي كه قبلاً توسط سازنده‌ي نرم‌افزار در سي‌دي تعبيه شده بود اجرا مي‌شد و كاربر را (مثلاً در نصب نرم‌افزار يا مانند آن) راهنمايي مي‌كرد.»

امروزه ديگر نياز چنداني به اين قابليت‌ها احساس نمي‌شود، مخصوصاً با توجه به آنكه سوء استفاده از اين قابليت باعث شده است كه ويروس‌هاي بسياري از اين راه شيوع يابند. كاربران حرفه‌اي و كساني كه به مسائل امنيتي اهميت مي‌دهند، ترجيح مي‌دهند كه اين قابليت را از بيخ و بن غيرفعال كنند تا خيالشان كاملاً راحت باشد كه ويروس جديدي از اين طريق به كامپيوترشان وارد نشود.

نرم‌افزار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اين توانايي را دارد كه اين قابليت آزاردهنده را در كامپيوتر شما غيرفعال كند و همچنين مي‌تواند با واكسيناسيون درايوهاي ثابت و جداشدني شما، از آنها در مقابل ويروس‌هاي Autorun (كه ممكن است موقع اتصال به كامپيوترهاي ديگران دچار آن شويد) محافظت نمايد.

استفاده از اين ابزار بسيار آسان است. كافي است نرم‌افزار را

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دريافت كرده و نصب نماييد. پس از نصب و اجراي برنامه، با زدن دكمه Vaccinate Computer مي‌توانيد قابليت Autorun كامپيوتر خود را با خيال راحت كاملاً غيرفعال كنيد. بدين ترتيب، ديگر هيچ ويروسي نخواهد توانست با استفاده از اين قابليت كامپيوتر شما را آلوده سازد. براي واكسينه كردن USB هاي خود در مقابل اين ويروس‌ها (هنگام اتصال به كامپيوترهاي ديگران)، هم كافي است دكمه Vaccinate USB را پس از انتخاب درايو USB مربوطه فشار دهيد. به همين سادگي.

340xsshot20100212144859.jpg

ايده‌ي نهفته در پشت اين نرم‌افزار از اين قرار است:

با زدن دكمه Vaccinate USB، يك فايل autorun.inf مخفي و حفاظت‌شده بر روي درايو شما ايجاد مي‌شود. ويروس‌ها براي اينكه بتوانند از قابليت Autorun بر روي USB شما سوء استفاده بكنند، بايد قادر باشند كه يك فايل autorun.inf روي USB شما بسازند اما غافل از آنكه شما خود قبلاً اين فايل را ساخته‌ايد و آن را محافظت‌شده و غيرقابل‌تغيير نموده‌ايد تا ويروس نتواند فايل دلخواه خود را ايجاد كند و بنابراين نتواند از USB شما براي شيوع خود استفاده كند.

اين نرم‌افزار رايگان بوده و حجم آن نيز فقط ۸۰۰ كيلوبايت مي‌باشد. البته نرم‌افزارهاي ديگري هم براي اين كار وجود دارد اما سازنده‌ي اين نرم‌افزار، شركت معروف پاندا مي‌باشد كه يكي از شركت‌هاي قوي در زمينه امنيت كامپيوتر است و احتمالاً برخي از شما از آنتي‌ويروس آن هم استفاده مي‌كنيد.

نكته:

هنگام نصب سه گزينه به شما داده مي‌شود كه يكي از آنها «واكسينه كردن USB هايي كه به كامپيوتر شما متصل مي‌شوند، به صورت خودكار» مي‌باشد. پيشنهاد مي‌كنم اين گزينه را حتماً تيك بزنيد چون گاهي آدم فراموش مي‌كند كه به صورت دستي به واكسيناسيون هر USB كه وصل مي‌كند بپردازد.

 

منبع: تفريح‌وار هر روز يك نوشتار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...