رفتن به مطلب

چه طور مدل را زیبا کنیم


Amin

ارسال های توصیه شده

سلام .من خیلی اوقات مدلهایی با کتیا مدل میکنم که مهندسی نیستن ولی دوست دارم که زیبا باشند .به نظر شما باید مدلو چه طور زیباش کنیم .چه طوری میشه عبارتهای انگلیسی را به مدل اضافه کرد .تو محیط اسکیج میشه تایپ کرد اما من تا حالا باهاش کار نکردم و نمی دونم میشه آیا رویه نوشته ها مانور داد یا نه .مثلا اگر بخواهیم روی مدل دوربینی که انجام دادم اسم کارخونشو بنویسیم باید چه کار کنیم و بعدش هم نوشت را برجسته کنیم .کلا چه طور میشه مدلو زیبا کرد ؟؟

 

5_7.jpg

 

این مدلو در تالار جایزه به فعالان تقدیم ابوذر مدیر شهرسازی کرده بودم :ws2:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سلام،

سوال خوبی است ولی جواب آن طولانی است.

1- اگر هدف زیبا سازی باشد می توان از Photo Studio استفاده کرد که می توان مدل را نورپردازی کرد، عکس و یا برچسب روی قسمت دلخواه مدل چسباند، و از تمامی امکاناتی که در یک عکاسی واقعی برای جلوه دادن استفاده می شود در این بخش بهره برد. البته کمی نیاز به داشتن حس و درک نورپردازی دارد که من کمش را دارم. متن را هم البته در این بخش باید ابتدا در نرم افزار گرافیکی که متن را ایجاد می کند بصورت تصویر ذخیره کرد و سپس در کتیا به شکل برچسب روی جسم چسباند. (دستور Sticker)

در سطح مقدماتی تر، اگر برای تک تک تکه های مدل جنس تعریف کنید هم می تواند مدل زیبا تری داشته باشید به شرطی که حالت نمایش کتیا را به حالت نمایش گرافیکی جنس تغییر دهید.

View-> Render Style->Customize View--> Material

 

عدم وجود دستور نوشتن متن در sketch در کتیا حداقل 7 8 سالی هست که موجب گله و شکایت همه شده اما واقعا چیزی نیست که مشکل ساز باشه. چون اگر قرار باشد طراح متنی را روی جسمی که طراحی شده حک کند اولا هدف زیبا کردن مدل نیست و دوم اینکه واقعا بندرت پیش می آید و سوم اینکه بندرت هم برای نوع فونت و شکلش نیاز به استفاده از فونتهای متنی که فانتزی و خوشگل هستند پیش می آید.

 

بنابراین پیشنهاد می کنم واقعا به این قابلیتی که Solidworks و خیلی نرمافزارهای دیگر دارند به چشم یک چیز خیلی پرکاربرد و خیلی ضروری نگاه نکنید. در طول 15 سالی که من طراحی کار کردم (اون هم خودرو که اینقدر حساسیت زیبایی در آن هست) هیچ وقت به یاد ندارم که نیاز به استفاده از فونتهای فانتزی روی مدل Cad وجود داشته باشد. یا آنقدر مثلا Logo یا هر چیز دیگری ای دیگاه زیبایی مهم بوده که توسط نرم افزارهای مثل Alias یا Icem Surf طراحی شده و یا اصلا زیبای آن مهم نیوده و بیشتر بحث حک کردن یک شماره یا نام ساده (مثلا شماره قطعه، یا نام سازنده) مطرح بوده است.

 

با تمام این صحبتها، و با وجودی که دستور ایجاد متن در Sketcher وجود ندارد شما کی توانید هر متنی را و با هر فونتی که دوست داشتید بصورت سه بعدی روی مدلتان حک کنید. نکته ساده آن در امکان Copy/Paste کردن از یک نقشه در بخش Drafting به داخل محیط Sketcher است. پس کافی است متن در محیط نقشه کشی و یا نرم افزار تولید متن بنویسید سپس آن را بصورت فایل dwg یا dxf ذخیره کنید و سپس توسط کتیا آن را باز کنید.

متن شما بصورت wireframe وارد محیط نقشه کشی کتیا خواهد شد. حال می توانید متن را از این محیط به درون یک sketch کپی کرده و توسط Pad یا Pocket آن را روی مدل حک یا کندکاری کنید.

فراموش نکنید که حتی اگر از خود محیط نقشه کشی کتیا برای نوشتن متن استفاده کرده اید باز هم باید فایل متن را بصورت dwg یا dxf ذخیره کنید و فایل .dwg را مجددا در کتیا باز کنید. نکته دیگر الزام برای روشن بودن این سوییچ است:

Tools-Option-general-compatibility-Dxf-Export Mode->graphic

لینک به دیدگاه

دکتر خیلی متشکر از راهنماییت .من با photo studio کار کرده بودم اما متاسفانه کلا با ترکیب رنگ و نور پردازی و ... مشکل دارم .تا حالا با دستور sticker کار نکرده بودم اما وقت گفتید کار کردم بسیار جالبه .یه بر چسب به دوربینم زدم :ws2: راستی من هم همون طور که گفتید به خاطر اینکه با سالید میشه مدلو زیبا تر کرد دوست داشتم که با کتیا هم بتونیم این کارو بکنیم .در رابطه با اینکه در صنعت انقدر ها به این مسایل توجه نمی کنند خوشحالم .در مورد متن هم باید امتحان کنم ببینم چه طور میشه .خوب این هم عکس دوربین بعد از زدن برچسب .

AMIN_MAHTABI.jpg

لینک به دیدگاه

اولا من هنوز دکتر نشدم!

دوم، یک نکته

برچسبی که روی دوربین زدید ضمینه اش سیاه است و سطح دوربین را سیاه کرده است. باید ابتدا توسط یک نرم افزار مثلا Photoshop ضمینه عکس برچسب را حذف کنید و بعد به کتیا وارد کنید. استفاده از پسوند png برای تصاویر هم بهتر است.

لینک به دیدگاه

زیاد سخت نگیر مهندس :ws2: منو از اول ابتدایی مهندس امین صدا میزدند.در رابطه با بر چسب صرفا می خواستم امتحان کنم چه طوریه .فقط نمی دونم چرا وقتی از این دستور می خواستم استفاده کنم از برنامه خارج میشدم .فکر کنم به خاطر ویروس های کامپیوترم بوده :ws6:

لینک به دیدگاه

اگر منظور شما پیغام معروف "click ok to terminate" است در اکثر موارد مشکل در سازگاری سخت افزار و کتیا است. اینجا به خاطر چنین مشکلاتی، شرکتهای کامپیوتری روی برخی از سخت افزارهایشان گواهینامه سازگاری کامل با کتیا، سالیدورک و ... می دهند.

لینک به دیدگاه

احتمالا همینی هست که میگی چون تا کلیک می کنم قبل از اینکه اخطار بده خارج میشه البته بعد از چند بار درست شد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...