رفتن به مطلب

تعریف حقیقت و واقعیت، اثبات جهان هستی مادی و مجازی


mona_serendipity

ارسال های توصیه شده

برگرفته از کتاب انسان از منظری دیگر ( نویسنده: استاد محمد علی طاهری )

 

 

وجود هر چیزی در عالم هستی مادی، مانند سکه ای در نظر می گیریم که دو رو دارد: "واقعیت وجودی" و "حقیقت وجودی.

 

سکه وجودی: الف) واقعیت وجودی ( واقع و حادث شدن چیزی)

ب) حقیقت وجودی : 1= بررسی علت و سبب وقوع (علت)

2= بررسی فلسفه ی وقوع (چرا)

3= بررسی کیفیت وقوع

 

واقعیت وجودی:

واقعیت وجودی هر چیزی، به ما نشان می دهد که آن چیز وجود دارد، واقع شده، اتفاق افتاده و حادث شده است. بدون اینکه علت، چگونگی و نحوه ی وقوع آن، اهمیتی داشته باشد. این بخش از وجود، یا قابل مشاهده است یا اثر خود را روی محیط می گذارد و یا قابل ثبت و ضبط و اندازه گیری بوده و یا چند مشخصه از مشخصات فوق را دارد. برای مثال، وجود یک تکه سنگ واقعیت دارد و آن سنگ ادث شده و به وجود آمده است. چه نحوه به وجود آمدن را بدانیم و چه ندانیم. بعضی چیزها را هم ممکن است که نبینیم و حسی روی آن نداشته باشیم ولی واقعیت داشته باشند، مثلا، اشعه ی مادون قرمز واقعیت دارد، هر چند که نمی توانیم آن را ببینیم یا لمس کنیم، اما قادر هستیم آن را با تجهیزاتی اندازه گیری نماییم، حتی مورد بهره برداری عملی قرار دهیم.

 

در بخش بعدی به تعریف حقیقت وجودی می پردازیم.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

حقیقت وجودی: حقیقت وجودی، موضوع هایی را در مورد واقعیت وجودی مورد بحث قرار می دهد.

-علت وجودی و نحوه وقوع: برای مثال، علت به وجود آمدن سنگ چیست؟ یا جهان هستی چرا پیدایش یافته است؟

-طرح وجودی و مسایل پشت پرده ی واقعیت وجودی:

هر واقعیتی به دنبال طرح و نقشه ای می بایستی اتفاق افتاده باشد و با بررسی مسایل پشت پرده ی هر واقعیتی می توان با طرح و نقشه ی وجودی آن واقعیت برخورد کرده و آنرا مورد مطالعه قرار داد. برای مثال انسان چرا و به چه منظوری به وجود آمده است و یا فلسفه ی خلقت جهان هستی چیست؟

حقیقت وجودی: حقیقت وجودی موضوع هایی را در مورد واقعیت وجودی، مورد بحث قرار می دهد.

 

-علت وجودی و نحوه ی وقوع: برای مثال: علت به وجود آمدن سنگ چیست؟ یا جهان هستی چرا پیدایش یافته است؟

 

- طرح وجودی و مسائل پشت پرده واقعیت وجودی: هر واقعیتی به دنبال طرح و نقشه ای می بایستی اتفاق افتاده باشد، و با بررسی مسائل پشت پرده ی هر واقعیتی می توان با طرح و نقشه ی وجودی آن واقعیت برخورد کرده و آنرا مورد مطالعه قرار داد. برای مثال : انسان چرا و به چه منظوری به وجود آمده است؟ و یا فلسفه خلقت جهان هستی چیست؟

 

از دوستان خواهشمندم این 2 تعریف را به خاطر بسپارند تا در پست بعدی به مطالبی پیرامون این 2 تعریف بپردازیم.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

کیفیت وجودی هر پدیده:

حقیقت وجودی، چگونگی و کیفیت وجودی یک واقعیت را نسبت به یک مبنایی زیر ذره بین قرار داده، آنرا بررسی می کند و اینکه آیا اصولا چیزی وجود خارجی داشته یا و یا اینکه مجازی است؟ برای نمونه، در مورد تصویر یک شیء در آینه. آن تصویر واقعیت وجودی داشته و در آینه واقع شده است، ولی حقیقت وجودی ندارد، زیرا نسبت به خود شیء، مجازی است.

پس چیزهایی می تواند در عالم هستی واقعیت داشته و واقع شده باشند، اما نسبت به خود آن چیز از حقیقت وجودی برخوردار نباشند. و برعکس بعضی چیزها از نظر ما واقعیت نداشته باشند، ولی قیقت وجودی داشته باشند، مثل اشعه مادون قرمز که با چشم ما دیده نمی شود و برای ما واقعیت ندارد ولی چون با ابزارهایی قابل تشخیص است، نسبت به چشم ما دارای حقیقت وجودی می باشد.

یا هاله های پیرامون انسان که با چشم معمولی دیده نمی شود و از نظر انسان واقعیت نداشته اند و سالها تصور می شده که این صحبتها خرافه ای بیش نیستد، ولی با عکسبرداری کرلیان قابل مشاهده گردیدند. پس حقیقت وجودی، چگونگی و کیفیت وجودی هر پدیده و هر موضوعی را مورد بررسی قرار می دهد.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

حال جهت شناخت " شبکه شعور کیهانی" لازم است واقعیت و حقیقت وجودی جهان هستی مادی را مورد بررسی دقیق تری قرار بدهیم که به دنبال این بحث، موضوع

"جهان مجازی" را مطرح می کنیم.

جهان مجازی

 

فرض کنید مطابق (شکل الف) تیغه ای داریم که می تواند حول محور وسط آن بچرخد. اگر سوال کنیم که این تیغه در حالت ثابت واقعیت وجودی دارد یا خیر؟ جواب این سوال مثبت است زیرا تیغه حادث شده و واقعیت دارد. حال اگر مطابق این تیغه را حول محور آن به سرعت بچرخانیم، آنچه که مشاهده می شود استوانه ای است که قطر قاعده ی آن قطر تیغه و ارتفاع آن، ضخامت تیغه خواهد بود.

 

اکنون اگر سوال شود که آیا این استوانه واقعیت دارد؟ جواب این پرسش مثبت خواهد بود زیرا این استوانه حادث شده و به وجود آمده بنابراین واقعیت دارد، حال اگر سوال شود که آیا این استوانه حقیقت نیز دارد؟ جواب این پرسش منفی خواهد بود زیرا چنین استوانه ای وجود خارجی ندارد و هر زمان تیغه را از حرکت باز داریم استوانه نا پدید می شود. بنابراین استوانه یک جم مجازی و ناشی از حرکت تیغه است. لذا درست است که این استوانه واقعیت دارد ولی حقیقت ندارد.

 

آیا جهان پیرامون ما واقعیت وجودی دارد؟

جواب به این پرسش قطها مثبت است، زیرا ما وجود داریم و می توانیم جهان هستی را مشاهده کنیم.

آیا جهان پیرامون ما حقیقت وجودی نیز دارد؟

برای پاسخ به این پرسش به بررسی اجمالی و سریعی از ساختار جهان پیرامون خود می پردازیم.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...