رفتن به مطلب

تغییر اندازه تصویر


ارسال های توصیه شده

اگر بخواهید عكسی را با دوربین 3 مگاپیكسلی خود بگیرید و با ابعاد بزرگ چاپ كنید، چه می‌كنید؟

یك راه عملی برای این منظور این است كه از سوژه مورد نظر خود در كادرهای متفاوت و كنارهم عكس بگیرید و سپس در كامپیوتر این عكسها را كنار هم بچینید تا بدین ترتیب رزولوشن واقعی آن افزایش پیدا كند و بتوان چاپ های بزرگی از آن تهیه نمود.

راه دیگر آن است كه اندازه همان تصویر 3 مگاپیكسلی را در كامپیوتر بزرگ كنید. حتما می‌دانید كه در این روش كه به آن Interpolation می‌گویند، پیكسلهای اضافه شده به عكس توسط كامپیوتر حدس زده می‌شوند و این عكس هرگز كیفیتی مشابه یك عكس مثلا 6 مگاپیكسلی ندارد. اما گاهی همین روش نیز برای چاپهای خیلی بزرگ (پوستر و بیلبورد) لازم بوده و انجام می‌شود.

 

حال سوال این است كه بهترین روش برای افزایش اندازه فایل تصویر چیست؟

حتما می‌دانید كه برای افزایش اندازه تصویر در برنامه فتوشاپ از image > image size می‌توان اقدام به این كار كرد. عموما در مورد عكسها بایستی از interplolation نوع Bicubic استفاده نمود. در فتوشاپ CS گزینه‌های دیگری با نامهای Bicubic smoother و Bicubic sharper نیز وجود دارد. این دو گزینه جدید به مراتب دارای عملكردی بهتر از الگوریتم Bicubic قدیمی بوده و استفاده از آنها توصیه می‌شود. در مورد تصاویر دیجیتال در اكثر اوقات گزینه Bicubic smoother نتیجه بهتری دارد مگر آنكه بخواهید لبه ها در عكس شارپتر باشد.

نكته مهم در مورد انجام فرآیند interpolation این است كه این عمل به صورت تدریجی انجام شود. مثلا برای بزرگنمایی 500% ، بهتر است در چند مرحله انجام شود كه حتما نتیجه بهتری خواهد داشت.

 

ابزارهای دیگر؟

Fred Miranda stair interpolation ابزار معروفی است برای افزایش اندازه تصویر كه از الگوریتمهای Bicubic‌ استفاده می‌كند اما این كار را به طور خودكار در چند مرحله انجام می‌دهد و در صورت تمایل كاربر در هر مرحله نیز فرآیند Unsharp masking را اعمال می‌نماید. كارآیی آن نسبت به انجام Bicubic interpolation فتوشاپ و نیز حتی Smoother bicubic تك مرحله ای بهتر است. اما اگر بتوانید با روش Bicubic smoother و در چندین مرحله (و در صورت نیاز انجام Unsharp mask ) عكس را بزرگ نمایید، شاید تفاوت چندانی با این ابزار نداشته باشد اما مهمترین مزیت این ابزار سرعت انجام كار و راحتی استفاده از آن است.

شركت Extensis‌ نیز ابزاری بنام SmartScale دارد. این ابزار نیز بسیار خوب عمل می‌كند بخصوص در مواردی كه بخواهید افزایش زیادی در اندازه تصویر ( تا حد 1600% ) بدهید این ابزار بایستی انتخاب اول شما باشد.

 

الگوریتمهای دیگر؟

الگوریتمهای دیگری نیز برای بزرگ كردن اندازه تصویر وجود دارد مانند lanczoc كه در ابزار Qimage بكار رفته است و نیز الگوریتم S- spline . الگوریتم lanczoc نیز عملكرد عالی دارد كه گاه در مورد برخی تصاویر هیچ ابزار دیگری به پای آن نمی‌رسد. اما مهمترین عیبش كندی زیاد فرآیند آن است. ایندو الگوریتم را می‌توانید در ابزار رایگان Irfanview پیدا كنید و آزمایش نمایید.

 

و RAW ...

در مورد فایلهای RAW بهترین روش، استفاده از خود مبدل Adobe camera RAW است كه عملكردش از Bicubic smoother‌ نیز بهتر است.

 

در خاتمه...

اگر بخواهیم از این بحث یك جمع بندی ارائه نماییم :

1- برای كسانی كه فتوشاپ دارند (بخصوص نسخه CS)، بهترین روش، استفاده از Bicubic smoother است. اگر بخواهید كیفیت كار را بالاتر ببرید حتما فرآیند را در چند مرحله و بتدریج انجام دهید.

2- استفاده از ابزار Fred Miranda stair interpolation ، بهترین انتخاب برای كسانی است كه وقت و حوصله انجام فرآیند دستی و چند مرحله‌ای را در فتوشاپ ندارند.

3- در مورد تهیه اندازه های خیلی بزرگ بهترین انتخاب استفاده از ابزار Extensis SmartScale است.

4- در مورد فایلهای RAW ، بهترین روش، استفاده از امكانات مبدل RAW می‌باشد.

5- اگر چند ابزار مختلف را در اختیار دارید، ‌بهتر است در مورد تصاویری كه خیلی برایتان مهم است، چند روش را امتحان نمایید. چرا كه بسته به نوع تصویر، ابزارهای مختلف عملكردهای متفاوتی دارند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...