رفتن به مطلب

مطلبی جالب از خرما


ارسال های توصیه شده

معجزه شیرین

 

درخت نخل از افریده های عجیب خداست که همه چیزش برای انسان مفید و قابل استفاده است؛از تنه آن در ساختمان سازی استفاده می شود و تنه نخلی که در ساخت سقف ساختمان یا ستونها استفاده می شود، در حدود 300 تا 500 سال عمر می کند . در میانه تنه نخل مغز ترد و شیری رنگی وجود دارد که شیرین و گس است «پنیر نخل» نامیده می شود و مقوی و گران قیمت است . در ابتدای بهار که نخل شکوفه میزند، شکوفه ها را_ که تارونه نام دارد_ می چینند و از آن عرق تارونه می گیرند که مانند بقیه عرقیجات مفید و درمانگر دردهای معده است. عرق تارونه مقوی ، گرم و برای قلب مفید است .

 

از لیف خرما هم که انواع حصیر ، پرده، جارو، کیف، سبد، بادبزن، و ... می با فند . در گذشته به طور سنتی خرما ها را در قسمتی از حیاط خانه جمع می کردند، سپس بعد از گذشت چند روز شیره خرما از آن جدا می شد و از طریق یک کانال کوچک در حوضچه ای جمع می شد اما امروذه در کارخانه به وسیله دستگاه ، شیره خرما گرفته و در قوطی بسته بندی می کنند. البته در همان کارخانه از شیره خرما، قند و عسل خرما هم تهیه می کنند.

 

همچنین از خرماهای نا مرغوب برای درست کردن سرکه استفاده می کنند که طرفداران خاص خودش را دارد. سرکه خرما طعم خوبی دارد و برای بعضی از ترشی ها فوق العاده است .

 

از دیگر فرآورده های خرما تهیه اسانس خرما برای صنایع نوشابه سازی و رنگهای شیمیا یی خوراکی است و حالا دیگر محصولاتی چون شکلات خرمایی، خامه خرما، انواع کیک و کلوچه های مغز خرمایی و... آن قدر معروف هستند که نیازی به توضیح ندارند.

 

بهترین جایگزین قند

 

فسفری که در ترکیب غذایی خرما وجود دارد،باعث فعال شدن سلول ههای عصبی می شود و آهن ان به گلبول ههای قرمز خون نیرو می دهد و مانع ایجاد کم خونی در افراد می شود و حتی کم خونی افراد را هم درمان می کند.

 

خرما مقوم معده و جمع کننده ان است و کلسیم آن موجب تقویت و تسریع رشد کودکان می شود و نیروی بدنی بزرگسالان را افزایش می دهد.

 

ویتامین های خرما باعث افزایش قدرت بینایی می شود،از خشکی يوست و ناخن و موها جلوگیری و هوش را تقویت می کند.

 

زیاده روی در خوردن خرما فرد را به امراض سوداوی مبتلا می کند و گرفتگی کبد و طهال را به دنبال دارد.همچنین يوسیدگی دندان وجوش زدن داخل دهان از نتایج زیاد خوردن خرماست.

 

کسانی که گرمی زیاد اذیتشان می کند و با خوردن خرما بدنشان جوش می زند،می توانند با استفاده از مخلوط خرما و ماست که بسیار مفید و مغذی است،از مزیت خوردن هر دوی آنها برخوردار شوند.

 

مواد قندی خرما شامل گلوکز و ساکاروز است و استفاده کم آن برای بیماران دیابتی ضرر ندارد.

 

مصرف شیره خرما به جای مربا که قند بالایی دارد،علاوه بر رساندن انرژی زیاد به بدن،به دلیل داشتن قند طبیعی ضرر ندارد و افراد را چاق نمی کند.

 

فرق رطب و خرما

 

خیلی ها فکر می کنند رطب همان خرماست ولی این دو با هم تفاوت دارند.خداوند درخت نخل را اینگونه افریده که ابتدا شکوفه های نخل ماده تبدیل به میوه ای سبز و سفت و هسته دار می شود که به ان(چاقالی)می گویند.در مرحله بعد چاقالی ها ممکن است زرد یا قرمز شود که به آن(خرما خارک)می گویند،افتاب داغ مناطق گرمسیری يس از مدتی خارک را تیره رنگ و آبدار می کند که به ان رطب می گویند.بعضی از انواع نخل ها میوه شان وقتی رطب هستند چیده و استفاده می شود و بعضی دیگر باید بعد از مرحله رطب20روز در گرمای خرمايزان مناطق گرمسیر بر سر نخل بماند تا نیمه خشک شود که به آن خرما می گویند،البته بعضی از انواع خرماهای نیمه خشک را کاملآّ خشک کرده به بازار می فرستند.

 

نگهداری از خرما

 

خرمای خشک به یخچال احتیاج ندارد.

 

بیشتر رطب ها و بعضی از خرماها باید حتمآ در دمای صفر درجه نگهداری شود-یعنی در یخچال-اما بعضی رطب ها و خرماها احتیاج به نگهداری در یخچال ندارند.

 

بعضی از انواع خرما و رطب ها در هوای خنک و با رطوبت بالا شکرک می زند.مصرف خرمای شکرک زده هیچ ضرری ندارد.اما اگر دوست ندارید که خرمایتان شکرک بزند،در زمستان ان را داخل یخچال قرار ندهید.

 

بعضی از افراد رطب را بدون شست وشو مصرف می کنند اما بهتر است رطب شسته شده،سيس مصرف شود.

 

خرمای خشک معمولآ در کارخانه شسته شده و به روش های نوین ضدعفونی هم شده اند،برای همین خرمای خشک را نشویید.

 

خرما را بعد از شستن برای مدت طولانی نگه ندارید،چون ترش خواهد شد.

 

بهتر است خرما را به اندازه مصرف و با ریختن مقداری اب داغ روی ان شست.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...