رفتن به مطلب

میلیاردی های سینمای ایران


ارسال های توصیه شده

1252296164383930149241477710719413144197.jpg

 

 

با پيوستن «ملك سليمان» به باشگاه ميلياردي‌هاي سينماي ايران، سرانجام اكران89 نيز صاحب فيلمي شد كه از مرز يك ميلياردتومان در گيشه پايتخت عبور كرده است.

مروري بر فيلم‌هاي ميلياردي سينماي ايران نكات جالب توجهي را نمايان مي‌كند. جز «درباره الي» و «ملك سليمان» بقيه فيلم‌هاي ميلياردي كمدي بوده‌اند. محمدرضا گلزار با 3فيلم «توفيق اجباري»، «آتش‌بس» و «دو خواهر» پولسازترين بازيگر سينماي ايران است. مروري بر فيلم‌ها نشان مي‌دهد كه استفاده از بازيگران پولساز، در كنار اتخاذ لحن كمدي جزو فاكتورهاي تاثيرگذار در رسيدن به فروش ميلياردي بوده؛ هرچند اين فرمول اين روزها ديگر مثل سابق جواب نمي‌دهد. اغلب فيلم‌هاي اين فهرست، در زمان اكرانشان موفق شده‌اند جرياني به راه انداخته و توجه مردم را به خود جلب كنند؛ جرياني كه حالا به دليل تكرار بيش از حد و فاقد خلاقيت و مايه‌هاي امتحان پس داده، ديگر به سختي شكل مي‌گيرد.

 

آتش‌بس:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

اولين فيلم سينماي ايران كه در تهران فروشش از يك ميليارد گذر كرد. «آتش‌بس» سال85 اكران شد، دربحبوحه برگزاري مسابقات جام‌جهاني فوتبال 2006 آلمان؛ زماني كه گفته مي‌شد توجه عمومي معطوف به جام‌جهاني است و هيچ فيلمي در چنين شرايطي نمي‌تواند خوب بفروشد. «آتش‌بس» اما با استقبال گرمي مواجه شد؛ يك كمدي رمانتيك كه قواعد اين نوع فيلم‌ها (كه امثالش در هاليوود فراوان ساخته مي‌شود) را رعايت كرده بود. «آتش‌بس» با به تصوير كشيدن لج‌و لج‌بازي يك زوج جوان به نوعي تداعي‌كننده فيلم «آقا و خانم اسميت» نيز بود. حال و هواي طنزآميز «آتش‌بس» با اجراي محمدرضاگلزار و مهناز افشار خوب از كار درآمده بود. «آتش‌بس» در حالي بيش از يك ميلياردتومان فروش كرد كه فيلم دوم جدول گيشه در آن سال تقريبا نصف اين ساخته تهمينه‌ميلاني فروخته بود. اگر سي‌دي‌ قاچاق فيلم وارد بازار نمي‌شد، فروش فيلم بالاتر هم مي‌رفت. اولين فيلم ميلياردي سينماي ايران يك اثر تجاري خوش ساخت و آبرومند بود.

 

اخراجي‌ها:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

اولين ساخته بلند سينمايي مسعودده‌نمكي پس از نمايش جنجالي در جشنواره فيلم فجر در اولين فرصت مناسب يعني اكران نوروزي به نمايش درآمد. تركيب بازيگران، عبور كارگردان از خطوط قرمز و شوخي با مسائلي كه تا پيش از اين كسي اجازه ورود طنزآميز به آنها را نمي‌يافت و انبوه حاشيه‌ها و جنجال‌هايي كه از زمان نمايش «اخراجي‌ها» در بيست‌و پنجمين جشنواره فيلم فجر رخ داده بود، همه‌چيز را براي فتح گيشه آماده مي‌كرد؛ اتفاقي كه خيلي زود رخ داد. سينماروها بي‌اعتنا به نظر منتقدان به تماشاي اولين فيلم بلند ده‌نمكي شتافتند، به شوخي‌هايش خنديدند، تركيب كنجكاوي‌برانگيز بازيگران (شريفي‌نيا، عبدي، حيايي، ديرباز و...) جذبشان كرد و با استقبالشان باعث فروش ميلياردي اخراجي‌ها شدند.

 

 

توفيق‌اجباري:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

سالي كه «اخراجي‌ها» با انبوه ستاره‌هاي پولساز و انواع و اقسام خط‌شكني‌هايش نبض گيشه را در اختيار گرفت، تنها فيلم اكران‌شده از محمدرضا گلزار توانست به فروش نزديك به ساخته ده‌نمكي برسد. اگر در مورد ميلياردي شدن «اخراجي‌ها» مي‌شد انبوهي از دلايل را برشمرد در مورد «توفيق‌اجباري» دليل فروش تنها يك عامل بود؛ گلزار.

توفيق اجباري مدعي روايت زندگي سوپراستاري به نام گلزار بود. اينكه فيلم در اين زمينه چقدر به واقعيات وفادار مانده و چقدر از ماجراهاي ساختگي بود اهميتي نداشت. براي تماشاگر، مهم فرصتي براي تماشاي گلزار بر پرده سينما بود. فروش بالاي «توفيق اجباري» نشان داد كه سينماي ايران پس از سال‌ها دوباره صاحب سوپراستاري شده كه يك‌تنه مي‌‌تواند باعث فروش بالاي فيلم‌ها شود. جالب اينكه «توفيق‌اجباري» در شهرستان‌ها حتي از «اخراجي‌ها» هم بيشتر فروخت.

 

دايره زنگي:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

از معدود كمدي‌هاي پرفروش و ميلياردي اين سال‌ها كه اثري خوش‌ساخت و استاندارد است. اولين ساخته بلند سينمايي پريسا‌ بخت‌آور كه پس از ساخت چند سريال تلويزيوني موفق، براساس فيلمنامه‌اي پرنكته از همسرش اصغر فرهادي يك كمدي اجتماعي خوش‌ريتم و سرحال كارگرداني كرد. دايره زنگي براي پرفروش‌شدن همه چيز داشت؛ از شوخي‌هاي پرنكته و سرشار از ارجاع به مسائل روز كه خوب نوشته و اجرا شده‌اند گرفته تا انبوه بازيگراني كه اغلب هم سرجاي خود قرار گرفته‌اند؛ مهران مديري، محمدرضا شريفي‌نيا، امين حيايي، باران كوثري، صابر ابر، گوهر خيرانديش، بهاره رهنما، نگار فروزنده و اميد روحاني. دايره زنگي پرفروش‌ترين فيلم سال‌87 شد و شايد اگر پايان شوك‌آور و تلخ‌اش نبود بيشتر هم مي‌فروخت.

پريسا بخت‌آور به عنوان كارگرداني كه اولين تجربه بلند سينمايي‌اش را مي‌ساخت نشان داد كه راه و رسم كارگرداني كمدي اجتماعي و معاصر را مي‌داند؛ هر چند توفيق‌ تجاري دايره زنگي نه باعث شد بخت‌آور فيلم دومش را بسازد و نه اين نوع كمدي اجتماعي به جرياني در سينماي ايران منجر شد.

 

 

اخراجي‌ها2:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پس از فروش فوق‌العاده قسمت اول، طبيعي بود كه توجه همه معطوف به قسمت دوم شود. اما تقريبا هيچ‌كس(حتي ده‌نمكي) نمي‌توانست فروش بالاي 3ميلياردتومان در تهران را پيش‌بيني كند. «اخراجي‌ها2» نزديك به 3برابر قسمت اول فروش كرد. آن هم در حالي كه پس از نمايش فيلم در جشنواره فجر خيلي‌ها اعتقاد داشتند اخراجي‌ها2 به مراتب ضعيف‌تر از قسمت اول است و حتي برخي از تكرار نشدن توفيق‌گيشه‌اي اخراجي‌ها مي‌گفتند. با اين همه اخراجي‌ها2 در فهرست آثار اكران نوروز 87 قرارگرفت و با حذف «درباره الي» از فيلم‌هاي اين اكران، بي‌رقيب جدي در گيشه تركتازي كرد. اخراجي‌ها2 وقتي در 3روز اول از مرز200ميليون گذر كرد،‌ پخش‌كننده‌اش حتي وعده گذر از 5ميليارد در گيشه تهران را داد. فيلم پس از 3ماه اكران، گرچه به اين رقم نرسيد اما با فروش بالاي 3ميليارد عنوان پرفروش‌ترين فيلم سينماي ايران را از آن خود كرد. درباره دلايل فروش بالا، هرچه درباره قسمت اول گفته شده در مورد قسمت دوم هم صدق مي‌كند.

 

 

درباره الي:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

بهترين فيلم سينماي ايران در سال‌هاي اخير پس از انبوهي ستايش و تحسين و البته حاشيه و جنجال روي پرده آمد.

«درباره الي» قرار بود در نوبت اكران نوروزي قرار گيرد اما به دلايلي كه هرگز به درستي رسانه‌اي نشد، نمايش عمومي فيلم به تعويق افتاد تا اخراجي‌ها2 رقيبي در گيشه نداشته باشد. «درباره‌الي» چندماه بعد و در شرايطي نه چندان مناسب اكران شد و

با اين وجود خيلي خوب فروخت. سازندگان فيلم البته به فروش بسيار بالاتر فكر مي‌كردند ولي باتوجه به‌شرايط خاص آن روزها، «درباره الي» حتي فراتر از پيش‌بيني‌ها مورد توجه مردم قرار گرفت. نكته مهم اين بود كه پس از سال‌ها فيلمي پرفروش شده بود كه مي‌شد تمام و كمال پايش ايستاد؛ فيلمي كه ربطي به جريان مسلط سينماي ايران نداشت؛ نماينده‌اي از سينماي مستقل و پويا كه نشان مي‌داد تنها راه فتح گيشه ساختن كمدي سخيف نيست.

 

دوخواهر:

 

6412812333612432371076015719319970232150120.jpg

 

 

كپي نعل‌به نعل فيلم‌ هاليوودي «2تا زياده» كه در اينجا به جاي آنتونيو باندراس، محمدرضا گلزار قرار گرفته. «دوخواهر» نمونه مثال‌زدني آثاري به شمار مي‌آيد كه آشكارا به شعور تماشاگر توهين مي‌كنند. دوخواهري كه نقش‌شان را نيكي‌كريمي و الناز شاكردوست بازي مي‌كنند، چنان ضريب هوشي‌شان پايين است كه تشخيص نمي‌دهند گلزاري كه تنها تفاوتش بستن و باز كردن موهايش است، در واقع يك نفر است نه دو نفر! «دوخواهر» چه در روايت داستان و چه در ساختارسينمايي، فيلمي الكن و ناتوان است و با وجود كپي‌برداري دقيق از «2تا زياده» چندين و چند پله از اين فيلم پايين‌تر ايستاده است. فروش ميلياردي چنين فيلمي در تهران، بار ديگر اهميت حضور سوپراستار را يادآوري كرد. گفته مي‌شد كه گلزار براي بازي در «دوخواهر» دستمزد غيرمتعارفي را دريافت كرده است. با ديدن فيلم مي‌توان به او حق داد كه براي بازي در چنين كار پيش پا افتاده‌اي دستمزد بالا طلب كرده باشد، به خصوص اينكه فروش بالاي «دوخواهر» بي‌شك مديون بازي گلزار است.

 

چارچنگولي:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

ماجراي دوقلوهاي به هم چسبيده كه باعث رخ دادن اتفاقات بامزه‌اي مي‌شوند، حاصل برداشت از يك كمدي هاليوودي (چسبيده به تو) بود. «چارچنگولي» بيشترين تكيه را بر زوج جوادرضويان و رضاشفيعي جم مي‌كرد و به همين دليل نيز ميلياردي شد. «چارچنگولي» با اصطلاحات، صحبت‌ها و حركات خارج از عرف، مرزهاي تازه‌اي را گشود. سعيد سهيلي كارگرداني كه با ساخت فيلم‌هاي دفاع مقدس فعاليت سينمايي‌اش را آغاز كرد و در ادامه به كارگرداني درام‌هاي اجتماعي پرداخت، پس از شكست تجاري چند فيلم، ناچار شد «چارچنگولي» را كارگرداني كند. فروش بالاي فيلم باعث شد تا سهيلي به خواسته‌اش برسد و به نظر مي‌رسد كه خيلي هم برايش اهميت نداشت كه منتقدان «چارچنگولي» را يكي از سخيف‌ترين كمدي‌هاي چندسال اخير سينماي ايران بدانند.

 

 

ملك سليمان:

 

با فروش ضعيف روزهاي اول، كسي انتظار فروش ميلياردي از اين فيلم را نداشت. اينكه پرهزينه‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران در مرحله اكران به حال خود رها شده، قدري عجيب به نظر مي‌رسيد. با اين همه از هفته دوم نمايش، حمايت‌ها شروع شد و فروش فيلم هم بالا رفت. در عناصر تبليغاتي «ملك سليمان» بيش از هرچيز اين تيزرهاي پرتعداد فيلم است كه در آوردن تماشاگر به سالن ايفاي نقش مي‌كند؛ تيزرهايي كه اگر بنا بود بابتش پولي گرفته شود، احتمالا هزينه‌اش از فروش ميلياردي فيلم نيز بيشتر مي‌شد. نقش جلوه‌هاي ويژه، موسيقي، فيلمبرداري و در كل حال‌وهواي متفاوت فيلم را نيز نبايد فراموش كرد. «ملك سليمان» فيلمي‌ است كه تماشاگر نمونه‌اش را در محصولات سينماي ايران مشاهده نمي‌كند و اين خود مي‌تواند عامل جذابيت اثر باشد. با اين همه نمي‌توان فراموش كرد كه فيلم تقريبا فاقد فيلمنامه است و در اتخاذ لحن و نحوه روايت از كاستي‌هاي فراوان رنج مي‌برد. «ملك سليمان» ميلياردي شده ولي براي بازگشت سرمايه بايد 10برابر رقم فعلي بفروشد.

 

 

سعيد مروتي / همشهري

لینک به دیدگاه

فکر کن این هزینه های میلیاردی رو بدن به هنر پیشه هایی امسال گلزار (که خدا رو شکر هیچی هم از هنر پیشگی نمی دونه ) و بریزن به پای فیلم های بی محتوا و مضحکی مثل دایره زنگی و درباره الی و .... :icon_pf (34):

 

به نظر من توی این لیست تنها 2تا فیلم بود که تا حدودی می شه گفت ارزش وقت گذاشتن رو داره :اخراجی های 1 و 2 :banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه
فکر کن این هزینه های میلیاردی رو بدن به هنر پیشه هایی امسال گلزار (که خدا رو شکر هیچی هم از هنر پیشگی نمی دونه ) و بریزن به پای فیلم های بی محتوا و مضحکی مثل دایره زنگی و درباره الی و .... :icon_pf (34):

 

به نظر من توی این لیست تنها 2تا فیلم بود که تا حدودی می شه گفت ارزش وقت گذاشتن رو داره :اخراجی های 1 و 2 :banel_smiley_4:

:jawdrop:

مطمئنی اخراجی های 2 ارزش داره؟:ws52:

تو این لیست شاید ملک سلیمان یکم ارزش داشته باشه

اما نمی دونم 2 خواهر یا آتش بس به اون مزخرفی کی نگاه کرده من که این 2 تا فیلم تو اتوبوس تهران قزوین از روی بیکاری دیدم:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...