رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

يك متخصص ارتوپدي گفت: عواملي مانند استفاده غيرصحيح از مفاصل، چاقي زياد و شكستگي مفاصل مي‌تواند بروز آرتروز را به سنين 16 تا 20 سالگي كاهش دهد.

دكتر جليل زارع در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه يزد، با بيان اين‌كه در تمام مفاصلي كه غضروف آنها در مايع مفصلي قرار دارد، احتمال ساييدگي وجود دارد، اظهار داشت: ساييدگي مفاصل يا آرتروز با بالا رفتن سن مفصل به تدريج در مفاصل ايجاد مي‌شود؛ به طوري كه مفصل دچار فرسودگي مي‌شود.

وي در خصوص برخي باورهاي غلط در مورد آرتروز گفت: برخي از مردم، پوكي استخوان را با ساييدگي مفاصل يا آرتروز اشتباه مي‌گيرند در حالي كه اين دو موضوعي جدا از هم هستند.

زارع، مفاصلي كه بيشترين استعداد ساييدگي را دارند، مفصل زانو، گردن، كمر عنوان كرد و اظهار داشت: انگشت شصت پا، مفاصل لگن و ران، شانه، آرنج، مفصل مچ دست به مراتب كمتر دچار ساييدگي مي‌شوند.

وي گفت: مفاصل به علت بالا رفتن سن و همچنين به تناسب فشارهايي كه به آنها وارد مي‌شود دچار ساييدگي مي‌شوند كه شايع‌ترين آن ساييدگي مفصل زانو است؛ چرا كه در طول روز بيشترين كاركرد را دارد و فشار زيادي به آن وارد مي‌شود بويژه اين كه اين مفصل تك لولايي بوده و بيشتر در معرض ساييدگي قرار دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد در ادامه گفت: مفاصلي همچون مفصل كمر ممكن است به علت وارد شدن فشار زياد بيشتر در معرض ساييدگي قرار گيرد؛ به طوري كه در مفصل كمر به علت خم و راست شدن و ايستادن زياد و حتي نشستن‌هاي غيرصحيح و وزن زياد، احتمال آرتروز بيشتر است.

وي، علل بروز آرتروز و ساييدگي مفاصل را سن بالاي مفاصل و وارد آمدن فشار زياد به يك مفصل عنوان كرد و افزود: همچنين دلايل ديگري مانند استفاده غلط از مفصل‌ها و يا وجود برخي مشكلات مادرزادي در يك مفصل و حتي شكستگي‌هاي مفصل مي‌تواند موجب تشديد و يا ساييدگي و آرتروز زودهنگام در افراد شود؛ به طوري كه اين عوامل با تاثير برغضروفها و فشار بر آنها موجب ايجاد يك سيكل معيوب در روند كار آنها شده و باعث تشديد يا ايجاد روماتيسم و يا ساييدگي مفاصل مي‌شود.

دكتر زارع، مشكلات مادرزادي همچون كج بودن يا ناصافي مفاصل را نيز در ايجاد ساييدگي مفاصل موثر دانست.

وي علائم آرتروز يا ساييدگي مفاصل را ايجاد تورم در مفاصل، درد مفاصل و ضعف عضلاني ذكر كرد و افزود: گاهي درد و التهاب مفاصل به علت جمع شدن مايع غير ضروري در قسمت غضروف است كه بايد اين مايع تخليه شود كه اكثرا بيماران از اين كار پرهيز مي‌كنند. بيماران نبايد هيچ گونه ترسي از اين جهت داشته باشند؛ چرا كه براي بهبود بيماري اين كار لازم است.

اين متخصص ارتوپد ضمن ارائه توصيه‌هاي درماني گفت: درمان آرتروز گاهي به وسيله داروهاي ضد التهاب صورت مي‌گيرد. همچنين به افراد آموزش داده مي‌شود كه چطور با وارد كردن كمترين فشار به مفصل خود كارهاي روزانه خود را انجام دهند. بيماران نيز براي بهبود بايد با پزشك همكاري كنند.

وي عمل جراحي را يكي ديگر از درمانهاي آرتروز دانست و گفت: در صورت عمل جراحي آرتروز يا ساييدگي مفاصل از مفصل مصنوعي براي بيمار استفاده مي‌شود كه در اين صورت بيمار بهتر مي‌تواند به كارهاي روزمره خود پرداخته و از درد مفاصل او نيز كاسته مي‌شود.

اين متخصص ارتوپد درخصوص مدت زمان استفاده از مفاصل مصنوعي اظهار داشت: مفاصل مصنوعي نيز مانند مفاصل طبيعي بعد از مدتي فرسوده مي‌شوند ولي در صورتي كه درست از آنها استفاده شود، بيش از 10 سال نيز عمر مي‌كنند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با بيان اينكه اين بيماري معمولا در سنين بالا رخ مي‌دهد، افزود: عواملي نيز در تشديد و يا بروز زودهنگام بيماري موثر است. در صورتي كه فرد هيچ مشكل خاصي در مفاصل نداشته باشد در مردان از سن 50 سالگي و در زنان از سن 45 سالگي احتمال بروز اين بيماري وجود دارد.

وي گفت: اين بيماري ممكن است در دهه دوم يا سوم زندگي هم ديده ‌شود؛ چرا كه ابتلا به آرتروز در اين دوران به علت استفاده غلط از مفاصل، چاقي زياد و شكستگي مفاصل بوده و مي‌تواند بروز اين بيماري را به سن 16 تا 20 سالگي نيز كاهش دهد.

دكتر زارع در پايان يادآور شد: آرتروز انگشتان كمتر مشاهده مي‌شود و اين نوع آرتروز در افراد چاق بيشتر شايع است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...