رفتن به مطلب

نرم افزارهای Extensis Portfolio 7 و FocalBlade


ارسال های توصیه شده

Extensis Portfolio

بایگانی و مدیریت آرشیو عكسهای دیجیتال، یكی از درگیریهای هرروزه عكاسان دیجیتال است. نرم‌افزارهای فراوانی برای این منظور ساخته شده‌اند. اما یك نرم افزار مناسب برای آرشیو دیجیتال حداقل بایستی دارای مشخصات زیر باشد:

الف- پشتیبانی از آرشیوهای متعدد. گنجاندن تمام عكسها در یك آرشیو كار چندان عاقلانه ای نیست. همین شرط، بسیاری از برنامه را از دور خارج می‌كند (حتی Photoshop Album).

ب- پشتیبانی از تگهای IPTC و اطلاعات EXIF هنگام فرآیند ساخت كاتالوگ. تقریبا همه برنامه های آرشیو از این امر پشتیبانی می‌كنند.

ج- امكان گزارش گیری بر اساس كلمات كلیدی چندگانه و نیز اطلاعات EXIF . امكان یافتن عكس یا عكسهای دلخواه بر اساس چند كلمه كلیدی و نیز اطلاعات EXIF امری بسیار حیاتی برای یك برنامه مدیریت آرشیو است. برخی برنامه‌ها در این زمینه ضعف دارند.(مانند iMatch)

د- امكان بررسی آفلاین آرشیو. بدین معنا كه ممكن است عكسها در هارد، در سی‌دی های مختلف و یا DVD باشند. برنامه بایستی پس از انجام فرآیند اولیه تهیه آرشیو، این امكان را به كاربر بدهد كه در كل آرشیو بتواند جستجو و بررسی كند و thumbnail ها را ببیند بدون آنكه نیازی به وارد كردن CD ها و DVD های مختلف به درایو كامپیوتر باشد. با این شرط نیز برخی برنامه‌ها از دور خارج خواهند شد.(مانند Thumbplus )

ه- پشتیبانی از فرمتهای مختلف. حداقل بایستی از فرمتهای JPEG ، TIFF ، PSD و RAW پشتیبانی نماید. پشتیبانی از فرمت جدید DNG نیز یكی از مزیتهای برنامه های خوب محسوب می‌شود.

و – امكان پشتیبان‌گیری و انتقال آسان فایل كاتالوگ به كامپیوتر دیگر. بایستی بتوان براحتی از فایل مربوط به آرشیو این نرم افزار، نسخه پشتیبان تهیه كرد. همچنین در هنگام انتقال به كامیوتر جدید و یا لپ تاپ، فایل مربوطه براحتی قابلیت انتقال داشته باشد.

برنامه Extensis Portfolio 7 ‌ دارای تمام این قابلیتها می‌باشد. در اینجا نگاهی مختصر به این نرم افزار داریم:

 

 

ساخت كاتالوگ

مرحله اول برای هر برنامه مدیریت ‌آرشیو، تهیه كاتالوگ از تمام فایلهای تصویری است. در این مرحله كاربر آدرس محل تمام فایلها را به برنامه می‌دهد تا برنامه، اطلاعات مربوطه (مانند Thumbnail ، مشخصات فایل از لحاظ اندازه و حجم ، اطلاعات EXIF و تگها و ...) را برای هر فایل استخراج نموده و ذخیره نماید. پس از اتمام این مرحله و ساخت فایل كاتالوگ، كاربر می‌تواند تمام بررسیها و جستجوهایش را در این فایل انجام دهد.

ساخت كاتالوگ در برنامه Portfolio بسیار آسان است. كافیست كاتالوگ جدیدی باز كنید و سپس با گزینه Cataloge > add item عكسهارا به فایل كاتالوگ اضافه نمایید. اگر بخواهید روی یك كاتالوگ قبلی، موارد جدیدی اضافه نمایید، فایل مربوطه را باز كرده و سپس عكسهای جدید را به آن اضافه می‌كنید. در موقع اضافه كردن فایلهای جدید با چنین پنجره ای روبرو می‌شوید:

quh62nf7p2yy1iwh75k.jpg

 

معمولا لازم نیست كه تغییری در این گزینه ها بدهید. اگر بخواهید كه به عكسها كلمات كلیدی خاصی یا توضیحاتی اضافه كنید، می‌توانید از گزینه اول استفاده نمایید. اما بهتر است كه این كار را همان ابتدا و موقع آپلود عكس در كامپیوتر انجام دهید. البته می‌توانید این كار را در همین برنامه و نیز در برنامه های ACDsee و File browser فتوشاپ (به صورت گروهی)، انجام دهید.

پس از شروع فرآیند، برنامه تمام اطلاعات مربوط به عكسها را وارد فایل كاتالوگ خود می‌نماید.

بعد از اتمام این مرحله تصاویر Thumbnail فایلها در صفحه اصلی نمایش داده می‌شوند. البته از طریق تولبار بالای صفحه، نمایشهای دیگری مانند لیست فایلها و ... امكان دارد.

 

 

9j4ewhnynqvwpx55b8vz.jpg

با دوبار كلیك روی هر عكس، پنجره جدیدی باز شده و اطلاعات مربوطه نمایش داده می‌شود.

k4q5hxf52ntrkxvjlc.jpg

 

در این مرحله نیز می‌توان اطلاعاتی مانند توضیحات اضافه یا كلمات كلیدی را به فایل مربوطه اضافه نمود.

 

 

جستجو

امكان جستجو بسیار كاملی در این برنامه فراهم شده است. می‌توانید جستجوهای پیچیده ای براساس كلمات كلیدی، توضیحات فایل، اندازه، تاریخ یا اطلاعات EXIF را به طور تركیبی انجام دهید. در این زمینه این برنامه بسیار انعطاف پذیر و عالی عمل میكند.

 

mb9smlub61dgw3lm6ge4.jpg

 

پشتیبان گیری

همانگونه كه گفته شد، امكان پشتیبان‌گیری راحت از فایل كاتالوگ، بسیار اهمیت دارد. بسیاری از برنامه ها اطلاعات مربوط به كاتالوگ را در یكسری فایلهای پراكنده ذخیره می‌كنند و كاربر نمی‌داند كه كدامیك از این فایلها را برای تهیه نسخه پشتیبان كپی نماید.(مانند Photoshop Album ).

اما برنامه Portfolio تمام اطلاعات كاتالوگ را در یك فایل FDB ذخیره كرده و برای پشتیبان گیری، كافیست كه همین فایل را به محل مورد نظر كپی نمود.

 

 

انتقال كاتالوگ به محل دیگر

اگر بخواهید كه كاتالوگ خود را ( و نه فایلهای اصلیتان) را برای كسی بفرستید (مثلا ناشر آثار یا دوستتان) تا بتواند كه كاتالوگ را و نیز اطلاعات مربوط به هر فایل را مشاهده نماید ولی امكان تغییر اطلاعات را نداشته باشد، براحتی از طریق این برنامه این امكان فراهم شده است. برای این منظور فایل كاتالوگ و نیز برنامه Browser مخصوص Portfolio (كه همراه این برنامه است) را در یك سی‌دی كپی كرده و برای فرد مورد نظر می‌فرستید و او بدون نیاز به داشتن برنامه كامل Portfolio، قادر است كه كاتالوگتان را بازبینی نماید.

 

 

امكانات دیگر:

برنامه دارای یك جزء جانبی بنام Portfolio express است كه در System Tray ویندوز قرار می‌گیرد و از طریق آن نیز می‌توانید كاتالوگ مورد نظر را انتخاب و در آن جستجو نمایید. با ویژگی Foldersync ، وقتی تصاویر جدیدی را به یك فولدر قبلی كپی می‌كنید، به طور خودكار در فایل كاتالوگ اضافه خواهند شد. امكان ساخت اسلاید و رایت روی سی‌دی و دی‌وی‌دی و همچنین امكان محافظت امنیتی از كاتالوگ، از دیگر مشخصات این برنامه خوب هستند.

قیمت برنامه 199 دلار بوده و نسخه آزمایشی آن از طریق

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قابل دانلود است.

 

FocalBlade

نرم افزار Focalblade ، ابزاری است برای شارپ نمودن عكسها. برای شارپ كردن عكسهای دیجیتال ابزارهای مختلفی وجود دارد اما Focalblade واجد خصوصیاتی است كه باعث شده نسبت به رقبای خود برتر باشد.

این ابزار بصورت یك plugin بوده و با Photoshop ، Paintshop pro ، Photoimpact ، Photopaint ، Firework ، IrfanView ، PictureIt، PhotoExpress و نیز Photoshop elements سازگار است. قایلیت كار با تصاویر 8 بیتی و 16 بیتی نیز از دیگر مشخصات این نرم افزار است.

این برنامه برای انجام شارپ سازی، دارای حالات اتوماتیك، نیمه اتوماتیك و دستی است. شاید مهمترین خصوصیت ممتاز این ابزار امكان كنترل عالی روند كار و نیز جلوگیری از ایجاد اثرات ناخواسته ای مانند هاله ها و ... است كه در حین انجام شارپ سازی معمولا رخ می‌دهند. این اثرات مصنوعی مهمترین عامل محدود كننده كاربران برای استفاده از ابزارهای شارپ سازی است. اما این نرم افزار با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته قادر است لبه ها و سطوح تصویر را به طور مجزا شناسایی كرده و فرآیند مورد نیاز را برای هر قسمت به طور جداگانه و ویژه بكار گیرد. با این روش در حین شارپ سازی، الگوی تصویری در مناطقی مانند آسمان، پوست بدن و .. بهم نمی‌خورد و نتیجه بسیار رضایتبخش است.

Focal blade برخلاف سایر ابزارها، با تشدید روند شارپ سازی باعث ایجاد هاله های رنگی نمی‌شود. همچنین كنترل مجزایی برای جلوگیری از ایجاد این اثرات ناخواسته (به صورت یك اسلایدر مخصوص در حالت دستی) دارد. از دیگر مشخصات این ابزار ، امكان كنترل اندازه پیكسلهای شارپ سازی و نیز كنترل و ثابت نگهداشتن (و حتی كاهش) نویز تصاویر است.

در حالت اتوماتیك، می‌توان روند كار را مختص تصاویری نمود كه برای انتشار در وب و یا چاپ، آماده سازی می‌شوند. در حقیقت نرم افزار با توجه به مورد مصرف تصاویر، بهترین الگوریتم ممكن را بكار می‌برد. در حالت نیمه اتوماتیك، می‌توان فرآیند را روی ناحیه خاصی از تصویر متمركز نمود. بیشترین كنترل نرم افزار، در حالت دستی ممكن است كه در اینحالت امكان كنترل اسلایدرهای مربوط به Sharpeninig ، Radius ، soften ، Halo fix و كنترلهای مختلف ماسك وجود دارد.

عكس زیر با دوربین Canon 10D و لنز 70-200 F4/L فاصله كانونی 131 ، f/5.0 - 1/1000s- ISO200 گرفته شده است.

r26ygd094rd9uxn2ri7u.jpg

 

اگر از نزدیك تصویر فوق را بررسی كنیم، مشخص می‌شود كه شارپنس آن برای تهیه چاپهای بزرگ ناكافی است:

dmdz023mvwgd0vyoex7h.jpg

 

حال این تصویر را با نرم افزار focalblade شارپ می‌كنیم:

 

 

حالت اتوماتیك

 

 

mbkiwudk83n9mlnkhbjz.jpg

 

در تصویر فوق، قسمت راست تصویر با focalblade شارپ شده است. برای مقایسه، می‌توانید آنرا به سمت چپ تصویر كه شارپ نشده مقایسه نمایید. معمولا در حالت اتوماتیك ، نرم افزار كل تصویر را برای تعیین بهترین حالت انجام فرآیند، بررسی میكند. اما برای دقت بیشتر می‌توان این عمل را منحصر به ناحیه ای نمود كه برای هدف كاربر مهمتر است. در سمت راست و پایین صفحه نرم افزار نیز قسمتی وجود دارد كه كاربر را در حین انجام كار راهنمایی می‌نماید.

حالت نیمه اتوماتیك:

در حالت نیمه اتوماتیك، امكانات جالبی وجود دارد. امكاناتی نظیر شارپ سازی اختصاصی لبه ها، شارپ سازی ناحیه ای، Blur‌ سازی ناحیه‌ای، soft Focus ( كه یكی از حالات جذاب این ابزار است) و چند حالت دیگر كه همگی به بهترین نحو منظور كاربر را برآورده می‌كنند.

حالت تمام دستی:

اما حالت دستی این نرم افزار عالیترین كنترلها را در فرآیند كار به شما میدهد.

6hsmfsyfgbiltljdmoeh.jpg

 

با دیدن این كنترلها حتما با خود می‌گویید: نرم افزارها معمولا برای ایجاد جذابیت ظاهری از این كنترلها زیاد دارند اما در عمل ...

اما این نرم افزار خلاف موضوع فوق را اثبات كرده است.

در ناحیه كنترل Edges و Surface‌، امكان كنترل میزان انجام فرآیند شارپ سازی، به طور جداگانه برای لبه ها و سطوح فراهم شده است. كه شاید مهمترین مزیت این ابزار باشد. در قسمت fix می‌توان با كنترل اثرات ناخواسته، میزان شارپ سازی را خیلی بیشتر از ابزارهای مشابه (مانند Unsharp mask فتوشاپ) به تصاویر اعمال كرد بدون آنكه هاله های رنگی در تصویر بوجود آید. از آنجا كه روش انجام شارپ سازی این نرم افزار از طریق ماسك است، امكان كنترل شدت ماسك نیز در حالت دستی فراهم شده است.

x03ptx8twufuq2ggm98f.jpg

شارپ سازی با حالت دستی (در سمت راست تصویر)

 

 

در نهایت بنظر می‌رسد كه این نرم افزار با دارا بودن این قابلیتها، در زمینه شارپ سازی رقیبی ندارد و با یك روش بسیار ساده و در عین حال پیشرفته، امكان شارپ سازی تصاویر را، بخصوص برای مواردی كه تهیه چاپهای بزرگ از آنها مد نظر است، فراهم می‌كند.

 

 

نسخه آزمایشی این نرم افزار از آدرس زیر قابل دانلود است( حجم 2 مگابایت):

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منابع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...