رفتن به مطلب

آشنايي با سنسورهاي خودرو و استپ موتور


ارسال های توصیه شده

آشنايي با سنسورهاي خودرو و استپ موتور

● سنسور سرعت خودرو Vehicle Speed Sensor:

 

اين سنسور با داشتن يک پايه خروجي ميتواند بصورت پالس، اطلاعات مربوط به سرعت لحظه اي خودرو را به ECU ارسال کند. محل قرارگيري اين سنسور روي دياق ديفرانسيل است. داخل اين سنسور يک آهنرباي دائم و يک سيم پيچ وجود دارد و با سيم کيلومتر در ارتباط است. نحوه عملکرد اين سنسور بدين ترتيب است که با چرخش سيم کيلومتر، پالس هايي به ECU مي فرستد. به کمک اين پالس ها ECU سرعت خودرو را محاسبه ميکند. لازم به ذکر است که درجه کيلومتر و سرعت سنج در پژو همچنان با سيم کيلومتر کار ميکند.

 

● سنسور دور موتور Engine Speed Sensor :

 

اين سنسور با داشتن دو پايه ارتباطي به ECU ميتواند بصورت امواج سينوسي، اطلاعات مربوطه به دور لحظه اي موتور را به ECU ارسال کند. اين سنسور که وظيفه بسيار مهمي را بازي مي کند. انتهاي اين سنسور که داراي يک آهنرباي دائم و يک سيم پيچ است با چرخ دنده هاي فلايويل دور موتور که کمي جلوتر از فلايويل اصلي موتور است چند ميليمتر فاصله دارد. اين فلايويل ميتوانست شامل ۶۰ دنده منظم باشد که دو دندانه آن را برداشته اند. حين چرخش فلايويل هنگامي که محل دو دندانه پاک شده به سر انتهايي سنسور رسيد ، دو پيستون هم کورس دقيقاً در نقطه مرگ بالا قرار دارند. ۱۸۰ درجه پس از اين ، دو پيستون هم کورس ديگر هم به نقطه مرگ بالا ميرسند. نحوه عملکرد اين سنسور بدين صورت است که با عبور هر دندانه از جلوي سنسور، يک پالس به ECU فرستاده ميشود. هنگامي که دندانه هاي پاک شده به سر انتهايي سنسور رسيد ديگر پالسي ارسال نشده و ECU متوجه ميشود که نقطه مرگ بالا فرا رسيده و بايد دستور پاشش سوخت و جرقه زني را صادر کند. دو دندانه پاک شده با احتساب ۶۰ دندانه در ۳۶۰ درجه، گستره ۱۲ درجه را شامل ميشوند. اين بدين معناست که حداکثر آوانس استاتيکي دلکو ۱۲ درجه ميتواند باشد.

 

● استپ موتور Idling Regulation Step Motor:

 

وظيفه اصلي اين قطعه، روشن نگه داشتن خودرو در حالت دور آرام است. اين قطعه وظيفه بسيار مهمتري نيز دارد. هنگامي که کولر را روشن ميکنيم، کمپرسور بار خود را روي موتور وارد ميکند. براي جبران آن، استپ موتور ژيگلور مربوطه را کمي به عقب تر مي کشد. تا خود به خود گاز کمي زياد شود. اگر سنسور ضربه نيز نصب شده بود استپ وظيفه گسترده تري داشت. در اين حالت استپ موتور بايد در هر لحظه سوزن ژيگلور مربوطه را طوري عقب و جلو مي کرد تا ضربه حس شده توسط سنسور ضربه ، ناشي از احتراق ناقص سوخت، به گونه مناسبي جبران شده و يا بهبود يابد. استپ موتور کار ساسات را نيز انجام ميدهد. در هنگامي که خودرو سرد است سوزن آن طوري تنظيم ميشود که خودرو با اولين استارت روشن شود. کار ديگر استپ موتور، تنظيم هواي مورد مصرف سيلندرها در زمان رها کردن گاز است. در خودروهايي که فاقد اين سيستم هستند با رها کردن گاز، تنظيم سوخت و هوا به علت بسته شدن دريچه گاز به هم ميخورد و ديده ميشود که به هنگام رها کردن گاز، خودرو به طور لحظه اي دود ميکند. اما در اين سيستم با وجود استپ موتور ديگر اين مشکل وجود ندارد. محل قرارگيري استپ موتور ، روي هوزينگ هواي ورودي است.

 

● سنسور موقعيت دريچه گازThrottle Potentiometer :

 

اين سنسور که در انتهاي دريچه گاز قرار دارد با اين دريچه کوپل شده است. اين سنسور شامل يک پتانسيومتر ساده است که سر وسط آن با حرکت دريچه گاز ، مي لغزد.

 

● سنسور فشار هواي ورودي Inlet Manifold Pressure Sensor (MAP Sensor):

 

اين سنسور که محل اصلي آن بر روي سيني فن است با يک شيلنگ به ابتداي دريچه هواي ورودي ارتباط دارد. و با هواي ورودي به اين دريچه در تماس مستقيم است. اين سنسور که از نوع پيزوالکتريک است در واقع يک پتانسيومتر ساده است که سر وسط آن با فشار هوا لغزيده، عقب و جلو رفته و کار ميکند. نقش اين سنسور از بعضي جهات بسيار مهم است. زيرا در شرايط مختلف فشار هوا(سطح دريا و يا کوهستان) متغير خواهد بود. اگر اين سنسور درست کار نکند ECU ديگر قادر نخواهد بود که ميزان هواي ورودي را به درستي تعيين نمايد.

 

● سنسور دماي هواي ورودي Inlet Air Termistor :

 

سنسور دماي هواي داراي ويژگي خاصي است که بر مبناي آن ميتواند اطلاعات دماي هواي ورودي را به ECU برساند. اين سنسور در ابتداي دريچه هواي ورودي قرار دارد و با هواي ورودي اين دريچه در تماس مستقيم است. نقش اين سنسور از بعضي جهات بسيار مهم است زيرا در شرايط مختلف دمايي، وزن هواي موجود در يک حجم بخصوص، ثابت نيست. در دماي پايين چگالي هوا افزايش يافته و در دماي بالا کاهش مي يابد. پس اگر اين سنسور درست کار نکند ECU ديگر قادر نخواهد بود که ميزان هواي ورودي را به درستي تعيين نمايد. گستره تغييرات مقاومت اين سنسور حدود ۱۵۰ اهم تا ۴ کيلو اهم است.

 

● گرمکن هوزينگ دريچه گاز Throttle Housing Heater Resistor :

 

اين المنت گرم کننده که يک مقاومت حرارتي از نوع PTC است در هوزينگ هواي ورودي و در کنار دريچه گاز نصب شده است. و بلافاصله پس از باز کردن سوئيچ شروع به کار ميکند. اين المنت براي گرم نمودن نسبي دريچه گاز و جلوگيري از يخ زدگي اين دريچه در روزهاي سرد و مرطوب بکار رفته و نهايتاً باعث جلوگيري از يخ زدگي دريچه گاز و منافذ هواي دور آرام ميشود. در ابتدا، جريان عبوري از المنت زياد است اما با افزايش دما مقاومت اين المنت افزايش يافته و جريان کمي از آن عبور ميکند. اما قطع نمي شود. لذا همواره اين دريچه و اين مسير گرم مي ماند. اهم گرمکن هوزينگ دريچه گاز در دماي معمولي حدود ۱۲ اهم است. محل قرارگيري فيوز گرمکن در جعبه سياه رنگ داخل اتاق موتور سمت کمک فنر شاگرد است. فرق گرمکن کاربراتور با گرمکن سيستم انژکتوري اين است که گرمکن کاربراتور براي گرم کردن نسبي مسير سوخت و هواي دور آرام به کار رفته اما گرمکن سيستم انژکتوري براي گرم کردن هوزينگ دريچه گاز به کار ميرود.

 

● سنسور دماي آب رادياتور Colant Termistor :

 

سنسور دماي آب داراي ويژگي خاصي است که بر مبناي آن ميتواند اطلاعات دماي آب رادياتور را به ECU برساند. وظيفه اين سنسور رسانيدن اطلاعات دماي آب رادياتور به ECU است. لذا زمان تحريک رله قطع کن کولر و متعاقب آن قطع کلاچ کولر در دماي ۱۰۷ درجه سانتيگراد را اين سنسور به ECU خبر ميدهد.

 

منابع :

----------------------

aftab.ir

پرشین تیونینگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...