رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

داران، مركز شهرستان فريدن، با پهنه ای حدود 5 كيلومتر مربع، ‌در باختر استان اصفهان، د‌ر 32 درجه و 58 دقيقه و 45 ثانيه پهنای شمالی و 50 درجه و 25 دقيقه درازای خاوری نسبت به نيمروز گرينويچ قرار دارد. اين شهرستان از شمال به شهرستان خوانسار، از باختر به استان لرستان و شهرستان فريدون شهر، از خاور به شهرستان نجف آباد، ‌و از جنوب به استان چهار محال و بختياری محدود است.

 

شهر داران نيز از سوی شمال به كوه دازك، از باختر به خليل آباد و زاينده رود، از خاور به اراضی دهستان دالان كوه، و از جنوب به روستای دهق محدود است. بلندی داران از سطح دريا 2 هزار و 390 متر و فاصله هوايی آن تا تهران 310 كيلومتر است.

 

هوای داران معتدل و خشک بوده، بيشترين درجه حرارت در تابستان ها 35 درجه سانتی گراد بالای صفر و كم ترين آن، در زمستان ها 18درجه زير صفر است.

 

ميانگين بارش ساليانه داران، 350 ميلی متر بوده است. شهرستان فريدن ناحيه ای كوهستانی است.

 

كوهستانی بودن ناحيه و بلندی زياد از سطح دريا، موجب ريزش بارندگی، به ويژه برف گشته كه در سرسبزی و رويش گياهان گوناگون موثر بوده مراتع سرسبز و خرمی را به وجود آورده است.

 

پوشش گياهی شهرستان را گون، گز، كرفس كوهی و درختان پراكنده بلوط تشكيل می دهند.

 

آب و هوای شهرستان فريدن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان بسيار سرد است. بيش ترين درجه حرارت در طی سال تنها در 4 ماه بين 39-31 درجه سانتی گراد است و از سويی 6 ماه از سال، در شهرستان فريدن پديد يخ بندان وجود دارد.

 

كم ترين درجه حرارت در سردترين روزهای سال 8/29- درجه سانتی گراد گزارش شده و روزهای يخ بندان در سال، حدود 128 روز بوده است.

 

تاریخچه شهر

فريدن مانند ديگر شهرهاي اصفهان پيشينه تاريخي قديمي دارد قبل از اسلام مخصوصا در دوره هخامنشيان يكي از شهرهاي مهم و آباد ايران آن زمان محسوب مي شده است چون فريدن در زمان قديم برتيكان نام داشته است و تنها جاده ايكه آپادانا را به شوش متصل مي نموده است از اين منطقه عبور مي كرده است.

لینک به دیدگاه

جمعیت شهر

جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵ برابر ۸۳، ۶۸۹ نفر گزارش شده‌است.

 

زبان و گویش

زبان مردم شهر فارسی است ولی روستاهای زیر مجموعه به لهجه‌های بختیاری، لری، ترکی,گرجی و ارمنی نیز تکلم می‌کنند.

 

محصولات کشاورزی

مهم ترين فرآورده های كشاورزی سيب زمينی، گندم، جو، يونجه، غلات، نباتات علوفه ای، حبوبات و... است. همه ساله هزاران تن سيب زمينی، از فريدن به ديگر نقاط صادر می گردد.

 

سواحل زاینده رود

سواحل زاينده رود که يکی از زيباترين و بااهميت ترين رودهای ايران است، از مهم ترين گردش گاه های اهالی شهرستان فريدن به شمار می آيد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...