رفتن به مطلب

8اشتباه رايج درباره مغز


ارسال های توصیه شده

ـ مردان از زنان باهوش ترند چون وزن مغزشان 10درصد بيشتر است !

با اين حساب فيل ها از آدم ها خيلي باهوش ترند چون وزن مغزشان 5برابر است واقعيت اين است که داشتن مغز بزرگ تر به معناي باهوش تر بودن نيست مقايسه وزن مغز در گونه هاي مختلف جانوران نشان مي دهد که «هر که وزنش بيش، مغزش بيشتر.»يعني طبيعي است که عضلات نيرومند يک فيل، در مقايسه با عضلات يک گربه، بايد تحت کنترل مغز بزرگ تري باشد، به همين دليل است که فيل 6هزارگرم مغز دارد و گربه ،30گرم.

 

2ـ عملکرد کامپيوتر مثل مغز است، چه فرقي مي کند ؟

 

خيلي فرق دارد! شايد بگوييد اصلاً کامپيوترهاي اوليه را با الگوگيري از عملکرد مغز ساخته اند ولي نورولوژيست ها در پاسخ به شما مي گويند اگر قدرت تمام کامپيوترهاي دنيا را با هم جمع کنيد، باز هم قدرتش به مغز آدميزاد نمي رسد، يعني ساختار مغز ما آن قدر پيچيده است که تشبيه اش به کامپيوتر، لااقل عصب شناسان را به خنده مي اندازد .

 

3ـ وقتي مي خوابيم، مغزمان استراحت مي کند؟

 

نه !يکي از تفاوت هاي بارز مغز و کامپيوتر ، همين است اگر کامپيوتر را خاموش کنيم، دست از کار مي کشد ولي مغز ما خاموش شدني نيست. حتي وقتي که خوابيم و استراحت مي کنيم، مغز ما روشن است و کار مي کند اين را نوار مغزي (الکتروآنسفالوگرافي )به وضوح نشان مي دهد .

 

4ـ انيشتين با آن همه نبوغ، فقط از 10درصد مغزش استفاده کرده !

 

اين هم از آن حرف هايي است که بايد بشنويد و باور نکنيد، مي گويند : اين آتش را ويليام جيمز با نوشتن کتاب «ظرفيت هاي انساني » در سال 1908روشن کرد و پس از او، تحقيقات کارل شلي در سال 1930اين تئوري را توسعه داد ولي طب به ما مي گويد که حتي تخريب بخش کوچکي از مغز(مثلاً در جريان سکته مغزي) با عوارض مشهودي همراه است . ضمن اين که اگر 90درصد مغز براي مدتي طولاني کم کار يا بيکار باشد ، احتمالاً آن 10 درصد باقيمانده هم به مرور از بين مي رود و به قول پزشکان، دژنره مي شود. تازه مگر 10درصد مغز ما چقدر مي شود ؟

چيزي حدود 140گرم يعني اندازه مغز يک گوسفند! پس بشنويد و باور نکنيد .

لینک به دیدگاه

5ـ تمام آسيب هاي مغزي غير قابل برگشت هستند؟

خير!خيلي از آسيب هاي مغزي برگشت پذيرند. البته تا 20سال پيش تصور مي شد مغز توان بازسازي سلول هاي از دست رفته را ندارد اما اکنون، محققان عقيده ديگري دارند و بسياري از آسيب هاي مغزي را برگشت پذير مي دانند.

6ـ شنيدن موسيقي، مغز ما را تقويت مي کند؟

 

شايد حال مان را بهتر کند ولي مغزمان را نه. تأثير مثبت موسيقي برحافظه، امروزه فاقد اعتبار است. البته ثابت شده که نواختن يک ساز مي تواند به بهبود عملکرد مغزي کمک کند، ولي شنيدن موسيقي چنين تأثيري ندارد .

 

7ـ چپ دست ها فقط از نيمکره راست مغزشان استفاده مي کنند؟

نه!چپ دست ها از نيکره چپ مغزشان هم استفاده مي کنند ولي نيمکره راست شان غالب است با اين حال، اگر به هر دليلي (مثلاً به دنبال يک سکته مغزي )نيمکره راست مغزشان آسيب ببيند، نيمکره چپ شان مي تواند به مرور همان کارها را با کيفيت پايين تري انجام دهد، همان طور که بعضي چپ دست ها مي توانند تمرين کنند و کم کم راست دست شوند ( يابرعکس ).

 

8ـ با افزايش سن، مغز تحليل مي رود و هيچ کاري نمي شود کرد!

 

اين طورها هم نيست پزشکان براي فعال نگه داشتن مغزمان در دوران سالمندي، توصيه هاي ساده اي دارند: ورزش (حتي در حد يک پياده روي روزانه)تغذيه سالم(مخصوصاً مصرف ميوه ها و سبزي هاي تازه ، حبوبات و ماهي)،خواب کافي، نرمش هاي فکري مثل حل جدول، بازي شطرنج و مخصوصاً مطالعه کتاب و خواندن روزنامه و مجله و ..

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...