رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

 

متالوگرافی به معنای مطالعه و بررسی ساختمان سطح مقطع فلزات و آلیاژها است . این مطالعه و بررسی به دو صورت ماکروسکوپی و میکروسکوپی انجام می شود.

که به روش ماکروسکوپی ماکروگرافی و به روش میکروسکوپی میکروگرافی نیز می گویند .

 

مطالعهء ماکروسکوپی : در مطالعهء ماکروسکوپی سطح ظاهری فلزات و آلیاژها و یا سطح مقطع شکست آنها توسط چشم غیر مسلح و یا با استفاده از میکروسکوپ با بزرگ نمایی پایین انجام می شود .در مطالعهء ماکروسکوپی سطح نمونه ها سیقلی می شود و بعد از سیقلی شدن عمل اچ کردن روی نمونه ها انجام می شود .

 

اچ کردن : با استفاده از یک محلول شیمیایی سطح فلز یا آلیاژ خورده می شود و ترک ها و حفره های سطح قابل مشاهده می شود .

 

مطالعهء میکروسکوپی : در مطالعهء میکروسکوپی ساختمان داخلی فلزات و آلیاژها مورد استفاده قرار می گیرد . در این مطالعه از میکروسکوپ با بزرگنمایی 75 برابر تا 1500 برابر استفاده می شود .

 

هدف از متالوگرافی : تعیین ساختمان داخلی فلزات و آلیاژها , تعیین دانه بندی آنها , تعییت نحوهء توزیع دانه ها , بررسی مرز دانه ها , بررسی فازهای موجود در نمونه و تعیین عناصر شیمیایی موجود در آلیاژها می باشد .

 

مراحلی که برای مزالعهء نمونه انجام می دهیم:

1.نمونه برداری از قطعه مورد نظر

2.مانت کردن

3.آماده سازی سطح نمونه

4.مطالعهءمیکروسکوپی و یا ماکروسکوپی

 

 

توضیح مرحلهء اول : در این مرحله با استفاده از ماشین نمونه برداری و یا با استفاده از ارهء دستی مقداری از قطعه جدا می کنیم . شکل نمونهء جدا شده می تواند مکعبی شکل یا پولکی شکل باشد . در هنگام برش نمونه باید به 2 نکته توجه کرد , نکته اول : نمونه را در صورت لزوم در آب سرد قرار دهیم و توجه شود نمونه در اثر برش گرم نشود . نکته دوم : باید توجه شود سطح برش حتی الامکان بر محور نمونه عمود باشد و این نمونه که از قطعه جدا شده باید دارای ساختار مشابه با سایر مناطق قطعه باشد .

 

ادامه دارد....

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...