pesare irani 41805 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 آذر، ۱۳۸۹ اطو برقی دیدکلی اطو دستگاهی است که از آن برای صاف کردن و آهار دادن چین و چروک لباس ، پارچه ، پرده و غیره استفاده میشود. در زمانی نه چندان دور (حدود سی سال پیش) از اتوی زغالی استفاده میشد. ولی با توجه به ایجاد گاز سمی از این اتو و رشد و پیشرفت صنعت برق ، اطوی زغالی کنار گذاشته شد و جای آن را اطوی برقی گرفت. اتو را نباید روی لباس ، مخصوصا لباس پشمی کشید. بلکه باید آن را به آرامی روی لباس فشار داد. به همین جهت در ساختمان اتوهای معمولی وزنهای جهت سنگین شدن اتو تصبیه میکنند. اطوی معمولی برای صاف کردن و فرم داخل پارچههای پنبهای و کتانی مناسبتر است و برای پارچه های پشمی که نیاز به اعمال فشار بیشتری دارد اتوهای بخار مناسبتر است. بخار ایجاد شده در داخل اتوی بخار سبب می شود که پارچه بهتر صاف شود و دیگر لازم نیست که برای ایجاد فشار بیشتر اتو به پارچه ، وزنه یا کفه سنگینتر استفاده شود از این رو اتوهای بخار سبکتر است اتو بخار همچنین از ایجاد سوختن احتمالی پارچه جلوگیری می کند. امروزه اتوها را طوری می سازند که بتوان از آن هم به عنوان اتوی خشک و هم به عنوان اطوی خشک و هم به صورت اتوی بخار استفاده کرد. اطوی خشک یا معمولی اطوی خشک برای اتو کردن پارچههای غیر پشمی مناسبتر است. این نوع اتو در مدلها و طرحهای مختلف به بازار عرضه میشود. از مزایای اطوی خشک ساختمان سادهتر ، قیمت ارزان ، تعمیر و بکارگیری راحتتر آن است. مشخصات فنی اطوی خشک •ولتاژ اسمی : 220 ولت •توان اسمی : 1000 وات •وزن : 2.70 کیلوگرم •کنترل درجه حرارت : 85 تا 210 درجه سانتیگراد ساختمان نوعی اتوی خشک •مجموعه کف اتو که المنت هم در آن قرار میگیرد. •صفحه مشخصات که مشخصات فنی دستگاه مانند ولتاژ ، توان ، وزن ، رنج درجه حرارت روی آن نوشته میشود. •مجموعه ترمینال که شامل قسمتهای زیر است. ◦پیچ ترمینال ◦مجموعه بیمتال که تغییر و کنترل درجه حرارت بوسیله آن انجام میگیرد. ◦پوشش بیمتال ◦واشر خاردار یا محدود کننده بیمتال که این واشر برای بیمتال محدودیت حرکتی ایجاد میکند. •محور یا میله فرمان ترموستات •نگهدارنده و مجموعه بست همراه آن •وزنه یا کفه چدنی که برای ذخیره کردن گرما و افزایش وزن اتو مورد استفاده قرار میگیرد. •درپوش یا پوسته که روی وزنه یا کفه سنگین قرار میگیرد. •صفحه راهنما که درجه حرارت لازم را برای پارچههای مختلف تعیین میکند •درپوش رنگی لامپ نشاندهنده اتو •لامپ نشاندهنده •درپوش عقب دسته اتو •سیم رابط که روکش آن از نخهای مخصوص بافته شده است تا اگر با کف داغ اتو تماس حاصل کرد صدمه نبیند. •لوله لاستیکی حفاظ سیم •مجموعه دسته صفحه چرخان که درجه حرارت را کنترل میکند. •مدار اتو که شامل قسمتهای زیر است. ◦المنت : المنت اتو از نوع نواری است که داخل طلق نسوز قرار میگیرد، یا از نوع فنری است که داخل چینی سرامیک قرار دارد. ◦ترموستات : ترموستات اتو از یک صفحه یا بازوی حساس به گرما ، کنتاکتها و میله فرمان تشکیل میشود. در اثر افزایش دمای محیط اطراف ترموستات ، صفحه یا بازوی حساس افزایش طول داده و سبب قطع و وصل کنتاکتها میشود. ترموستات ، کنترل درجه حرارت اطو را به عهده دارد. ◦لامپ نشاندهنده : ورود جریان برق به اطو توسط لامپ نشاندهنده مشخص میشود. روش تنظیم و تست درجه حرارت اتو بگذارید اتو سرد شود تا دمای آن برابر دمای محیط گردد. دسته کنترل درجه حرارت ترموستات را روی علامت حداقل (MN) قرار دهید. دو سر اهممتر را به دو شاخه اتو وصل کنید. دسته ترموستات را حرکت دهید. تست کردن انحراف عقربه به این صورت است که اگر محدوده نرمال عملکرد ترموستات با بردارهای A و B نشان داده شود، به این ترتیب عمل میکنیم که وقتی دکمه و ترموستات پایینتر از محدوده A قرار میگیرد و ترموستات عمل میکند. پیچ تنظیم روی ترموستات را که زیر صفحه راهنما قرار دارد و علامت (–) کنار آن قرار گرفته ، باید در خلاف جهت عقربههای ساعت چرخاند. وقتی که دگمه ترموستات بالاتر از محدوده B عمل میکند باید پیچ تنظیم ترموستات را در جهت عقربههای ساعت چرخاند. ساختمان و اجزای اطوی بخار مشخصات اطوی بخار همیشه بر روی آن توسط کارخانه سازنده حک میشود. •ولتاژ اسمی : 220 ولت •توان اسمی : 1100 وات •وزن : 1.710 کیلوگرم •طول سیم رابط : 2.43 متر •ظرفیت مخزن آب : 200 سانتیمتر مکعب •دامنه کنترل درجه حرارت : 80 الی 200 درجه سانتیگراد قطعات مختلف اتوی بخار •کلاهک •درپوش •لوله پلاستیکی حفاظ سیم •سیم رابط •صفحه راهنما •درپوش جلو دسته اتو •دگمه بخار •دگمه ضامن •فنر و دگمه بخار •مجموعه دسته چرخان •مجرای قیفی ورودی آب •نگهدارنده قیف با مجرای قیفی شکل •دسته اتو که از جنس کائوچو است •محور یا بازوی حرارتی ترموستات •پوسته یا روپوش صفحه یا کفی اتو •درپوش لوله پرکننده آب •مجموعه یا ترکیب فواره آب نشان •مخزن ترکیبی •شیر ترکیبی •تغییر دهنده ریلی •مجموعه گنبدی شکل بخار •واشر ستارهای محدود کننده حرکت بی متال •صفحه زیر اتو که هیتر هم در آن قرار دارد. طریقه باز کردن اتو درپوش عقب دسته اتو را به سمت خود بگیرید و پیچ نگهدارنده دسته را باز کنید و درپوش را دربیاورید. پیچهای نگهدارنده سیم رابط را از ترمینالهای مربوط باز کنید و سیمهای رابط را از ترمینال جدا سازید. برای باز کردن درپوش ، مجرای قیفی شکل آن را مطابق شکل به سمت بیرون بکشید. برای خارج کردن مجرای قیفی شکل آب دو پیچ نگهدارنده آن را باز کنید و درپوش لولهپرکن را بیرون بکشید. برای خارج کردن دسته ، مهره و واشر نگهدارنده آن را خارج کنید. برای خارج کردن درپوش لوله پرکننده آب و میله ترموستاپ و پوسته ، برای خارج کردن بازوی عمل کننده آب افشان از میله مربوط به آبافشان فنر میله عمل کننده و گیره نگه دارنده دو پیچ نگهدارنده گیره سر لوله آب افشان و درپوش آن را خارج کنید. عیب یابی اتو گرم نمیکند. •دوشاخه خراب است : آن را تعویض کنید. •سیم رابط قطعی دارد : آن را برطرف کنید. •پیچها شل شده : پیچها را محکم کنید. •کف اتو شکسته : آن را تعویض کنید. •ترمینالها فرسوده است : آنها تعمیر یا تعویض کنید. اگر موقع پر کردن آب نشت میکند. •ارتباط درپوش لولهپرکن ضعیف شده است : آن را درست کنید. بعد از پرکردن آب نشت میکند. •آب مخزن نشت می کند : آن را تعویض کنید. •ارتباط مخزن ضعیف است : مخزن را صحیح وصل کنید. •درپوش مخزن ضعیف است : آن را تعویض کنید. مجرای خروجی بخار هنگام بخار نشت میکند. •گرما پایین است : توسط درجه حرارت آن را تنظیم کنید، در صورت خراب بودن درجه حرارت در صورت امکان آن را تعمیر یا تعویض کنید. اتوگرم نمیشود. •دو شاخه خراب یا شکسته است : آن را تعمیر یا تعویض کنید. •سیم رابط قطع شده است : قطعی را برطرف کنید. •در اتصلات پیچها شل شدهاند : پیچها را تست و محکم کنید. •مجموعه ترمینالی ، اتصال الکتریکی را درست برقرار نمیکند : آن را تعمیر یا تعویض کنید. •المنت یا عنصر حرارتی یا صفحه گرم شونده تماس ندارد : آن را تعویض کنید. فقط قسمتی از کف اتو گرم میشود. •المنت یا عنصر حرارتی با صفحه گرم شونده تماس ندارد : آن را تعویض کنید. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده