محمــد 4415 اشتراک گذاری ارسال شده در 29 آبان، ۱۳۸۹ مجله استرالیایی پکیجینگ نیوز(Packaging Newa) در یکی از شماره های اخیر خود به بررسی تاثیر تازه ترین روش های بسته بندی شکلات و شیرینی در اروپا و انتقال آن ها به شعبه های آن در استرالیا و شرکت های شکلات سازی استرالیایی پرداخته است... تعریف مفسران از صنعت شکلات و شیرینی رکورد ناپذیر این چنین است که مشتریان حتی در مواقع بحرانی به خرید و مصرف محصولات تولید کنندگان تمایل داشته باشند،البته صنایع بسته بندی و طراحان فعال در بازارهای شیرینی و شکلات که به طور دائم به دنبال خلاقیت و نوآوری هستند، نقش به سزایی در بازار فروش این محصولات ایفا می کنند و خلاقیت های آنان در بیشتر مواقع از عوامل عمده افزایش فروش به شمار می رود. استفاده از حس های چندگانه در صنایع بسته بندی امروزه به وفور دیده می شود، شکلات سازان با استفاده از فاکتورهای چند حسی در بسته بندی محصولات خود سعی دارند ابعاد جدیدی را به حس و شکل و شمایل بسته های شکلات و شیرینی بیفزایند. عملیات پرداخت بسته ها مانند استفاده از لمینیت های آلومینیومی، جلا دادن به سطح بسته بندی ها، برجسته سازی با چاپ، همگی از روش هایی هستند که با ترفندهایی خاص برای تمایز و بهبود بسته بندی محصولات شکلات و شیرینی به کار می رود. تحقیقات در بازارهای جهانی نشان داده است که به کارگیری حس های چندگانه در بسته بندی شکلات و شیرینی می تواند نقش عمده ای را در بازار فروش و جذب مشتری ایفا کند، به طوری که این امر می تواند فوراً فروش و محبوبیت محصول را به میزان 60 درصد افزایش دهد. در بازارهای شکلات و شیرینی استرالیا، استفاده از حس های چندگانه در بسته بندی محصولات در بسیاری از شکلات سازی ها و شیرینی فروشی ها مورد توجه قرار می گیرد و همچنین این ترفند در بسته بندی محصولات لوکس و گران قیمت استفاده می شود به خصوص هزینه ای که برای نخستین بار بابت بسته بندی محصول صرف می شود بسیار بیشتر از مراحل تولید خود محصول است. متخصصان فنی در بخش بسته بندی محصولات شعبه شرکت های کیت چسل(Keith Chessell) و کادبری (Cadbury) در این باره می گویند : شرکت های استرالیایی ارائه دهنده خدمات بسته بندی در زمینه های مختلف این صنعت از جمله چاپ روی بسته ها، استفاده موثر از فویل های برجسته و طراحی جعبه ها خدمات بسیار ارزنده ای را در اختیار ما قرار داده اندشرکت کادبری سال گذشته شکل بسته بندی شکلات های دایری میلک (Diary Milk) خود را اندکی تغییر داد که از جمله این تغییرها می توان به استفاده از مهردار کردن با استفاده از فویل های گرم، استفاده از فاکتورهایی جدید در برجسته سازی و منقش کردن برندها و اشکال روی بسته بندی، اشاره کرد. استفاده از طرح های جدید و بسته بندی های متفاوت در جشنواره ها و مناسبت های فصلی،فاکتور بسیار مهمی در بازار فروش به شمار می رود، شرکت های شکلات سازی و شیرینی فروشی ها در موقعیت ها و مناسبت های خاص برای افزایش فروش خود و جذب مشتری از طرح ها و بسته بندی های جدیدی استفاده می کنند، به طوری که این موضوع به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی افزایش تقاضا به حساب می آید. برای نمونه می توان به طرح جدید شکلات های کادبری برای جشن هالوین (Halloween) سال2009 در استرالیا اشاره کرد، حتی با وجود این که هالوین در استرالیا زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد، اما مجصولات کادبری که مخصوص جشن هالوین سال 2009 به بازار آمده بود با فروش قابل توجهی روبه رو شد. و این هوروبین ، مدیرعامل کارخانه ارنست هیلر قدیمی ترین شکلات سازی استرالیا، گفت:به دلیل استفاده کم از بسته بندی ها و طرح های ابداعی برای مناسبت های خاص، به طور معمول روند تولید محصول گران تمام می شود، بنابراین هم اکنون استفاده از نوآوری و خلاقیت و تولید محصولات غیر معمول در مناسبت های خاص توصیه شده است. در ایام عید پاک، زمان اوج خرید و مصرف شکلات،کارخانه شکلات سازی هیلر تخم مرغ های شکلاتی مخصوص عید پاک را در جعبه های مقوایی به همراه یک ایستگاه آتش نشانی اسباب بازی برای کودکان به بازار عرضه کرد. هر یک از این پاکت ها حاوی هشت تخم مرغ شکلاتی بود،این جعبه های مقوایی به صورت سه بعدی ساخته شده بودند و در آن پاکت ها پنجره هایی برای نمایش شکلات های تعبیه شده بود. هوروبین اظهار داشت:ایستگاه آتش نشانی یک مفهوم بی همتا و بسیار جالبی است که توجه بچه ها را به خود جلب می کند و بسیار رویایی است و تاثیر به سزایی در جذب مشتری و بازار فروش این محصول داشته است. وی یاد آور شد:ما همیشه سعی می کنیم محصولات متنوعی را به بازار عرضه کنیم که این امر سبب افزایش فروش محصولات می شود، به طوری که طراحی و نوع بسته بندی محصولات یکی از عوامل کلیدی به حساب می آید. همچنین این شرکت استرالیایی برای ایام کریسمس طرح جدیدی از محصولات خود را وارد بازار کرد،بسته بندی محصول جدید به شکل یک گل باز شده بود. مدیرعامل کارخانه شکلات سازی ارنست هیلر،گفت: خلاقیت و نوآوری در بسته بندی و طراحی جعبه های شکلات در مناسبت ها خاص می تواند راه حل مناسبی برای افزایش فروش و جذب مشتری تلقی شود. جایگاه رنگ در بسته بندی و طراحی جعبه های شکلات حس آنی بینایی در رنگ ها،نخستین فاکتوری است که طراحان در تغییر و تجدید بسته بندی های شکلات به آن توجه دارند و تغییر رنگ از فاکتورهایی است که زود به زود مورد استفاده قرار می گیرد.شرکت های شکلات سازی به طور معمول رنگ خاصی را برای برندهای خود در نظر می گیرند(برای مثال شرکت کادبری از رنگ بنفش استفاده می کند)، اما در بعضی از مواقع شرکت ها برای ارائه محصولاتی با طرح و بسته بندی های معمول خود استفاده می کنند، استفاده از رنگ سفید در بسته بندی شکلات ها در اروپا بسیار مرسوم است. رنگ سفید خالص هم اکنون برای طراحی محصولات جدید و اعلا مورد استفاده قرار می گیرد، در صنایع غذایی اروپا رنگ سفید نشان دهنده حس تازگی،طراوت،شادابی و روشنایی و همچنین بیانگر یک ارزش کیفیتی خاص است. شرکت سوئیسی نستله(Nestle) برای طراحی روی جعبه ها و بسته بندی شکلات های لوکس و گران قیمت نسپرسو (Nespresso) خود از رنگ سفید استفاده می کند. این گزارش همچنین می افزاید:سری بسته بندی شکلات های لوکس نسپرسو بیانگر مرغوبیت و ارزش بالای آن هاست. لوگوی حک شده بر بسته بندی شکلات های نسپرسو به سادگی روی سطح جعبه این محصول نقش بسته است و سطح جعبه های شکلات های نسپرسو با کیفیت بالایی پرداخت شده است و سایه روشن جالبی روی بسته های این نوع شکلات طراحی شده است،به طوری که این عوامل همگی در کنار یکدیگر جلوه مطلوبی به بسته بندی محصول مورد نظر داده است. در حالی که برندهایی مانند لیندت و گایلیان(Guylian and Lindt) از سایه های سفید و کرم رنگ در طراحی و بسته بندی جعبه شکلات های لوکس و گران قیمت خود در استرالیا بهره می گیرند، اما استفاده از رنگ سفید در بسته بندی های این کشور به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد. شعبه استرالیایی شرکت کیت چسل در این باره می گوید: رنگ سفید در استرالیا از دیرباز در بسته بندی برای برندهای محصولات خانگی به کار رفته است و استفاده از این رنگ برای نشان دادن قیمت پایین و کیفیت نه چندان مطلوب محصولات خانگی کاربرد دارد.این شرکت همچنین عنوان کرد:شرکت ها برای استفاده از این رنگ سفید در استرالیا و استفاده از همان استراتژی که اروپایی ها به وسیله استفاده از این رنگ در بسته بندی های خود به کار می برند،باید شرایط لازم را در بازارهای استرالیا فراهم کنند تا ذهنیت مردم نسبت به استفاده از رنگ سفید در طراحی و بسته بندی تغییر کند. پایداری و سازگاری صنعت بسته بندی با محیط زیست یکی از فاکتورهای مهمی که امروزه در صنعت بسته بندی شکلات باید مدنظر گرفته شود پایداری و سازگاری بسته بندی ها با شرایط زیست محیطی است. کاستن از مقدار لایه هایی که برای بسته بندی شکلات ها مورد استفاده قرا می گیرد و همچنین سازگاری آن ها با شرایط محیطی و استفاده ازمواد اولیه تایید شده در صنایع بسته بندی از عوامل کلیدی در طراحی و بسته بندی شکلات ها به شمار می رود. همچنین کاستن از میزان مواد شیمیایی و جوهرهای شیمیایی در چاپ طرح ها و اشکال روی بسته های شکلات از مسائلی است که امروزه برای سازگار بودن تولیدات با شرایط زیست محیطی به شدت مورد توجه قرار می گیرد. استفاده از سیستم های جدید برای مخلوط کردن رنگ ها و ساختن آن ها برای طرح های روی جعبه ها با استفاده از سیستم های حرارتی جدید همگی از روش های جدیدی است که برای کاهش استفاده از مواد شیمیایی به کار گرفته می شود.استفاده از مقواها و مواد اولیه تجدد پذیر و قابل بازیافت نیز یکی از عوامل مهمی است که امروزه باید در صنعت بسته بندی شکلات و شیرینی مورد توجه قرار گیرد. شرکت کادبری هم اکنون به عنوان بخشی از برنامه های خود برای حرکت به سوی استفاده از رنگ سبز به جای بنفش، اقدام به کاهش مقدار بسته بندی محصولات خود کرده است، از دیگر تغییرات این شرکت در زمینه بسته بندی می توان به تغییر لمینیت های بسته های شکلات دایری میلک کادبری از سال گذشته میلادی اشاره کرد. این شرکت هم اکنون از مقواهای قابل بازیافت و فویل های آلومینیومی سازگار با محیط زیست در بسته بندی شکلات های دایری میلک استفاده می کند. شرکت کالرپک (Colorpak) یکی دیگر از شرکت های بسته بندی استرالیایی است که دست به تحولات جدیدی در صنعت بسته بندی زده است این شرکت که اخیراً موفق به دریافت گواهینامه ایزو14001 در زمینه سازگاری با محیط زیست نیز شده است، بسته بندی و طراحی شکلات هایی که توسط رستوران ووادموند(Vuedemonde) تولید می شود را بر عهده گرفته است. ماتیو جانسون، مدیر فروش شرکت کالرپک، می گوید:در بسته بندی شکلات ها از مقواهای بازیافت شده که بسیار خام و به صورت دست اول به نظر می آید،استفاده شده است،ما همچنین از جوهرهایی طبیعی و بر گرفته از روغنی خاص که از نوعی لوبیا گرفته می شود برای چاپ روی بسته ها استفاده می کنیم و در هیچ یک از این مراحل از آب استفاده نکرده ایم. اما استفاده از لایه های قابل انعطاف در تولید جعبه های شکلات و شیرینی همچنان در صنعت بسته بندی باقی می ماند و تلاش ها برای افزایش میزان سازگاری این لایه ها با محیط زیست ادامه خواهد داشت. آلن آدامز، مدیر فروش شرکت ایناویا(Innovia)تولید کننده لایه های سازگار با محیط زیست در صنعت بسته بندی شکلات، می گوید: ما در آینده شاهد رشد و پیشرفت بیشتری در زمینه بسته بندی و به کارگیری روش های سازگار با محیط زیست خواهیم بود که هر یک از این روش ها به نوبه خود سبب تحول در صنعت شکلات و شیرینی جهان می شود. صاحبان برندهای تجاری بزرگ در صنعت شکلات و شیرینی جهان هم اکنون به دقت تاثیرات استفاده از معیارهای سازگار با محیط زیست در بسته بندی این محصولات را به دقت مورد بررسی قرار می دهند. آن ها با استفاده از بررسی های دقیق درباره فاکتورهای بیوپلیمری و بسته بندی با استفاده از مواد اولیه ترکیبی و همچنین استفاده از ابزارهای ارزشیابی دقیق مانند PIQET (Tool Evaluation Quick Impact) در جهت توسعه صنایع بسته بندی سازگار با محیط زیست گام برداشته اند. بسته بندی در لایه های بیرونی بسته های شکلات و شیرینی هم اکنون در مرکز توجهات قرار دارد. کارخانه شکلات سازی ارنست هیلر هم اکنون محصولات خود را در کارتون هایی با درپوش های باز به بازار عرضه می کند،بنابراین فروشندگان بدون نیاز به انتقال بسته های شکلات به جعبه های دیگر برای گذاشتن در قفسه های مغازه شان می توانند از همان کارتون ها استفاده کنند. مدیرعامل کارخانه هیلر در این باره می گوید: تقاضای خرده فروشان برای چنین بسته هایی در حال افزایش است. در بازارهای رقابتی اسنک و شیرینی امروز جهان،رعایت چنین استانداردهایی ضروری به نظر می رسد و در حالی که همچنان در باره روش های آینده بحث نشده است،موضوع سازگاری صنایع بسته بندی با شرایط زیست محیطی از اولویت های این صنعت به شمار می رود. امیر دشتی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده