رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

یكی ازروشهای سالم سازی شیربه روش صنعتی،استریل كردن آن است.

استریلیزاسیون روشی است حرارتی كه طی آن تمام میكروبهای موجود در شیراز بین میرود وچنانچه درشرایط مطلوب واستریل بسته بندی میشود. قابلیت نگهداری نسبتاً طولانی دردمای محیط را دارد.

شیر استریل از بهترین شیر کارخانه که total count پایین دارد تهیه می شود و این شیر باید T.C

عمل استریل توسط سیستم UHT[1] انجام می شود شامل سر لوله که بخار آب توسط فشار و حرارت 150 درجه به درون آب اطراف آن تزریق می گردد و باعث می شود دمای آن به 140درجه برسد عمل استریل با دمای 130 تا 140درجه وبه مدت 2تا 3 ثانیه در لوله holding انجام می گیرد و بعد از طی مسیر این شیر توسط آب سرد میشود تا به دمای 40-35 رسیده و سپس وارد تانک aseptic می شود و عمل بسته بندی به صورت اسپتیک است برای بسته بندی نوار از آب اکسیژنه رد می شود نوار ضد عفونی شده و سپس این نوار پایین آمده بصورت لوله ای در آمده ومیزان مشخصی در آن ریخته شده و سپس بسته بندی می شود برای استریل کردن خامه باید قسمتی از لوله ها صرف شود . چون خامه ویسکوزیته بالایی دارد و سبب می شود که مدت زمان حرارت بیشتری ببیند .

برای CIP از سود و اسید استفاده می شود با مدت زمان 100 ثانیه به درون لوله ها تزریق شده و داخل لوله ها چربی ها و مواد پروتئینی را جدا می کند غلظت سود 3% است . در دمای 85 درجه و به مدت 2700 ثانیه سیر کوله می شود سپس با آب شسته و مجددا اسید 2/1 % با دمای 75 درجه به مدت 1600 ثانیه سیر کوله می شود به مدت 300 ثانیه آّب می زنند

. محصولات استریل 10 روز در 30درجه و 50 درجه انکوبه می شوند.

برای مدت shelf life که به صورت تجربی بدست می آید یک batch را باز کرده و می فهمند که چقدرمیباشد.

استابیلایزر ترکیباتی هستند که باند آب و چربی را می گیرند و یک قسمت چربی و یک قسمت آب را گرفته و مانع دو فاز شدن می گردند .خامه ای که استابیلایزر دارد ویسکوزیته بالایی نسبت به خامه ساده دارد .

رولی که جهت بسته بندی استفاده می شود 5لایه است از 3لایه پلی اتیلن و 1 لایه مقوا و یک لایه آلومینیوم می باشد .هر 20 دقیقه یکبار سه نمونه بر می داریم . آخر کار 3/1 آن را بر انکوبه 55 درجه بر میکروار گانیسمهای ترموفیل و 3/2 آن را به انکوبه 31 درجه برای میکروارگانیسم‌های مزوفیل بر می داریم .

در روز اول سوم هفتم دهم و چهاردهم کنترل می شود قبل از روز هفتم مجوز داده نمی شود . در روز سوم توتال و روز هفتم اسپور و چهاردهم pHمی باشدارزش غذایی شیراسترلیزه مانند مانندشیرپاستوریزها ست وبه لحاظ سهولت حمل ونگهداری،مقبولیت بیشتری دارد.شیراستریلیزه قبل ازبازكردن نیازبه نگهداری در یخچال ندارد.

 

r4k3qt0sr6qfeume3xr8.jpg

 

سیستم Holding و CIP

 

 

68rnb4kik3v12n02nt96.jpg

 

تانک اسپتیک

 

xt0h3eq4mdxk6boo2.jpg

 

 

سیستم filling اسپتیک

 

 

ps9q2gdpk9l5etxyvyi7.jpg

 

سیستم بسته‌بندی Tetra Pak

 

 

 

 

گزارش کارآموزی ف-ج دانشگاه محقق اردبیلی

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...