رفتن به مطلب

ترفندهایی برای عمر طولانی‌تر کامپیوتر


Fahim

ارسال های توصیه شده

راه‌حل‌هايي رايگان براي بازگرداندن سرعت كامپيوتر

1004147.jpg

منبع: کامپیوتر اکتیو، نوامبر 2009 ترجمه: فرزانه احساني مؤيد

 

اشاره: هر کامپیوتری در طول زمان دچار افت سرعت می‌شود، اما راه‌حل‌هایی برای جبران بازگرداندن سرعت به کامپیوتر وجود دارد.

متأسفانه گذر عمر تأثیر خوبی روی کامپیوتر شما ندارد. به همین دلیل، کامپیوتر تحت ویندوز شما که روزی چالاک و سریع بود، پس از مدتی انگار که هارد دیسک آن مانعی برای حرکت داشته باشد، کند عمل می‌کند. پس از گذشت چند سال این مشکل می‌تواند آنقدر بغرنج شود که کامپیوتر را در عمل غیرقابل استفاده کند. بالا آمدن آن می‌تواند مدت‌ها طول بکشد و گاه‌به‌گاه متوقف شود یا هر بار که می‌خواهید کار مفیدی با آن انجام دهید، کند شود.

 

این داستان آشنا به‌نظر می‌رسد، اما نگران نباشید. راه‌های بدون هزینه زیادی برای درمان کسالت کامپیوتر وجود دارد. در برخی موارد ارتقاي کارایی آنقدر مؤثر است که باعث می‌شود کامپیوتری که می‌رفت تا فرسوده شود، یک یا دو سال دیگر نیز به‌کار خود ادامه دهد. بنابراین ارزش آن را دارد که مقداری از زمان خود را صرف این مقوله کنید و یک بار هم که شده آن را امتحان کنید.

کند، کند، سریع، سریع، کند

اگر شما هم لذت روشن کردن یک کامپیوتر نو را برای نخستین بار تجربه کرده‌اید، حتماً به‌خاطر می‌آورید که کامپیوتر مذکور سریع به‌نظرتان می‌رسید. افسوس که این لذت پس از مدتی به ناامیدی می‌گراید. هر چه بیشتر از کامپیوتر خود استفاده کنید، بر خلاف تمام تلاش‌های شما، ویندوز کندتر و کندتر می‌شود.

 

یک کامپیوتر در موارد مختلفی می‌تواند کند شود. مثلاً ممکن است از وقتی کامپیوتر را روشن می‌کنید تا زمانی که موفق به دیدن صفحه بالا آمدن ویندوز یا دسکتاپ شوید، مدتی طولانی طول بکشد؛ ممکن است مجبور باشید مدت زیادی برای اجرای برنامه‌ها صبر کنید؛ وبگردی می‌تواند به‌جای یک کار لذت‌بخش به کاری طاقت‌فرسا تبدیل شود؛ یا این‌که ممکن است کامپیوتر به‌طورمرتب Crash کند یا ویندوز از کار بایستد و معمولاً هم این اتفاق در بدترین لحظه ممکن رخ می‌دهد. اما چرا چنین اتفاقی برای یک کامپیوتر می‌افتد و راه‌حل آن چیست؟

 

در این مقاله قرار نیست زمان زیادی را صرف توضیح دلایل فنی این موضوع کنیم که چرا کامپیوترهای تحت ویندوز پس از مدتی کند می‌شوند، اما همیشه نمی‌توانید مایکروسافت را سرزنش کنید. بسیاری از مسائل توسط خود شما به کامپیوترتان تحمیل می‌شوند؛ حتی اگر متوجه این موضوع نباشید. برخی از مشکلات نیز می‌تواند به‌دلیل بد نوشته شدن برخی برنامه‌ها باشد.

 

دلیل آن‌که یک کامپیوتر نو سریع به‌نظر می‌رسد، این است که کارهای کمی برای انجام دارد. فقط کامپوننت‌هایی که برای اجرای ویندوز لازم هستند نصب شده‌اند و تمامی آن‌ها نیز تحت کنترل کامل ویندوز هستند. مشکل وقتی آغاز می‌شود که ما شروع به نصب و پاک‌کردن برنامه‌ها می‌کنیم.

 

این موضوع ممکن است بیش از حد واضح به‌نظر برسد، اما به‌راحتی می‌توان فراموش کرد که هر برنامه‌ای که نصب می‌شود نیازمند استفاده از برخی منابع کامپیوتر است: حافظه، فضای هارددیسک، قدرت پردازش و.... برخی برنامه‌ها حریص‌تر هستند و برخی نیز چندان مایل به تقسیم منابع با دیگران نیستند. با افزایش برنامه‌هایی که همگی برای دستیابی منابع بیشتر با یکدیگر در نزاع هستند، سرانجام زمانی فرا می‌رسد که هیچ‌کدام از آن‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند.

 

اول مهم‌ترین‌ها

قبل از آن‌که خانه‌تکانی کامپیوتر خود را آغاز کنید، به‌یاد داشته باشید که حتماً برای آن‌که مانع از دست رفتن اطلاعات شويد، یک نسخه پشتیبان کامل از داده‌های خود تهیه کنید. ‌اگر هم مطمئن نیستید مي‌توانيد با مراجعه به آدرس اينترنتي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اطلاعات لازم را کسب کنيد، ‌البته قبل از انجام هر کاری باید یک اسکن کامل ضدویروس و ضدبدافزار انجام دهید. تلاش برای ارتقاي کارایی کامپیوتری که توسط بدافزارها کند شده‌، کاملاً بی‌فایده است. اقدام مهم دیگر این است که مطمئن شوید، هارددیسک شما فاقد خطا است. این کار ممکن است کمی ترسناک به‌نظر برسد، اما در حقیقت کار ساده‌ای است. برای این کار کادر «خطایابی هارد دیسک» را در همين مقاله مشاهده کنید.

 

از ابتدای استفاده تا کنون چه تعداد برنامه روی کامپیوتر خود نصب کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما «هیچ» باشد ما را غافلگیر کرده‌اید. بسیاری از ما برنامه‌های زیادی را امتحان کرده‌ایم و اگر مواردی همچون به‌روزرسانی‌ها و ابزارهای اضافه مرورگرها را نیز حساب کنید، بیشتر ما از ابتدا تا کنون ده‌ها برنامه روی کامپیوتر خود نصب کرده‌ایم.

 

سؤال بعدی این است که چه تعداد از برنامه‌های مذکور را پس از نصب پاک کرده‌اید؟ هر برنامه‌ای که نصب می‌شود فضایی از هارد را اشغال می‌کند و با توجه به نوع برنامه، می‌تواند کامپوننت‌هایی را نصب کند که ‌هنگام بالا آمدن ویندوز اجرا می‌شوند، حتی اگر شما هرگز از برنامه مذکور استفاده نکنید.

 

بسیاری از همین برنامه‌ها بخشی از حافظه در دسترس سیستم شما را در اختیار می‌گیرند و باعث کندی سیستم می‌شوند. حتی اگر سعی کنید با دقت زیادی همه برنامه‌های ناخواسته را پاک کنید، ممکن است آن‌ها رد پایی از خود به‌جای بگذارند که خود می‌تواند باعث کندی سیستم شود.

Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CTarfand2_s.jpg

با حذف برنامه‌های اضافی سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهید.

 

مشکل کجاست؟

اگر بیش از دو دقیقه طول می‌کشد تا صفحه Login ویندوز را ببینید، به احتمال مشکل اصلی به درایورها مربوط می‌شود. حل این مشکل کار دشواري است و معمولاً نیازمند نصب دوباره خود ویندوز است، برای حل این مشکل کادر «تازه کردن ویندوز» را مشاهده کنید.

 

در نهایت، اگر در زمانی منطقی به صفحه Login می‌رسد، اما پس از وارد کردن اطلاعات کاربری ظاهر شدن دسکتاپ زمانی غیرعادی می‌برد، مقصر اصلی برنامه‌هایی هستند که هر کدام ‌هنگام بالا آمدن سعی دارند بخشی از خود را بارگذاری کنند.‌ بنابراین به قسمت راست نوار وظیفه، کنار ساعت نگاه کنید، اگر آیکون‌های این قسمت تعدادشان زیاد است، این موضوع خود یکی از دلایل کندی سیستم شما است. هر آیکونی در این قسمت از نوار وظیفه (که با عنوان Notification Area شناخته می‌شود) برنامه یا ابزاری است که در حافظه سیستم بارگذاری شده و بخشی از منابع پردازشی باارزش سیستم را مصرف می‌کند. برخی از آن‌ها می‌توانند مفید باشند، مانند ساعت و کنترل صدا، اما بقیه آن‌ها معمولاً کاری جز کند کردن سیستم انجام نمی‌دهند. قبل از حل این مشکل، بهتر است کمی به جوان‌تر کرن سیستم خود بپردازید.

 

خوشبختانه یک ابزار توکار به‌نام Disk Clean Up در ویندوز وجود دارد که ابزار مناسبی برای دوباره جوان کردن کامپیوتر است. از طریق منوی Start زیرمنوی Accessories، All Programs و سپس System Tools می‌توانید به Disk Clean Up دستــرسی پیدا کنید.

Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CTarfand1_s.jpg

با استفاده از ابزار Disk Cleanup می‌توانید فایل‌های زائد را حذف کنید.

 

اگرچه استفاده از این ابزار خطری ندارد، سه مورد وجود دارد که بهتر است قبل از پاک کردن آن‌ها با Disk Clean Up دوباره آن‌ها را بررسی کنید. مورد اول Office Setup Files است. پاک کردن این فایل‌ها آفیس را از کار نمی‌اندازد، اما ممکن است باعث درخواست آفیس مبنی بر قرار دادن دیسک اصلی نصب شود. بنابراین، اگر دیسک آن را ندارید، بهتر است این گزینه را تیک نزنید.

 

مورد بعدی Compress Old Files است. این گزینه حجم فایل‌هایی را که مدتی هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نشده کم می‌کند. با وجود این‌که این گزینه فضای آزاد بیشتری روی هارد‌دیسک در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما می‌تواند زمان بسیار زیادی طول بکشد. اگر تصمیم دارید از این گزینه استفاده کنید، اول مطمئن شوید که چند ساعت زمان در اختیار دارید.

تازه کردن ویندوز

در برخی موارد ممکن است اوضاع سیستم آن‌قدر آشفته باشد که تلاش برای پاک‌سازی و حل کردن مشکلات و خطاها بیش از حد معمول زمان‌بر و انرژی‌بر باشد. در این موارد بخش‌های مختلفی از ویندوز ناقص شده‌ یا توسط ویروس‌ها خراب شده‌ و کارکرد سیستم‌عامل را مختل کرده‌اند.

 

در این مواقع، بهترین کار این است که همه چیز را از اول شروع کنید و ویندوز را از ابتدا نصب کنید. واضح است كه ‌تأثیر این کار چشم‌گیر خواهد بود. برای این کار نیز راهنماهای قدم‌به‌قدم زیادی وجود دارند (مانند راهنمایی که در آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌توانید پیدا کنید). البته مسلم است که راه بهتر برای بهبود کامپیوتر مذکور، تبدیل آن به یک سیستم تحت ویندوز 7 است. این سیستم‌عامل جدید نسبت به ویستا کارکرد بسیاری بهتری روی کامپیوترهای قدیمی‌تر دارد.

 

 

در نهایت، اگر سیستم مورد استفاده شما لپ‌تاپ است، بهتر است گزینه Hibernation File Cleaner را تیک نزنید. شاید این فایل حجم زیادی داشته باشد، اما بخشی از Power Management است و برای آن‌که بتوانید لپ‌تاپ خود را به حالت Sleep ببرید، بهتر است این گزینه را تیک نزنید.

 

در كادر محاوره‌ای Disk Clean UP زبانه يا تب اضافه‌ای به‌نام More Options وجود دارد (اگر در ویندوز ویستا روی گزینه Show Files From All Users کلیک نکنید، این تب را نمی‌بینید). اگر روی این تب کلیک کنید، فقط دو دکمه می‌بینید. دکمه اول بخشی از کنترل پنل را باز می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد برنامه‌های ناخواسته را پاک کند. پس این فهرست را به‌دقت بررسی کنید و برنامه‌هایی را که دیگر استفاده‌ای برای شما ندارد، انتخاب کنید و با کلیک روی Remove (در اکس‌پی) یا راست‌کلیک روی آن‌ها و انتخاب Uninstall (در ویستا)، آن‌ها را پاک کنید.‌ اگر در این میان برنامه‌هایی وجود دارند که نمی‌دانید چیستند یا از آن‌ها مطمئن نیستید، بهتر است فعلاً آن‌ها را به حال خود بگذارید.

 

دکمه دوم در تب More Options اطلاعات مربوط به System Restore را پاک می‌کند. از آنجا که System Restore یک ابزار مهم برای بازیابی به‌شمار می‌آید، در موارد عادی استفاده از این گزینه توصیه نمی‌شود. پیش از این اشاره کردیم که ممکن است Notification Area در ویندوز شما پر از آیکون‌های مختلف باشد. بسیاری از این آیکون‌ها به برنامه‌هایی مربوط هستند که هنگام آغاز ‌کار ویندوز به‌طور خودکار اجرا می‌شوند، مثلاً نرم‌افزار پرینتر یا ضدویروس. برخی از این موارد ضروری هستند.

 

برای آن‌که ببینید چه برنامه‌هایی ‌هنگام آغاز به‌کار اجرا می‌شوند، اول باید پوشه Startup را بررسي کنید. برای این کار از طریق منوی Start و زیرمنوی All Programs به Startup نگاهی بیاندازید. ممکن است برنامه‌هايي را در این پوشه مشاهده کنید. به این ترتیب، می‌توانيد با خیال راحت برنامه‌هايي را که مورد نیاز نیستند پاک کنید. این کار برنامه مذکور را از روی سیستم پاک نمی‌کند، اما از اجرای آن هنگام بالا آمدن ویندوز جلوگیری می‌کند.

Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CTarfand4_s.jpg

با حذف برنامه‌ها از استارت‌آپ کارایی ویندوز را بالا ببرید.

 

چندپارگی

زمانی که بحث ذخیره کردن فایل‌ها روی هارد دیسک مطرح مي‌شود، کارکرد ویندوز بیش از حد آشفته می‌شود. در اصل، د رابتدا ویندوز فایل‌ها را به‌گونه‌ای ذخیره می‌کند که تمام محتوای آن در یک مکان واحد ذخیره می‌شود، اما پس از مدتی با پر شدن دیسک ویندوز شروع به پخش کردن فایل‌ها به‌صورت نامرتب می‌کند. این کار با نام چندپارگی یا Fragmentation شناخته می‌شود و به‌تدریج با وجود زمان مورد نیاز برای خواندن فایل‌هاي چندپاره، کامپیوتر را کند می‌کند.

 

این نقص می‌تواند با فرآیندی که تفرق‌زدايي یا Defragmentation نامیده می‌شود، جبران شود. تفرق‌زدايي هارد‌دیسک به‌طور مرتب کار مفیدی است و ویستا به‌طور خودکار هر یک هفته (به‌طور پیش‌فرض) این کار را انجام می‌دهد. برای تفرق‌زدايي به‌صورت دستی در ویستا کافی است روی درایو خود راست‌کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید و در تب Tools گزینه Defragment Now را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه امکان تنظیم برنامه زمانی تفرق‌زدايي خودکار نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما برای تفرق‌زدايي دستی، گزینه Defragment Now و درایوهای مورد نظر خود را انتخاب کنید. این فرآیند مدت زمان زيادي طلب مي‌کند، اما می‌توانید همزمان کارهای دیگر خود را نیز انجام دهید.

Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CTarfand3_s.jpg

با تفرق‌زدايي (Defrag) هارد دیسک کارایی سیستم را افزایش دهید.

 

در ویندوز اکس‌پی امکان تعیین برنامه زمانی برای تفرق‌زدايي خودکار وجود ندارد، اما می‌توانيد این کار را به‌صورت دستی انجام دهيد. درMy Computer روی درایو مورد نظر راست‌کلیک کرده و در تب Tools گزینه Defragment Now را انتخاب کنید. اگر قصد دارید در اکس‌پی برنامه زمانی برای تفرق‌زدايي تنظیم کنید یا به‌دنبال گزینه دیگری برای ویستا هستید، با مراجعه به آدرس اينترنتي www.snipca.com/x348 می‌توانید برنامه رایگانی با چنین قابلیت‌هایی پیدا کنید.

 

خودکارسازی کارها

تا اینجا به بررسی برخی از راه‌های اولیه و اصلی تمیز کردن کامپیوتر پرداختیم، اما ممکن است از خود بپرسید: «آیا برنامه‌ای برای انجام خودکار همه این کارها وجود دارد؟» پاسخ این است که انواع مختلفی از برنامه‌ها وجود دارند که ادعا می‌کنند قابلیت افزایش سرعت کامپیوتر را دارند (برای اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید)، اما مشکل اینجا است که همه آن‌ها برنامه‌های مفید یا قابل‌اطمینانی نیستند. تعداد زیادی از این برنامه‌ها، برنامه‌های جعلي‌اي هستند که بیش از آن‌که فایده داشته باشند، مضر هستند.

 

یکی از برنامه‌های رایگان در این زمینهCcleaner (به‌آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) است. این برنامه در پاک کردن فایل‌ها و ميان‌بر‌های ناخواسته و همچنین پاک کردن برنامه‌ها و پاک‌سازی استارت‌آپ به شما کمک می‌کند. Ccleaner برای پاک‌سازی پیشرفته رجیستری ویندوز نیز به‌کار می‌رود.

تصمیمات دشوار

دستکاری نرم‌افزاری سیستم می‌تواند کاری تأثیرگذار و مفید باشد، اما در برخی موارد این کار پاسخ‌گو نیست و تنها راه‌چاره تعویض برخی قطعات است. در حقیقت، هر کامپیوتری می‌تواند از حافظه بیشتر بهره‌مند شود. اگر کامپیوتر شما تحت اکس‌پی است و حافظه آن کمتر از یک گیگابایت، به‌احتمال همیشه هارد خود را در حال کار شدید خواهید دید، حتی زماني‌که کاری با آن انجام نمی‌دهید. دلیل این امر آن است که ویندوز هنگام مواجه شدن با کمبود رم از هارد استفاده می‌کند که بسیار کندتر است. حداقل رم پیشنهادی برای ویندوز اکس‌پی یک گیگابایت و برای ویستا دو گیگابایت است. در آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌توانید‌درباره نصب رم روی سیستم راهنمايي‌هاي ویدیویی پیدا کنید.

 

یک هارد‌دیسک بزرگ‌تر و سریع‌تر نیز از راه‌های کم‌هزینه برای افزایش کارایی است. حتی خرید یک هارددیسک اکسترنال و انتقال همه داده‌ها روی آن، می‌تواند فضای بیشتری برای نفس کشیدن در اختیار ویندوز قرار دهد. اطلاعات ویدیویی لازم درباره ارتقاي هارد دیسک در کامپیوتر دسکتاپ و لپ‌تاپ در آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قرار دارند.

 

 

برنامه‌های ضعیف می‌توانند مدخل‌های نادرستی در رجیستری وارد کنند و برنامه‌هایی که ناقص پاک می‌شوند نیز می‌توانند خطاهایی از خود به‌جا بگذارند که کارکرد ویندوز را تحت‌تأثیر منفی قرار می‌دهند. اسکن رجیستری به‌طور مرتب، مثلاً هر یک ماه یک‌بار، می‌تواند کارکرد ویندوز را روان نگه دارد.

 

برای استفاده از Ccleaner کافی است آن را دانلود، نصب و اجرا کرده و گزینه Analyze را انتخاب کنید. با استفاده از این روش کارهایی که توضیح دادیم به‌طور خودکار انجام می‌شود، علاوه براين، کارهای کوچک دیگری مربوط به مرورگرهای وب و فایل‌های موقت. پس از آنالیز کردن، با انتخاب گزینه Run Cleaner می‌توانید همه موارد اضافه موجود در فهرست را پاک‌سازی‌کنید.

 

اگر هنوز از نتیجه کار راضی نیستید روی آیکون Registry در سمت چپ پنجره Ccleaner و سپس روی دکمه Scan for issues کلیک کنید. پس از پایان جست‌وجو می‌توانید فهرست مشکلات رجیستری را بررسی کنید و روی Fix selected issues کلیک کنید. در این مرحله برنامه از کاربر می‌خواهد که در صورت تمایل از رجیستری پشتیبان بگیرد (توصیه می‌شود روی Yes کلیک کرده و با انتخاب نام و محل مورد نظر فایل پشتیبان را ذخیره کنید). در مرحله بعدی Ccleaner برای هر مشکلی که به وجود آمده گزینه‌ای را برای پاک‌سازی یا نگه داشتن مشکل در اختیار کاربر قرار می‌دهد و انتخاب Fix all issues نیز باعث حل کردن خودکار همه مشکلات پیداشده می‌شود. اگر چند حساب کاربری برای ویندوز خود درست کرده‌اید، باید در هر حساب کاربری Ccleaner را اجرا و مراحل مورد نیاز را طی کنید.

Data%5CGallery%5C2010%5C11%5CTarfand5_s.jpg

نمايي از برنامه CCleaner

 

نکته مهم این است که برخی برنامه‌های مخصوص پاک‌سازی رجیستری ممکن است کمی تندرو باشند و مواردی را که مورد نیاز ویندوز هستند، پاک کنند. به همین دلیل Ccleaner قبل از پاک‌سازی از کاربر درخواست ذخیره نسخه پشتیبان می‌کند. به این ترتیب، اگر ویندوز پس از پاک‌سازی با مشکلی مواجه شد [که احتمال آن کم است] می‌توانید با راست‌کلیک روی فایل پشتیبان و انتخاب گزینه Merge همه تنظیمات را به وضعیت قبل باز گردانید.

 

با توجه به این‌که تنظیمات پیش‌فرض Ccleaner قابل اطمینان هستند، بهتر است تنظیمات پیشرفته برنامه (آن‌هایی که خاکستری شده‌اند) را بدون آگاهی قبلی تغییر ندهید. در نهایت، اگر خواستار پشتیبانی فنی و اطمینان خاطر برنامه‌های پولی هستید، می‌توانید از برنامه‌هایی همچون Iolo (به آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)،ا PC Tools (به آدرس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) و Uniblue (به‌آدرس ‌
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
m) استفاده کنید.

خطایابی هارد دیسک

1- قطع برق، کرش کردن ویندوز و خاموش کردن ناگهانی سیستم می‌تواند باعث خراب شدن فایل‌ها شود.بهتر است قبل از تفرق‌زدايي هارد یا در صورت کرش کردن مداوم سیستم‌عامل این کارها را انجام دهید. ابتدا My Computer (در اکس‌پی) یا Computer (در ویستا یا 7) را باز کنید و درایویي را که حاوی ویندوز است (معمولاً درایو C) پیدا کنید.

 

 

 

2- روی درایو مذکور راست‌کلیک و Properties را انتخاب کنید. روی تب Tools و گزینه Check now کلیک کنید. سپس در جعبه محاوره‌ای ظاهرشده گزینه Automatically fix file system errors را تیک بزنید و مطمئن شوید که گزینه زیر آن تیک نخورده‌است. روی Start کلیک کنید تا ویندوز از شما بپرسد که آیا خواهان انجام برنامه‌ریزی زمانی هستید یا خير. روی Yes (در اکس‌پی) یا Schedule disk check (در ویستا) کلیک کنید.

 

3- کامپیوتر خود را دوباره راه‌اندازی کنید. قبل از آغاز به‌کار ویندوز صفحه‌ای مانند شکل بالا ظاهر می‌شود که به‌طور خودکار دیسک‌ها را چک می‌کند. در ویستا صفحه‌ای سیاه با متن سفید ظاهر می‌شود. این کار ممکن است مدت زيادي طول بکشد (بسته به سرعت سیستم شما و تعداد خطاهای پیداشده). سپس ویندوز دوباره راه‌اندازی می‌شود و به‌طور عادی بالا می‌آید.

 

 

 

 

 

کمک!

پاک‌سازی ویندوز، چه به‌صورت دستی چه با استفاده از یک برنامه، می‌تواند نتیجه قابل توجهی داشته‌باشد. اما در برخی موارد ممکن است جواب ندهد. در این موارد، چند گزینه پیش روی شما است. اول این‌که ویندوز خود را دوباره از نو نصب کنید (کادر « تازه کردن ویندوز» را ببینید). اگر هم ویندوز شما مشکلی ندارد و سیستم شما همچنان کند است، باید برخی قطعات اصلی خود را تعویض کنید (کادر «تصمیمات دشوار» را ببینید).

 

در اغلب مواقع، راهکارهای مذکور در این مقاله می‌توانند بسیاری از مشکلات یک کامپیوتر قدیمی را حل کنند و جان تازه‌ای به آن ببخشند. این کار هیچ هزینه‌ای ندارد و در بسیاری از موارد می‌تواند خرید یک کامپیوتر جدید را یکی دو سال عقب بیاندازد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...