رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دوران باستان

 

در عصر حجر کوارتز و سنگ‌های بر پایهٔ سیلیکا برای کمک به بقای انسانها به شکل ابزار در آمدند. یونانی‌های قدیم شروع به تبدیل ماسه به شیشه کردند و از آن به بعد انقلاب تکنولوژیکی غیر قابل مهار بود.

 

قرن ۱۹ ام

 

در قرن ۱۹ ام شیمیدانهای پیشگام کشف کردند که چگونه میتوان از شن به سیلسیم رسید. سیلسیم پایهٔ سیلوکسان‌ها است. در سال ۱۸۲۳ جی. جی ون برزیلیوس توانست عنصر سیلسیم را بصورت خالص جدا کند. در سال ۱۸۵۴، H.E. Saint-Claire Deville توانست سیلسیم خالص را از طریق فرآیند ذوب الکترولیزی سنتز کند.

 

قرن ۲۰ ام

 

قرن ۲۰ ام استفادهٔ تجاری از سیلیکون ها(پلی‌ارگانوسیلوکسان‌ها) را دید. در دههٔ ۱۹۳۰، J.F. Hyde (از شرکت Coring) اولین پژوهش موفقیت‌آمیز در مورد تولید تجاری سیلیکون‌ها را انجام داد. در دههٔ ۱۹۴۰ F.S. Kipping بر پایهٔ کارهای Hyde، اولین کسی بود که به سنتز گستردهٔ ترکیبات سیلیکونی دست یافت و اسم سیلیکون را به وجود آورد. او به عنوان پدر علم سیلیکون شناخته می‌شود.

در همین دهه R. Mueller و E.G. Rochow مستقل از یکدیگر روشی مستقیم را برای سنتز سیلیکون‌ها در مقیاس صنعتی توسعه دادند.

در دههٔ ۱۹۶۰، S. Silver (از شرکت ۳M) چسبهای حساس به فشار(PSA) را اختراع کرد. این چسبها برای چسباندن سطح پوشانیده شده با اندکی فشار به مواد دیگر طراحی شدند. در دههٔ ۱۹۸۰ با شروع انقلاب الکترونیک، سیلیکونها نقش مهمی را در پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر، ارتباطات راه‌دور و زمینه‌های مرتبط دیگر ایفا کردند. بدون وجود سیلیکون‌ها برای حفاظت وسایل از دمای بالا و آلودگی‌ها ما مطمئنا بسیاری از اختراعات فناورانه و الکترونیکی امروزه را نداشتیم.

 

قرن۲۱ام

 

  • فتونیک (استفاده از سرعت نور):

کشفیات اخیر در علمی فتونیک –که در آن فوتونها (نور) برای انتقال فوق سریع اطلاعات از طریق اینترنت و کاربردهای دیجیتال دیگر بکار می‌روند- به استفاده از فیبرهای نوری برای انتقال اطلاعات سرعت بخشیده‌است. فیبرهای نوری پایه سیلیکونی به موفقیت این فناوری نوین کمک می‌کنند زیرا آنها را میتوان به تناسب نیازهای خاص نوری طراحی کرد.

  • سیلیکون در علوم زیستی:

ارتباط شاخه‌های مجزای بیوتکنولوژی و علم سیلیکون فرصتهای زیادی را برای اختراع در شاخه‌های زیر به وجود می‌آورد.


    • محصولات تمیز کننده
    • سویچ‌های نوری
    • بافتهای محافظ
    • سنسورهای پایه زیستی

     

    [*]پلاسما (پژوهش ستارگان)

پلاسما حالتی از ماده‌است که ستارگان از آن ساخته شده‌اند. پلاسماها ابرهای مولکول/ اتم‌های گازی یونیزه با انرژی بالا هستند که با سرعت زیادی حرکت می‌کنند. هنگامی که این اتمها یا مولکولها به هم برخورد میکنند، مخلوطی را تشکیل میدهند که توانایی شکستن و تشکیل پیوند شیمیایی را دارد و آن را می‌توان برای تغییر خصوصیات سطحی که با آن در تماس هستند، بکار برد. ادغام پلاسما با سیلیکون‌ها، تولید فیلمهای نازک پلیمری که ضخامتی کمتر از یک دهم تار موی انسان داشته باشند را امکان‌پذیر می‌سازد. این فیلم‌ها امکان تولید ریزپردازنده‌های سریعتر، ابزار نوری بهتر و مدارات مجتمع با قابلیتهای بالاتر را فراهم می‌کند.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

پوشش هاي سيلوكساني به عنوان موادي بالقوه براي كاربرد در محافظت بناهاي تاريخي ساخته شده از آجر

امير ارشاد لنگرودي، مهدي سادات شجاعي

 

 

 

چکیده: هدف اصلي اين مطالعه بررسي امكان استفاده از رزين پايه سيلوكساني به عنوان پوشش براي محافظت بناهاي تاريخي ساخته شده از آجر همچون معبد تاريخي چغازنبيل و نيز ميزان كارآيي چنين رزيني به عنوان يك ماده حفاظتي است. مطالعات اوليه بر روي بستر شيشه اي پوشش داده شده با رزين هاي پايه سيلوكساني تجاري و سنتزي انجام گرفت. رزين پايه سيلوكساني سنتزي با استفاده از تترا اتيل ارتوسيليكات، متيل متاكريلات و 3-(متاكريلوكسي)پروپيل تري متوكسي سيلان تحت شرايط فرايندي سل - ژل سنتز شد. بر اساس نتايج اوليه هر چند تغيير رنگ پوشش سنتزي بعد از آزمون جو زدگي نسبت به ماده تجاري كمتر است، اما ميزان زردشدگي آن بيشتر مي باشد. به علاوه، ماده تجاري آب گريزي بسيار بالاتري نسبت به ماده سنتزي داشت. آزمايشات تكميلي همچون آناليز پايداري در آزمون جو زدگي مصنوعي، تغيير زاويه تماس بعد از آزمون جو زدگي، شفافيت پوشش، بررسي نفوذپذيري پوشش در مقابل گاز اكسيژن و آناليز ميكروسكوپ الكتروني پويشي بر روي ماده تجاري پيشنهادي انجام گرفت. در عين حال، شرايط واقعي با استفاده از نمونه هاي ساخته شده از آجر شبيه سازي گرديد. بر اساس نتايج حاصل، كارايي ماده تجاري پيشنهاد شده براي محافظت از بناهاي تاريخي ساخته شده از آجر به ميزان زيادي تاييد گرديد.

کليدواژگان: سيلوكسان، معبد چغازنبيل

 

 

پسوورد: http://www.noandishaan.com

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...