رفتن به مطلب

تجدید خاطره ای با فیلیـــــــپ جانســــــون


ارسال های توصیه شده

جهان جای گذر است و زمان خیلی سریعتر از آنچه که ما می­پنداریم می­گذرد. دو سال پیش درست در چنین روزی یعنی 25 ژانویۀ 2005 جامعۀ معماری با فیلیپ جانسون وداع نمود.

image1.jpg

فیلیپ جانسون که بود ؟

فیلیپ جانسون در سال 1906 در کلیولند ایالت اوهایوی آمریکا به دنیا آمد و در طی دوران به یکی از قدرتمندترین معماران عصر بدل گشت. او نه تنها یک معمار بود، بلکه یک مورخ، نویسنده، منتقد، مدیر موزه و... نیز بود. در سال 1949، پس از گذشت سالیانی که به عنوان اولین مدیر موزۀ هنرهای مدرن در بخش معماری به کار خود ادامه می­داد، خانه­ای شخصی برای خودش در New Canaan واقع در Connecticut طراحی نمود، همان موضوع پایان نامه­اش نیز بود و به خانۀ شیشه­ای معروف گشت. او نشان افتخارآمیز مدرسۀ بین­المللی معماری را برای نمایشگاهی در MOMA دریافت نمود. جانسون اولین ملاقات میس ون­درروهه و لوکور بوزیه را به کشورش ترتیب داد. جانسون و میس آپارتمان نیویورک را طراحی نمودند، و بعدها وی تمایل خود را برای همکاری با میس در مورد ساختن آسمان خراش سیگرام نشان داد. وی در دهۀ 50 در نحوۀ نگرش خود تجدید نظر نمود، اوج این مسأله در کار جنجالی و بحث برانگیز آن دوره، به نام ادارۀ کل AT&T بود، که اکنون به آن قلۀ Chippendale می­گویند و در نیویورک واقع است. در سال 1967 با گروه معماری جان بورگی شروع به همکاری نمود و این همکاری تاسال 1987 ادامه داشت و محصول این 20 سال خالی از شگفتی­ها نبود. در سال 1979 اولین جایزۀ پریتزکر به وی اهداء شد، در متن تقدیر از او چنین گفتند)): به خاطر توانمندی و استعدادش در کار و نحوۀ نگرش و تعهد وی در ساخته­هایش، ثابت قدم بودن و کارهای عام­المنفعه­ای که در راستای اهداف انسانی و محیط زیستی است این جایزه به وی اهداء می­گردد، او همچنانکه یک منتقد و مورخ است، مبارزی در صحنۀ معماری مدرن نیز می­باشد، که تصمیم بر طراحی بزرگترین بناها گرفته است. فیلیپ جانسون شروع افتخار آمیزی برای پنداری 50 ساله است و انرژی و روح تازه­ای را در کالبد تعداد بی­شماری از موزه­ها، تئاترها، کتابخانه­ها، خانه­ها، باغ­ها وساختارهای سازمانی دمیده است.))، در همین مراسم فیلیپ جانسون سخنرانی نیز نمود که خواندن آن خالی از لطف نیست. از سال 1989، جانسون تقریباً بازنشسته شد، او بیشتر اوقات خود را صرف پروژه­های شخصی خود می­کرد، اما هنوز هم به عنوان مشاور با گروه معماری جان بورگی همکاری داشت. جزو آخرین کارهای وی طراحی مدرسۀ جدید هنرهای زیبا در کالج استون هیل واقع در گرینزبورگ ایالت پنسیلوانیا بود.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

کارهایی از فیلیپ جانسون :

International Place در بوستون، Tycon tower در ویرجینیا، Momemt Place در دالاس، 53rd at third در نیویورک، NCNB Center در هیوستون، PPG در پیتزبورگ، California 101 در سان فرانسیسکو، United bank center tower در دنوار، Century Center در هند، A Water Garden در تگزاس، A Civic Center در ایلی نویز، The Crystal Catedral در کالیفرنیا، The Country Catedral Center در میامی، Glass House در کانکتی کات و ...

image3.jpg

  • Like 5
لینک به دیدگاه

گزیده­ای از سخنرانی فیلیپ جانسون :

حرفۀ معماری دلچسب ترین حرفه­هاست و بعد از کشاورزی ضروری­ترین می­باشد، آدمی ابتدا باید بخورد، بیاشامد و سرپناهی برای زیستن داشته باشد. سپس مذهبی تا عبادت کند و خدمتگزار بعد روحانیش گردد. چه کسی در بین ما احساسی مذهبی بعد از دیدن کلیسای چارترس، مسجد جمعۀ اصفهان، پارک ریوآنجی در کیوتو نمی­کند؟ ولی برتر از آنها نقاشی و تندیس­گری است که برترین هنر ما و هر فرهنگ دیگری است.

در عین حال معماری با بسیاری از حرفه­های دیگر همراستاست و لازمۀ بیان تمامی ملاحظات اجتماعی می­باشد، هیچ جامعۀ جدیدی بدون ساختمان­های جدید معنی ندارد. تمامی اصلاح طلبان و سوسیالیست­های کندرو مانند فرانکلین روزولت، همیشه از معماری نوین حمایت کرده­اند.

 

با گذشت زمان تکنولوژی­های جدیدی در ساخت بناها مطرح گردید مانند آسانسور و...، تکنولوژی­های بزرگ، معماری قدرتمند را می­پروراند. اینجا آرمان شهرهای خیالی که در ذهن فلاسفه جای دارد، وجود ندارد تا بتواند بر قلمرو معماری وارد گردد. در تمامی حرفه­ها مشکلاتی وجود دارد. هر زمان بر همقطارانم غبطه می­خوردم، هنگامیکه می­نوشتند، می­کشیدند یا قطعه­ای برای موسیقی می­ساختند. آنها آنگونه که می­خواستند زندگی می­کردند، هر زمان که می­خواستند کار می­کردند، با مصالح سرکش، سقف­های روزنه­دار و... درگیر نبودند. آنها می­توانستند خطاهای خود را بپوشانند و حتی از بین ببرند.

برای من شگفت آور نیست که سراسر تمدن با بناهایش به خاطر سپرده می­شوند، وقتی به Teotihuacan در مکزیکو فکر می­کنم، جایی که مردمانش به فراموشی سپرده شده­اند وحتی ردپایی از آنها نمانده است، نه چرخ دستی، نه نوشته­ای و نه کتابی، نه ابزار آهنی و مفرغی، هنوز شهری از هزاران سال پیش با نگاره­هایش، عظیم و فراموش نشدنی به یادگار مانده است. یا شهر مذهبی مصریان با اهرامی که در نگاه آنها دارای مقام و منزلت بود، با یک خیابان اصلی تشریفاتی، عریض­تر از پارک Avenue، گذرگاهی دسته جمعی با پله­های زیاد و در راستای عمارات مذهبی، یک سازه و ساختار تاریخی مربوط به عصر نوسنگی که زمان و علم را به مبارزه می­طلبد. حرفۀ معماری تنها فعالیت انسانی است که می­تواند معجزه بیافریند.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

امروزه معماری بسیاری از اصل­های انسانی را فراموش کرده است. صنعت و علم تمامی انرژی ما را اشغال کرده است. افکارمان در شعر و نثر، فلسفۀ­مان در کلمات و سخنان جای دارند و ماوراءالطبیعۀ ما بی خدا و بی هویت گشته است. ارزشهای زیبایمان میراثی از افکار سودگرایانۀ کلوین و جان استوارت میل هستند. امیدها و آرزوهایمان مادی گرایانه، راهمان، افکارمان بدون اسطوره، واقع گرایانه و صرفاً عملکردی گشته­اند. کلماتی مثل خدا، روح و نفس، زیبایی شناسی، نور و شکوه و تاریخ از چرخۀ زندگی خارج شده­اند و دمده شده­اند و ما باید از آنها اجتناب کنیم. ما باید کلمات سودآوری مانند هزینۀ تولید و بهره­وری و... را استفاده نمائیم.

ارزش­ها تغییر می­کنند. هنر، اسطوره، مذهب می­توانند دوباره به کمال برسند. ممکن است به عنوان مثال بخواهیم آمریکا را از نو طراحی کنیم. به طور حتم خواهیم توانست اگر که بخواهیم. ما در مصالح و نیروی کار مهارت داریم. خدا می­داند که ما نیازمندیم. محیطمان زیبا نیست، خانه­هایمان مناسب ما نیستند، نواحی فقیر نشینمان در غم به سر می­برند. معماری در تمامی تاریخ جهان هنر و حرفه­ای است که باید ناجی باشد.

معماران برای تغییرات آماده هستند. اینجا در غرب ما با میراثمان و به جای گذاشته­هایمان مفتخریم. به تنهایی در این قرن فرانک لوید رایت، لوکور بوزیه، میس ون درروهه و معماران جوانی داشتیم که جزو بهترین­ها بوده­اند. آنها نقش بسیار ارزنده­ای را در این دورۀ تغییرات عظیم داشته­اند، تغییری که در راستای وارونه سازی پیش فرض­های گذشته می­باشد. تفکر نوین هنر را فرا می­گیرد.

در این دوران است که جایزۀ پریتزکر به عنوان نماد یک تغییر قریب الوقوع، نمود پیدا می­کند. جایزه­های پولیتزر و نوبل هیچگاه و در هیچ زمینه­ای به هنرمندان و هنرهای بصری اهداء نشد، چه برسد که به یک معمار. تا امشب ما هنرمندان احساس می­کردیم، همراهان درجۀ دو، در جامعۀ­مان هستیم. دانشمندان، نویسندگان، پزشکان انسانهای مهمتری بودند که در جامعه محترم شمرده می­شدند. بعد از این شب، ما آنچه که قبلاً بودیم، نیستیم، معماران می­توانند احساس سربلندی بکنند.

من شخصاً پاداشی برای خودم نمی­خواهم. این هدیه­ای است برای حرفۀ معماری، هنری که به نام مادر تمامی هنرها می­خوانیمش. در کنار کار ما، هنرهای بزرگی مثل طراحی، دکوراسیون، طراحی شهری و... قرار دارد. شاید بتوانیم در قرون بعد نقاشی و تندیس گری را برای ارتقاء زندگیمان در کارمان سهیم سازیم.

تأثیر گشایش و افتتاح چنین مراسم قدردانی و اهداء جایزه باید پیوندی به سوی زایشی نوین در دنیای توانای ما باشد. بگذارید که ما سکونت­گاه­هایمان و بناهایمان را در صحرای خشک قلبمان دوباره بسازیم. بگذارید محیط اطرافمان را شکل دهیم، در راهی که این نسل و نسل­های بعدی به خاطر بسپارندش.

قسم به نام تمام معماران روی زمین، سپاسگزارم از Hayyat Fundation برای این جایزه که در حرفۀ ما امید این را داد که خواهیم توانست جایگاه مناسبی برای محیط انسانی در این جهان پهناور بیافرینیم.

image5.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

فیلیپ کورتلیو جانسون: (Philip Cortelyou Johnson)

اوایل زندگی

 

فیلیپ جانسون در کلیولند، اوهایو بدنیا آمد. وی از نژاد خانواده جانبین (جانسون) از نیوآمستردام بود. اجداد وی Huguenot Jacques Corte You که از اولین طراحان نقشه شهرنیو آمستردام برای پیتر اِستیو وسنات بودند. او در مدرسه هالکی در تری تاون نیویورکشرکت کرد و در دانشگاه هاروارد بعنوان یک شاگرد تازه‌وارد کارش را روی تاریخ وفلسفه بویژه فلسفه سقراطی متمرکز نمود. جانسون بخاطر چند سفر به اروپا در تحصیلاتشوقفه انداخت. از وقتی که شروع به تحصیل کرد این سفرها به تناوب ادامه داشت. او ازکلیسای شارتره ، پارتنون و سایر یادبودهای تاریخی دیدن کرد که همین کار باعث شد که

وی بیش از پیش مجذوب معماری شود.

در سال ۱۹۲۸ جانسون با معماری به نام لودویگ میس فن در روهه ملاقات کرد. وی در زمان طراحی غرفه آلمان برای نمایشگاه بین‌المللی در بارسلونا در سال ۱۹۲۹ شرکت داشت. این ملاقات باعث الهام بخشی به جانسون شد و پایه‌های ارتباط صمیمانه کاری و رقابتی در تمام طول زندگی را بنا نهاد. در برگشت از آلمان، جانسون تبدیل به یک مبلغ معماری جدید شده بود. تور مسافرتی اروپا را که با دوستانش آلفرد اچ بار، جی آر و هنر راسل هیچکاک می‌رفت به طور جامع و فراگیری بر آزمایش روی جدیدترین و دست اول‌ترین روند معماری بود. سه گروه از کشفیات آنها بعنوان نقطه عطفی است که نشان دهنده سبک بین‌المللی است . نمایش معماران محوری چون لوکوربوزیه، والتر گروپیوس و میس فن در روهه از دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی تاثیرات خود را تدریجاً بر آمریکاییان گذاشت.

در سال ۱۹۳۰ جانسون جزء هواداران حزب نازی شد و عقاید ضد یهودی خود را به چاپ رساند. وی سالها بعد گفت که «من هیچ گونه عذری برای این کار احمقانه‌ام ندارم .... « نمی‌دانم که چگونه باید کفاره گناهم را پس دهم »

 

معماری

 

در کتابی که جانسون و هیچکاک از نویسندگان مشترک آن بودند به بحث در خصوص شیوه جدید و مدرنی می‌پردازد که از سه اصل رسمی تابعیت می‌کند :

 

 

1-تأکید بیشتر بر حجم معماری باشد تا جرم

2-رد تقارن

3-رد تزئینات کار بردی

 

 

در تعریف حرکت از دید منتقدان بعنوان یک شیوه با خصوصیتها و ویژگی فرمال بیان شده‌است و آنرا در زمینه اجتماعی و سیاسی کم اهمیت جلوه داده‌اند که بسیاری از کارورهای اروپایی نیز در آن سهیم هستند.

جانسون بعنوان یک هوادار از معماری مدرن به کارش ادامه داد و از موزه هنر مدرن همانند یک دانش آموز بسیار خوب استفاده می‌کرد. وی اولین بازدید لوکربوزیه از ایالت متحده را در سال ۱۹۳۵، را تنظیم کرد و سپس به آوردن میس فن در روهه و نیز مارسل برور بعنوان مهاجران سیاسی به ایالات متحده پرداخت.

نمونه ای از آثار مشهور وی

1-خانه شیشه‌ای:

 

نخستین تمرین‌های معماری فیلیپ جانسون که بعداً بسیار تاثیرگزار شد، استفاده‌اش از شیشه بود. «خانه شیشه‌ای» شاهکار جانسون در سال ۱۹۴۹ بود که وی این ساختمان را برای اقامت خود در نیو کنان در ایالت کانتیکت طراحی کرد، و اثری عمیق و دارای نفوذ شناخته شد. ایده اولیه یک خانه شیشه‌ای قرار داده شده در یک منظره زیبا در محیطی زیبا به جای دیوارهای واقعی توسط نویسنده‌های زیادی در آلمان در سالهای ۱۹۲۰ توسعه داده شده بود. و همچنین فرم کلی و اولیه آن توسط استادِ جانسون، میس فن در روهه اسکیس زده شده بود (شماتیک آن کشیده شده بود). این ساختمان مینیمال (ساده گرا)، دارای سازه ساده، هندسه، تناسبات و افکت شفافیت و انعکاس شیشه ‌است.

 

 

ukweff0sis21xxyq.jpg

 

سایت این خانه در نوک فوقانی خط الراس توپوگرافی مِلک شخصی فیلیپ جانسون است که به یک تالاب دید دارد. جداره‌های این ساختمان از شیشه و استیل رنگ شده سیاه ذغالی است. کف آجری آن با زمین اطراف تراز نبوده و ۱۰ اینچ بالاتر از آن است. فظای داخلی آن، فظای بازی است که با کابینت‌های کم ارتفاعی از چوب گردو تقسیم بندی شده‌است. یک استوانه آجری که حمامش را شکل میدهد، تنها جسمی است که از کف به سقف رسیده‌است

 

 

 

ck9rwbnmnaph0for5m.jpg

 

 

2-ساختمان سیگرم:

 

اثر مشترک جانسون و میس فن در روهه جانسون ساختن سازه این ساختمان در ملک شخصی خویش را به عنوان آزمایش معماری دنبال کرد. مهمان خانه، ۵۰ فوت به طور مورب از خانه شیشه‌ای فاصله گرفته‌است. از نظر زیبایی‌شناسی معماری، انعکاسی از تناسبات معماری خانه شیشه‌ای است. و با دیوارهای آجری بسته خود (البته به جز پنجره ی گرد و کوچک پشتی ساختمان) فظایی پر را در مقابل فضای خانه شیشه‌ای به وجود آورد. این قسمت شامل حمام، کتابخانه و یک اتاق خواب تک با طاق طلایی و یک فرش مویی زبر است. این قسمت در همان زمانی ساخته شده‌است که خانه شیشه‌ای ساخته شده و می‌توان آن را به عنوان فرمی در نقطه مقابل خانه شیشه‌ای پنداشت. جانسون عمدا این قسمت را طوری ساخت که راحتی خیلی کمتری داشته باشد. وی می‌گوید که مهمان مثل ماهی میماند و باید حداکثر سه روز در ماه از خانه خود بیرون باشد نه بیشتر!

 

بعدا جانسون یک گالری نقاشی را به آن اضافه کرد که مکانیزم ویو ابتکاری از چرخیدن دیوارها برای نگه داشتن نقاشیها داشت که بعداً در نمایش هگرات در منزل سر جان سون تجلی پیدا کرد که با گالری گنبد اسکای لایتی ادامه میافت که با سقف شفاف خود از آسمان نور میگرفت. آخرین سازه‌ای که جانسون در ملک شخصی خود ساخت یک کتابخانه و یک بنای پذیرایی بود. بنای خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون امروزه سایت بنیاد ملی حفظ آثار تاریخی آمریکا است و بازدید آن بر همگان آزاد است.

 

 

  • Like 6
لینک به دیدگاه

3-برج‌های شیشه‌ای:

 

هرچند که ساختن یک آسمانخراش از شیشه و فولاد در ابتدا بسیار شگفت انگیز بود اما در دهه ۱۹۶۰ بسیار پیش پا افتاده و عادی شده بود. فیلیپ جانسون سرانجام بسیاری از نماهای فلزی سبک بین‌المللی در مدرنیزم را رد کرد و نمایش تماشایی سازه‌های بلورین را که به طور یکنواخت در شیشه پخش شده بود ، را شروع کرد. که نمونه بارز آن کلیسای کریستال در کالیفرنیا می‌باشد.

 

 

fkokw02z64wm1axw065.jpg

 

 

arbtjlg0f5go8ryeia.jpg

 

برخی دیگر از آثار وی:

 

 

«کلیسای کریستال»در کالیفرنیا.

 

 

u807v52lwc80hcq9mt8v.jpg

  • Like 3
لینک به دیدگاه

«پلازا کاستیلیا» مشهور به پوئرتا دو اروپا در شهر مادرید.

4yqic7f8tfqou7t0wshv.jpg

 

 

ojbl3lknk1xkrw1njcaw.jpg

منابع:

معماری مدرن از 1900

ترجمه مدخل فیلیپ جانسون در ویکی‌پدیای انگلیسی Phillip Johnson

نگاهی به تاریخ معماری مدرن

سایت رسمی مربوط به آثار فیلیپ جانسون

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

دو تا بنا از این معمار توی اصفهان هست، یکی بانک تجارت و یکی مجتمع مسکونی امین، اگه بتونم حتما عکسهاشونو میگیرم و میذارم براتون:ws37:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...