رفتن به مطلب

کتاب کاداستر 2014 به همراه ترجمه


ارسال های توصیه شده

 

 

کاداستر چیست؟



- کاداستر از کلمه کاتاستکین به معنی دفتر یادداشت است که در طول زمان در زبان لاتین به کاپتاستروم تبدیل شده و درحال حاضر در زبان‌های اروپایی به نظامی اطلاق می‌شود که طی آن کمیت، مقدار، نوع ملک و کیفیت مالکیت آن برای کلیه املاک کشور تعیین شود.
این دیدگاه به‌صورت شفاف در اظهارات افرادی هم‌چون ناپلئون دیده می‌شود، وی در سال 1816 درحال تبعید از جزیره سنت هلن گفت: کاداستر فی‌نفسه می‌توانست به‌عنوان سرآغازی راستین از امپراطوری باشد زیرا این به آن معنی بود که تضمین قابل اعتماد برای مالکیت زمین به هر شهروند و هر یک از آحاد ملت و اطمینانی از استقلال فراهم شده است.
- در تعریف سازمان ثبت اسناد و املاک کشورکــاداستر یک پایگاه اطلاعاتی سرزمین است. در این پایگاه اطلاعات موقعیت جهانی زمین به همراه اطلاعات حقوقی مرتبط با آن نگهداری و مدیریت می شود. دراین سیستم موقعیت زمین با تعداد نقاط دارای مختصات جهانی تعیین می گردد اطلاعات اسناد مربوط به کلیه املاک واقع در یک قطعه زمین به صورت متصل به قطعه زمین وارد پایگاه اطلاعات کاداستر می شود و در نهایت اطلاعات مالکیت اسناد نیز به صورت متصل به اسناد وارد سیستم می شود. حدود و مرزهای عرصه املاک، وضعیت قطعات مختلف نسبت به یکدیگر و شناسه های قطعه زمین به طور معمول برنقشه های بزرگ مقیاس نمایش داده می شود. در کنار این نقشه ها، ثباتین نیز برای هر ملک اطلاعات مرتبط با آن را از قبیل وضعیت جغرافیائی و طبیعی زمین یا اندازه، ارزش، حقوق قانونی (مانند حق استفاده از آب و...) اطلاعات اعیانی های موجود در زمین، اطلاعات اسناد مالکیت و درنهایت اطلاعات مالکین و محدودیتهای موجود در امور اسناد که با قطعه زمین در ارتباط هستند را نگهداری می نمایند. این اطلاعات در پاسخ به نیازهای متفاوت افراد و دستگاه ها بکار گرفته می شود. بدلیل آنکه داده ها و اطلاعات سیستم کاداستر بوسیلۀ موضوع مالکیت به انسانها و حقوق آنها مرتبط می شوند از اینرو همواره یک تفاوت و تمایز ویژه و منحصر بفرد بین سیستمهای کاداستر و سایر سیستمهای اطلاعات مکانی(LIS/GIS) وجود دارند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درراستای انجام وظائف قانونی محوله در حوزۀ املاک به سیستم کاداستر نیاز دارد تا بوسیلۀ آن بر حدود، نوع و کاربری اراضی، اسناد و مالکیت املاک و مستحدثات کشور اشراف داشته باشد . (سیـاستهـای کلی نظام ثبتـی پیشنهاد سازمان ثبت اسناد واملاک کشور خـرداد1386)
- در تبصره 3 ماده 156 قانون ثبت اسناد و املاک نقشه کاداستر به این صورت تعریف شده است:"به مجموعه عملیات فنی،مهندسی،ممیزی،ثبتی و حقوقی در مورد املاکی اطلاق می شود که جریان ثبتی آن خاتمه یافته اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد به جهت آنکه محدوده و موقعیت املاک را مشخص نماید و ارتباط جغرافیایی آنها را با یکدیگر نشان دهد و به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و ثبت املاک و سایر موارد مربوط به املاک اجراء گردد".
بنابراین می توان گفت كاداستر سيستمي است كه در آن اطلاعات فني و اطلاعات حقوقي ضمن تلفيق با يكديگر، نگهداري و مديريت ميگردد تا جهت تعيين موقعيت جغرافيايي و هندسي املاك(تثبيت املاك) و عمليات ثبتي نظير تحديد حدود،تفكيك،تجميع،افراز و...و نيز رفع اختلافات ملكي در دعوي حقوقي مورد استفاده قرار ميگيرد.منظور از اطلاعات فني همان نقشه رقومي حاوي مختصات گوشه هاي املاك در يك سيستم جهاني و منظور از اطلاعات حقوقي، مالكيت ، حقوق و محدوديتهاي جاري در ملك ياد شده و بطور كلي وضعيت حقوقي و قانوني ملك است. (پایگاه اطلاع رسانی اداره کل کاداستر www.cadaster.com)
- کاداستر نقشه برداری ثبتی است، یعنی نقشه برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد. (www.wekipedia.com)

سوابق کاداستر درایران:

در ايران طرح کاداستر چند سال پيش توسط سازمان ثبت با سرعت زيادي شروع شد . ولي بعد از مدتي سرعت خود را از دست داد و در حال حاضر درچند جزيره و محدوده هائي از شهرها انجام شده است . توسط بخش خصوصي نيز طرح کاداستر اراضي زراعي دربعضي نقاط در محدوده اي کوچك بصورت موردي انجام شده است.
طرح کاداستر ايران در سال 1368 هجري شمسي با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و در زير مجموعه سازمان ثبت اسناد واملاک کشور تاسيس شد . بر اين مبنا طرح کاداستر در سال 1369 با تشکيل شوراي فني کاداستر کار مطالعاتي خود را آغاز نمود .اين شورا مقدمات طرح کاداستر و مطالعات اجرايي و تعيين خطوط کلي در مورد ابزارهاي مورد نياز کاداستر ، هزينه هاي مربوطه و برنامه زمان بندي آن را براي عمليات کاداستر مورد بررسي قرار داده و مقرر نمود که طرح کاداستر در ايران در يک دوره بيست و پنج ساله که شامل پنج دوره پنجساله مي گردد اجرا شود. (پایگاه اطلاع رسانی اداره کل کاداستر www.cadaster.com)
طرح کاداستر کشور از تاریخ ۱۳۶۸ (بعد از انقلاب اسلامی )فاز ۰را شروع نمود ودر تاریخ ۱۳۷۴ فاز ۱را آغاز نمود وتاکنون موفق به انجام این طرح در ۱۶۸ شهر کشور گردیده است این طرح ۲۰ساله بوده که تااواخر سال 1385 حدود 30 در صد آن در کشور انجام گردیده است . (گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک)
با توجه به اظهارات مديركل كاداستر سازمان ثبت اسناد كشور ، نقشه كاداستر 600 هزار هكتار از يك ميليون و 200 هزار هكتار اراضي شهري شامل 192 شهر كشور تهيه است. در واقع تا پایان سال 1387 نقشه كاداستر حدود 600 هزار هكتار از اراضي شهري كشور در مجموع 192 شهر تهيه شده است . در اين طرح اطلاعات توصيفي حقوقي مربوط به املاك با نقشه تلفيق مي‌شود به طوري كه با استفاده از اين اطلاعات و جست‌وجو در اين سيستم در هر منطقه مي‌توان به تمامي مشخصات يك ملك دسترسي پيدا كرد. (سایت خبرگزاری فارس)

 



 




برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...