رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

از سال 1960 به بعد در کشورهاي اروپايي چهار نوع سياست به شرح زير در زمينه مسکن به کار گرفته شده است.

-اگر حکومت دست راستي باشد، اعتقادي به مداخله مستقيم در امر ساخت وساز مسکن ندارد. اما ساخت بناهاي اجتماعي را تشويق مي کند و وام با بهره کم را در اختيار سازندگان و خريداران اين واحدها قرار مي دهد و مالکيت زمين را نيز آزاد مي گذارد.

- اگر حکومت دست چپي باشد بر مداخله دولت به صورت مستقيم در امر ساخت و ساز مسکن تأکيد دارد. همچنين بناهاي استيجاري را توسعه مي دهد . بخش خصوصي را نيز تشويق به ساخت اين نوع بناها مي نمايد.

- اگر حکومت از نظرگاه سياسي اعتقاد به ميانروي دارد،هم در زمينه بناهاي استيجاري مشارکت دارد هم بر فعاليت هاي بخش خصوصي نظارت دقيق مي کند و همچنين خصوصي سازي مسکن را نيز تعقيب مي کند.

- نوع چهارم سياست ها در زمان تاچر مورد استفاده قرار گرفت. دولت محافظه کار انگليس در سال 1980 به منظور برانگيختن اقتصاد راکد انگليس سرمايه گذاري در زمينه بناهاي مسکوني و صنعتي قديمي که رها شده بودند را مورد توجه قرار داد. قبل از اين تاريخ بسياري از صنايع و واحدهاي مسکوني واقع در مراکز قديمي شهري، رها شده و ساکنان و صاحبان آنها به حومه شهرها نقل مکان کرده بودند و به تدريج اين گونه بناها رو به تخريب گذاشته بود و غير قابل استفاده شده بودند بنابراين اگر بخش دولتي و بخش خصوصي هماهنگ مي شدند و سرمايه هاي خود را در اين زمينه به کار مي بردند مي توانستند به جاي ساختمان هاي قديمي، فروشگاه ها،واحدهاي مسکوني و تأسيسات شهري را بسازند. در سال 1980 حکومت محافظه کار تاچر چنين سياستي را تشويق کرد و به اين ترتيب بناهاي قريمي اينگونه مراکز شهري مورد بازسازي قرار گرفت ، در شهرهاي بات،يورک، چستر، چستر که شهرهاي تاريخي انگليس بودند طرح هاي خاصي اجرا شد و به اين ترتيب در زمينه صنايع و مصالح ساختماني نيز تأثير مثبت به جاي گذاشت و بافت هاي تاريخي در شهرهاي قديم انگليس سرو سامان گرفت و فضاهاي قديمي آنها بازسازي شد.

اين چهار نوع تجربه در اروپا توانسته کم و بيش نيازهاي مسکن را از سال 1960 به بعد در اروپا فراهم سازد. مقايسه اين گونه سياست ها با سياست هاي برنامه دوم و سوم ايران، نکات معيني را مشخص مي نمايد.

 

ادامه مطالب در فایل پیوست

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...