رفتن به مطلب

کلیسای ساگرادا فامیلیا


ارسال های توصیه شده

کلیسای "ساگرادا فامیلیا" بزرگترین و شگفت انگیز ترین کلیسای جهان است که در ایالت کاتالان در شهر بارسلونا واقع شده است.

 

به گزارش بانکی دات آی آر ، نام اصلی این کلیسا گائودی است ، چرا که آنتون گائودی در سال 1852 نخستین معماری بود که ضمن طرح ایده ساخت این کلیسای عظیم ، کار ساخت آن را آغاز نمود.

 

"ساراگادا فامیلیا" توسط آنتونی "گائودی" طراحی شده است." گائودی" از سال 1883 کار خود را بر روی این طرح آغاز کرده و 15 سال آخر عمر خود را صرف تلاش برای این اثر بی نظیر کرده است.پیش بینی شده است که این پروژه در سال 2026 به پایان خواهد رسید.

بنابراین "گائودی" شاگردانی را برای آینده این کار در نظر گرفته بود. بعد از فوت وی در سال 1926 کار تحت نظر "دومنیک سوگرانی "ادامه یافت اما جنگ داخلی اسپانیا در سال 1936 موجب توقف کار شد. بخش هایی از این بنا در هرج و مرج های جنگ خراب شد.

 

طرح فعلی بر اساس نسخه بازسازی شده از نقشه مفقود شده آن است و از ایده های مدرن امروزی نیز بهره برده است. از سال 1940 است که معماران مطرحی همچون "فرانسیز کوئینتا نا"،" ایزیدر پیوگ بئودا"،" لوئیز بنتی گری" و "فرانسیز کاردونر" مسئولیت کار را بر عهده گرفتند. هر کدام از معماران بخشی از کار را بر عهده گرفته و آن را به پیش بردند.

 

بر اساس آماری که روزنامه ی " الپریودیکو دو کاتالنیا" اعلام کرده است، دو میلیون و بیست و شش هزار نفر در سال 2004 از این کلیسای نیمه ساخته دیدن کرده اند. این امر باعث شده است که این بنا به یکی از معروفترین و پر جاذبه ترین بناهای تاریخی در اسپانیا تبدیل شود.

 

اخیرا اسپانیا ، پروژه ای را در دست دارد که به واسطه آن تونل قطار سریع السیر شهری درست از زیر یکی از بخش های اصلی این بنا عبور خواهد کرد. اگرچه وزارتخانه بر این مدعاست که هیچ خطری بنا را تحدید نمی کند اما معماران بنا با این عقیده مخالفند. آن ها می گویند که هیچ تضمینی نیست که تونل بر استقامت ساختمان تاثیر منفی نگذارد.

 

طرح

تمام بخش های ساراگادا فامییلیا ، همانگونه که خواسته و آرزوی گائودی بود ،لبریز از سمبل های مسحیت است ." آخرین شاهکار از جایگاه مقدس عالم مسحیت " . برجسته ترین جنبه این اثر نمای دوکی مانند برج است.

 

در مجموع این بنا دارای 18 برج بلند است که هر کدام از آن ها به ترتیب بلندی آن بیانگر و نماینده دوازده یار حضرت مسیح، چهار کاتب انجیل و مریم مقدس است و بلندترین آن از آن حضرت مسیح (ع) می باشد.( در گزارش عملکردی که از این اثر در سال 2005 در وبسایت رسمی آن منتشر شد، طرحی که با امضای "گائودی" اخیرا به دست آمده است اشاره دارد که برج متعلق به مریم مقدس می بایست کوتاه تر از کاتبین انجیل باشد. این گزارش نیز بیان می دارد که ادامه کار به جهت نزدیکی هر چه بیشتر آن به این خواسته ،دنبال می شود. همین منبع هم چنین توضیح می دهد که سمبل های مسیحت از طریق انجیل قابل درک و شناخت شده اند.

 

نماها ی سر در بنا

 

کلیسا دارای سه سر در بزرگ خواهد بود: سر در ولادت مسیح (ع) در شرق، سر در عظمت و شکوه در جنوب( هنوز در حال تکمیل است) و سردر عشق و ایمان به حضرت در غرب.سر در ولادت قبل از توقف کار در سال 1935 ساخته شد و در بر دارنده ایده اصلی "گائودی" است . سردر عشق و ایمان سرشار از کم لطفی است. این سر در مشخصه هایی از باریکی بسیار و نازیبایی را یدک می کشد. این بخش بحث بر انگیز کاری از "جزف ماریا سابیراچ "می باشد.

 

داخل بنا

 

نقشه کلیسا متاثر از "لاتین کراس"(سمبل صلیب) است و داری پنج راهرو میباشد. گنبد سالن اصلی به 45 متر می رسد درحالیکه گنبد سالن کنار آن 30 متر است.سالن جانبی سه راهرو دارد. ستون های آن در یک فضا و چهارچوب 7.5 متری بنا شده است . البته ستون محراب در بنای "دل ویلار" قرار گرفته است و در فضای مورد اشاره واقع نشده است. سالن میانی (سالن عبوری) دارای چهار ستون مرکزی ساخته شده از سنگ آذرین و به شکل هذلولی است که خود توسط 12 بنای هذلولی دیگر که دو حلقه را شکل می دهند محاصره شده است . این بخش هم چنان در دست ساخت است.گنبد سالن اصلی حدود 60 متر و محراب کلیسا که دارای گنبدی به شکل هندسی هذلولی است معادل 75 متر است. گائودی در نظر داشت تا باز دید کنندگان هنگام ورود بتوانند طاق گنبد سالن اصلی و سالن میانی و محراب را ببینند.

 

ستون های داخلی این بنا طرح بی نظیری از گائودی می باشد.

 

سمبل های (به کار رفته در بنا)

 

در دکوراسیون این بنا زمینه هایی که حاوی دعاها و نیایش ها می باشد به کار رفته است. به طور مثال برج ها با کلماتی مانند "Hosanna" ،" Excelsis" و " Sanctus " تزیین شده اند. درهای بزرگ و باشکوه سر در "عشق و ایمان" مزین به کلماتی از انجیل در زبان های متفاوتی است و سر در " عظمت و شکوه" با کلماتی از "اپوستلز کرید" ( یکی از منابع دین مسیحیت) جلوه یافته است.محل و جایگاه مقدس کلیسا با مفاهیم متنوعی از جمله تقدس، پرهیزگاری، معاصی ، و مفاهیمی غیر دینی از جمله مناطقی از کره خاکی همراه شده است.

 

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد این بنا در سال 2026، صدمین ساگرد فوت " گائودی"، پایان خواهد یافت که البته این تاریخ از برخی جهات می تواند مورد بحث باشد و به تعویق بیفتد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

ساگرادافامیلیا La Sagrada Familia :

گائودی از سال 1883 طراحی وتكمیل بنا را به عهده گرفت وبا كوشش خستگی ناپزیر تا پایان عمر حرفه ای آن را دنبال كرد. این بنا با مرگ گائودی نیمه تمام ماند .

بنای حیرت انگیز ساگرادافامیلیا باچهار برج سر به فلك كشیده ،بنای بلند ومشبك به ارتفاع 100متر است كه باپلكانی مارپیچی در داخل هر برج به نقطه اوج آن می توان دست یافت. در وسط دو برج میانی ودر نیمه برج سوم وچهارم دو برج كناری بیننده درهر حركت با مضوعی حیرت انگیز وغیر قابل پیش بینی روبه رو می شود. گائودی مانند جواهر سازی همه اجزای این بنا عظیم را طراحی واجرا كرده است. حجم این بنا قلعه بهستان یا دودكش جنهای ماه نشان را تداعی می كند وهر برج به تنهایی همچون ذرتی باكاكل رنگارنگ است.

این بنا یك جسم جامد نیست بلكه موجود زنده ای به نظر می رسد كه در حال حركت رشد وتغییر است . ستونهای كشیده آن همچون تنه درخت به شاخ وبرگ منتهی می شود ودرخت نخل را تداعی میكند. ستونهای همردیف یك شكل هستند ولی هر ردیف با ردیف بعدی متفاوت ودر ضمن هماهنگ است وآن چنان پیچیده است كه نظم درونی آن به سختی دریافت وكشف می شود ، هرچند انسجام ونظم آن عمیقا بر فضا حاكم است.

سنگها همچون كوه روی هم قرار گرفته اند ومجسمه هایی كه به انسانهای غارنشین می ماننددر گوشه وكنار این بنای سنگی عظیم دیده می شودند.

در این بنا مراحل رشد وتكامل معمار در اثرش كاملا قابل مشاهده است واین تغییر آنچنان تدریجی صورت گرفت كه گذر زمان وحركت از گوتیك به آرت نوو، اكسپرسیونیسم ، گائودیسم در آن قابل تشخیص است.

ورودی این كلیسا كه بی شك بزرگ ترین اثرگائودی است . در امید نام گرفته در سمت چپ نما ی تولد مسیح قرار دارد وبا تصویری از خانواده مقدس تزیین شده وسنگی از كوه مونت سرات در بالای آن جاگرفته است . در نیكو كاری در وسط نما قرار گرفته وباتصویر گیاهان كه نمادی از سرود عشق به خالق است وهمچون با صحنه هایی از زندگی مریم مقدس ودرخت نخل تزیین شده است.

در حال حاضر گروهی از معماران ژاپنی در حال تكمیل این بنا براساس نقشه گائودی هستند.

کلیسای جامع ساگرادا فامیلیا

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در امید ساگرادا فامیلیا

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

راه‌پلهٔ یکی از برج‌های نمای تولد مسیح در ساگرادا فامیلیا

 

 

کلیسای ساگرادا فامیلیا (خانوادهٔ مقدس) بی‌شک بزرگ‌ترین اثر گائودی است. او کار بر روی این بنا را در سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آغاز کرد و تا زمان مرگش در ۱۹۲۶ دست از آن برنداشت. ساخت نمای مصائب (Passion Façade) در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تحت نظارت سه تن از هم‌دوره‌ای‌های گائودی آغاز شد. نمای تولد مسیح (Nativity Façade) با چهار برج سر به فلک کشیده‌اش چشم‌گیرترین قست بناست، بیشتر سطح آن با مجسمه‌های بسیاری که تولد و زندگی مسیح را به تصویر می‌کشند پوشیده شده است، و یکی از شناخته‌شده‌ترین مناظر بارسلونا در سراسر جهان به شمار می‌آید. ارتفاع برج‌های ساگرادا فامیلیا ۱۰۰ متر است و به رغم ساخت ساختمان‌های بلند در این سال‌ها، در افق شهر کاملاً مشخص است.طبق برنامه ساخت و تكميل اين كليسا تا سال ۲۰۲۶ طول خواهد كشيد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

کلیسای ساگرادا فامیلیا

5fjapca7vuglhkqkpzt.jpg

 

 

یکی از مشهورترین دیدنی های شهر بارسلون بی شک کلیسای معروف ساگرادا فامیلیا یا خانوادهٔ مقدس است. این کلیسا بیشکبزرگترین اثر آنتونیو گائودی معمار معروف اسپانیای است. او کار بر روی این بنا را در سال ۱۸۸۴میلادی آغاز کرد و تا زمان مرگش در ۱۹۲۶دست از آن برنداشت.

 

 

tm1xrsyc6x5n7q9hjd2r.jpg

 

 

ساخت نمای مصائب (Passion Façade) در سال ۱۹۵۲ میلادی تحت نظارت سه تن از همدورهایهای گائودی آغاز شد.نمای تولد مسیح (Nativity Façade) با چهار برج سر به فلک کشیدهاش چشمگیرترین قست بناست، بیشتر سطح آن با مجسمههای بسیاریکه تولد و زندگی مسیح را به تصویر میکشند پوشیده شده است، و یکی از شناختهشدهترین مناظر بارسلونا در سراسر جهان به شمارمیآید. ارتفاع برجهای ساگرادا فامیلیا ۱۰۰ متر است و به رغم ساخت ساختمانهای بلند در این سالها، در افق شهر کاملاً مشخص است.طبق برنامه ساخت و تكميل اين كليسا تا سال ۲۰۲۶ طول خواهد كشيد.

 

 

 

wo09lxfgrbczek48cxg6.jpg

 

 

این کلیسا به سفارش اتحادیهٔ روحانی پیروان سان خوزه که مالک آنهستند با هدف ترویج بیشتر مذهب کاتولیک آغاز شد و لئوی هشتم بعدها نیمی از هزینهٔ آن را از محل اعتباراتی که از سراسر جهانجمعآوری میکرد و به واتیکان میپرداخت، تقبل کرد. در ورودی کلیسا که «در امید» (Puerta de la Esperanza) نام گرفته در سمت چپ نمایتولد مسیح قرار دارد و با تصاویری از خانوادهٔ مقدس تزئین شده است و سنگی از کوه مونتسرات در بالای آن جا گرفته است.

 

 

2yrvmr8pw1nknq4fncf.jpg

 

«در نیکوکاری» (Puerta de la Caridad) در وسط نما قرار گرفته و با تصاویر گیاهان که نمادی از سرود عشق به خالق است و همچنین با صحنههایی از زندگیمریم مقدس و درخت اجدادی مسیح تزئین شده.

 

منبع:ویکی پدیا

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...