رفتن به مطلب

کم کاري تيروئيد در نوزادان


ارسال های توصیه شده

علائمی نظیر بي اشتهايي وخواب آلودگي ، زردي طول کشيده بيش از 14 روز، وجود فتق نافي و شکم بزرگ ،خشکي پوست، حملات قطع تنفس و... هشدارهايي هستند براي وجود اين بيماري در نوزاد که پدر و مادرها بايد به محض ديدن آنها به پزشک مراجعه کنند تا مراحل تشخيصي طي شود و درصورت نياز به درمان، به موقع انجام شود

 

faea7f91-e0f7-4f51-9b40-0c689a5a9b09.jpg

 

تيروئيد يک غده مهم و حياتي درگردن است که هر اختلالي در اين غده باعث بروز مشکلاتي براي نوزاد مي شود. اين غده هورموني به نام تيروکسين ايجاد مي کند که براي بدن خيلي مهم است.

کم کاري اين غده در بدن مادر باعث مي شود تا ميزان هورمون در بدن نوزاد هم کم شود و اين کم هورموني باعث اختلالات جبران ناپذيري مثل عقب ماندگي ذهني، کوتاهي قد، کوتاهي اندام ها، دير دندان درآوردن، عقب ماندگي رشد دستگاه جنسي، عقب ماندگي مراحل تکاملي نوزاد مثل نشستن و راه رفتن و صحبت کردن و سستي ماهيچه ها مي شود.

 

 

هر چه کم کاري تيروئيد در سن پايين تري ايجاد شود اثرات مخرب تري روي رشد جسم و عقل نوزاد مي گذارد، طوري که کم کاري مادرزادي تيروئيد در صورت عدم تشخيص و درمان به موقع باعث عقب ماندگي جسمي و ذهني مي شود.

بنابراين با همه اين مشکلاتي که اين بيماري ايجاد مي کند اگر در سن نوزادي تشخيص داده شود درمان راحت تري دارد. اين مشکل بايد در دوران نوازدي تشخيص داده شود. تا با استفاده از هورمون تيروکسين، کمبود اين هورمون در بدن نوزاد جبران شود.

کم کاري تيروئيد بيماري است که عوارض وخيمي دارد ولي در عين حال مي شود با درماني ساده و به موقع از همه اين عوارض پيشگيري کرد.

 

 

علائم زير هشدارهايي هستند براي وجود اين بيماري در نوزاد که پدر و مادرها بايد به محض ديدن آنها به پزشک مراجعه کنند تا مراحل تشخيصي طي شود و درصورت نياز به درمان، به موقع انجام شود.

 

بي اشتهايي وخواب آلودگي

يبوست

زردي طول کشيده بيش از 14 روز

وجود فتق نافي و شکم بزرگ

خشکي پوست

حملات قطع تنفس

گرفتگي بيني

تورم پلک ها و پشت دست ها

صداي خشن

بزرگي زبان و دهان باز

ريشه بيني فرورفته

دست هاي پهن و انگشت هاي کوتاه

گردن کوتاه

ملاج بزرگ

بچه هاي مبتلا به اين بيماري کم گريه مي کنند و زياد مي خوابند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...