رفتن به مطلب

تاریخ منظر ، باغ ایرانی


ارسال های توصیه شده

شیما علومی (دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تربیت مدرس)

اسما حجتی (دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تربیت مدرس)

 

باغ بهشت Paradise Garden

کاربرد: کلمه فارسی(paradeisoi) ، که کلمه بهشت در فارسی از این حرف می آید، به معنای باغ دیواری است.

این کلمه از Pairi (حدود) و deaza (دیوار ) مشتق شده است. اولین بار برای پارک شکار بزرگ و بعد از آن برای باغ مستطیل شکل دیواری در شهرستانها و یا در حومه شهر بکار برده شده است. باغ بهشت، مکانی آرام بدور از دنیای پر سر و صدا و غبار آلوده دنیای خارج بود. آنها بیشتر از اینکه به عنوان اتاق هایی برای زندگی در محیط بیرون استفاده شود،بعنوان چشم اندازی که از پنجره های بالایی دیده شوند، کاربرد داشته اند. کانال های آب، استخر، چشمه و آبشار ها ، هوا را سرد می کنند. گل ها، عطر و رنگ و درختان میوه، سایه را فراهم می کنند.

 

01.jpg

 

اصفهان

فرم: باغ بهشت کلاسیک توسط کانال ها به چهار قسمت شده تقسیم شده است. این باغ به عنوان چهار باغ یا باغ چهار گانه و دارای چهار قسمت مربع که از هم توسط کانال های آب جدا شده، شناخته شده است. یونانیان ایده چهار عنصررا نیز افزوده اند: خاک، آب، آتش و هوا. قرآن بهشت را به عنوان یک باغ ابدیت (بهشت اعراب( توصیف کرده است. با چهار رودخانه : آب ، شیر ، شراب و عسل . سخت باغ با مسیر مستقیم و مربع مستطیل با کانال های آب توسط ایرانیان (از قرن ششم قبل از میلاد)، اعراب (از قرن هشتم م) و مغول ها (از قرن شانزدهم تا قرن هجدهم) ساخته شده است. هندسه پایه ای برای 2،500 سال پایداری شگفت انگیزی داشته است

 

02.jpg

 

03.jpg

 

 

Palace of Balkuwara, Samaria

 

آل خلیفه - Mustasim پایتخت جدید در سامرا را در 836 تاسیس کرد. که در آن زمان بیش از50km بوده است و در سال 883 رها شده بود،. Ettinghausen و Grabar توصیف آن را به عنوان کاخی توصیف کردند که اندازه آن از یک شهرستان و ایالتی که مشابه بهشت باستانی سلطنتی شرق توسط عباسیان و سونگ (sung) توسط شاعران خود اقتباس شده است.

[Ettinghausen, R., Grabar, O., The art and architecture of Islam: 650-1250 (Penguin:1987) p.20].

 

کاخ Balkuwara یک سری حیاط در یک محور طراحی شده است. راه های ورودی از یکسری حیاط که به دیگری منجر شده است درست شده .به صورت استادانه طراحی شده . طرح چهار باغ را با عبور از مسیرهایی در حیاط بزرگتر نشان می دهد اما

(1) در کاوش های باستان شناسی این حیاط حفاری نشده است.

(2) هیچ نشانه ای از این خطوط در عکس هوایی وجود ندارد.

(3) مسیرهای متقاطع در تحقیقات باستان شناسی دقیق کتاب توپوگرافی تاریخی سامرا Alastair Northedge وجود ندارد

 

. The historical topography of Samarra, London : British School of Archaeology in Iraq, 2005))

مهدی خوانساری و محمد رضا مقتدر در کتاب ( باغ های ایرانی 1998) طرح چهار باغ و سئوالات لازم دنبال کردند.

 

04.jpg

 

 

05.jpg

Patio de los Naranjos

حیاط با یک الگوی چهارگوش از درختان پرتقال مجموعه در شبکه کانال های آبیاری با سنگ چیده شده برای هر یک از درختان. تنه درختان به عنوان پیش درآمد ستونها در داخل مسجد بزرگ (در حال حاضر کلیسای جامع) استفاده شده است. مسجد اموی توسط عبدالرحمان پس از به قدرت رسیدن در 756 میلادی، برای رقابت با مسجد Damsacus ساخته شده است. قرطبه بزرگترین و پیشرفته ترین شهرها در اروپا در آن زمان بوده است. در سال 1236 توسط مسیحیان دوباره گرفته شد و فردیناند سوم آنرا رهبری می کرد. حیاط در اصل با درختان نخل کاشته شد. درختان نارنجی که نام باغ از نام آنها گرفته شده است و در قرن 15 کاشته شده اند.

 

06.jpg

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...