رفتن به مطلب

تركيبات معماري


ارسال های توصیه شده

ترکیبات معماری :

 

نخستين مبحثي كه در برنامه ، طراحي مطرح مي شود درباره تركيب و چگونگي آن مي باشد ، به اين دليل كه يك طراحي هنگامي صحيح و منطقي خواهد بود كه عناصر تشكيل دهنده آن به گونه اي مطلوب تركيب شده باشند .

 

به طور كلي معماري عناصريست كه به گونه اي با هم تركيب شده و موقعيت آن به چگونگي عناصر تشكيل دهنده آن بستگي كامل خواهد داشت .

 

مثلاَ : تركيب مصالح يك ساختمان بايد به صورتي باشد كه موجب استواري آن بنا گردد ، تأسيسات آن از قبيل ، لوله كشي آب ، فاضلاب ، سيم كشي ها و غيره متناسب با بنا و مناسب انتخاب و تقسيم شده و فضاها بهداشتي و قابل زيست باشند چنانچه به يك بنا بنگريم بايد بپذيريم ، براي آنكه جوابگوي عملكرد واقعي خود بوده و استوار بماند لازم است كه در اجزاء و عناصر تشكيل دهنده خود به درستي تركيب شده باشد و بايد براي احداث چنين بنائي اصول و قوانين چگونگي يك تركيب خوب را بشناسيم .

 

به طور كلي تركيب داراي مفاهيم و قوانين بسيار زيادي بوده ، ولي در اينجا فقط به تعدادي از آنها كه ضروري مي باشد مي پردازيم .

 

خصوصيات تركيب

 

تعادل و توازن : تعادل يكي از مهمترين عوامل تركيب مي باشد . براي آنكه يك ساختمان استوار بماند تعادل بين نيروهاي فشاري و اجزاء نگهدارنده لازم بوده و بطور كلي براي آنكه ساختمان بتواند وظيفه خود را انجام دهد تعادل ميان تأسيسات و فضاها و تمام اجزاء آن ضروري مي باشد .

 

تناسب و مقياس: مفهوم تناسب و مقياس به مفهوم تعادل بسيار نزديك مي باشد و مي توان با ديدي مشابه اين دو عامل را مورد بررسي قرار داد و نيز در زمينه هاي اجتماعي ، در طبيعت و در امر ساختمان مي توان اين مفاهيم را جستجو نمود . تناسب مقياس جزء ضروريات يك تركيب محسوب مي شود.

 

وحدت ، هماهنگي و تضاد : وحدت را بايد در تعادل و تناسب جويا شويم ، وحدت در رفتار انسان نيز ضروري بوده و از طريق وحدت و هماهنگي در جسم و روح است كه انسان مي تواند به اعمال بزرگ و پر ارزش دست يابد.

حركت و جهت : در بررسي تركيب در امر ساختمان بايد به جهت و حركت ساختمان و كليه اين فعل و انفعالات توجه نمود.

 

 

نقطه عطف يكي ديگر از مسائلي مي باشد كه در طراحي براي نشان دادن مهمترين قسمت هاي يك ساختمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت

 

 

 

سازه (استخوان بندي ساختمان ) : هر ساختمان داراي استخوان بندي و يا سازه اي مي باشد كه حافظ پوسته و پوشش هاي آن مي باشد ، به عبارت ديگر آنچه موجب ايستائي و استواري بنا مي گردد اسكلت آن بنا مي باشد.

 

سيركولاسيون ( رفت و آمد ) و فضاي مورد استفاده : اساساَ سيكولاسيون در فضاهاي مورد استفاده نشانگر اجزاء با معني ايستا و پويا در كل ساختمان هستند . فضاي مورد استفاده از اهداف اوليه تصميم گيري هاي معماري در ارتباط با كار وي‍‍ژه بوده و سيركولاسيون وسيله اي است كه نتيجه طراحي به عهده آن مي باشد .

 

توده : توده يا حجم به عنوان يكي از مباحث طراحي اهميت عيني يا معمولترين برخورد با شكل سه بعدي ساختمان را فراهم مي نمايد .

 

ارتباط پلان با نما يا مقطع : پلان ، مقطع و نما قراردادهاي مشتركي براي شبيه سازي تصاوير افقي و عمودي كيله ساختمانها هستند .

 

جزء يا واحد به كل : ارتباط جزء به كل ، معماري را همچون واحدهايي كه مي تواند در ايجاد ساختمان مرتبط باشند ، بررسي مي نمايد . يك واحد تماميت تعريف شده است ، كه خود بخشي از يك ساختمان مي باشد .

 

عناصر تكراري به مجرد : ارتباط عناصر تكراري به مجرد موجب آشكاري اجزاء فرمي و فضايي مي شود .

 

تعادل و تقارن در معماري : مفاهيم تعادل و تقارن از ابتداي معماري مورد استفاده قرار گرفته است . به عنوان يك مبحث اصلي تركيب بندي ، تعادل در معماري به واسطه استفاده از اجزاء فرمي و فضايي به وجود مي آيد . تعادل حالتي عيني يا ذهني از موازنه بوده ، تقارن يك حالت ويژه از تعادل مي باشد.

 

هندسه در معماري : هندسه يك ايده شكل دهنده در معماري است كه در تعيين پلان و شكل سه بعدي بنا مورد استفاده قرار مي گيرد .

 

پيوستگي در معماري : ايده هاي شكل دهنده پيوستگي ، از فرآينده افزايش يا اجتماع و كاهش فرم براي ايجاد يك اثر معماري بوجود مي آيند . به گونه اي كه هر دو نياز مند درك علمي از ساختمان هستند .

ترتيب در معماري : به عنوان يك ايده شكل دهنده ، مبحث ترتيب در طراحي ساختمان ها ، نمود فيزيكي از يك رشته صفات است . اين مفهوم را به صورت يك نمايش رتبه اي مرتبط با يك سري از ويژگيهاي خاص مجسم كنيد .

 

 

منبع:devil_architect.persianblog.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...