رفتن به مطلب

اعوجاج رنگی ( Chromatic Aberration)


ارسال های توصیه شده

Aberration یا اعوجاج چیست؟

تصویری كه توسط یك لنز عكاسی ایده آل ایجاد می شود، بایستی واجد مشخصات زیر باشد:

1- یك نقطه بایستی به صورت یك نقطه در تصویر تشكیل شود.

2- هر سطح مسطح عمود بر محور اپتیكال،بایستی به صورت یك سطح مسطح تشكیل شود.

3- تصویر ایجاد شده توسط لنز بایستی مشابه موضوع عكاسی باشد.

در خیلی مواقع لنزها بایستی در حالت باز دیافراگم بكار روند.در اینحالت لنز نه تنها نورهای مركزی بلكه نورهای محیطی را نیز باید متمركز نماید. اینحالت نیل به اهداف فوق الذكر مشكل یا غیر ممكن است چون:

- لنزها دارای سطوح كروی هستند.در اینگونه سطوح ممكن است تصویر حاصل از یك نقطه تنها به صورت یك نقطه دیده نشود.

- فاصله كانونی لنز برای رنگهای مختلف بدلیل تفاوت طول موجشان ، متفاوت است.

به اینگونه موارد كه تصویر تهیه شده با موضوع عكاسی تفاوت پیدا می كند،اصطلاحا Abberation یا اعوجاج تصویر گفته میشود.

كلا دو گونه Aberrationوجود دارد.یكی Chromatic Aberration (اعوجاج رنگی)كه بعلت تفاوت طول موج رنگهای مختلف نور است و دیگری Monochromatic Aberration است كه اعوجاج برای یك رنگ نور نیز رخ خواهد داد.

 

 

Chromatic Aberration

هنگامی كه نور سفید از منشور عبور میكند به رنگهای هفتگانه شكسته میشود.علت این امر تفاوت ضریب شكست برای طول موجهای مختلف نور است. ضریب شكست شیشه لنز نیز برای رنگهای مختلف با طول موج های مختلف ، متفاوت است. این مسئله در كناره های تصویر نسبت به مركز آن شدید تر است. (یعنی مشكل در كناره های لنز نسبت به مركز بیشتر است).

دو نوع اعوجاج رنگی در لنز وجود دارد:

Axial Chormatic Aberration - یا اعوجاج رنگی محوری كه در آن فاصله كانونی رنگهای مختلف در محور اپتیكال متفاوت است.

- chromatic difference of magnification یا اختلاف بزرگنمایی رنگی كه در آن بزرگنمایی تصویر در مناطق محیطی تصویر، بسته به طول موج رنگ، فرق میكند.

در شكل زیر، دو نوع اعوجاج رنگی نشان داده شده است:

8n9j615bun7kusfworu.jpg

 

در عمل، اعوجاج محوری رنگ، خود را به صورت محو شدن رنگها نشان میدهد.اما اختلاف بزرگنمایی رنگی (chromatic difference of magnification یا Lateral Chromatic Magnification ) خود رابه صورت Color Fringing نشان میدهد كه در این حالت هاله ای از رنگ در اطراف لبه های اجسام موجود در تصویر ( كه طبیعتا باعث كاهش شارپ بودن تصویر میگردد) دیده میشود.این حالت بیشتر در لنزهای سوپر تله (بیش از 200 میلیمتر در فرمت 35 میلیمتری ) و یا واید (كمتر از 20 میلیمتر در فرمت 35 میلیمتری) وجود دارد. همچنین در لبه های اجسامی كه با اطراف از لحاظ رنگ وروشنایی دارای كنتراست بالایی هستند ،بیشتر به چشم میخورد.هاله های رنگی ایجاد شده بیشتر فیروزه ای(Cyan ) وبنفش (Magneta) هستند. اما رنگهای قرمز ،آبی و زرد نیز دیده می شوند. در حقیقت می توان گفت كه برخی رنگها در تصویر نهایی در فوكوس كامل نیستند.

نكته دیگر آنكه، این مشكل بیشتر با دیافراگم باز لنز دیده میشود چرا كه در اینحالت از كناره های لنز نور بیشتری عبور میكند.

 

 

نكته :

ممكن است در هنگام اسكن نمودن تصاویر نیز اشكال مشابهی در تصاویر دیده شود كه فرق آن با اعوجاج رنگی را می توان متوجه شد:در اعوجاج رنگی ناشی از لنز ،بیشترین مشكل در كناره های تصویر است اما در مورد اسكنر تغیییرات رنگها در تمام تصویر به صورت یكنواخت پراكنده است.

 

 

راه حل:

مشكل اعوجاج رنگی (بخصوص در لنزهای تلسكوپ كه فاصله كانونی زیاد دارند )تا سالها یكی از عیوب عمده لنزها بود.نیوتون برای حل این مشكل یك لنز خاص برای تلسكوپ ساخت بنام لنز نیوتونی معروف شد در این سیستم برای تجمع نور ازآینه استفاده می شد.John Dolland در سال 1758 با تركیب دو لنز توانست به یك لنز دو تكه ای( Doublet) دست یابد كه میزان اعوجاج رنگی آن خیلی كم بود.در این گونه لنزها كه به آنها Achromat گفته می شود، با تركیب دو لنز از جنسهای مختلف ، تفاوت فاصله كانونی برای دو رنگ آبی و قرمز به حدود 0.05 فاصله كانونی لنز می رسد.با تركیب تعداد بیشتر از لنزها به میتوان به حالتی رسید كه هر 3 رنگ اصلی دارای فاصله كانونی یكسان باشند.امروزه در این دسته لنزها ( APO = Apochromat ) باتركیب چندین لنز و نیز با استفاده از لنزهای دست ساز از جنس شیشه fluorite یا سایر مواد با ضریب تفرق كم ، تقریبا مشكل اعوجاج رنگی حل شده است.

موارد زیر نمونه هایی از این گونه لنزها هستند:

APO 300mm f2.8 EX HSM Sigma

Minolta 300mm f/4 APO G AF

Contax Zeiss Apo-Makro-Planar T* 120mm f/4.0 Macro Auto Focus

Leica 280mm f/4 APO-TELYT-R Telephoto Manual Focus

Nikon Nikkor 210mm f/5.6 AM (APO Macro) ED

Canon EF 300mm f/2.8L IS USM

اما...

 

اما قیمت این لنزها بسیار گران است .

اعوجاج رنگی مشكلی نیست كه به طور روزمره با آن درگیر باشید :

• این حالت فقط در فاصله كانونی های زیاد یا خیلی كم رخ میدهد.

• در مورد برخی تصاویر كه دارای اجسامی با رنگهای روشن و با كنتراست بالا با اطراف، هستند رخ میدهد.

• بیشتر در دیافراگمهای باز دیده می شود.

• و از همه مهمتر اینكه در چاپهای بسیار بزرگ جلب توجه میكند.

اما به هر حال ممكن است با این مشكل روبرو شوید ...

 

 

راه حل دیگر:

در این نوشتار ما 3 روش عمده نرم افزاری را برای حل مشكل اعوجاج رنگی ارائه می كنیم. روش اول با استفاده از فتوشاپ انجام می شود.روش دوم با استفاده از نرم افزاری بنام Picture Window 3.1 و در نهایت روش سوم با استفاده از یك پلاگین كوچك بنام Panorama Tool قابل انجام است.

چون در منابع مختلف و معتبر، هر كدام برای این اصلاح. روش خاصی را پیشنهاد كرده اند ،برای مقایسه بهتر یك تصویر را انتخاب كرده و مشكل اعوجاج رنگی آنرا با هر سه روش اصلاح می كنیم و در ضمن كار به مزایا و معایب هر روش نیز خواهیم پرداخت.

 

 

روش اول :

در فتو شاپ با روشهای گوناگونی میتوان به اصلاح اعوجاج رنگی پرداخت كه به نظر من روش زیر دقیقترین و آسانترین روش میباشد.

به تصویر زیر و مشكل اعوجاج رنگی آن دقت كنید:در برخی كناره ها رنگ سبز و در برخی یك هاله رنگ قرمز و حتی آبی مشاهده می كنید.

 

 

0xbn77sezp2tri5ni8lc.jpg

 

اصول كلی این روش انتخاب رنگهای مزاحم و كاهش اشباع آنها در تصویر نهایی است:

ابتدا یك لایه تنظیمی از نوع Hue/Saturation ایجاد كنید.

(Layer > New Adjustment layer > Hue/Saturation)

سپس در صفحه تنظیم Hue/Saturation ، از منوی Edit رنگ Cyan را انتخاب می كنیم تا اشباع آنرا كم كنیم.اما چون ممكن است رنگ فیروزه ای كه در تصویر مورد نظر ما ایجاد مشكل كرده با این رنگ انتخابی فرق داشته باشد، برای دقت بیشتر روی تصویر می رویم و با ابزار EyeDropper رنگ فیروزه ای موجود در اطراف چراغهای روی دیوار را انتخاب می كنیم.

خب، قبل از تغییر اشباع این رنگ،می توانیم بازهم دقیقتر عمل كنیم.اگر دقت كنید در اطراف چراغ، طیفی از چند رنگ فیروزه ای وجود دارد.برای آنكه همه آنها را با هم انتخاب كنیم كافیست كه در صفحه تنظیم Hue/Saturation روی ایكون EyeDropper با علامت مثبت كلیك كرده ورنگهای دیگر طیف فیروزه ای موجود در اطراف چراغ را نیز به انتخاب قبلی اضافه كنیم.هرجا به اشتباه رنگ ناخواسته ای را انتخاب كردید با كلیك روی آیكون EyeDropper باعلامت منفی ، آن رنگ را از انتخاب خارج نمایید.

cg518tnpmdrx48wilzlk.jpg

 

حال با استفاده از لغزنده Saturation اشباع این رنگها را در تصویر كم كنید تا مناطق مورد نظرتان اصلاح شود.

این كار را با رنگ قرمز (چرا كه در این تصویر ما این رنگها نیز ایجاد هاله های مزاحم كرده اند) تكرار كنید.برای دقت بیشتر بهتر است كه در مورد هر رنگ یك لایه تنظیمی جدید بسازید و اصلاح مورد نظر را انجام دهید.

ممكن است سوال كنید كه اگر این اصلاحات روی رنگهای دیگر تصویر اثر گذاشتند چه باید كرد؟

همانگونه كه قبلا به طور مفصل در مورد لایه های تنظیمی گفتیم، در این صورت می توان لایه تنظیمی مورد نظر را انتخاب كرد و سپس با رنگ سیاه روی مناطقی كه نمیخواهیم این لایه روی آنها تاثیر داشته باشد رنگ كنیم.با این كار تاثیر این اصلاح، فقط منحصر به مناطق مورد نظر شما میشود.

ofp23ajk569qveoxtsh.jpg

همانگونه كه توجه كردید، با این روش توانستیم رنگهای نواحی اعوجاج رنگی را كمرنگ كنیم تا كمتر جلب توجه كنند ،اما این هاله ها حذف نشدند و در تصویر نهایی بصورت هاله های خاكستری دیده میشوند.در نتیجه بعلت وجود همان هاله های كمرنگ ، تصویر غیر شارپ بنظر می رسد.البته می توان با روشهای دیگری در فتوشاپ این مناطق را حذف نمود(مثلا با استفاده از Paintbrush و یك رنگ مجاور هاله وحالت Color در رنگ آمیزی ) اما این روشها بسیار وقت گیر،غیر دقیق و بالطبع دل آزار! خواهند بود.

 

 

روش دوم

ابزاری بنام Picture Window وجود دارد كه یكی از امكانات آن تصحیح اعوجاج رنگی تصاویر است.مكانیسم عمل این ابزار جالب است: اشكال CA بعلت تفاوت بین محل فوكوس و در نتیجه بزرگنمایی رنگهای مختلف رخ میدهد و این مسئله در مركز تصویر تقریبا ناچیز و در كناره های آن حداكثر است.این ابزار مركز تصویر را در نظر میگیرد و میزان بزرگنمایی رنگهای قرمز و آبی را در اطراف این نقطه یكسان میكند.رنگ سبز را ثابت در نظر میگیرد چرا كه چشم انسان بیشترین حساسیت را نسبت به رنگ سبز داشته و اكثریت لنزها از لحاظ رنگ سبز مشكلی ندارند.در حقیقت محل فوكوس دو رنگ آبی و سبز را با رنگ سبز یكسان سازی می نماید.

برای استفاده از این ابزار كه رایگان نیست اما یك نسخه آزمایشی 30 روزه دارد ، بهتر است با تصویر اصلی ( قبل از برش) عمل نمایید تا مركز تصویر مشخص باشد.البته اگر مركز را دقیقا بدانید میتوانید هنگام كار ،محل مركز را به نرم افزار معرفی نمایید.

پس از دانلود و نصب این نرم افزار ، تصویر مورد نطرتان را باز كنید.سپس از منوی

Transformatin>Color>Chromatic Aberration…

وارد صفحه تنظیم آن شوید.

در قدم اول مركز تصویر تان را مشخص نمایید.اگر تصویر قبلا Crop نشده باشد لازم نیست كه آنرا تغییر دهید.

wls1ix5u91v6k9nsbrs3.jpg

 

سپس گزینه Auto را انتخاب كنید تا پیش نمایش كارتان را در حین انجام تغییرات ببینید.حال می توانید با تغییر لغزنده های مربوط به رنگهای قرمز و آبی تصویر را اصلاح كنید.با توجه به پیش نمایش ، آنقدر این دو را تغییر دهید كه بیشترین تطابق بین سه رنگ اصلی ایجاد شود و هاله های رنگی از بین بروند.در نهایت Ok را بزنید و تصویر اصلاح شده را ذخیره نمایید.تصویر اصلاح شده را در زیر مشاهده می نمایید:

g0c31dlt6oncljxktd8.jpg

 

به وضوح می توان بهبود قابل توجه آنرا مشاهده كرد.تمام هاله های رنگی از بین رفته اند.اگر این تصویر را با تصویر قبلی (روش فتوشاپ ) مقایسه نمایید،متوجه می شوید كه در روش فتوشاپ فقط توانستیم هاله های رنگی را تا حد امكان كمرنگ كنیم اما در اینجا این هاله ها حذف شده اند و در نتیحه تصویر شارپتر شده است.

برای استفاده از این ابزار توجه به نكات زیر لازم است:

• اگر در تصویرتان غبار یا آثار ناخواسته دیگری وجود دارد ابتدا سعی كنید با فتوشاپ آنها را اصلاح نمایید چراكه اعوجاج رنگی در اطراف تمام این نقاط نیز ایجاد میشود و بهتر است كلا آنها را حذف نمایید.

• حتما از پنجره پیش نمایش( Preview )استفاده نمایید.چرا كه در این روش باید خودتان میزان تغییرات را تنظیم كنید و این میزان در مورد تصاویر مختلف و لنزهای مختلف ، متفاوت است.

• ابتدا رنگ قرمز را تنظیم نمایید تا هاله های رنگی قرمز/سبز فیروزه ای از بین برود.سپس رنگ آبی را تنظیم نمایید تا هاله های آبی/زرد حذف شوند.وقتی این دو رنگ را با هم تنظیم كنید ، هاله های سبز/بنفش نیز از بین خواهند رفت.

نكته جالب در مورد این نرم افزار آنست كه معمولا مشكل اعوجاج رنگی همراه با barrel lens distortion نیز هست كه این مشكل را نیز میتوان با این نرم افزار حل كرد:

Transformation > Geometry > Lens Distortion

لینک به دیدگاه

روش سوم:

اصول روش سوم نیز مانند روش قبلی است با این تفاوت كه امكان كنترل دقیقتری برای تغییرات جداگانه 3 كانال رنگ فراهم مینماید.

یكی از بهترین و عجیبترین plug-in هایی كه برای فتوشاپ وجود دارد ، ابزاری است بنام Panorama tool كه توسط پروفسور هلموت درچ (Helmut Dersch) نوشته شده است.علیرغم امكانات جالب و هوشمندانه ای كه در این plug-in وجود دارد، ابزاریست رایگان و قابل دانلود از این آدرس

پس از دانلود این ابزار بایستی خودتان فایلهای آنرا در جای لازم كپی كنید:

ابتدا فایل Pano.dll را در شاخه Windows/system كپی كنید.سپس فایلهای plug-in موجود در فولدر Photoshop-plugin را در شاخه

Program Files\Adobe\Photoshop\Plug-Ins\Filters

كپی نمایید.حال وارد فتوشاپ شوید و در منوی ***** باید panorama tool را ببینید.البته این plug-in قابلیتهای بسیار فراوان و جالبی دارد كه ما در این نوشتار فقط به قابلیت تصحیح اعوجاج رنگی آن می پردازیم كه در زیر منوی Panorama tools>Correct قرار دارد.

تصویر را در فتوشاپ باز كنید.در اینجا نیز باید از تصویر اصلی خود و قبل از عمل Crop استفاده كنید. از منوی Filter وارد Panorama tool > Correct شوید. همانطور كه گفتیم در اكثر اوقات اشكال CA به صورت شعاعی و از مركز به اطراف تشدید می شود پس در صفحه Correct Option گزینه Radial Shift را انتخاب كنید.

 

 

8aq0dtreuzfkbjdicwkn.jpg

حال گزینه Option جلوی Radial Shift را انتخاب كنید تا وارد صفحه بعد شوید.

jndgr6eomlfijqvbhn1.jpg

در این صفحه 3 رنگ اصلی را همراه با چهار شاخص قابل تنظیم كه از چپ به راست a ، b ،c و dنامیده می شوند،مشاهده می كنید.در حقیقت با مقدار دهی به این 4 ضریب از طریق همان فرمول بالای این صفحه، تغییر مورد نظر در صفحه اعمال میشود.برای تصحیح بهم ریختگیهایی مانند Barrel Distorsion یا Fish Eye باید مقدار دهی هر 3 رنگ یكسان باشد و فقط تفاوتها در مقدار 4 ضریب است كه حتی بسته به لنز و فاصله كانونی آن فرق میكند.

بدون اینكه زیاد وارد بحث تئوری شویم، به همین مقدار بسنده می كنیم كه برای تصحیح اعوجاج رنگی باید مقادیر متفاوتی به 3 رنگ بدهیم تا با ایجاد یك جابجایی شعاعی در آن رنگ خاص، مشكل اعوجاج رنگی حل شود. در حقیقت میتوان با دادن مقادیر متفاوت به این ضرایب مستقلا، نتیجه یك تابع چند جمله ای را كنترل كرد كه همانا محل 3 كانال رنگی است.و همانطور كه گفتیم اگر مقادیر داده شده برای 3 رنگ یكسان باشد و فقط ضرایب 4 گانه را متفاوت انتخاب كنیم می توانیم سایر مشكلات تصویر مانند Barrel Distortion را اصلاح نماییم.

حال مجددا همان تصویر را با این روش اصلاح میكنیم.

ابتدا به این قسمت كوچك از تصویر اصلی دقت كنید:

jjcs5vr0ed0sn1dbun0k.jpg

 

با دقت به این قسمت از تصویر مشخص میشود كه كانال رنگ قرمز به سمت مركز تصویر و كانال رنگ فیروزه ای( فیروزه ای معادل رنگ Cyan است كه با رنگ سبز متفاوت است) به سمت خارج تصویر منحرف شده است.معنای این حرف اینست كه كانال رنگ قرمز نسبت به كانالهای رنگ آبی و سبز باید كمی به سمت خارج منحرف شود.برای این تغییر میتوانیم در صفحه تنظیم تابع و روبروی رنگ قرمز ضریب d را تغییر دهیم.حتما میپرسید چرا ضریب d ؟

در ساده ترین و شایع ترین مورد اشكال اعوجاج رنگی، تغییر همین ضریب d مشكل را حل می كند.اما در مورد برخی لنزها (بخصوص لنزهای دوربینهای 35 میلیمتری فول فریم) بایستی هر دو ضریب d و c را تغییر داد.

خب، عدد 1.05 را برای ضریب d وارد میكنیم و نتیجه كار را بررسی میكنیم:

 

bt2x8z41h444oiduz4sv.jpg

 

مشخص است كه كانال قرمز به سمت خارج منحرف شده و رنگ فیروزه ای به سمت داخل.یعنی جهت تصحیح ما درست بوده ولی كمی بیش از حد لازم است.با كمی سعی و خطا عدد كوچكتر 1.015 را وارد می كنیم:

 

5bgufqqrwhx65bwmlf3.jpg

 

حالا دیگر هر 3 كانال رنگی با همدیگر تطابق داشته وتصویر اصلاح شده است.تصویر اصلاح شده كامل را در زیر می بینید:

kr437at77x7sj8gxm4.jpg

 

همانطور كه مشاهده میشود، اشكال اعوجاج رنگی تصویر بخوبی اصلاح شده است و تصویر بسیار شارپ شده است.البته در هنگام اصلاح تصاویر باید از تصاویر اصلی ، غیر فشرده و با سایز بزرگ استفاده كنید تا اشكالات و اثرات مصنوعی در تصویرتان ایجاد نشود.

نكاتی كه باید در هنگام استفاده از این ابزار به آن توجه كنید:

• در مورد مثال فوق ،ما می توانستیم بجای تغییر كانال رنگ قرمز ، دو كانال رنگ آبی و سبز را تغییر دهیم تا با آن هماهنگ شود.البته تغییر باید در جهت مخالف انجام می شد.یعنی مقادیر منفی به ضرایب d در دو كانال بدهیم.اما همانگونه كه قبلا اشاره شد، بعلت حساسیت بالای چشم به رنگ سبز، معمولا سازندگان لنز بیشترین دقت را روی این كانال دارند ولنزها از بابت این كانال مشكلی ندارند.پس بهتر است تا حد امكان در ویرایشها، كانال رنگ سبز را ثابت نگهداریم.

• روش كار روشی است بر پایه سعی و خطا .اما مهمترین مزیت آن كنترل فوق العاده زیاد بر نتیجه كار است.بایستی مرتبا تغییرات را انجام داده و نتیجه را بررسی كنید و به تغییرات انجام شده دقت كنید تا جهت حركت ونیز مقدار تغییر را بدرستی دریابید.اگر چنانچه با ضریبd به نتیجه نرسیدید در مرحله بعد ضریب c را تغییر دهید.

• معمولا یك لنز خاص در یك فاصله كانونی، اعوجاج رنگی خاص و ثابتی دارد.پس می توانید در فواصل كانونی مشكل دار لنزتان، اعداد اصلاحی برای ضرایب را مشخص كرده وسپس از طریق دكمه Save در صفحه Correct Option آنرا ذخیره كرده و در آینده برای عكسهایتان براحتی آنرا Load و به سرعت استفاده نمایید.بیاد داشته باشید كه در مورد هر لنز ، باید ***** جداگانه ای بسازید.

• در مثال فوق یك اعوجاج رنگی قرمز- فیروزه ای داشتیم كه بیشتر در لنزهای Nikon قدیمی دیده می شود.این نوع اشكال با تغییر كانال قرمز قابل اصلاح است.برخی لنزهای جدید اعوجاج رنگی بنفش-سبز دارند.در این موارد باید ضریب d را برای هردو كانال قرمز و آبی تغییر دهیم.در اعوجاج رنگی آبی-زرد فقط كافیست كه كانال آبی را تغییر دهیم.در یك نوع دیگر اعوجاج رنگی، رنگهای كانالهای آبی و قرمز در جهت مخالف همدیگر حركت می كنند كه آنرا اعوجاج رنگین كمانی می نامند. در این موارد باید ضریبd این دو كانال را در جهت مخالف هم تغییر دهید (یكی مثبت و یكی منفی).

• برای ایجاد دقت بیشتر در كاركرد این ابزار، در صفحه correct option ، روی گزینه Pref و در صفحه بعد روی گزینه more كلیك كنید تا صفحه زیر ظاهر شود:

t15su4iz0bafsadyv30z.jpg

 

در این صفحه می توانید دقت كار نرم افزار را تعیین نمایید.هرچه گزینه های پایینتر را انتخاب كنید دقت كار بیشتر و سرعت كمتر میشود.عموما بهتر است كه در مرحله آزمون و خطای اولیه، از دقت كم ودر مرحله نهایی از دقت بالا استفاده شود.

 

خوب، هر سه روش را با هم مرور كردیم.به نظر می آید كه روش فتوشاپ را باید تقریبا فراموش كنیم، مگر در مواقعی كه به ابزار دیگری دسترسی نداریم.روش دوم روشی بسیار خوب بوده و به آسانی قابل انجام است و توسط خیلی از عكاسان حرفه ای توصیه شده است.البته نرم افزارPicture Window رایگان نبوده و فقط یك دوره 30 روزه برای ارزیابی دارد. نرم افزارهایی مشابه Picture Window نیز با امكان اصلاح اعوجاج رنگی وجود دارند اما اكثر منابع ،این نرم افزار را توصیه می كنند.

ابزار Panorama tool رایگان است وبرای شما حداكثر كنترل را فراهم می كند .تقریبا می توان گفت كه هیچ گونه اعوجاج رنگی وجود ندارد كه با این ابزار قابل اصلاح نباشد.همچنین امكان كالیبره كردن لنزها در فواصل كانونی مختلف را داشته تا در تصاویر آینده براحتی قابل بكارگیری باشد.

هر دو روش دوم وسوم امكان اصلاح سایر بهم ریختگیها مانند Barrel Distortion را داشته و البتهPanorama tool در این زمینه قویتر است.

این نوشتار كمی طولانی شد.اما فكر می كنم در این زمینه تاكنون منبع فارسی كاملی وجود نداشته است و این نوشته شاید بتواند به عنوان یك منبع برای اصلاح نرم افزاری اعوجاج رنگی بكار رود.در منابع لاتین نیز من منبعی پیدا نكردم كه روشهای مختلف را با هم مقایسه كند و برتریها و مزایای آنها را توضیح دهد.

به هرحال امیدوارم این نوشته برای شما مفید باشد.

اگر در این زمینه تجربه ای دارید یا تاكنون این مشكل را باروش خاصی حل كرده اید كه در اینجا مورد بحث قرار نگرفته است،حتما با ما در میان بگذارید.

 

منابع:

• Digtal Photography now : Chromatic Distortion

• Canon Glossary

• Luminous-Landscape : Chromatic Abberation Controlled

• Digital Light And Color

• Norman Korean : Eliminating Color Fringing

• escrappers.com : Correcting Color Fringing

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: An Introduction To Chromatic Aberration In Refractors

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: PANORAMA TOOLS

• caldwellphotographic.com : Correcting Color Fringing

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...