رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نتونی گائودی

آنتونی گائودی، معمار مشهور اهل ناحیه كاتالونیای كشور اسپانیا، از جمله بزرگترین معماران جهان در اواخر قرن

نوزدهم و اوایل قرن بیستم است و به خاطر سبك معماری مدرن و به شدت شخصی‌اش

شهرت فراوانی دارد. از جمله آثار معماری فراوانی كه گائودی در طول زندگی

خویش خلق كرد، هفت اثر كه همگی در بارسلون یا حومه آن قرار دارند، تحت

عنوان واحد «آثار آنتونی گائودی» از سال 1984 در فهرست میراث جهانی یونسكو

ثبت شده‌اند.

گائودی در سال 1852 میلادی در ناحیه توراگونا در ایالت كاتالونیای اسپانیا

متولد شد. هر چند محل تولد گائودی به روشنی مشخص نیست و در این مورد میان

مورخان اختلاف نظر وجود دارد، اما مسلم است كه او یك روز پس از تولد در

كلیسای رئوس غسل تعمید یافت. پدر گائودی آهنگر بود و او كوچك‌ترین فرزند

در میان پنج فرزند خانواده بود.

گائودی از همان نخستین سال‌های كودكی به خاطر ابتلاء به بیماری رماتیسم

قادر به بازی با دیگر كودكان همسال خود نبود و به خاطر درد شدید پاهایش،

هر بار كه قصد خروج از خانه را داشت باید از قاطر استفاده می‌كرد. این

بیماری همچنین موجب می‌شد تا او قادر به حضور در بسیاری از كلاس‌هایش

نباشد و گائودی به این ترتیب از همان نخستین سال‌های كودكی فرصت مشاهده و

تعمق در طبیعت و طراحی‌های طبیعی را پیدا كرد. به گمان كارشناسان تاریخ

هنر، برخورد نزدیك گائودی با طبیعت در این سال‌ها به شكل‌گیری دو ویژگی

مهم او كه بعدها نقش كلیدی در آثارش ایفا كرد ــ یعنی مشاهده و تحلیل

طبیعت ــ كمك فراوانی كرد.

گائودی از همان نخستین سال‌های تحصیل هوش و خلاقیت خود را نشان داد و هر

چند شاگرد ممتازی نبود، اما در درس‌های خاصی چون هندسه استعداد فراوانی از

خود نشان داد. گائودی از همان نخستین برخورد شیفته هندسه شد و این شیفتگی

كه تا پایان عمر او نیز ادامه داشت، مسیر حرفه‌ای گائودی را نیز مشخص كرد.

گائودی از سال 1873 وارد مدرسه معماری تكنیكا سوپریور شد و پس از

فارغ‌التحصیلی در رشته معماری در سال 1878، بلافاصله كار طراحی و معماری

را آغاز كرد.

گائودی با مطالعه دقیق زوایا و پیچ و خم‌های اشكال طبیعی، آن‌ها را وارد

طراحی‌های خود كرد و به جای اتكا به اشكال هندسی صرف، طبیعت را مبنای كار

معماری خود قرار داد. این امر خود را در استفاده فراوان گائودی از

سازه‌های سهمی شكل و هذلولی شكل نشان می‌دهد كه با توجه به پیشرفت‌های

تكنولوژیك ناشی از انقلاب صنعتی، منجر به شكل‌گیری یك سبك معماری خاص در

آثار گائودی شد.

نخستین آثار معماری گائودی به سبك گوتیك و شیوه‌های معماری سنتی

كاتالونیایی ساخته شدند، اما او خیلی زود سبك شخصی و متمایز خاص خود را در

معماری پیدا كرد. گائودی در این دوره تا حد زیادی تحت تأثیر اوژن ویولت

لودوك، معمار مشهور فرانسوی قرار داشت. هر دوی این معماران از اساتید

معماری پیش از خود فراتر رفتند و با طراحی عمارت‌های بدیع و نامنظم، دوره‌

جدیدی را در تاریخ معماری جهان رقم زدند. آثار معماری گائودی در زمره آثار

جنبش هنر نو قرار می‌گیرد كه از پیش‌قراولان معماری مدرن و امروزی بود.

گائودی استفاده از قوس‌های سهموی، اشكال طبیعی و ارگانیك و نوعی سیالیت را

با سبك معماری خود آمیخت و با مطالعه دقیق اصول جاذبه و منحنی‌های زنجیری،

به نوآوری‌های زیادی در زمینه معماری نائل شد (برای مثال گائودی بسیاری از

طاق قوسی‌های آثار خود را برعكس طراحی كرده است و برای حفظ تعادل آن‌ها از

وزنه‌های فراوانی كه به شبكه به هم متصلی از ریسمان‌ها آویخته شده استفاده

كرده است).

هرچند گائودی چون یك نابغه مورد تحسین و ستایش هنردوستان سراسر جهان قرار

گرفته است، اما آثار او منتقدانی نیز دارد كه معتقدند گائودی كوررنگ بوده

است و بهترین آثار خود را تنها در سایه همكاری با ژوزف ماریا خویول، معمار

جوان و با استعدادی كه دستیاری گائودی را بر عهده داشت، خلق كرده است.

مشهورترین اثر گائودی در بارسلون كه این معمار مشهور 15 سال آخر عمر خویش

را به تمامی صرف ساخت آن كرد، كلیسای معروف خاندان مقدس (Sagrada Familia)

است كه با مرگ نابهنگام گائودی بر اثر تصادف در سال 1926 نیمه‌كاره باقی

ماند.

معماری این كلیسا كه ساختمانش از سال 1883 آغاز شد كاملاً نو است و به

معماری هیچ كلیسای دیگری شبیه نیست. گائودی به ساختمان این كلیسا عشق

غریبی داشت، چنان كه تخت‌خوابش را در كنار ساختمان آن قرار می داد و همان

جا می‌خوابید.

ورودی این كلیسا به گفته گائودی «بایدآنقدر پهناور باشد كه تمام بشریت

بتوانند از آن بگذرند و به كلیسا در آیند».كل بنا مركب از چهار برج بزرگ

شبیه كله قند و یك پشتبند شمشیری مركزی به شكل پل معلق و ستون‌هایی چون

درخت و ورودی‌های سرپوشیده غار مانند است. كلیسای جامع «خاندان مقدس»

امروزه نماد شهر بارسلون است و بنا بر آمار منتشره تنها در سال 2004 بیش

از 2 میلیون بازدیدكننده از آن دیدن كرده‌اند.

از دیگر عمارت‌هایی كه گائودی در بارسلون و نواحی اطراف این شهر ساخته است

می‌توان به پارك گوئل، پالاسیو بوئل، كاسا میلا، كاسا ویچنز و كاسا باتلو

اشاره كرد كه همگی به عنوان یادگارهای فرهنگی بی‌نظیر بشری، در فهرست

میراث جهانی یونسكو ثبت شده‌اند.

در ادامه چند اثر معروف اورا معرفی می كنیم.

ساگرادافامیلیا La Sagrada Familia

گائودی

از سال 1883 طراحی وتكمیل بنا را به عهده گرفت وبا كوشش خستگی ناپزیر تا

پایان عمر حرفه ای آن را دنبال كرد. این بنا با مرگ گائودی نیمه تمام ماند

.

بنای حیرت انگیز ساگرادافامیلیا

باچهار برج سر به فلك كشیده ،بنای بلند ومشبك به ارتفاع 100متر است كه

باپلكانی مارپیچی در داخل هر برج به نقطه اوج آن می توان دست یافت. در وسط

دو برج میانی ودر نیمه برج سوم وچهارم دو برج كناری بیننده درهر حركت با

مضوعی حیرت انگیز وغیر قابل پیش بینی روبه رو می شود. گائودی مانند جواهر

سازی همه اجزای این بنا عظیم را طراحی واجرا كرده است. حجم این بنا قلعه

بهستان یا دودكش جنهای ماه نشان را تداعی می كند وهر برج به تنهایی همچون

ذرتی باكاكل رنگارنگ است.

این بنا یك

جسم جامد نیست بلكه موجود زنده ای به نظر می رسد كه در حال حركت رشد

وتغییر است . ستونهای كشیده آن همچون تنه درخت به شاخ وبرگ منتهی می شود

ودرخت نخل را تداعی میكند. ستونهای همردیف یك شكل هستند ولی هر ردیف با

ردیف بعدی متفاوت ودر ضمن هماهنگ است وآن چنان پیچیده است كه نظم درونی آن

به سختی دریافت وكشف می شود ، هرچند انسجام ونظم آن عمیقا بر فضا حاكم

است.

سنگها همچون كوه روی هم قرار گرفته اند ومجسمه هایی كه به انسانهای غارنشین می ماننددر گوشه وكنار این بنای سنگی عظیم دیده می شودند.

در

این بنا مراحل رشد وتكامل معمار در اثرش كاملا قابل مشاهده است واین تغییر

آنچنان تدریجی صورت گرفت كه گذر زمان وحركت از گوتیك به آرت نوو،

اكسپرسیونیسم ، گائودیسم در آن قابل تشخیص است.

ورودی

این كلیسا كه بی شك بزرگ ترین اثرگائودی است . در امید نام گرفته در سمت

چپ نما ی تولد مسیح قرار دارد وبا تصویری از خانواده مقدس تزیین شده وسنگی

از كوه مونت سرات در بالای آن جاگرفته است . در نیكو كاری در وسط نما قرار

گرفته وباتصویر گیاهان كه نمادی از سرود عشق به خالق است وهمچون با صحنه

هایی از زندگی مریم مقدس ودرخت نخل تزیین شده است.

در حال حاضر گروهی از معماران ژاپنی در حال تكمیل این بنا براساس نقشه گائودی هستند.

16.jpg

p130636-Barcelona-La_Sagrada_Familia.jpg

خانه باتلو Batlo House

خانه

باتلو بازسازی یك بلوك آپارتمانی در سالهای 1905 تا1907 است وعمده ترین

غیر دینی گائودی است كه همزمان با ساخت گوئل آغاز شد این بنا هم نقوش

دریایی گائودی ،موجها،استخوانهای ماهی وآرواره های گشوده دیده می

شوندوبرخی بام خانه را كه به اژدها شباهت دارد ، تعبیری از خیر وشر می

پندارند.

خانه باتلو یكی از شاهكارهای

گائودی است .نمای مدرن برجسته آن كه امواج در یایی آرام را منعكس می كند

دنیای شگفت انگیز را در پشت جزییات معماری خود پنهان می كند .

این

خانه كه یك نقطه مرجع مدرنیسم است،بازدید كننده را به سفری در قلب ساختمان

یا طبقه اصلی دعوت می كند ،پرسپكتیوهای مسحوركننده است و طراحی وچشم انداز

گسترده آن بیننده را مجذوب می كند وفضایی كه همه عناص آن نفس می كشند ظاهر

می شود كه با عناصر طبیعی هماهنگ است.

در

آثار گائودی جنبش بر سكون غلبه دارد .این جواهر معماری انعكاس كامل

هنرمعماری وطراح، ویكی از سمبلهای مدرنیسم بارسلون است. طبقه اصلی كه در

ابتدای قرن بیستم خانه خانواده باتلو بود ه است با ورودی جزابی كه یكی از

مهم ترین بخشهای آن است بیننده را به درون دعوت می كند.

اتاقهای

خانه از یك طرف به یك راهرو واز طرف دیگر به پنجره هایی به زیباترین

خیابان بارسلون منتهی می شود .گائودی در این ساختمان به عناصر چهار گانه

(آب ، باد ،آتش وخاك ) اشاره دارد وبه عنصر اول فضای ویژه را اختصاص داده

وشاید كل ساختمان را به مثابه عنصر چهارم شمرده است .

image005.jpg

خانه میلا یا لاپدررا

image009.jpg

خانه

میلا (1905 تا1907) حجمی از خطوط منحنی است كه هم در نمای اصلی وهم در

نقشه كف وفضاهای داخلی حركتی متوازن دارد. در این خانه نیز انگاره های موج

وسنگ خارابه ذهن می آید . نام این ساختمان لاپدررابه معنای معدن سنگ است.

سازه

های بتنی خانه های باتلو ومیلا ، اجرای پیچ وخم تیغه های داخلی را آسان

كرده وبه پلان آزاد نزدیك است. معماری داخلی این دوخانه به همان سبك

معماری بیرونی وبراساس ماهیت فیزیكی مصالح طراحی شده اند.

این

مجموعه آپارتمانی با دوحیاط داخلی ،مانند مجسمه متحركی مدام در حال حركت

است . در این جا هم گائودی مانند سایر بنا هایش از تمام امكانات سیمان

وبتن آرمه استفاده كرده است. فرمهای بیضی شكل او طلیعه طرح های هنرمندان

معروف قرن بیستم مانند كالدر، میرو، ماتیس وهنری مور هستند. ریخته گر یهای

ایوانها یاد آور گیاهان جنگل های مناطق حاره اند و می توان گفت به تزیینات

فلزی سالیوان برتری دارند . گائودی به تمام نرده ها ، چراغها ، لوازم

داخلی وحتی دستگیره های در توجه كرده . اودر اینجا هم همچون كارهای دیگرش

،یك ارگانیسم زنده ویك اثر بدیع در خورمردم زنده وفعال كاتالان به وجود

آورده است.

در گوشه وكنار این خانه ها

با فضاهایی آشنایی شبیه شبستان زمستانی مسجد جامع اصفهان یا زیر پل خواجو

وفضاهای زیر بادگیر وبام آن یادآور بام خانه بروجردیها دركاشان است. و ...

مواجه می شوم. تاثیرمعماری آفریقای شمالی در كاشی كاریها كاملا آشكار است.

Casa_Mila.jpg

نابغه

74سله كاتالان در هفتم ژوئن1926در یك حادثه اتوموبیل به شدت مجروح شد وسه

روز بعد دربیمارستان در گذشت،پس از تصادف هویت اورا یكی از روحانیون

ساگرافامیلیاتایید كرد وپس از مرگ نیز در همان كلیسا به خاك سپرده شد.

سبك

منحسر به فرد وغیر قابل تقلید گائودی ،هرچند پاسخگوی نیاز زمانه برای

تولید انبوه مسكن جمعیت شهر نشینی شده ورو به تزاید نبود ، ولی این امر از

ارزش كار بی نظیر اوكم نمی كند . دقت وسواس در اجرا، ایده ناب وخیال

انگیز، جزییات اجرایی دقیق وبا دقت كمتر از میلی متر،هماهنگی بین نقش ها

وحجمها ورنگها ،توجه به كوچك ترین جزییات در، پنجره ،كفسازی ، كلید وپریز

، پنجره ،كفسازی ، كلید وپریز ،نرده ودستگیره، قرنیز ، نوع ورنگ ملات ،

كاشی وسرامیك وسنگ وچوب ،در كنار هم،از ویژگی های آثار این معمار بزرگ

است. بارسلون را به درستی شهر گائمدی نام نهاده اند

لینک به دیدگاه

آنتونی گائودی در سال ۱۸۵۲ درجنوب غربی اسپانیا ودرایالت کاتالونیا در روستایی نزدیک بارسلون به دنیا آمد ودرسال ۸۲-۱۸۷۸بعد از نو آموزی در رشته معماری از مدرسه عالی معماری بارسلونا فارغ التحصیل شد و پس از آن وارد حیطه ملی گرای کاتالان شد و به فعالیتش ادامه داد وی در سال۱۹۲۶ درسن ۷۴ سالگی بر اثر سانحه تصادف در گذشت و در سرداب کلیسای ساگرادا فامیلیا به خاک سپرده شد.

گائودی یکی از معروفترین واصلی ترین طراحان نسل خویش محسوب می شود. در ابتدا با علاقه شدیدی که به تاریخ و معماری قرون وسطی کاتالان داشت وهمچنین احترامی که به این منطق ساختاری و هنرمندانه داشت،طبیعت را به عنوان منبع الهام در تزئین ساختمانهای خود انتخاب کرد.(تزئینات ساختمانی)

سبک اصلی و ساختاری کاتالان ها اکثرا با قالب پذیری تندیس وار و مجسمه ای منقوش می شد .

گائودی از نور و موزائیک های چند بخشی نیز در کارش استفاده می کرد.

وی قبلا ادعا کرده بود که مدرنیسم کاتالانی یک سبک بازگو کننده هنر جدید (art noueau)است .اما کار و سبک وی در سطحی بالاتر از مکتب کاتالان بودیعنی در کارش نوعی تزئینات دیده می شد که بنیادی ترین نمایش را از سرتاسر طبیعت در قالب فرمهای ساختمانی بیان می کرد

گائودی حرکات رمانتیک کاتالان ها را در آثار نویسندگان دیگر مورد مطالعه قرار دادو سپس شروع به کار کرد.

وی در کنار معماران زیادی کار خود را آغاز کرد که ذکر اسامی آنها زیاد لازم نیست.همان طور که گفته شد از کارهای وی پارکی در بارسلون و پلان شهری برای منطقه بندی کردن مساحت شهر است همچنین در طراحی خیابان و روشنایی در آنها و مجسمه های یادمانی نیز تجربه پیدا کرد.

طراحی اولیه گائودی شامل طراحی مبلمان می شد که کارهای زیادی در این زمینه انجام داده است .همچنین وی برنده جایزه طراحی مبلمان خیابانها و مسیر های شهری در بارسلون شد.تمام این پروژه در آینده شغلی و حرفه ای او مهم و سرنوشت ساز شد و باعث شد وی به سمت معماری تزیینی و هنر آرت نوو هدایت شود.

در معماری سخن گفتن از یک سبک واحدویکپارچه «آرت نوو» مگر در زمینه های آراستن سطح بنا و تزئین داخلی مشکل است.حتی به معنای ظاهری کلمه بنا های چندانی وجود ندارند که بتوان آنها را از لحاظ ظاهری طبقه بندی کرد.

اما علیرغم این موضوع جنبه های خاصی از تزئینات خصوصا بکارگیری خطوط تابدار در زینت کاری و تاکید بر خمیدگی های کلی در عناصرتزئین و گاهی حتی در عناصر ساختاری،از هنر گرافیک نو و هنرهای تزئینی مایه گرفته است و تمایل روحی آرت نوو و بدعت تصویرپرداز و سیلان خطی و فضایی و گریز از منت گرایی، الهام بخش تعدادی از معماران فرانسه ، بلژیک ، آلمان ، اتریش ، اسپانیا ، ایتالیا، و ایالات متحده پیش شد و به آنان توانایی داد تا با اندیشه هایی که امکان استفاده از فلز، شیشه و ساختمان بتن مسلح برویشان گشوده شده بود آزادانه تر از پیش دست به تجربه بزنند.

از آنجا که مفهوم آرت نوو متضمن طراحی ویژه در سطحی متعالی و مهارت و استادکاری بود، چندان سودی برای زمینه رو به گسترش ساختمان سازی انبوه و پر دامنه نداشت.همین نکته احتمالا توضیح می دهد که چراهنر نودر معماری موجب بوجودآمدن بناهای با عظمت واقعی چندانی نشد.با این همه چنان که اشاره شد این سبک ذاتا در بوجود آمدن نگرشی سهیم است که منجر به پیدایش یک معماری نوو تجربی در آغاز قرن بیستم گردید.

زینت کاری های معمارانه لوئیس سالیوان در عمارت گارانتی تراست یا بنای فروشگاهای بزرگ کارسن پایری اسکات از کارهایی بود که در زمینه هنر نو در معماری آمریکا انجام شده بود، فرانک لوید رایت یکی از شاگردان سالیوان نیز تحت تاثیر این سبک قرار گرفت.

در زمینه هنر نو برجسته ترین نام آمریکایی از آن لوئیس کامفورت تیفانی است، اما بیان هنری وی بیشتر در زمینه های طراحی داخلی و هنرهای تزئینی است در آفرینش این آثار او نه تنها در تماس نزدیک با جنبش های اروپایی بود ،بلکه تاثیر قابل ملاحظه ای نیز بر آنان نهاد.

آنتونی گائودی در زمان دانشجویی در اسپانیا ، تحت تاثیر اندیشه های میلوی فونتاناس بود که رم تحت تاثیر برداشت های رمانتیکی از سبک های قرون وسطی به عنوان یک عصر طلایی مطرح شده بود، برداشتی که برای او نمادی شد از ملی گرایی در حال رشد کاتالان ها، مطالعات نخستین وی درباره شکلهای طبیعی ، به عنوان شالوده معنوی معماری در شیوه معماری وی تاثیر زیادی گذاشت.

او به سبک احیایی قرون وسطایی ویوله لودوک معمار فرانسوی گرایش یافت و این گرایش نه فقط به خاطر شوق و شور معمار فرانسوی برای ترمیم بناهای با عظمت گوتیگ بود، بلکه به خاطر نحوه نگرش شدیدا عقلانی او به ساختار گوتیکی ،در پرتو پیشرفتهای فنی نوین بود.معماری نخستین گائودی به جریان عمده احیای شیوه گوتیک تعلق دارد با این تفاوت که وی در نما رنگ آمیزی و حتی تصویر سازی هایی با آهن ورزیده را نیز بکار برده است.

آن دسته از طرحهای وی که در آنها آهن ورزیده بکار رفته به طور مستقل و غالبا در سطحی پیشرفته از تجربیات مشابه می باشد.

گائودی در دوران بعدی اش از اواخر دهه ۱۸۸۰تا هنگام مرگش شیوه خاص خود را پی گرفت که در موازات جنبش آرت نوو بود و بعد چنان ویژگی مستقلی یافت که کسی در جهان به آن دست نیافت یا تا اواسط قرن بیستم ، هنگامی که کار او دوباره موردارزیابی قرارگرفت کسی به آن شیوه نپرداخت احتمالا او بیشترین شباهت را به تجربه گرایان ساختاری رمانتیک عصر حاضر داشت و بیشترین تاثیر را بر معماران نسل بعد گذاشت.

گائودی با تصورش از معماری،فضای پویایی که دنیای خارجی و داخلی را به هم پیوند می زند را نشان می دهد و فضا را به عنوان اندام واره ای زنده که در محیط طبیعی خود رشد می کند را به نمایش می گذارد.وی باتجربیات بی پروایش در مهندسی و با بهره گیری تصویر پردازانه اش از مواد ساختمانی و سازمان بندی های رنگین بسیار انتزاعی اش از سرامیک و موزاییک ، هر چند که تا اواسط قرن بیستم کمی ناشناخته مانده بود ولی در واقع نو آور و پیام آور بزرگی است.وی یکی از بنیان هایی است که معماران از اواسط قرن کارهای خود را از تجربیات وی آغاز کردند.گائودی شناخته ترین فرد برای انجام کارهای شگفت آوری مثل ساگرادا فامیلیا و کازا میلا است مهارتی که وی آن را گوتیک مدیترانه ای می نامد یک سبک منحصر به فرد از ترکیب تاثیرات آرت نوو و گوتیک است.کارهای گائودی یک طبیعت ارگانیک واقعی را بیان می کند ودر تزئین فرم های سینوسی از سنگ پرداخت شده یا موزائیک های رنگارنگ استفاده می کند.

به طور کلی آنچه که بیش از همه چیز معماری گائودی را مشخص می کند و برای گرایشهای در حال حاضر معماری حائز اهمیت است شخصیت مستقل اوست. در نگاه اول به نظر می رسد معماری وی به قرن بیستم تعلق ندارد، یا اصولا به هیچ خاصی تعلق ندارد،در آن رویا و تخیل معمار که بسیار هم شخصی است فرصت بروز پیدا کرده است. گائودی معماری نبود که از جریان اصلی معماری روزگار خود بی خبر باشد.هم تاثیر راسکین و هم درسهای استاد بوزار و ویوله لودوک ، و هم طعم قرون وسطایی کارهای خودش که متاثر از موعظه های راسکین است، در هم می آمیزد اما هیچ یک ازآنها به اندازه ای نیست که مانع فرم آفرینی گائودی شده باشد.

در کارهای گائودی خطوط اندکی آرام ندارند و توده ساختمان طوری است که انگار معمار بدون استفاده از هیچ ابزار کار مانند تراز و شاغول آن را با دست خود از گل ساخته باشد تقریبا در آن هیچ دقت هندسی دیده نمی شود و مانند این است که معجزه ای اجزای آن را به یکدیگر پیوند داده است.

معمار به حکم طبیعت کارش در برزخی بین دنیای واقعیتها و رویا زندگی می کند. اگر بخواهد تنها به واقعیتها اتکا کند کارش خشک و بی روح و به اصطلاح مکانیکی می شود . با زیستن در عالم رویا نیز هرگز طراحی واقعیت کالبدی نیافته و پا برجا نشده است.اما کارهای گائودی با آنکه طرح هایی افسانه ای و رویایی دارند عملا وجود کالبدی یافته و ساخته شده اند.

در آخر آنچه مانع رواج طرح ها و بدعت گذاریهای گائودی شد اختصاصی بودن یا به عبارتی دیگر خودکامگی آنها بود و زمان برای رواج این گونه طرح ها نبود. و اینکه این نوع خاص معماری در شمار رویدادهای حباب گونه ای است که عمری ندارد و فقط نشانگر احساس آنی معمار است و با عوامل اساسی و سازنده معماری سرو کاری ندارد.

در کارهای گائودی خطوط اندکی آرام ندارند و توده ساختمان طوری است که انگار معمار بدون استفاده از هیچ ابزار کار مانند تراز و شاغول آن را با دست خود از گل ساخته باشد تقریبا در آن هیچ دقت هندسی دیده نمی شود و مانند این است که معجزه ای اجزای آن را به یکدیگر پیوند داده است. معمار به حکم طبیعت کارش در برزخی بین دنیای واقعیتها و رویا زندگی می کند. اگر بخواهد تنها به واقعیتها اتکا کند کارش خشک و بی روح و به اصطلاح مکانیکی می شود . با زیستن در عالم رویا نیز هرگز طراحی واقعیت کالبدی نیافته و پا برجا نشده است.اما کارهای گائودی با آنکه طرح هایی افسانه ای و رویایی دارند عملا وجود کالبدی یافته و ساخته شده اند. و در آخر آنچه مانع رواج طرح ها و بدعت گذاریهای گائودی شد اختصاصی بودن یا به عبارتی دیگر خودکامگی آنها بود و زمان برای رواج این گونه طرح ها نبود.

اینکه این نوع خاص معماری در شمار رویدادهای حباب گونه ای است که عمری ندارد و فقط نشانگر احساس آنی معمار است و با عوامل اساسی و سازنده معماری سرو کاری ندارد.

آثار اولیه او در دهه ۱۸۷۰نشان دهنده واکنش وی نسبت به شیوه مرسوم و تمایل به سمت نئوگوتیک وامپراتوری روم و ملهم از قرون وسطی بود.وی به تدریج به سبک مستقل و منحصر به فردی که ناشی از خصایص فردی وخلاقیت بسیارش بود دست یافت.

او در آغاز متاثراز تعالیم نظری ویوله لودوک و راسکین بود و مانند آن دو برای تجدید نظرهای اساسی و ساختاری درالگوهای ساختمانی نقطه عطفهای قرون وسطایی را ترجیح می داد.

اولین آثار وی،خانه ویسنس در سال ۱۸۸۳،کاخ گوئل در سال ۱۸۸۵ با تقلید از معماری مورسک و گوتیک ونیزی تزیینات بسیار متنوع و غنی داشت.

در اواخر قرن نوزدهم مجتمع خواهران ترزیان (۱۸۸۹)برج بلسگوارد(۱۹۰۰) خانه باتلو و خانه میلا(۱۹۰۵) را ساخت که تنها پوسته بیرونی آنها تابع مقررات جاری شهر سازی بود.

قصرگوئل و مدرسه رهبانان ترازایی دارای نماهای ظاهری نسبتا متینی هستند. در نمای کاخ گوئل از قوسهای سهمی استفاده شده است که بعدها جزعلائم مشخص کارهای گائودی شدند،ورودی های قوس دار این بنا پر از آهنکاری های مشبک و پیچیده است. نخستین نمونه از فضای مواج در اصطبلهای این قصر مشاهده می شود.

در دیوارهای خارجی مدرسه رهبانان ترازایی قلوه سنگ،آجر و سفال با رنگهای خاکی به هم آمیخته را به کار برده است در دالانهای طبقه هم کف و اول خمیدگی های سهمی شکل به صورت قوسهای بیز و باریک بر پایه های آجری ساخته شده تا اثری از سادگی استثنایی و مفصل بندی دقیق ساختمانی را القا کند. البته ظاهر این دالانها با عناصر ساختمانی پر تزئین کارهای بعدی وی در تضاد کامل است.با این حال حس نظارت ساختاری در دو نوع آنها مشترک است.

در هشتی و سرداب کلیسای کوچک کولونیای گوئل در نزدیکی بارسلون، گائودی استفاده از ستونهای عمودی راکنار گذاشته است وستونهاو قوسهای متکی برآنهارا طبق وسواس آمیز ترین محاسبات ساختمانی ،به صورت مایل و خمیده در نظر گرفت. در این قوسها و این عناصر ساختمانی کیفیت شدیدا ساختاری معماری گائودی را می توان مشاهده کرد . این ویژگی ها و استفاده از نور و موزاییک و رنگ از مواردی بود که وی را از هنر آرت نوو متمایز می ساخت.وی کارهایش را با تمام عناصر ساختمانی بصورت پیکر نمایانه می ساخت.

از بنا های غیر مذهبی مهم گائودی در اوایل قرن بیستم کازا باتلو بود و این در واقع پروژهای بود برای شکل دهی دوباره به ساختمان و شکل دهی نو و تازه ای به ساختمان .در این پروژه معمار هم فضای داخلی و هم نمای خارجی را به اقتضای سلیقه ی خود به کلی دگرگون ساخت در نمای ساختمان مهتابی های منحنی تا حدی خیال انگیز و در طبقات پایین دالان ها و پنجره های بزرگ و آزاد طراحی کرده است.

جلو خان ورودی دارای فضای باز است که با دیوارهای ساده گچی و آجری جوی متضاد با ساختار اصلی احساس حرکت و نور مواج را القا می کند.دیوارها بدون هر گونه خط فاصلی به سقف ها و کف ها می پیوندند و پنجره ها که ترکیبی اندام واره ای دارند چنان می نمایند که مستقیما از درون دیوارهای در بر گیرنده آنها روییده اند.

یکی از آثار دوران پختگی گائودی که خصوصیات شناخته شده معماری وی را به خوبی نشان می دهد .یک ساختمان چند طبقه مسکونی است به نام کازمیلا که در آن احجام و خطوط در حالی روانی با یکدیگر ترکیب می شوند و دمی آرام ندارند.با اینکه این ساختمان سالها پا بر جا مانده است، انگار در آن قوانین ایستایی زیر پا گذاشته شده اند.چون به نظر می رسد هر بخشی از نما تا چند لحظه دیگر فرو می ریزد.همین تناقض در کلیسایی که در نزدیکی بارسلون واقع است و از آثار گائودی است به وضوح بیشتری دیده می شود،ستونها به

جای آنکه به صورت قائم بر زمین استوار شوند به حالتی که به نظر می رسد خود نیاز به اتکا دارند.

لینک به دیدگاه

کلیسای ساگرادا فامیلیا :

این کلیسا بی شک بزرگترین اثر گائودی محسوب می شود او کار بر روی تکمیل این بنا را از سال ۱۸۸۴ شروع کرد و تا پایان عمر حرفه ای خود ساخت آن را دنبال کرد.این کلیسا با مرگ گائودی نیمه تمام باقی ماند .شروع ساختن بنا از سال ۱۸۸۲ توسط فرانسیسکو دل ویلار بود و پلانهای آن به سبک رایج و مرسوم آن دوره یعنی احیای گوتیک بود.گائودی ۴۱ سال مشغول ساخت و تکمیل کلیسای ساگرادا بودو از سال ۱۹۱۴ از همه کارهایی که به وی رجوع می شد صرفه نظر می کردتا بتواند بر روی این بنا متمرکز شود

این بنا احساسات بی اندازه عمومی مردم بارسلونا را دربر دارد و توسط نقادان زیادی با یک بدعت کنجکاوانه مورد توجه قرار گرفته بود

بنای حیرت انگیز ساگرادا فامیلیا ۴ برج سر به فلک کشیده دارد و ارتفاع برجها ۱۰۰ متر است که با پلکانی مارپیچی در داخل هر برج به نقطه اوج آن می توان دست یافت . به رغم ساختمانهای بلندی که در این سالها ساخته شدند در افق شهر کاملا مشخص و مشهود است.

حجم کلی این بنا قلعه بهستان یا دودکش جنهای ماه نشان را تداعی می کندو هر برج به تنهایی همچون ذرتی با کاکل رنگارنگ است.

ساخت نمای مصائب مسیح در سال ۱۹۵۲ تحت نظارت سه تن از معماران همان دوره آغاز شد.نمای تولد مسیح با ۴ برج سر به فلک کشیده چشمگیر ترین قسمت بنا می باشد.

بیشتر سطح آن با مجسمه های بسیاری که تولد و زندگی مسیح را به تصویر می کشد پوشیده شده است. این سر در مشهور کلیسا به وسیله منتقدان زیادی به دلیل کم ارزش بودن محتوای تزئینات مورد اعتراض واقع شد .این تزیینات شامل مجسمه هایی بودن که از روی زندگی مردم عادی طراحی و قالب گرفته شده اند.

اغلب این مجسمه ها در مقیاس انسانی ساخته شده اند.

ورودی کلیسا که در امید نام دارد و به اعتقاد خود گائودی می بایست آنقدر بزرگ باشد که همه مردم بتوانند از آن وارد کلیسا شوند در سمت چپ نمای تولد مسیح قرار گرفته است و با تصاویری از خانواده مقدس تزیین شده است و سنگی از کوه مونت سرات در بالای آن جا گرفته است.

در نیکو کاری در وسط نما قرار گرفته است و با تصاویر گیاهان که نمای از سرود عشق به خالق است و همچنین با صحنه هایی از زندگی مریم مقدس و درخت اجدادی مسیح تزئین شده است.

گائودی برای تکمیل سرداب کلیسا همانطور که در نقشه قبلی پنداشته و طراحی شده بود نظارت داشت اما بعدها به سوی یک نظریه جدید و برجسته تر از گوتیک جذب شد.

اجرای بخشهایی مانند برج های کلیسا ،نمای غربی و جنوبی ،راهروهای و ستونها و طاقهایی که در بالای کلیسا قرار دارند هیچ کدام در زمان حیات گائودی به وقوع نپیوست .بر روی آنها یک لایه معنای قابل توجه وجود داشت در تکامل چیزی که خود آنرا گوتیک مدیترانه ای می نامید.

این بنا در حقیقت یک جسم جامد نیست بلکه موجود زنده ای به نظر می آید که در حال حرکت ، رشد و تغییر است.ستونهای کشیده آن همچون تنه درخت به شاخه و برگ منتهی می شوندو درخت نخل را تداعی می کنند.

ستونهای هم ردیف یک شکل هستند ولی هر ردیف با ردیف بعدی متفاوت و در ضمن هماهنگ است و آن چنان پیچیده است که نظم درونی آن به سختی دریافت و کشف می شود هر چند انسجام و نظم آن عمیقا بر فضا حاکم است

سنگها همچون کوه روی هم قرار گرفته اند و مجسمه هایی که به انسانهای غارنشین می ماننددر گوشه و کنار این بنای سنگی عظیم دیده می شوند.

در این بنا مراحل رشد و تکامل معمار در اثرش کاملا قابل مشاهده است و این تغییر آنچنان تدریجی صورت گرفته که گذر زمان و حرکت از گوتیک به آرت نوو ،اکسپرسیونیسم و گائودیسم در آن قابل تشخیص است.

در حال حاضر گروهی از معماران ژاپنی در حال تکمیل این بنا بر اساس نقشه های گائودی می باشند پارک گوئل یک پارک شهری در ۱۹۰۰-۱۹۱۴در شمال بارسلون برای گوئل طراحی و ساخته شده و شبیهه باغهای انگلیسی است . این بنا برای زندگی ۶ خانواده ساخته شده است . این پروژه چندان موفق نبود و در سال ۱۹۲۳ به پارک شهری تبدیل شد. این پارک یکی از بهترین کارهای گائودی در زمینه رنگ است . اگر چه این مکان هرگز کامل نشد در ورودی اصلی باغ دو عمارت با کلاه فرنگی قرار دارد که به دیوار پارک متصل است . هدف از ساختن این باغ دو بنا یکی برای مسکونی و دیگر ساختمان اداری بوده است . این دو عمارت که با سنگ ساخته شده اند دارای سقف هایی با طاق هستندکه با آجر ساخته شده اند و در میان آجرها تکه های شکسته شده سرامیک کار شده است

طرحهای تزئینی باغ بی نظیر و زیبا هستند در بالای هر یک از فضاها گنبد کوچکی قرار داده شده است که زیر این گنبد خطوط مارپیچ با کاشی های رنگی کار شده است که به صورت صلیب می باشد که از مشخصه های کارهای گائودی می باشد . یک راه پله عظیم بوسیله یک اژدها یا مارمولک افسانه ای به دو قسمت تبدیل می شود و در یک جریان متناوب آب به طرف یکدیگر هدایت می شوند اژدها یکی از تصاویر سنبلیک در پارک است بازدید کننده ها بعد از دیدن تصاویر برطبق برنامه از طریق یک راه پله به فضایی میروند که محل نواختن گیتار فلوت و ویلون است این فضا به وسیله ۴۸ ستون که القا کننده ستون های دوریک می باشند ساخته شده اند این فضاها و یک بالکن خوب که دیدی به شهر و دیار دارد در اطراف یک میدان بزرگ در بالا قرار دارند این میدان بوسیله نرده هایی شبیه شاخه و موج محدود می شود برای آفرینش شاخه های مارپیچ و سرسنگ طاق تالار ستون دار گائودی از همکاری یک معمار استفاده کرد .

در این پارک آب باران بوسیله راهی که در یکی از ستونها قرار دارد وارد آب انبار بزرگ میشود . در این پارک پلی وجود دارد که باعث بوجود آمدن جاده ای برای عبور وسایل نقلیه میشود این پل دارای ستونهای شیبدار تنومند و دیوارهای حائل می باشد در این پل طاق هایی با سنگ نتراشیده ساخته شده است این پارک بسیار طولانی تا آنسوی تپه ادامه می یابد و منظره زیبا تپه باعث ایستادن بازدیدکنندگان می شود . در پایین تپه گائودی خانه ای برای خودش برای کار یا شاگردش در سال ۱۹۰۵ ساخت این ساختمان به خانه گائودی تبدیل شده بود . در این خانه مبلمانهای بسیار زیبایی وجود دارد که بوسیله گائودی طراحی شده است . پارک گوئل در سال ۱۹۸۴ توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی معرفی شد . پارک گوئل در بارسلون برای او تمرینی بود به زبان خیال پردازی محض و کاردانی مهندسی ترکیبی .

دیوارها و نیمکتها و غارها ی زیرزمینی رواقها و دالانهای پرپیچ و نابی که تمام با موزاییکهای شفافی از سفال و شیشه پوشیده شده است در آن کیفیت شدیدا ساختاری معماری گائودی را می توان مشاهده کرد.

کیفیتی که معمار او را از بسیاری از جنبه های آرت نو متمایز می سازد که او کارش را نه فقط با خطوط و توده های درهم پیچیده ای از مصالح ساختمانی پیکر نمایانه آفریده است حتی آهنکاریهای او چنان حالت پیکر نمایانه شدیدی دارد که کارهای او را از کارهای هنرنو هم برتر می سازد .

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...