رفتن به مطلب

تعویض یا افزودن یک هارد دیسک


ارسال های توصیه شده

18913ff658518980c65fb6ee383fb7a5.jpgاول از همه باید بگوئیم که تعویض هارد دیسک کامپیوتر یا افزودن یک هارددیسک به یک کامپیوتر که دارای یک یا چند هارد دیسک است دارای دو مرحله می باشد که اولی سخت افزاری است و باید دست به آچار شوید اما دومی نرم افزاری است که باید دیسک را پارتیشن بندی کرده و فرمت نمائید تا بتوانید اطلاعات خودرا روی آن بنوسید.

آسانترین قسمت این کار همان قسمت سخت افزاری است که چند مرحله بیشتر ندارد و بسیار ساده است با محیط داخلی کامپیوتر آشنا باشیم با باز کردن چند پیچ این امکان را خواهید یافت تا به قسمتهای داخلی کامپیوتر دست پیدا کنید اما یادتان باشد قبل از باز کردن کامپیوتر حتما آنرا خاموش کرده و کابلهای برق آنرا از برق بکشید.

روی برد اصلی کامپیوتر که بدان مادربرد می گویند معمولا دو سوکت وجود دارد که برای اتصال هارد دیسک بکار می رود. اگر هارد دیسکتان را پیدا کنید یک کابل پهن بدان وصل است آنرا دنبال می کنیم تا به یکی از این سوکتها برسیم. آن یکی هم بغل دست همین یکی است. اگر به نوشته های روی مادربرد توجه کنید این سوکتها باید به نامهای IDE۱ و IDE۲ معرفی شده باشند. معمولا کامپیوتر از IDE۱ بوت می شود پس هارددیسکی که دارای و یندوز یا OS است باید به این سوکت وصل شود.

هارد دیسکها با نوعی کابل پهن به مادربرد وصل می شوند که بدان ریبون کابل می گویند. طرفی که یک کانکتور دارد به کنترلر روی مادر برد وصل می شود. طرف دیگر که دو کانکتور دارد هر کدام به یک هارد دیسک وصل می شود. در مادربردهای جدیدتر هر کانکتور روی مادربرد می تواند تا دو هارددیسک را راه اندازی کند پس با دو عدد کانکتور جمعا تا ۴ عدد هارددیسک را می شود راه انداخت.

البته درایو CD هم در همین خانواده قرار دارد و معمولا آنرا به IDE۲ وصل می کنند. پس به احتمال زیادما با ید یک هارددیسک داشته باشید که روی IDE۱ وصل است و یک درایو CD دارید که روی IDE۲ وصل است.به هر کنترلر تا دو درایو وصل می شود.

برای آنکه سیستم بفهمد کدام درایو اولی است و کدامیک دومی، جامپرهایی روی خود درایو وجود دارد که باید جداگانه تنظیم شود. اولین هارد دیسک را Master میگویند و دومی را Slave گویند. باید روی بدنه هارد دیسک خود بدنبال لیبلها یا نوشته هایی بگردیم که نحوه تنظیم این جامپرها را بیان کرده باشد. اگر ییدا نکردیم باید از سایت سازنده هارددیسک مشخصات فوق را بدست آوریم.

اگر روی یک کابل فقط یک درایو وصل می کنید باید درایو را در حالت جامپر ۱Drive قرار دهید و شاید روی درایو ما این حالت اسم دیگری مانند Single یا همان Master داشته باشد. فرقی نمی کند که درایو ماستر یا اسلاو را به کدامیک از دو کانکتور روی کابل وصل میکنیم فقط باید جامپر آنها برای ماستر یا اسلاودباشد. درایوهای جدید با ظرفیتهای بالای ۸۰ یا ۱۲۰ گیگابایت با کابلهای ویژه ای عرضه می شود که باید با کابل موجود عوض شود.

اگر درایو قدیمی خود را هم می خواهید در کنار درایو جدید مصرف کنید می توانید درایو جدید را در حالت ماستر قرار دهید و درایو قدیمی را در حالت اسلاو تنظیم کیید و سپس هر دو را روی کابل جدید قرار دهید. معمولا یک طرف کابل با رنگ قرمز مشخص شده است که به پین شماره ۱ کانکتور روی مادربرد وصل می شود. در اتصال این کابل اگر آنرا برعکس وصل کنید اتفاقی نمی افتد فقط سیستم کار نمی کند.

توجه می کنیم که برای هر یک از کانکتورها باید مسئله ماستر و اسلاو را رعایت کنید. دو حالت به شرح زیر می تواندبرا یتان رخ دهد:ا

۱٫اگر یک درایو روی IDE۱ دارید باید ماستر باشد و اگر یکی هم روی IDE۲ دارید آنهم باید ماستر باشد.

۲٫ اگر هر دو درایو روی IDE۱ باشد یکی باید ماستر و دیگری اسلاو باشد. برای IDE۲ هم همین مسئله صادق است.بغل دست همین کابل پهن روی درایو، یک سیم با کانکتوری سفید هم وجود دارد که برق درایو را تامین می کند.

اگر می خواهید درایو قبلی خود را با نمونه جدید عوض کنید باید این سیم که کانکتور بخصوصی دارد را از درایو قدیمی جدا کرده و به درایو جدید وصل کنید. اگر می خواهید درایوی جدید اضافه کنید باید در داخل کامپیوتر خود بدنبال یکی از این کانکتورها بگردید که خالی است و به جایی وصل نشده است و از آن استفاده کنید.

درایو در محلی بخصوص که برایش داخل بدنه کامپیوتر در نظر گرقته شده قرار می گیرد و با پیچهایی کوتاه بسته می شود. وقتی همه کارها را درست انجام دادید، کامپیوتر را به برق وصل کرده و روشن کنید. باید ببینید آیا کامپیوتر درایو جدید شما را میبیند؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...