رفتن به مطلب

ئفاع از ریش و سبیل توسط صاحاب ریش و سیبیل


ارسال های توصیه شده

دقت کنید و بخونید و نظر بدید

خوب بخونین ببینید چی گفته

در مورد سنت ریش و سبیل در ایران اگر بخواهد صحبتی‌شود باید گوشه‌های مبهم و تاریک تاریخ این قوم را مورد بررسی قرار داد

اما آنچه مسلم است الزام مردان به گذاشتن ریش و سبیل یک رسم بسیار کهن در ایران است.

ازادوار پیش از مادها و اورارتوها در سنگ نبشته ها و اشیای باقی مانده نقش مردان ایرانی با ریش و سبیل دیده می شود و این سنت و رسم تا دوران بعد از اسلام و اواخر قاجار نیز ادامه داشت. بطوری که تمام پادشاهان قاجار البته بجز اغا محمد خان که خواجه بود تا ناصرالدین شاه همه با ریش تصویر شده اند.

 

و اولین پادشاهی که این سنت راشکست ناصرالدین شاه بود. این کار او رانمی توان سنت شکنی به معنای مثبت تلقی کرد(منظور معنایی است که سنت های جاهلی جامعه را می شکند تا جامعه به رشد وتعالی خود ادامه دهد) ریش های ناصر الدین رفت و همراه آن عزت و استقلال و هویت و رشد کشور نیز فدا شد.

در تواریخ آمده است که در روزگاران باستان یونانیان که همسایه و دشمن ایران بودند طبق سنت و آداب خود ریش و سبیل رامیتراشیدند و اعراب نیز که زیر دست ایرانیان بودند سبیل به همراه مقداری ریش زیر چانه گذاشته و بقیه را می تراشیدند.

غرور و تعصب این دو قوم به حدی بود که اگر ایرانیان در یکی از شئون زندگی از آنان پیروی می کردند با افتخار و تکبر به خودستایی می پرداختند و ایرانیان را مقلد خود می پنداشتند اما در این میان ایرانیان از هیچ کدام از رسوم آنان استفاده نکردند بلکه طبق رسم باستانی خود همیشه با ریش و سبیل کامل آرایش شده تصویر شده اند

 

و با این کار خشم یونانیان را بر می انگیختند همانانی که در آثار بجا مانده شان از عقده حقارتی که نسبت به ایرانیان داشتند نتوانستند بگذرند و بطور واضح از متون آنها نمایان است.

این رسم بعد از اسلام بخاطر رواج یافتن سنت گرایی اسلامی دچار دگر گونی شد بطوری که اهل سنت با توسل به این معنا که پیامبر اسلام سبیل را می تراشیده و ریش می‌گذاشته و مومنین باید به سنت او عمل کنند خود چنین می کر دند.

به همین خاطر دربعضی از نقاط رسم به این صورت گردید که هنوز هم آثاری از آن بخصوص در افغانستان و عربستان باقی است

این رسم رسمی اجباری نبوده است بلکه توده مردم به دیدن مردان با ریش و سبیل عادت کرده و اینگونه علاقه پیدا کرده بودند تا جایی که وقتی آغا محمد خان گروهی از تجار گرگانی ای که به موقع به او کمک نکرده بودند را مجبور کرد ریش خود را بتراشند زنانشان آنها را به خانه راه نمی دادند و از این که شوهرانشان ریش خود راتراشیده اند اظهار تنفر می کردند.

 

این روحیه‌ی خاص ملت ما بود و هنوز هم هست فقط محتوای آن تغییر یافته. برای مثال:

در عصر کنونی اگر نوجوانی سبیل خود را نتراشدمورد تمسخر دوستان و حتی جنس مخالف قرار می گیرد و مجبور می شود آن را بزند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...