رفتن به مطلب

ارتباط سرعت صوت با پرواز هواپیما:


ارسال های توصیه شده

هنگامیکه هواپیما پرواز می نماید در اطراف آن فشارهای گوناگونی بوجود می اید مثلا روی بال فشار کمتر از فشار هوای آزاد و در زیر بال فشار بیشتر و در قسمتهای دیگر نیز تغییراتی نسبت به فشار هوای آزاد بوجود می آید .بنابراین پرواز هواپیما عملا تعادل فشار محیط را بر هم میزند.این تغییرات فشار بر اساس تعریف سرعت صوت که گفته شد,موجب پیدایش یک سری امواج فشاری یا صوتی می شود که در همه جهات از جمله در جلو هواپیما با سرعتی معادل سرعت صوت در آن محیط انتشار می یابد .تا وقتی هواپیما با سرعتی کمتر از سرعت صوت پرواز می نماید این امواج از هواپیما دور شده و تاثیر مهمی در نیروهای آیرودینامیکی ندارند ولیکن هر چقدر سرعت هواپیما بسرعت صوت نزدیکتر شود حالتی بوجود می آید که امواج تولیدی هنوز از هواپیما دور نشده اند که موجهای بعدی میرسند, و وقتی سرعت هواپیما به سرعت صوت میرسد دیگر امواج تولید شده فرصت دور شدن و جدا شدن از لبه هواپیما را ندارند و چون در این قسمت سرعت هواپیما با سرعت انتشار این امواج یکسان است امواج در جلوی لبه های حمله هواپیما متراکم می شوند و جرم مخصوص و فشار هوا در این منطقه زیاد می شود.این امواج صوتی دیواره ای در جلو لبه حمله هواپیما و در هر قسمتی از هواپیما که سرعت هوا در آن قسمتها بسرعت صوت رسیده باشد تشکیل می دهند که با امواج ضربه ای SHOCKWAVEمعروف است.هنگامیکه هواپیما با این سرعت نزدیک شود فرامین هواپیما اثر معمولی خود را از دست داده و نیرو برا (Lift) بشدت کاهش می یابد در ابتدا فکر میکردند که هواپیما قادر نخواهند بود با سرعتی بیشتر از سرعت صوت پرواز کند و این حد سرعت را دیواره صوتی ( Sound barrier) نامیدند.با پیدایش موتورهای قوی جت و ایرودینامیک جدید ثابت شده است که عبور از ان دیواره کاریست عادی.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...