رفتن به مطلب

سیستم عامل ابونتو ، جایگزینی مناسب برای ویندوز


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

blackeubuntulogo.png

اوبونتو ( Ubuntu ) چیست؟

 

اوبونتو یک سیستم عامل متن باز است که به کمک یک تیم جهانی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری با تجربه آماده می شود. نام اوبونتو از یکی از مفاهیم آفریقای جنوبی به معنی «انسانیت نسبت به دیگران» ( Humanity Towards Others) گرفته شده‌ است.

همهٔ نسخه‌های اوبونتو تا ابد رایگان هستند و می تواند یک جایگزین مناسب برای ویندوز و مجموعه اداری آن باشد. از ویژگی‌های بارز اوبونتو می‌توان به کاربرپسند بودن، سادگی، زیبایی، سرعت و عدم نیاز به سخت‌افزار پیچیده اشاره کرد. این سیستم عامل همه برنامه‌های مورد نیاز شما را داراست: یک مرورگر وب، مجموعه اداری دفتری، برنامه‌های چندرسانه‌ای، پیغام‌رسانهای اینترنتی و بسیاری دیگر.

یکی از نکات مورد توجه در پروژه اوبونتو، تأکید بر دسترسی و جهانی‌سازی است. به همین منظور این نرم‌افزار برای تمام ملیت‌ها موجود است. همچنین اوبونتو دارای پشتیبانی نسبتا خوبی از تمام زبان‌های زنده دنیا از جمله زبان فارسی است.

لینک به دیدگاه

آخرین نسخه اوبونتو

اوبونتو هر ۶ ماه یک بار نسخهٔ جدیدی را عرضه می‌کند. آخرین نسخه اوبونتو با پشتیبانی طولانی مدت، نسخه ۱۰.۰۴ و با نام «سیاه‌گوش درخشان» است که براساس اعلام قبلی در تاریخ ۲۹ آوریل، ۲۰۱۰ منتشر شد که در زیر به طور خلاصه به بررسی توانایی های نسخه ۱۰.۰۴ با نام «سیاه‌گوش درخشان» اشاره شده است:

1004header.jpg

شروع سریع با اوبونتو:

اوبونتو در هر کامپیوتری( حتی کامپیوترهای قدیمی و ضیعف ) با سرعتی باور نکردنی بارگذاری شده و بالا می آید. حتی بسیار سریعتر از ویندوز اکس پی!

10.jpg

صفحه بارگزاری در اوبونتو

مرورگر وب:

اوبونتو به طور پیش فرض دارای مرورگر موزیلا فایر فاکس می باشد، مرورگری که امروزه به عنوان سریعترین و ایمن ترین مرورگر وب شناخته می شود. البته شما در صورت نیاز می توانید مرورگر دلخواه خود را بر روی اوبونتو نصب نمایید.

02.jpg

مروگر وب

ایجاد و ارائه اسناد حرفه ای:

شما پس از نصب ویندوز، باید نرم افزار آفیس را بطور جداگانه نصب نمایید تا بتوانید از اسناد خود استفاده نمایید. در صورتی که در اوبونتو به صورت پیش فرض نرم افزار OpenOffice نصب می باشد. این نرم افزار همانند نرم افزار آفیس دارای محیط هایی همانند word, Power point , Excel می باشد. همیچنین این برنامه توانایی باز کردن و ذخیره کردن اسناد با فرمت آفیس را داراست و شما می توانید اسنادی که در برنامه آفیس ایجاد شده است را باز نموده، ویرایش کرده و با همان فرمت قبلی دخیره نمایید.

07.jpg

ایجاد و ارائه اسناد حرفه ای

ایمیل و چت:

این سیستم عامل به صورت پیش فرض دارای نرم افزار پیام رسان بوده که قابلیت کار با انواع مختلف پیام رسان ها ( یاهو، جی میل، MSN و ...) را داراست.

01.jpg

ایمیل و چت

نمایش و ویرایش فیلم های ویدئویی:

شما به راحتی می توانید با نرم افزارهایی که به صورت پیش فرض بر روی اوبونتو نصب می باشد به تماشای فیلم های ویدئویی نشسته و حتی آنها را ویرایش نمایید.

12.jpg

نمایش و ویرایش فیلم های ویدئویی

دریافت نرم افزار رایگان:

مرکز نرم افزار اوبونتو به شما امکان دسترسی سریع به هزاران برنامه رایگان (علاوه بر برنامه های نصب شده بر روی آن) را خواهد داد، شما از طریق آن می توانید برنامه های مورد علاقه خود از قبیل برنامه های گرافیکی، مدیا پلیر، بازی، آموزشی، برنامه نویسی و ... را پیدا کرده و به راحتی نصب نمایید.

08.jpg

دریافت نرم افزار رایگان

بازیهای رایگان:

مرکز نرم افزار اوبونتو صدها بازی در زمینه های مختلف از قبیل پازل، ماجراجویی، تاکتیکی و ... را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد.

06.jpg

بازی های رایگان

لینک به دیدگاه

نحوه دریافت اوبونتو:

1. اگر دسترسی به اینترنت پرسرعت دارید می توانید با مراجعه به وبسایت اوبونتو آخرین نسخه از این سیستم عامل را دانلود نمایید. بعد از دانلود این فایل که حدود 700 مگابایت است، شما یک فایل ISO در دست خواهید داشت که باید آن را با یکی از نرم افزارهای رایت CD یا DVD روی CD کپی کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

2. اگر دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارید، می تونید آنرا از طریق پست و به صورت رایگان، در هرجای دنیا که باشید دریافت نمایید. فقط کافیست به سایت این نرم افزار رفته و سفارش خود را وارد نمایید!

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

نحوه نصب اوبونتو

پس از دریافت لوح فشرده اوبونتو نوبت به نصب آن می رسد، لوح فشرده اوبونتو دارای قابلیت Live CD می‌باشد، یعنی می‌توانید رایانه را از روی CD بوت کنید و پس از چند دقیقه اوبونتو بالا می‌آید بدون اینکه تغییری در سیستم ایجاد شود. اکنون می‌توانید نحوه کار سیستم عامل را تست کنید و اگر از آن خوشتان آمد، روی هارد نصبش کنید! شما می توانید آموزش کامل نصب اوبونتو را در لینک زیر مشاهده نمایید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آموزش اوبونتو برای کاربران تازه کار:

جامعه کاربری اوبونتو از سراسر جهان به کمک هم مشارکت یکدیگر کتابی با نام ubuntu manual برای کاربران تازه کار منتشر کرده اند که در آن چگونگی نصب و کار با اوبونتو را در آن آموزش داده است.

این کتاب الکترونیکی منطبق با آخرین نسخه اوبونتو یعنی ubuntu 10.04 تالیف شده و به صورت رایگان و مجوز Creative Common قابل دانلود است. همچنین این کتاب در حاضر به ۵۰ زبان مختلف ترجمه شده و در حال ترجمه است و نسخه های مختلف آن را می توانید از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سایت دریافت کنید و نسخه PDF به زبان انگلیسی با حجم ۴.۵ مگابایت از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قابل دانلود است.

همچنین این کتاب در حال ترجمه به زبان فارسی هم نیز هست و علاقه مندان می توانند با مراجعه به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از سایت لانچ پد و عضویت در آن در ترجمه این کتاب مشارکت داشته باشند. همچنین این کتاب با مجوز cc منتشر شده و دانلود و انتشار آن در سطح وسیع آن غیر قانونی نخواهد بود.

 

 

منابع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...