رفتن به مطلب

تعیین پتاسیم خاک به روش فیلم فوتومتری


ارسال های توصیه شده

تعیین پتاسیم خاك به روش فیلم فوتومتری

پتاسیم جزء عناصر پر مصرف مورد نیاز گیاه می باشد . اندازه پتاسیم موجود در پوسته زمین به طور متوسط 1.9 درصد است . پتاسیم به صورت یون جذب گیاه می شود و در خاك و گیاه پویاست ، منتها درجه تحرك تركیبات حدواسط بین ازت و فسفر می باشد . معمولا مقدار پتاسیم قابل تبادل و محلول در خاك های آهكی برای محصولات زراعی مانند غلات كافی می باشد . پتاسیم جزء لاینفك اندام های گیاهی نبوده بلكه نقش آن عمدتا كاتالیزوری است .

پتاسیم به سه شكل كلی نسبتا غیر قابل جذب ، با قابلیت جذب كند و با قابلیت جذب سریع در خاك وجود دارد كه هر سه شكل یاد شده با یكدیگر در حالت تعادل می باشند . آن قسمت از پتاسیمی كه دارای قابلیت جذب سریع است در محلول خاك وجود داشته و گیاه براحتی از آن استفاده می كند . پتاسیم موجود در كانیهای اولیه آهسته ، ولی به طور مداوم به صورت قابل تبادل در می آید .

غلظت پتاسیم مورد نیاز گیاه به نوع گیاه و مرحله رشد آن بستگی دارد . غلظت بهینه پتاسیم در محلول خاك 20 تا 60 میلی گرم در هر كیلو گرم می باشد .

برای جدا سازی پتاسیم موجود در كانیهای رسی از یون آمونیوم به علت تشابه بالا با پتاسیم در شعاع یونی ، استفاده می شود . میزان پتاسیم پس از استخراج به كمك دستگاه فیلم فوتومتری یا شعله سنجی اندازه گیری می شود . اساس دستگاه به این صورت است كه این دستگاه برای اندازه گیری فلزات قلیائی خاكی مخصوصا Li,Na,K طراحی شده است . دلیل این موضوع نیز این است كه این فلزات در دماهای پائینتری تحریك می شوند و با گاز متان و شعله معمولی این عناصر تحریك و تولید نور می كنند . هر گاه به حرارت بیشتر از 2000 درجه نیاز باشد از گاز استیلن و هوا استفاده می شود . در این دستگاه نمونه ما توسط دستگاه مكیده می شود و به صورت پودر بسیار ریزی در شعله پاشیده می شود . فلزات قلیائی خاكی در شعله تحریك شده و الكترونهای آن به یك مدار بالاتر می رود . زمانیكه الكترونها به مدار اولیه خود باز می گردند انرژ‍ی حرارتی دریافت كرده را به صورت نور با طول موج معین پس می دهند كه این نور از وی‍ژگی های هر عنصر بوده و دارای طول موج مشخصی است كه هنگام سوختن آن عنصر تولید می شود . از آنجا كه عناصر متعددی در عصاره وجود دارند و همه این عناصر در شعله تولید نور می كنند و همچنین سوختن مواد آلی نیز می تواند باعث تولید نور در شعله بشود برای حذف نور های اضافه بجزء نور عنصر مورد اندازه گیری، سر راه نور های تولید شده یك ***** قرار می دهیم . این ***** كه مختص هر عنصر می باشد فقط اجازه می دهد كه طول موج ایجاد شده توسط نور آن عنصر از ***** عبور نماید و سایر نور ها بلوكه می شود . نوری كه توسط هر عنصر در شعله ایجاد می شود به غلظت آن عنصر در شعله بستگی دارد . هر چه عصاره ما از عنصر مورد اندازه گیری قویتر باشد نور تولید شده در شعله نیز بیشتر می باشد . نور تولید شده پس از عبور از ***** خاص به یك فتوسل برخورد می كند . كار فتوسل تبدیل انرژی نورانی به الكتریكی است . جریان الكتریكی ایجاد شده به یك گالوانمتر رفته و یك عدد قرائت می شود . این عدد دارای مفهوم خاصی نبوده و تنها قرائت نامیده می شود . ولی پس از كالیبراسیون قرائت ها و تبدیل آنها به غلظت Kیا Na می توانیم به كمك منحنی استاندارد، قرائت نمونه های مجهول را به غلظت تبدیل كنیم . برای این منظور نمونه های استانداردی از پتاسیم درست می كنیم .

لینک به دیدگاه

روش كار :5 گرم خاك را در یك ارلن قرار داده و 100 میلی لیتر استات آمونیوم نرمال با pH برابر 7 روی آن می ریزیم . سوسپانسیون حاصل را به مدت 20 دقیقه شیك می كنیم و مقداری از آن را توسط كاغذ صافی ، صاف می نمائیم . دستگاه را پس از كالیبراسیون استاندارد های پتاسیم تنظیم و عصاره نمونه خاك را قرائت می كنیم . پس از ترسیم نمودار كالیبراسیون ، غلظت پتاسیم نمونه خاك را تعیین و در ضریب رقت ضرب می نمائیم .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...