رفتن به مطلب

موزه معماری تبریز


ارسال های توصیه شده

موزه معماری تبریز

 

 

 

Photo2199%20%28Small%29.jpg

 

 

 

 

تبریز اولین پایتخت ایران در زمان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و شهر ولیعهدنشین دودمان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بودلذا همین امر باعث شده ساختمانهای زیبا و بسیار متنوعی در تبریز از قدیم بر جای بماند که اکنون بیش از ??? مورد از آنها شناسایی و در حال باز سازی میباشند که اکثر آنها اکنون تبدیل به موزه به عناوین مختلف شده اند.ساختمان موزه معماری تبریز یکی از زیباترین ابنیه های سنتی و زیبای تبریز میباشد که شامل سه خانه به هم پیوسته میباشد.تنوع نمای ساختمانها و سبکهای معماری مربوط به دوره های مختلف را میتوان به عینه در این مجموعه زیبای تاریخی دید

 

B%20%2821%29.jpgWin%20%284%29.jpg

 

 

 

این موزه شامل 3 واحد بنای تاریخی زیبا از دوره زندیه و قاجاریه، در برگیرنده انواع معماری بی نظیر اسلامی ایرانی، به سال 1150 هجری قمری ساخته شده و امروز بعنوان دانشکده معماری دانشگاه هنر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

B%20%2823%29.jpgB%20%2825%29.jpg

 

 

 

 

Copy%20of%20Picture%20052.jpg

 

 

 

 

 

 

 

خانه بهنام

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یکی از ساختمان‌های تاریخی دانشگاه هنر اسلامی تبریز است که قدمت آن به اواخر دوره?
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌رسد.این ساختمان خود از سه بخش تشکیل شده است و در زیر تصاویر بخشهای مختلف آن نمایش داده شده است. مساحت این بنا ????? متر مربع است و بخش اداری دانشکده? معماری و شهرسازی را در خود قرار داده‌است. تالار مرکزی ساختمان بهنام به‌دلیل نقاشی‌شده بودن دیوارها و شومینه‌ها از مهم‌ترین آثار معماری دوره? زندیه به‌شمار می‌رود

 

dkconkbaz0c0x0q6f2hn.jpg

 

 

 

 

 

 

p0j3by35fxmlqke8l7p.jpg

 

خانه بهنام، که از اواخر دوران قاجار به یادگار مانده است . به دلیل معماری ظریف، پنجره‌های مشجر و طاق‌هاو ایوان‌های بلند و بزرگ خود جلوه ویژه‌ای دارد.فضاهای اندرونی و بیرونی این ساختمان عهدقجری علاوه بر تزیینات داخلی به دلیل طراحی متناسب با فصول مختلف سال از جهت تعادل درجه حرارت و چشم‌انداز زیبا، چشم بازدیدکنندگان را در هنگام‌دیدار ازاین بنای باعظمت خیره می‌کند.

لینک به دیدگاه

lruyx5q97asq1uejvwg.jpg

 

 

 

وسعت اعیانی " خانه بهنام" سه هزار مترمربع بوده و منظره بیرونی آن به دلیل گچبری‌های هنرمندانه،نمای آجری سرخ‌گون و حوض آسمانی‌رنگ وسط حیاط ،وضعیت تبریز در سال‌های اول قرن چهاردهم شمسی را در ذهن گردشگران تداعی می‌کند." گره‌سازی " خانه بهنام ازمهمترین ویژگی‌های معماری این بنای تاریخی است که بازی نور را با هنر منبت‌کاری و ایجاد طرح‌های هندسی و تزیینی مختلف در هم آمیخته است.

 

 

خانه گنجه‌ای‌زاده

 

Photo2189%20%28Small%29.jpg

 

 

ساختمان گنجه‌ای‌زاده یکی از ساختمان‌های دانشگاه هنر اسلامی تبریز است که پیشینه? آن به اواخر دوره? قاجاریه و اوایل دوره?

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌رسد.این بنا یکی از ساختمانهای تملک شده توسط دانشگاه هنر اسلامی تبریز در عرصه ای به مساحت 3000 مترمربع که با دو خانه تملک شده قدکی و بهنام مجموعاً بالغ بر 7000 مترمربع عرصه دارد. دسترسی این خانه از کوچه مقصودیه می باشد که از قدیمیترین محلات تبریز است.

 

 

 

Photo2211%20%28Small%29.jpg

 

 

 

 

 

بنا شامل دو بخش است. بخش شرقی متعلق به دوره قاجاریه و بخش غربی احتمالاً در اوائل پهلوی اول به ساختمان قبلی اضافه شده است. نمای شرقی رو به طرف جنوب ساخته شده است و پلان معماری آن با ساختمان قدکی قابل مقایسه است. هسته اصلی این ساختمان اتاق طنبی است که در طرفین آن راهروهای ورودی و در جانبین آن اتاقهای جانبی (گوشوار) قرار گرفته است. از پیش آمدگی اتاقهای گوشوار به عنوان ایوان ستونداری استفاده شده است. ایوان شامل 5 دهنه می باشد که با قوسهای نیم دایره پوشش شده است. در بخش شمالی طنبی نیز ایوانی با سه دهنه وجود داشته است که مشرف به حیاط اندرونی بوده است. حیاط اندرونی شمالی در طول زمان از بین رفته و سمت شمالی طنبی را دیوار کشیده اند.

 

این بخش ساختمان در سه طبقه شامل زیر زمین- طبقه همکف و طبقه اول احداث شده است. در زیر اتاق طنبی حوضخانه قرار دارد. بخش غربی مجموعه مربوط به اوائل پهلوی اول و ورودی آن شرقی به غربی است و هر بال راهرو سه اتاق و جمعاً دارای شش اتاق است. این بخش نیز در سه طبقه شامل زیرزمین، همکف و طبقه اول ساخته شده است. ساختمان دارای ایوان ستونداری در جبهه شرقی است. ازاره هر دو بخش از بنا با سنگهای اسپراخون حفاظت و تزئین شده و نماهای خارجی و زیرزمینها آجری است.

 

 

 

 

paqu54mdwxk3wf8ifpj.jpg

 

 

این بنا شامل سه طبقه مجزا است که آتلیه‌ها، کلاس‌های درس و سایر بخش‌های آموزشی دانشکده? معماری و شهرسازی در آن قرار گرفته‌اند. ساختمان گنجه‌ای‌زاده دارای معماری برونگرا است که این شیوه? معماری در اکثر بناهای دوره قاجاریه دیده می‌شود.

لینک به دیدگاه

ghvp973nnhr4wmyin5.jpg

 

 

 

 

خانه فدکی

این بنا متعلق به اواسط دوره قاجاریه بوده و در دو دوره تکمیل شده است و شامل اندرونی و بیرونی است. از سـردر به هشتی و از هشتی به حیاط باغچه وارد میشویم. طنبی بزرگ شرقی، غربی است. پنجره های اروسی آن با شیشه های رنگی به شمال و جنوب باز می شود. ایوان ستوندار در جنوب طنبی رفیع و بلند است. ارتفاع ستونهای ایوان شمالی معادل ارتفاع طنبی است. اتاقهای گوشوار در طرفین طنبی قرار گرفته است. زیر اتاق طنبی حوضخانه است. سقف حوضخانه گنبد با کاربندی آجری و با سکوهای جانبی و حوض سنگی دارای جلوه خاصی است.

 

d5e310txynbdyqvnw5xe.jpg

 

 

 

 

 

اندرونی دارای اتاقهایی در اضلاع شرقی و غربی حیاط میباشد. تناسبات معماری، وسعت ساختمان و تنوع طاقها و گنبدها در سقف زیرزمینها جالب توجه است. علاوه بر تناسبات کلیه اندامهای بنا که چشمگیر است، نمای ساختمان دارای انواع طرحهای آجرکاری است. ظرافت اروسی ها، آئینه کاری و گچبری سقف ایوان و تنوع کاربندیهای آجری، آرایش حوض و باغچه و رف بندی اتاق با کیفیت عالی است.

 

 

0ju854w93duqx70lu5ke.jpg

 

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...