رفتن به مطلب

شیوع آلزایمر میان زنان بیش از مردان است اما.....


Doctor_Shovan مهمان

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

گرچه شیوع آلزایمر میان زنان بیش از مردان است اما مردان مسن بیش از زنان دچار تحلیل قوه ادراک می‌شوند

پژوهشگران می‌گویند مردان مسن بیش از زنان دچار تحلیل قوه ادراک می‌شوند که در حالت پیشرفته موجب آلزایمر می‌شود. بر اساس آمار اما، شیوع آلزایمر میان زنان بیش از مردان است. این تفاوت می‌تواند ناشی از روند پیشرفت بیماری باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله ، با افزایش سن، سرعت حافظه نیز کاهش پیدا می‌کند. گروهی از پژوهشگران آمریکایی اکنون به این نتیجه رسیدند که مردان بیشتر از زنان دچار چنین مشکلی می‌شوند. بیش از دوهزار فرد داوطلب در محدوده سنی ۷۰ تا ۸۹ سال، با این پژوهشگران همکاری کردند.از دواطلبان شرکت کننده در این تحقیق خواسته شد ضمن پاسخ دادن به سوالاتی در مورد سلامت عمومی‌شان، ابتدا خود توانایی فکری‌شان را تخمین بزنند.

این داوطلبان سپس به سوالاتی در مورد خاطرات‌شان پاسخ دادند و در نهایت تمرینات فکری که پژوهشگران در نظر گرفته بودند، انجام دادند. نتیجه اینکه: ۱۹ درصد مردان بالای هفتاد سال دچار کمی فراموشی بودند و تمرکز ذهن و فکر کردن برایشان سخت بود. در مقابل ۱۴ درصد زنان از چنین مشکلاتی رنج می‌بردند.

نکته مهم و امیدوار کننده اینجاست که روی هم رفته ۷۶ درصد دوطلبان شرکت کننده در این تحقیق از سلامت فکر مناسبی برخوردار بودند. ۱۴ درصد دچارفراموشی بودند و نشانه‌های اولیه تحلیل قوه ادراک در آنها مشهود بود. ۱۰ درصد این داوطلبان نیز مبتلا به آلزایمر تشخیص داده شدند.

برنامه‌های ویژه برای بیماران مبتلا به آلزایمرتغییر در شیوه درمان آلزایمر باتوجه به جنیست بیمار

بررسی دقیق اطلاعات ثبت شده توسط این پژوهشگران ثابت می‌کند که جنسیت در شیوع فراموشی میان مردان و زنان سالخورده نقش مهمی بازی می‌کند. فراموشی و کاهش تمرکز در میان مردان بیش از زنان مشاهده است.

نتیجه این تحقیق در مجله تخصصی نورولوژی به چاپ رسیده است. پژوهشگران آمریکایی می‌گویند

افرادی که از تحصیلات کمتری برخوردارند

و

کسانی که هرگز ازدواج نکردند،

با افزایش سن، بیشتر از دیگران دچار فراموشی و کاهش توانایی‌قوه ادراک می‌شوند. کاهش این توانایی‌ها از نشانه‌های بیماری آلزایمر یا زوال عقل است که پیامدهایی جدی به همراه دارد.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

نکته قابل ذکر در یافته‌های پژوهشگران آمریکایی این‌جاست که طبق آمار، زنان با افزایش سن بیشتراز مردان دچار آلزایمر می‌شوند. پژوهشگران بر این عقیده‌اند که علت این مسئله می‌تواند تفاوت در روند پیشرفت بیماری با توجه به جنسیت بیمار باشد. یافته‌های پژوهشگران آمریکایی در شیوه شناسایی و درمان بیماران مرد و زن مبتلا به آلزایمر نقش موثری خواهد داشت.

بیماری آلزایمر یکی از پیچیده ترین بیماریهای مغزی محسوب می شود. تشخیص صددرصد این بیماری فقط بعد از مرگ بیمار و با نمونه برداری از مغز می باشد، و در این حال ، متخصص قادر به شناسایی سلولهای تخریب شده بوده و با تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه ، تشخیص بیماری حاصل می گردد.

بیماری آلزایمر بسیار آرام پیشرفت می کند و بسیاری با این بیماری دنیا را وداع می گویند بدون اینکه از بیماری خود مطلع باشند.

در عین حال عده دیگری دارای علایم و نشانه های آلزایمر بوده ، ولی عملاً به این بیماری مبتلا نبوده و به اشتباه تحت مداوای آلزایمر قرار می گیرند.

فراموشی که اولین نشانه آلزایمر می باشد حتماً دلیل آلزایمر نیست ولی متأسفانه تمایز و درک و تشخیص بیماری کاری بسیار مشکل می باشد.

اِشکال مهّم دیگر این است که چون بیماری آلزایمر در سنین بالا شروع می شود، بیمار با سایر بیماریها نیز در این دوره سنی مواجه است . ترکیب انواع بیماری ها، کار شناسایی بیماری آلزایمر را سخت تر می سازد.

از هر یکصد نفر آمریکائی بالای سن ۶۵ سال دو نفر به این بیماری مبتلا می باشند و هر چه سن بالاتر می رود احتمال ابتلا به این بیماری هم افزایش می یابد و حتی از هر یکصد آمریکائی بالای ۸۵ سال ۲۰ نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

در هندوستان از هر یکصد نفر هندی بالای ۶۵ سال فقط یک نفر به این بیماری مبتلا می گردد. عوامل مختلفی در ابتلا به این بیماری در فصول مختلف این کتاب معرفی خواهند شد که فاکتورهای فرهنگی و اجتماعی را در بر می گیرند.

زندگی ماشینی ، تغذیه ، فعالیت های فیزیکی ، فعالیت های فکری و مغزی و تفاوتهای فرهنگی می توانند تا حدودی بر میزان ابتلا به این بیماری تأثیر بگذارند. علیرغم افزایش متوسط سن در کشورهای پیشرفته ، بیماریهای گوناگون نیز بشدت افزایش یافته اند. عوامل افزایش این بیماری ها در کشورهای اروپائی و آمریکائی در نوع تغذیه و کاهش فعالیت های بدنی و فکری معرفی شده اند.

به نظر متخصصین ، چشم انداز آینده در آمریکا بسیار نگران کننده می باشد.

مطالعات بسیار نشان می دهد که تا ۵۰ سال آینده تعداد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر سه برابر خواهد شد. هزینه متوسط برای هر بیمار در حال حاضر ۱۵۰ هزار دلار تخمین زده شده است که حتی تا ۴۵۰ هزار دلار در آینده پیش بینی می شود. اکثر بیماران مبتلا به آلزایمر در خانه سالمندان نگهداری شده و هزینه فوق العاده ای بر گردن دولت و خانواده ها می گذارند.

در کشورهای در حال توسعه که خانه سالمندان چندان مورد علاقه نبوده و سازمانهای دولتی نیز چندان شرکتی در نگهداری بیماران مُسن مبتلا به آلزایمر را ندارند، خانواده ها به تنهایی مسئول عزیزان خود بوده و حفظ و نگهداری بیمار بر گردن فرزندان و نزدیکان فرد مبتلا می باشد.

لینک به دیدگاه
بیشتر حرف میزنند یعنی کمتر فکر و کار فکری میکنند !!

اتفاقا فکرشون خیلی فعال هستش

منتها آقایون در مسائل تحلیلی ریاضی فعال تره به دلیل فعالیت نیم کره چپ و خانوما سمت راست مغزشون که اتفاقا بخش ادراکو احساس درش هستش و افکار مربوط به این بخش فعال تره

 

نمیشه کار فکری نمیکنند اتفاقا خانوما بیشتر فکر میکنند ولی آقایون به دید یک موضوع و مسئله ریاضی نگاه میکنند به موضوعات

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان
اتفاقا فکرشون خیلی فعال هستش

منتها آقایون در مسائل تحلیلی ریاضی فعال تره به دلیل فعالیت نیم کره چپ و خانوما سمت راست مغزشون که اتفاقا بخش ادراکو احساس درش هستش و افکار مربوط به این بخش فعال تره

 

نمیشه کار فکری نمیکنند اتفاقا خانوما بیشتر فکر میکنند ولی آقایون به دید یک موضوع و مسئله ریاضی نگاه میکنند به موضوعات

:icon_gol::icon_gol:

 

خوب ریاضی خیلی مهمه فکر نمیکنم ریاضیدان ها زود تر از بقیه این بیماری رو بگیرن

لینک به دیدگاه

درست است كه آلزایمر و فراموشی درحال حاضر كه جوانید برایتان خیلی بعید به نظر می‌رسد اما از همین حالا باید به فكر زمان پیری خود باشید.

خیلی از جوان‌ترها وقتی حرف از فراموشی و آلزایمر به میان می‌آید می‌گویند «بابا بی‌‌خیال، آلزایمر كجا و ما كجا! ما كه حالا حالاها جوانیم و فراموشی و كم‌حافظه شدن از ما دور است» اشتباه این جوان‌ها هم همینجاست. درست است كه آلزایمر و فراموشی درحال حاضر كه جوانید برایتان خیلی بعید به نظر می‌رسد اما از همین حالا باید به فكر زمان پیری خود باشید. اگر حالا كه ذهنی خلاق و پویا دارید، برخی كارهای آسان را انجام دهید، در زمان كهنسالی دچار این عارضه نخواهید شد. بیماری آلزایمر یك بیماری مخرب است كه فاكتورهای محیطی، ژنتیك و نحوه زندگی در ابتلا به آن موثرند اما برای كم كردن خطر ابتلا به این بیماری یا حتی از بین بردن آن می‌توان از همین جوانی كارهایی را انجام داد كه در زیر به آنها اشاره شده است:

ذهن خود را فعال و پویا نگه دارید

ورزش دادن مغز یكی از بهترین راه‌های جلوگیری از فراموشی است. همین‌طور كه سن افراد بالا می‌رود، بیشتر گرفتار روزمرگی‌های زندگی می‌شوند و تمایل به یادگیری چیزهای جدید را از دست می‌دهند. اما باید دانست كه آموختن كارها و فعالیت‌های جدید بهترین راه پیشگیری است.

فعالیت مغزی می‌تواند به ذهن شما كمك كند تا در مواجهه با این بیماری قوی‌تر عمل كند. پیشنهاد می‌شود كه مغز خود را در كارهای مختلفی به كار ببرید. مطالب جدید بخوانید، جدول حل كنید، موسیقی یاد بگیرید یا یك زبان جدید بیاموزید. حتی گاهی توصیه می‌شود در ماه، حداقل یادگیری یك چیز تازه را شروع كنید، اگرچه كار راحتی نیست، اما ارزشش را دارد.

وزن خود را متناسب نگه‌ دارید

با ورزش، فعالیت بدنی و رژیم غذایی مناسب، تناسب اندام خود را حفظ كنید. این كار به جسم و مغز شما كمك می‌كند تا قوی بماند. دیابت، كلسترول بالا، فشار خون زیاد و چاقی از عواملی است كه خطر فراموشی را افزایش می‌دهد. ورزش باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز می‌شود كه وظیفه تعمیر اعصاب آسیب‌دیده را به عهده دارد.

غذاهای سالم مصرف كنید

مواد حاوی آنتی‌اكسیدان، ویتامین c و e می‌تواند ریسك ابتلا به آلزایمر را كاهش دهد. استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه و كاهش چربی‌های مضر در رژیم غذایی در این میان بسیار موثرند. چربی‌های اشباع شده و هیدروژنیزه باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر شده و گردو، ماهی و روغن زیتون كه حاوی اسیدهای چرب غیراشباع شده هستند، ازجمله مواد جلوگیری كننده محسوب می‌شوند. ویتامین b9 و b12 هم نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌كنند.

شاد باشید

سابقه افسردگی در فرد، خطر ابتلا به فراموشی را تا 2 برابر افزایش می‌دهد، پس بكوشید همواره شاد باشید. اگر مبتلا به افسردگی هستید، آن را نادیده نگیرید و دردرمان هر چه سریع‌تر آن بكوشید.

هدفگذاری قوی داشته باشید

بررسی‌ها نشان داده كسانی كه در زندگی اهداف عالی و قوی دارند، كمتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند و چنین افرادی 4‌/‌2 برابر كمتر از افرادی كه بی‌هدف هستند، دچار آلزایمر می‌شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...