رفتن به مطلب

کشاورزی ارگانیک


ارسال های توصیه شده

کشاورزی ارگانیک چیست؟

كشاورزي ارگانيك يعني استفاده از اطلاعات سنتی و علمی براي كاهش استفاده از سموم و مواد شيميايي در توليد محصولات. سیستم های کشاورزی ارگانیک بر پایه مدیریت اکوسیستم استوار است و به نهاده های خارج از مزرعه وابسته نیست . در اين نوع از كشاورزي از نهاده های سنتز شده مانند کودهای شیمیایی، آفت کش ها ، داروهای دامپزشکی، گیاهان اصلاح شده ژنتیکی و نژادی و مواد نگهدارنده، مواد افزودنی و از تابش اشعه ها استفاده نمی شود.

کشاورزی ارگانیک مدیریت تولید مناسب است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم های زیستی ، چرخه های زیستی و فعالیت بیولوژیکی خاک مي شود. این نظریه تاکید دارد که از نهاده های داخل مزرعه استفاده گردد و از نهاده های بیرونی استفاده ای نشود. و برای این منظور احتیاج به سیستم های تطابق پذیری در هر منطقه داریم . این کار باعث استفاده از روشهای کشاورزی زیستی و مکانیکی و بدون استفاده از نهاده های خارجی سنتز شده صورت می گیرد.

لینک به دیدگاه

استفاده از کودهای شیمیائی به اندازه زیاد و به کارگیری بی رویه آفت کش های شیمیائی باعث آلودگی آب، هوا و خاک می شود. طی این فرآیند آفت های موجود نسبت به سموم شیمیائی مقاوم شده و آفت های جدیدی نیز ظاهر می شوند. سلامتی خاک نیز در این روند تحت تأثیر قرار می گیرد و مقدار قابل جذب بعضی از ریزمغذی ها مانند روی، مس و آهن پس از مدتی در خاک کاهش می یابد. در اثر این عوامل تولید کشاورزان هر ساله کمتر می شود. چگونه ممکن است که بتوانیم بدون آلوده کردن آب، خاک و هوا همیشه عملکرد زیادی از محصولات کشاورزی به دست بیاوریم؟ پاسخ این سؤال احتمالاً در کشاورزی ارگانیک نهفته است.

به عبارت دیگر:

هدف کشاورزی ارگانیک، ضمن حفاظت از حاصلخیزی خاک، افزایش تولید محصول با کمترین تکیه بر استفاده از مواد شیمیائی است. در واقع هدف این سیستم کشت، حفظ و نگهداری منابع می باشد. به بیان دیگر کشاورزی ارگانیک نگرشی علمی و نوین به آن چیزی است که اجداد ما به آن عمل می کردند.

در این روش کشت، کاربرد موادشیمیائی به حداقل موردنیاز خود کاهش یافته است. در عوض تولید محصول به نگهداری و استفاده از منابع موجود در مزرعه اصولی (عملکرد زیاد) و بدون آلوده سازی آب، خاک و هوا می باشد. دستیابی به این هدف به یک نگرش چندجانبه و به کارگیری چندین روش مختلف تولید نیاز دارد.

لینک به دیدگاه

● مدیریت تلفیقی عناصر غذائی

برای حفظ مواد آلی و زندگی موجودات زنده از جمله کرم خاکی از روش های شخم حفاظتی استفاده کنید. به جای اینکه بقایای محصولات زراعی را بسوزانید و یا دور بریزید آنها را به کمپوست تبدیل کنید. هر سال حداقل ۲ تا ۳ تن کمپوست در هر هکتار به دست می آید. هر دو تا سه سال یک بار به مزرعه کود سبز بدهید. برای مثال می توانید شاخ و برگ نازک گیاه Glirieida و یا سایر درختان خانواده پروانه آسا را هنگام شخم زمین زراعی به خاک اضافه کنید. این عمل می تواند نیاز به کودهای شیمیائی را کاهش داده و یا از بین ببرد. از شاخ و برگ گیاهان خانواده پروانه آسا به عنوان کود سبز استفاده کنید.

کمبودهای غذائی خاک را (براساس آزمایش شیمیائی خاک) با اضافه کردن مواد معدنی نظیر سنگ های فسفره، گچ و پیریت ترمیم کنید. به جای سعی در نابودی علف های هرز، جمعیت آنها را بدون به کارگیری روش های شیمیائی کنترل کنید.

لینک به دیدگاه

● مدیریت تلفیقی آفت ها و بیماری های گیاهی

در کشاورزی ارگانیک به جای استفاده از سموم شیمیائی برای نابودی کامل آفت ها، با استفاده از روش های مختلف و عملیات گوناگون، جمعیت آنها را کنترل می نمایند (به نحوی که خسارت آنها به زیر سطح زیان اقتصادی کاهش یابد).

این عملیات عبارتند از:

- بعد از برداشت محصول خاک را زیر و رو کنید تا آفت ها آشکار شوند.

- جوی ها و علف هائی را که پناهگاه آفت ها می باشند، تمیز کنید.

- از رقم های محصولات مقاوم به آفت ها استفاده کنید.

- گیاهان زراعی را در زمان مناسب کشت کنید.

- از بذرهای سالم استفاده کنید.

- تراکم بوته در هکتار را افزایش دهید تا چنانچه تعدادی از گیاهان به وسیله آفت ها و بیماری های خاکزی از بین رفتند به جمعیت ایده آل گیاهان لطمه ای وارد نشود

- توده های تخم آفت ها و لارو کرم برگخوار و سوسک های بالغ را با دست جمع آوری و نابود کنید.

- از تله های نوری استفاده کنید.

- از چسب های مخصوص روی تنه درختان میوه استفاده کنید تا آفت ها نتوانند از آنها بالا روند.

- از حشرات شکارچی و پارازیت و همچنین عوامل کنترل کننده بیولوژیکی مانند Bacillus thurigensis استفاده کنید.

- در صورت نیاز سعی کنید فقط از آفت کش های گیاهی نظیر چریش، محصولات Karanj معروف به (rotenone) به پیتروم استفاده کنید.

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...