رفتن به مطلب

کاشان


ارسال های توصیه شده

شهر کاشان مرکز شهرستان کاشان است. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر با ۲۴۸٬۷۸۹ نفر بوده که در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از جنوب تهران، پایتخت ایران، ودر بین دامنه کوه کرکس نطنز و دشت کویر سکنی دارند.این شهرستان از شمال بهآران و بیدگل ، از جنوب به نطنزو اردستان، از غرب به کوه کرکس و سیاه کوه و شهرستان محلات و اراک و از شرق به کویر مرکزی ایران محدود است. کاشان از نظر جمعیت بیستم و در رده یازدهمین شهر صنعتی ایران قرار می‌گیرد که دلیل آن وجود کارخانجات متعدد فرش ماشینی (بیش از یکصد کارخانه)، کارخانه تولید ورق گالوانیزه و کارخانجات تولید قطعات خودرو و مونتاژ است.در همین 3 الی 4 سال اخیر کارخانه ی تولید لوله های نشکن داکتیل هامون نایزه و همچنین کارخانه تولید خودرو سایپا کاشان تاسیس شده است. قدمت صنایع نساجی در این شهر به تولیدات شعربافی شامل مخمل بافی، زربافی و حریربافی برمی‌گردد که هم اکنون بیش از چند هزار نفر در کارخانجات نساجی مشغول به کار می‌باشند.

ویکی پدیا

لینک به دیدگاه

شهرت این شهر بیشتر به واسطه گلاب و فرش دستباف وآثار باستانی و جاذبه‌های توریستی متعدد آن است. کاشان به دارالمومنین، شهر عقرب‌ها، دروازه کویر...مشهور است.از محصولات کشاورزی آن می‌توان به انواع غلات و میوه‌های فصلی اشاره نمود. غذای مورد علاقه در بین مردم این شهر آبگوشت و بالاخص گوشت و لوبیا می‌باشد.

آثار تاریخی و دیدنی فراوانی در این شهر وجود دارد که از آن میان می‌توان به باغ فین، مسجد و مدرسه آقابزرگ، خانه عامری‌ها، خانه عباسی‌ها، خانه طباطبایی، خانه بروجردی، حمام سلطان امیراحمد و قبر شاه عباس صفوی... اشاره نمود.

لینک به دیدگاه

100949165431.jpgمسجد جامع كاشان

مسجد جامع كاشان از كهنسال‌ترين بناهاي تاريخي اين شهر به شمار مي‌رود و روي بنايي كهنسال‌تر پايه‌گذاري شده كه به عقيده برخي از كارشناسان قدمت آن مربوط به قبل از اسلام بوده و برخي ديگر از كارشناسان با توجه به آثار كوره‌هاي پخت سفال و ساير فضاهاي كاوش شده در زير شبستان‌هاي مسجد آن را مربوط به قرون اوليه دوره اسلامي مي‌دانند، بنا به برخي روايات تاريخي اين مسجد به دستور صفيه خاتون دختر مالك‌اشتر بنا نهاده شده است.

گفته مي‌شود در اين مسجد حضرت سلطان علي ا‌بن امام محمد باقر(ع)‌ نماز گزارده و از اين‌رو مردم كاشان اين مسجد را بسيار قابل احترام مي‌دانند و قديمي‌ترين كتيبه‌اي كه در مسجد وجود دارد تاريخ 466 هجري قمري است كه روي مناره آن آمده است، اين مناره سومين مناره تاريخ‌دار قديمي ايران به شمار مي‌رود.

اين بنا داراي گنبد آجري با مقصوره و ايوان مرتفع، صحن وسيع و حوضخانه‌اي در وسط و 3‌شبستان بزرگ است و در سال 1315 با شماره 252 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

لینک به دیدگاه

از اصفهان كه به كاشان وارد مي‌شويم اولين اثري كه جلب توجه مي‌كند باغ فين كاشان است. باغ فين، شايد يكي از مشهورترين و پربيننده‌ترين باغ‌ها و موزه‌ها در ايران باشد .اقامت در خانه‌اي كه اميركبير چهل شبانه‌روز در آن اقامت داشت و پس از آن به شهادت رسيد. اين باغ در جنوب كاشان و در مجاورت چشمه سليمانيه و به مساحت نزديك به 24 هزار متر مربع قرار دارد و شامل مجموعه‌هاي سردر و برج و بارو- شتر گلوي صفوي- شتر گلوي قاجاري- حمام كوچك- حمام سلطنتي- بناي خلوت كريم‌خاني- اتاق شاه‌نشين، موزه و… مي‌باشد. از ديگر وقايع مهم سياسي و تاريخي كه در اين باغ رخ داده است مي‌توان به تاجگذاري شاه اسماعيل و شاه عباس دوم اشاره كرد.

32-009.jpg63871.jpg

لینک به دیدگاه

اين خانه در محله‌ي سلطان اميراحمد واقع شده است و بزرگترين خانه‌ي تاريخ كاشان به شمار مي‌رود. قدمت اوليه‌ي اين خانه به زمان زنديه برمي‌گردد، كه حياط‌هاي اصلي اندروني و بيروني در همان زمان ساخته شده است. سپس در زمان قاجاريه توسط حسام‌السلطنه حياط‌هايي به اين خانه اضافه شده است. اين خانه شامل 7 حياط و حدوداً 85 اتاق مي‌باشد كه 5 حياط آن مرمت شده و قابل بازديد مي‌باشد. سيستم معماري آن به صورت گودال باغچه مي‌باشد و در تمام حياط‌هاي اين خانه سيستم حوضخانه و گردش جريان آب طراحي شده است كه در تابستان استفاده مي‌شده است. طراحي و معماري اين خانه به دليل داشتن مسيرهاي زيرزميني در نوع خود بي‌نظير مي‌باشد. مساحت اين خانه حدوداً 7000 متر مربع مي‌باشد.

khane-ameri.jpg?w=450&h=337

 

32-012.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...