رفتن به مطلب

آموزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب ciw (بخش11-10-9 )


ارسال های توصیه شده

آموزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب CIW (بخش 9)

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

Java Plug Ins

 

يک طراح وب بايد دراره انتخاب ساختار و الماني که کاربر براي اجراء آن نياز به زمان براي بارگذاري دارد مانند اپلتهاي جاوا انديشه کند. موقعي که Java اجازه اجرا شدن بدست آورد مباحث مهمي در پي آن ايجاد ميشود. بيشتر کاربران ترجيح ميدهند که بجاي ارسال مندرجات تنها ابزارهاي لازم جهت استفاده ازآنها را ارسال کنند. بيشترين نظريه ها مبين اين است که مشکلات زيادي براي جاوا وجود دارد مثلاً ترس از کار افتادن کامپيوتر هنوز وجود دارد. خيليها بر اين باورند که بيشتر مشکلات جاوا ناشي از زبان آن نيست بلکه از اجراي آن در محيط نشأت ميگيرد. البته عکس اين مطلب نيز صحيح است که بيشتر مشکلات جاوا از محيط ايجاد نميشوند ولي چيزي که مهم است اين است که طراحان ميتوانند کنترل خوبي بر روي سيستم کاربر داشته باشند.

 

متصور ساختن و درک ذهني از کاربران :

 

ابتدا يک تصوير ذهني از کاربران سايت ايجاد کنيد . اگر شما دقيقا بدانيد که کاربران که هستند پس ميتوانيد درک خوبي از سخت افزار و مرورگري که آنها استفاده مي کنند داشته باشيد .

اندازه مانيتور آنها چقدر است ؟ 14 inch يا 21 inch ؟ چه نوع کارت گرافيکي دارند ؟ از کدام نوع حافظه استفاده مي کنند و اين حافظه چقدر است ؟ همانطور که مي دانيد وظيفه اصلي يک کارت ويدئويي نگهداري يک عکس براي دادن اجازه به مانيتور براي نمايش آن است . بنابراين کاربراني که کارت ويدئويي دارند Ram بيشتري نياز دارند و آنها مي توانند از جهت رنگ و پيکسل تصاويري مطلوب را ارائه دهند . يک عکس با کيفيت 640*480 با 256 رنگ به بيشتر از 300 kb حافظه نياز دارد . براي کاربران ديدن يک عکس بطور درست و دقيق حداقل نياز به 2MB حافظه مي باشد پس بنابراين بايد بدانيد براي کدام کاربر سايت طراحي مي کنيد؟

براي کاربري با بيشترين و بهترين تجهيزات ؟ حداقل تجهيزات ؟ يا مابين آنها ؟

اگرچه توسعه وب بدون وقفه شروع شده است اما کيفيت موجود کارتهاي ويدئويي در اينترنت مي تواند نامنظم ، نقطه به نقطه شده و خيلي کوچک باشد و بعضي اوقات را در کمتر از يک هشتم سايز صفحه نمايش اجرا مي شود .

 

انواع کارت هاي گرافيکي که معمول هستند :

از سالهاي پيش تکنولوژي Intel MMX شتابدهنده هاي چند رسانه اي را در يک تراشه تعبيه کرد . حذف کارتهاي شتاب دهنده گرافيکي و ويدئويي با هم صورت مي گيرد . اگر حدود نصف کاربران سايت شما به انتخاب خوب چند رسانه اي وابسته باشند اکثر کاربرانتان خرسند خواهند بود و شما ديدگاه خوبي از نظر کاربران سايت خود خواهيد داشت .

 

کارآيي :

 

مي توانيد عکسها ، انيميشن ها ، اصوات و عکسهاي کوچکتر و فشرده شده با نرم افزارهاي ويژه طراحي و براي استفاده در روي اينترنت ايجاد کنيد .

اين نرم افزارها به شما اجازه مي دهند که شما کارهاي زيادي را براي بهينه سازي گرافيکي در مورد تصاوير غير متحرک و فايلهاي ويدئويي به کار بريد . نتيجه پاياني اين فشرده سازي ، ساختن فايلهاي کوچکتر بدون کاهش کيفيت مي باشد .

خصوصيت ديگري که بايد در نظر داشته باشيد ذخيره کردن فايلهاي چند رسانه اي بطور Local زماني که دستورالعمل هاي آن بر روي اينترنت يا اينترنت نگهداري شود.

بعضي از برنامه هاي ايجاد چند رسانه ايها مثل : Macromedia Authorwar , Asymetrix Multimedia Tool Book

و Director به شما اجازه مي دهد که فايلهاي چند رسانه اي را از منابع محلي درخواست کنيد ( مثل شبکه يا CD ROM )

 

تخلف قانون کپي برداري :

 

هر چند که کاربران مي توانند موارد زيادي را بر روي اينترنت ببينند و يا بازيافت کنند اما استفاده کاري از آن عملي نامناسب و غير قانوني است .

نظر به اينکه در توسعه وب برنامه هايي براي رديابي از بازديدکنندگان سايت ابداع شد , آنرا به تدريج از تعداد کاربران مجهول کاسته ميشود.

لذا از مجهول بودن کاربران کاسته خواهد شد . به خاطر آوريد که استفاده و انتشار اسناد بدون اجازه از ايجاد کنندگان آن تحت قانون کپي رايت غير قانوني است . ( متون ، هنر ، موزيک ، ... )

در نتيجه براي اجتناب از مجازات قانوني همه طراحان بايد تعبير کليه قوانين مربوط به اين موضوع را در نظر بگيريد.

در اين فصل شما در مورد مختلف چند رسانه اي ها آموختيد . همچنين در مورد استفاده از انيميشن و صوت ويدئو و انواع واصول طراحي سايت آموختيد . همچنين در مورد اينکه کدام تکنولوژي بيشتر احساس شما را براي ايجاد تجارت خوب تامين ميکند آگاهي داريد. مسائلي که بايد در نظر بگيريد به قرار زير است :

آيا صفحه شما از منوهاي بصري تشکيل شده است؟

چگونه کاربران شما نقاط حساس سايت را تشخيص دهند ؟

آيا طراحي بصورت بصري ميتواند کاربران شما را براي جذب و باقي ماندن در سايت تحريک کند؟

چگونه استفاده از چند رسانه اي ها و تکنولوژي سايت شما ارزش ميدهد؟

 

سئوالات بعد از اتمام دوره :

1- هنگامي که طراح يک چند رسانه اي را براي وب سايت انتخاب مي کند چه عواملي را در نظر مي گيرد؟

2- چه سرمايه گذاري را کاربران وب بايد در وب سايت ايجاد کنند و چگونه اين سرمايه گذاري در چند رسانه اي ها تاثير مي گذارد ؟

3- از کدام نوع چند رسانه اي انيميشن بايد اجتناب شود و چرا؟

4- حداقل 5 قالب از فايل صوتي را نام ببريد .

5- بطور خلاصه فرآيند استفاده از جريان صوت را شرح دهيد .

 

بارگذاري و Plug Ins

اهداف :

 

● بيان تکنولوژي Plug ins

● نصب Macromedia Shockwave و Flash Player

● نصب Real Net Works Real Player

● اتصال به فايل با قابليت بارگذاري

 

سئوالات قبل از شروع دوره :

 

1- اهداف ابتدايي Plug ins چيست ؟

2- شرايط بازيافت يک فايل با يک رنامه از راه دور و ذخيره آن در Hard کامپيوتر کاربر چيست ؟

3- Gif و Tif و pdf چه هستند ؟

4- وقتي يک فايلي همراه با يک پيام الکترونيکي باشد آن فايل چه ناميده مي شود ؟

 

مقدمه :

 

يک مرورگر وب به خودي خود نرم افزار قدرتمندي مي باشد اما وظائف آن محدود است . اما زماني که يک وب سايت که يک رسانه تعاملي است و مملو از مندرجات فريبنده چند رسانه اي است و بيشتر آنها نيز با مرورگر تنها قابل دسترس نيستند . کاربران نرم افزارهاي افزودني نظير Plug ins نياز دارند . Plugins تنها نرم افزاري نيست که به مرورگر براي انجام وظائفش کمک مي کند بلکه آنها رمزهايي هستند که خود را بصورت قسمتي از مرورگر در مي آورند.

Plugins امکان اختيار به کاربر مي دهند زيرا به کاربر اجازه مي دهد که کارايي مرورگر خود را تخمين بزند . به عبارت ديگر مشکلات ديگر مي تواند پيش روي نصب يک Plugins ايجاد شود که معمولا کاربران سايت را مجبور به بازديد از سايت ديگري که عمل بارگذاري را بالقوه انجام ميدهد, ميکند.طراحان وب بايد تمامي مضرات و آگاهي از محتوياتي که براي اجراء شدن نياز به Plug- ins دارند را به دقت در نظر بگيرند. تمامي اين اختيارات و مضرات و نيز آگاهي به استفاده از محتوياتي که به Plugins نياز دارند، بوسيله وب بايد در نظر گرفته شوند.در نهايت آيا بهره اي که از استفاده از Plugins به ما مي رسد از ضررهايي که براي کاربر دارد بيشتر است ؟

 

 

تکنولوژي Plugins

اگر بخواهيد از المانهاي چند رسانه اي زيادي در سايت خود استفاده کنيد بايد بدانيد که احتياجات مرورگر براي ديدن مندرجات دايناميک چيست ؟ Plugins امکان ديدن ويدئو ، دنياي سه بعدي گوش دادن به فايلهاي صوتي و اثر متقابل اشياء چند رسانه اي دايناميکي را فراهم مي کند . اين فصل براي شما تکنولوژي Plugins و احتياجات کاربران براي حمايت از تکنولوژي هاي مختلف را تشريح مي کند .

Plugins در توانائيهاي مرورگر براي ديدن و واکنش متقابلي با موارد جديد استنباط يافته است .

بعضي اوقات قالبهاي جديد به وسيله مرورگر حمايت نمي شوند ، که اين رشته بيشتر شامل چند رسانه اي هاي قابل دسترسي در وب ، ميباشد که شما بايد هنگام استفاده از سايت آنها را در نظر بگيريد.

کمپانيهاي فروشنده نرم افزار در حال ايجاد Plugins هايي با حرکات حيرت انگيز هستند .

در حال حاضر حداقل Plugins, 174 اختصاصي براي NetScape Navigator به تنهايي وجود دارد تا چند سال پيش فقط مقدار محدودي Plugins وجود داشت . بيشتر اين Plugins ها به گونه اي طراحي مي شوند که از چند رسانه اي هايي که دايناميک ، تعاملي و قوي تر از آنچه که قبلا تصور مي شده بتوانند حمايت کنند .

 

Plugins چيست ؟

 

Plugins يک نرم افزار محرک و پويا است که منشا آن يک پايگاه داده ويژه و مرورگري مثل IE يا Netscape Navigator مي باشد . هدف Plugins هاي ابتدايي توسعه کارايي مرورگر بوسيله ايجاد قالبهاي چند رسانه اي موثر و يکپارچه ميباشد .

 

Plugins چگونه کار مي کند ؟

وقتي مرورگر با فايلي روبرو مي شود که آن را حمايت نمي کند . برنامه اي شروع به کار مي کند که سازگار با نوع آن فايل است . وقتي که برنامه آغاز به کار مي کند يک فرم از کاربر جديد مانند Real Player ، Quick Time مي گيرد و پنجره جديدي در مرورگر آغاز به کار مي کند . Plugins ها مي توانند همزمان از جريانهاي متعددي حمايت کنند و اطلاعاتي که مرورگر نشان مي دهد را حمايت کنند .

بنابراين Plugins ها ،عمل ***** ، توليد و ترجمه را انجام ميدهند يا از اينترنت و داده هاي اينترنتي استفاده مي کنند .

 

چگونه اين جلوه توسعه را تحت تاثير قرار مي دهد ؟

 

قبل از آنکه امتيازات و توانائيهاي Plugins را بدانيد بايد فايلهاي چند رسانه اي را به منظور ايجاد يک برنامه فشرده براي ساختن Plugins ايجاد کنيد . اين برنامه ها فايلهاي چند رسانه اي را جهت اجرا فشرده مي کنند و آنها را جهت دهي مي نمايند .

متاسفانه بيشتر فشرده کننده ها قالب اختصاصي ايجاد مي کنند که فقط با Plugins هاي ويژه اي خوانده مي شود . خبر جالب توجه آن است که بيشتر فشرده کنندگان Plugins زمان بارگذاري را بهينه مي کنند، سايز فايل را افزايش داده و به طور زيادي فعل و انفعالات چند رسانه اي را افزايش مي دهند .

و نقطه انتخاب Plugins اوليه توسط طراحان براي زمان ذخيره سازي سايت اهميت دارد.

براي مثال Writer بايد از Adobe Acrobat براي ايجاد يک فايل Acrobat Reader و براي ايجاد يک فايل Real Audio بايد از Real Net Work استفاده کنيد .

معمولا براي ايجاد اين قالب ها بايد برنامه هايي خريده شود در صورتيکه برنامه هاي مربوط به مشاهده آنها بصورت Plugins و مجاني است . وظيفه شما به عنوان يک طراح وب اين است که تجربيات کاربران را در سايت به کار گيريد . يکي از اصول مهمي که در اين زمينه بايد رعايت شود اولين لحظه اي است که کاربران Plugins را بارگذاري و نصب ميکنند.

 

نصب Plugins

با وجود آنکه روش نصب Plug-in خيلي سريع بصورت استاندارد در آمد بعضي اوقات بعضي از نتايج غير قابل پيش بيني نيز اتفاق مي افتد و اين امر به خاطر آن است که بيشتر تنظيمات متفاوت و به طور واضح وابسته به انتخاب مرورگر سيستم عامل کاربران شما است .

Plugins مي تواند به 3 روش Online و Offline و Pre Installation نصب شود .

 

نصب به صورت Online :

 

نصب Online بدون احتياج به خروج از جلسه مرورگر انجام مي شود . به عبارت ديگر کاربران نيازي به Restart کردن مرورگر ندارند . اگر ممکن باشد بايد صفحه خود را طوري طراحي کنيد که کاربران موارد ديگري براي ديدن و يا خواندن در حين نصب Plugins و يا فايلهاي بارگذاري بزرگ داشته باشند .

 

نصب به صورت Offline :

 

نصب Offline نياز به بارگذاري فايل Plugins توسط کاربر ، بستن مرورگر و آغاز به کار نصب فايل Plugins دارد و وقتي کامل نصب شد کاربر ممکن است که نياز به Restart کردن کامپيوتر براي اعمال تغييرات و اثر دادن نتيجه داشته باشد . کاربران به جهت نصب دقيق قبل از شروع به بارگذاري راهنمايي مي شوند . اين نوع از Plugins ها تلاش زياد تر کاربران را ميطلبد چرا که کاربران بايد ارتباط خود را تجديد کرده و سپس سايت شما را ببينند .

 

Pre – Installation:

 

بعضي از Plugins هاي معمولي در حال حاضر بوسيله پردازش گر و مرورگر نصب مي شوند اين نوع Plugins هاي وب براي کاربر بسيار مفيد ميباشد . اين نوع Plugins ميتواند تشخيص دهد که بعضي از Plugins هاي معروفي که بر روي مرورگر نصب مي شوند عبارتند از Shock Wave ،Flash Player و Macromedia Shockwave. Macromedia Shockwave که از خانواده اجراکنندگان چند رسانه اي و براي ارائه و مشاهده دامنه گسترده چند رسانه اي ها مي باشد .

ُُShockwave و Flash Player مي توانند مندرجات چند رسانه اي را در بازيهاي تقابلي برهمکنشي با کاربران و نيز اصوات شامل کنسرتهاي زنده و راديو ، نمايش داده و اجرا کنند .

Shockwave با وب در سال 1995 و Flash در سال 1997 معرفي شد . نظر به اينکه هزاران سايت براي استفاده از رسانه ها طراحي شدند Shockwave و Flash براي سيستم هاي ويندوز مکينتاش Mac در دسترس مي باشند . طبق با اخبار رسانه ها 96 درصد از کاربران وب Flash را از ژانويه سال 2001 نصب کردند . بعلاوه اين آمارها را مي توانيد در سايت فوق پيدا کنيد .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Adobe Acrobat Reader:

 

Adobe براي کمک به انتشار اسناد قابل توزيع از فايلهاي موجود معرفي شد . اين ابزار قالب فايلهاي اسناد ( سبک Portable Document Format (PDF) )ايجاد مي کنند که بصورت pdf . پسوند استفاده مي شود. فايلهاي pdf به وسيله برنامه Acrobat Reader خوانده مي شوند .

يک مرورگر Plugins مي تواند به طور مجاني آن را بارگذاري کند . در تمرين هاي اين درس Adobe Acrobat Reader را نصب کنيد .

بسياري ازاسناد موجود در ارگانها نمي توانند به آساني بوسيله فايل HTML نشان داده شوند . اين اسناد براي نگهداري مي توانند به فايلهاي Adobe Acrobat برگردانده شوند .

براي مثال اسناد تگهاي IRS به آساني در HTML ايجاد نمي شود . بنابراين IRS همه تگها را به فايل pdf در Acrobat براي آسان کردن بارگذاري از وب سايت تبديل مي کند . اگر برنامه Acrobat Reader را داشته باشيد مي توانيد اين فايلها را در قالبهاي اصلي خود بارگذاري کنيد، آنها را چاپ کنيد و به همان حالتهايي که از اداره پست يا يک کتابخانه محلي دريافت مي کنيد از آنها استفاده کنيد .

اين اين قالب در وقت و زمان شما صرفه جويي ميکند و اطمينان مي دهد که تمامي اسناد به همان صورت اصلي وارد شده است .

فايلهاي pdf شبيه به فايلهاي Post Script هستند اما فرم فشرده، آن را براي انتشار الکترونيکي در اينترنت و محيط هاي اينترانت مناسبت تر مي کند . يک فايل pdf معمولا به فضاي کمتري نسبت به فايلهاي PostScript نياز دارد .

از پردازشگر Word و برنامه هاي صفحه گسترده مي توانيد اسناد خود را بدون بازنويسي چاپ کنيد نيز مي توانيد فايلهايي را براي مشاهده Online و يا چاپ با نرم افزارهاي مشابه ايجاد کنيد . Acrobat مندرجات را در امتداد هر رسانه الکترونيکي انتشار مي دهد.

 

تمرين

 

1- وارد سايت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شويد و صفحه را تا جايي اسکرول کنيد که ليست محصولات موجود براي بارگذاري را ببينيد. Acrobat Reader را مشاهده کنيد .

2- بر روي اتصال Acrobat Reader که با سيستم مورد استفاده شما مطابقت کليک کنيد .

3- صفحه بعدي که نشان داده مي شود را اسکرول کنيد تا زبان اختصاصي Acrobat Reader را انتخاب کنيد .

4- براي کامل کردن مراحل 1 و 2 و 3 Acrobat Reader فرآيند نصب را انجام دهيد . مطمئن شويد که منوي مورد نظر اشاره بر ورژن صحيح Acrobat reader دارد . اطلاعات ويژه را وارد کنيد ، سپس کليد Download را کليک کنيد .

5- منتظر باشيد تا کادر محاوره اي بارگذاري به نمايش در آيد .

6- با کلبک بر روي OK فايل را بر روي Desktop خود ذخيره کنيد .

7- مراحل نصب برنامه Acrobat Reader شروع مي شود و سپس براي کامل کردن و نصب منوهاي آن را پر کنيد . در اينجا درخواستي نيز مبني بر Restart کردن کامپيوتر ايجاد مي شود .

حالا شما Acrobat Reader را نصب کنيد و آماده براي مشاهده فايلهاي PDF مي شويد . همچنين مي توانيد مثالي از فايلهاي pdf را با بازديد از سايت IRS داشته باشيد .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

Real Player و Real Network

Real Player و Real Networks به مرورگر اجازه مي دهد که جريان فايلهاي ويدئويي و صوتي را در هنگام انتشار اجرا کند قبل از انتشار تکنولوژي کاربران مجبور به بارگذاري فايل صوتي و ويدئويي به طور کامل ميباشند تا بتوانند آن را اجرا کنند. . Real Player از جريان تکنولوژي استفاده مي کند و به محض ارتباط با سرور شروع به اجرا مي کند . کاربران نيازي ندارند که صبر کنند تا تمامي جريان بارگذاري شود زيرا اگر فايل بزرگ باشد زمان زيادي را مي گيرد . امواج راديويي و ويدئويي انتشار داده ميشوند و در حين اجرا ارسال ميگردند و سپس براي جلوگيري از کاهش سرعت از حافظه فراخوانده ميشوند.

 

ايجاد يک فايل با قابليت بارگذاري :

 

براي ايجاد يک فايل با قابليت بارگذاري بايد به فايلهايي متصل شويد که از نوعي باشند که به طور طبيعي به وسيله مرورگر و يا با Plugins حمايت شوند .

 

چرا فايلها بارگذاري مي شوند ؟

 

در هنگام استفاده از تگهاي HTML يک ابر اتصال به صفحات ديگر را با استفاده از يک تگ ايجاد مي کنيد .

تگ Anchor

click

مرورگر صفحه ويژه اي از سرور در خواست مي کند و سپس صفحه در پنجره مرورگر به نمايش در مي آيد . مرورگر هر فايلي را که بتواند تشخيص دهد نمايش مي دهد و اگر مرورگر نتواند يک فايل را به طور کامل تشخيص دهيد به دنبال Plugins مي گردد که بتواند از اين فايل حمايت کند و اگر نتواند پيدا کند به شما اجازه بارگذاري آن را نمي دهد براي مثال :

click

اگر با Realplayer کار کنيد به شما اجازه داده مي شود که فايل را بارگذاري کنيد .

 

اتصال به فايلها :

 

مثال زير نمونه اي از بارگذاري يک اتصال با استفاده از فايلAdobe Acrobat مي باشد .

click here to Download My New Letter

وقتي کاربر بر روي اتصال کليک مي کند اعمال زير ممکن است اتفاق بيافتد :

 

• اگر کاربران از قبل Acrobat Reader را بارگذاري و نصب کرده باشند خواننده مجله را در مرورگر باز خواهد کرد و يک سري ابزار براي کار با فايل را اضافه خواهد کرد .

• اگر کاربران Acrobat Reader را بارگذاري و نصب نکرده باشند مرورگر به شخص براي بارگذاري فايل اعلام مي کند سپس کاربر بايد وارد سايت Adobe شود و Acrobat Reader را براي ديدن فايل بارگذاري کند . مثال : بارگذاري يک اتصال Power Point ويا سند Word مراحل زير را دنبال مي کند :

Click here

Click here

 

وقتي کاربر اتصال را کليک کند دو نتيجه اتفاق مي افتد :

 

• اگر کاربر Office 97 داشته باشد گزارش در پنجره مرورگر نمايش داده مي شود و Word آغاز به کار مي کند .

• اگر کاربران Office 97 نداشته باشند به آنها اجازه داده مي شود که آن را بارگذاري کنند و کاربران بايد به نرم افزارهاي Power Point و يا Word دسترسي پيدا کنند .

 

ايجاد اتصالاتي براي Plug-ins :

 

به عنوان يک طراح وب هميشه نمي توانيد محاسبه کنيد که کاربران Plug-ins آماده براي قالبهايي که شما استفاده مي کنيد را دارند ؟ اگر شما از فايلهاي Adobe Acrobat استفاده مي کنيد يک اتصال به سايت Adobe به منظور اينکه کاربران در صورت تمايل بتوانند Acrobat Reader را بارگذاري کنند ايجاد کنيد . اگر شما از فايلهاي Real Player استفاده مي کنيد يک اتصال به سايت Real Network و بقيه منابعي که فکر مي کنيد کاربران براي ديدن و پيمودن سايت به آنها نياز دارند ايجاد کنيد .

 

شناخت و تعيين هويت بارگذاري براي کاربران :

 

هنگامي که يک اتصال با قابليت بارگذاري ايجاد مي کنيد بايد دو قسمت اطلاعات براي آن ايجاد کنيد . يکي نوع فايلي که کاربران مي خواهند بارگذاري کنند و ديگري سايز آن فايل ، براي اينکه کاربران بدانند براي بارگذاري آن به چه مقدار زمان نياز دارند و نيز بايد از تصاويري براي ارتباط دادن کاربران با پسوندهاي فايل استفاده کنند .

 

انتخاب Plug-ins :

تا به اينجا مراحل مورد نياز براي دسترسي به Plugins را پشت سر گذاشتيد . حال نياز داريد که تصميم بگيريد که در سايت از کدام Plug-ins مي خواهيد استفاده کنيد و نيز اينکه آيا بيشتر فايلهاي pdf ايجاد ميکنيد يا بيشتر از قالبهاي HTML استفاده مي کنيد ؟ آيا کاربران شما از امواج راديويي و صوتي استفاده خواهند کرد يا غير از آن ؟ آيا از فايل هاي Flash استفاده خواهيد کرد ؟ شما بايد براي حمايت بيشتر مرورگرها و تصميمات بهتري را اتخاذ کنيد .

 

 

خلاصه

در اين فصل درباره Plug-ins و اينکه حمايت مرورگر شما از آن بسيار مهم مي باشد آموختيد . سپس سه نوع Plug-ins معرفي کرديم و نشان داديم که چگونه آنها را بارگذاري و نصب کنيد ، همچنين ديديد که چگونه يک فايل با قابليت بارگذاري ايجاد کنيد و نحوه رفتار مرورگر با آن را مشاهده کرديد.

 

سئوالات بعد از اتمام فصل :

1- در طي برنامه ريزي طراحان وب به مشاهدات کاربران شکل مي دهند . در هنگام ايجاد يک وب سايتي که به Plug-ins نياز دارد يک طراح چه مواردي را بايد در نظر بگيرد ؟

2- سه روش نصب Plug-ins را نام ببريد .

3- تفاوت بين Macromedia Shockwave و Macromedia Flash را نام ببريد؟

4- هدف از ايجاد اسناد با قابليت (PDF) چيست ؟

5- چگونه تکنولوژي امواج صوتي به توزيع زنده بر روي اينترنت براي انتشار فايلهاي صوتي تبديل مي شود ؟

 

 

منبع فناوري اطلاعات ايران

  • Like 1
لینک به دیدگاه

آموزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب CIW (بخش 10)

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

فرآيند توسعه وب

اهداف :

بعد از اتمام دوره توانائيهاي زير را بدست خواهيد آورد:

 

• ويژگيهاي مشترک تيم هاي مختلف طراحي وب

• تشريح مقاصد مهم در طراحي وب

• توسعه وب سايت با جملات صريح

• توصيف مفهوم کارايي سايت

سئوالات قبل از شروع دوره :

 

• مختصرا مثالي از انتقادات مفيدي که مي توانيد در هنگام طراحي يک وب سايت براي يک کمپاني مسافرتي ، يک باغ وحش و يا يک شکلات فروشي ايجاد کنيد بيان کنيد ؟

• در يک تبليغ منظور از ............. چيست؟

• منظور از جملات گويا و صريح چيست ؟

• واژه هاي جامع براي استعدادهاي منحصر به فرد اعضاء تيم که در نقشه وارد ميشوند چيست؟

 

مقدمه :

در اوايل پيدايش وب کوششهاي انفرادي درجهت ايجاد يک سايت معمول نبود . در خيلي از کمپانيها ، مدير سيستم وظايف توسعه و ذخيره سازي وب را تنظيم مي کرد . حتي هنگامي که کمپانيها در خواست کمک مي کنند اغلب به اصرار دارند که يک پيمانکار تمامي وظايف از ايجاد فايلهاي گرافيکي تا برنامه نويسي را انجام دهد .

با توسعه روز افزون وب و به طبع آن پيچيده شدن آن فرآيند توسعه انفرادي بطور محسوس از بين رفته است . امروزه توسعه دهندگان وب بطور معمول وظايف خود را بصورت سيستمي انجام مي دهد . ترکيب اين تيم ها ممکن است در کمپانيهاي مختلف متفاوت باشد ولي همه آنها ويژگي هاي مشترکي دارند . در اين فصل درباره مراحل توسعه وب و ابزارهاي طراحي آن بحث خواهيم کرد .

تیم طراحی

 

تيم در محيطهاي کاري جديد نيست . به هر جهت به تازگي تيم هايي براي توسعه وب ايجاد شده است. انفرادي بودن توسعه وب در سالهاي قبل بدليل نداشتن علم کافي در مورد تکنولوژي وب و محدود بودن سرمايه علمي و مديريت و منابع توسعه بود.

ولي امروزه ديگر به آنگونه نيست و مديريت به عنوان يک نياز براي تکنولوژي تواناي وب ضرورت دارد و تيم طراحي براي پروژه هاي وب توسعه آن سازماندهي و به کار برده مي شوند .

بي شک داشتن نيروهاي خلاق در زمينه هاي متفاوت بطور انکارناپيذيري مفيد است .

جمع شدن اين نيروهاي خلاق تمرين خوبي است و اگر پروژه وب همين چرخه را در پروژه هاي تجاري ديگر نيز دنبال کند نتيجه آن اميدوار کننده خواهد بود .

کارشناسي در نقاط زير مي تواند در خيلي از تيم هاي طراحي چند گانه نشان داده شود .

• مديريت پروژه

• نوشتن و ويرايش

• طراحي گرافيک

• تکنولوژي

• بازاريابي

• معماري اطلاعات

 

مديرِيت پروژه :

 

تهيه و ايجاد يک وب سايت به تواناييها و مهارتهاي متعددي نياز دارد که به ندرت در يک نفر پيدا مي شود . وقتي يک طراح وب نقش يک مدير پروژه را بر عهده مي گيرد اولين وظيفه آن درک مهارتهايي است که براي ساختن و ذخيره کردن يک سايت به آن نياز دارد . سپس بايد بدانيد که موجودي مهارتهاي سازمان خود را هستند و يک طراح وب بايد بيشتر از نحوه ايجاد و ذخيره يک وب سايت آگاهي داشته باشيد . .ب سايت ترکيبي از نيازهاي موجود در مديريت تکنولوژي و منابع انساني است .

 

هر حرفه تخصصي مهارت متفاوتي را براي تنظيم کار دارد و اگر شخصي باشد که تمامي اين مهارتها ( برنامه نويسي، چاپ ، طراحي و ديگر مهارتهايي که براي توسعه سليت نياز است ) را دارا باشد، احتمالاً ايده آل است. واقعيت اين است که اين مهارتهاي فردي بي نهايت مهم است و طراحي وب تمريني در اتحاد طراحان و تکنولوژيها براي رسيدن به منظور درخواستي است . چرا که ما با منابع و مهارتهاي محدود در دنياي واقعي سر و کار داريم و توسعه وب بيشتر شبيه به يک هنر مي باشد تا يک علم و آن هنري است که نياز دارد که شما بهترين توليد و منابع در دسترس را براي آن ايجاد کنيد . واقعيت امر آن است که بينهايت نادر است که شخصي بتواند تمامي اين مهارتها را با هم داشته باشد . زيرا در دنياي واقعي ما با مقدار کمي از منابع و مهارتها مواجه هستيم و توسعه وب بيشتر شبيه به يک هنر مي باشد تا يک علم . هنري که نيازمند به ساختن بهترين توليدات با منابع موجود است .

 

روش اجراء از بالا به پائين :

در اين روش سعي بر آن است که طراحي از پايين به بالا صورت گيرد. ظاهر شکل سايت را تعريف و طراحي نماييد ، سپس عکس العمل کاربر را با طرحي خاص تطبيق دهيم . در هر حال ، فرآيند طراحي بر پايه شناخت عملکردهاي يک سيستم مطلوب در پاسخ به رفتار کاربران متمرکز مي باشد . بنابراين فرآيند طراحي سايت بر عکس مي باشد .

شکل و عملکرد سايت وب زماني پديدار مي شود که ديدگاههاي مختلف کاربر از ديدگاه او و بصورت پايين به بالا توسعه يابند .

شما مي توانيد براي يک سايت وب يک سري رفتارهاي کاربردي مطلوب ايجاد کنيد . هر يک از اين رفتارهاي مطلوب ، ديدگاههايي به همراه دارند که بايد مورد توجه واقع شوند . اين نقطه نظرات به صورت چشمگير فرآيند توسعه سايت وب را آسان مي نمايند . آنها در ابتدا يک تصوير واضح و روشن از وسعت پروژه براي شما فراهم مي آورند سپس در طول توسعه سايت به عنوان يک ابزار عمل مي کنند تا روند برنامه و بودجه طرح را تامين نمايند .

تعريف و طراحي نگاه و احساس سايت سپس تطابق عکس العمل کاربران به طراحي مخصوص فرايند طراحي از بالا به پايين ميباشد به هر جهت ديدگاههاي توسعه در شناخت رفتارهاي سيستم در واکنش به رفتار کاربران است و بدين ترتيب فرآيند طراحي سايت معکوس مي شود . نگاه و احساس و عامليت وب سايت در سناريوهاي ...

 

فازهاي توسعه :

 

فرآيند توسعه وب شامل فازهاي زير است :

 

• مفهوم سازي

• تجسم طراحي

• تجزيه و تحليل

• توليد

• ترقي و توسعه

هر مرحله براي رسيدن به مرحله بعد به اجزاء صحيح نياز دارد.اين فازها مي توانند به عنوان برداري براي فرآيند در نظر گرفته شوند .

 

 

مفهوم سازي

 

مفهوم سازي فرآيند توسعه بصري و بيان استراتژي وب سايت است . بينايي يک سايت تمامي اشياء يک وب سايت را به طور کلي در محفظه اي قرار مي دهيد . اين بينايي شبيه به جملاتي که رسالت کمپاني و اهداف و موجوديات آنرا بيان ميدارد.

 

تجسم طراحي :

 

تجسم طراحي فرآيندي است که لنگرگاهها و ساختار مندرجات ، نقشه ها شرح و فلوچارت مورد استفاده در اين فاز را آماده مي کند .

 

تجزيه و تحليل :

 

تجزيه و تحليل فرآيندي جهت آزمايش مندرجات براي رسيدن به بينايي سايت مي باشد . آنالير به شما اجازه مي دهد که محاسبه کنيد که آيا اصلاحات بايد در فاز قبلي براي رسيدن به فاز بعد انجام گيرد يا خيد؟

 

توليد :

 

توليد فرآيندي براي اجرا کردن برنامه هاي طراحي مي باشد اين مرحله شامل ايجاد تمامي مندرجات و نيز آزمايش کارآيي سايت مي باشد .

 

توسعه و ترقي :

 

توسعه فرآيندي از پالايش و بروزرساني طراحي سايت مي باشد . اين مرحله به دنبال توسعه وب خواهد بود .

 

تعريف اهداف پروژه :

تعريف اهداف پروژه تعيين مي کند و اطمينان مي بخشد که آيا انتظارات اشخاص برآورده شده است يا خير ؟ بيشتر پروژه هاي وب يک مدير پروژه PM دارند که در نظام تيم توسعه نقش پيش گستر دارد . به عبارتي مدير پروژه يک مدير تکنيکي نيست اما لازم است که بداند که حدود و وسعت فرآيند توسعه چقدر است ؟ يک مدير پروژه (PM) هر کدام از مراحل تکنيکي علمي را براي فرآيند توسعه هدايت مي کند (PL) . به عنوان مثال يک پروژه داراي راهبريهاي تکنيکي ، خلاق ، مندرجات مي باشد که هر کدام از آنها کارشناس خبره تيم هستند که PL ها همه با هم تحت نظر رئيس پروژه (PM) براي راهنمايي و وابستگي به پروژه به طور کامل کار مي کنند .

 

مرحله 1 تجزيه پروژه :

تجزيه و تحليل براي شناسايي و بررسي نقاط قوت و ضعف اعضاء پروژه انجام مي شود . اين مرحله به برقراري ساختار تيم کمک مي کند . بعضي اوقات اعضاء تيم بايد براي مساعدت در بعضي از سطوح پروژه در خارج از حوزه منابع با هم مشورت کنند . نقاط قوت و ضعف پروژه مي تواند شامل قابليت و دوام محصولات و يا سرويسهايي که در وب عاريه شده است باشد . آيا پروژه با تامين وجه محدود در تکامل تدريجي دچار گرفتاري خواهد شد ؟ و بررسي سئوالاتي نظير اينکه آيا در حدود و دامنه پروژه واقع بيني وجود دارد؟ اعضاء تيم پروژه بايد در اين زمان چنين سئوالاتي را در نظر داشته باشند .

 

مرحله 2 توقع مشتري و ارزيابي آن :

 

توقعات کاربران بايد به وضوح درک شوند . کاربران اغلب انتظارات غير واقع بينانه اي از تکامل و امکانات سايت شما دارند . حال چگونه کاربر سايت، به سايت شما ارزش گذارد ؟

 

مرحله 3 :

 

رويدادها و علائم بايد در تقويت ارزش جهت سايت باشد . براي مثال آيا توجه بازار هنوز در همان جهت تکنولوژي قبل مي باشد يا تکنولوژي جديدي کشف شده است که مي تواند جانشين تکنولوژي تعريف شده قبلي شود . آيا پيش بيني تغييراتي که در حين انجام يک پروژه اتفاق مي افتد مهم است ؟ و در نظر بگيريد که چگونه مي توانيد آنها را به بهترين صورت تکميل کنيد .

 

مرحله 4 :

 

انتقال پروژه : بيان کنيد که چگونه و از چه نقطه نظري يک پروژه مي تواند به سمت کاربر ارسال شود . اين مرحله شامل تعريف مهارتها و وظايف تيم پروژه و کاربر است . اگر شما فرض کنيد که کاربر مي تواند و قادر است که در هر زماني پروژه وب را قبول کنند و در نگهداري آن با شما متحد باشند اين انتقال ممکن است مشکل باشد .

 

درک مرحله تجارت

 

نقش يک طراح وب پيچيده مي شود . در قبل فقط کافي بود طراحان وب مهارت ايجاد يک صفحه وب براي مشتري را داشته باشند ، اما امروزه فقط لزوم بودن وب به تنهايي کافي نيست . اينترنت فقط انباري از کاتالوگ هاي اينترنتي نيست بلکه تدرجا کلکسيوني از تکنولوژي هاي پيچيده اي است که توانايي توسعه سودمند اينترنت بر مبناي تجارت را ارائه مي کند .

راهکارهاي موفقيت تجارت الکترونيک متفاوت هستند . معمولا آنها به 2 دسته تقسيم مي شوند :

 

1- سايتهايي که محصولات خود را در اينترنت ارائه مي دهند ( مثل بازيهاي تقابلي يا ابزارهاي جستجو در اينترنت ) .

2- سايتهايي که محصولات موجود و سرويسهاي بازار تجارت جهاني را بر روي اينترنت انتشار مي دهند . به طور عمومي يک وب سايت موفق به چه مياديني براي هر کاربر نياز دارد ؟

 

فروش عمومي يک وب سايت موفق مي تواند بهترين مثال باشد . فروشگاه کتاب در نقطه اصلي پايتخت وجود دارد که بزرگ است . به هر جهت اين فروشگاه نمي تواند 5 ميليون عنوان جا به جا کند و نيز اين فروشگاه فقط براي مردمان نزديک به پايتخت در دسترس خواهد بود . سايت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به اين نياز پاسخ مي دهد . هر شخصي با دسترسي به اين وب سايت در حقيقت به ميليونها عنوان کتاب دسترسي دارد .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

چنين تجارتي چگونه آغاز مي شود ؟ همه چيز با يک تصور شروع مي شود . به عبارت ديگر با اين نگاه بدون نگهداري کالا کتابها را به فروش مي رسد.

jeffBezos و Amazon.com - CEO درک کرديد که ناشران هميشه با معماهاي غير قابل حل روبرو هستند . آنها به سختي در توليدات کتاب سرمايه گذاري مي کنند و بايد کتابها را بصورت خرده فروشي و به عمده فروشان عرضه کنند و نيز اگر عمده فروشي با وجدان باشد بعدا 30 درصد به نويسنده پرداخت مي کند .در اينجا Amazon.com به ناشران نزديک مي شود و به آنها مي گويد که به ازاي هر کتاب که در اينترنت به فروش برسد Amazon.com مبلغي پرداخت خواهد شد .

توانايي حمل کتابها به طور مستقيم از ناشر به خواننده مي باشد . اين کمپاني در حال حاضر ليست بزرگي از موجودي کتابها را دارد که خيلي سريع آنها را در مجموعه اي چند جلدي ارائه مي دهد .

 

تعريف بينايي :

جملات بينايي ( پنداري ) اساسي ترين چهار چوبي است که هدف و مقصود سايت را بيان مي کنند . اين جملات مي تواند فشرده و مختصر باشد به طوريکه هر شخص ديگري را وادار به تمرکز در تکميل آن کنند . اين جملات بينايي شامل تصاوير و مقاصد قابل اريابي است .

 

تمرين

در اين تمرين شما براي وب سايت جملات بينايي ايجاد کنيد .

1- مقادير ارزشي يک سايت تجاري را نام ببريد .

2- اهداف قابل سنجش که در يک سايت تجارتي مي باشد را نام ببريد .

3- اهداف را با هم ترکيب کنيد و يک جمله بينايي خوب ايجاد کنيد .

از بينايي تا استراتژي :

 

آيا تا به حال يک جمله خيلي خوب و گويا در سايت ايجاد کرد .اين مرحله در ايجاد وب سايت بسيار مهم است ولي اهداف ديگري نيز در پي آن وجود دارد . بر خلاف خيلي از باورها منظور اصلي شما طراحي سايت نيست بلکه ايجاد يک تجارت موفق در غالب يک وب سايت است .

 

تمرين

زمان در اين مرحله به شما اجازه يک رقابت خوب را نمي دهد به هر جهت در اين تمرين به طور مختصر يکي از اين رقابت ها را تجربه مي کنيد.

1- وارد سايت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شويد .

2- با سايت رقيبان مقايسه کنيد .

3- ليست از محصولات و سرويسهاي سايت خود را يادداشت کنيد .

4- رقيبان شما چه ويژگيهايي براي نگهداشتن علاقه کاربران دارند.

5- ويژگيهاي سيتهاي رقيب براي جذب کاربران چيست ؟

6- براي توسعه سايت چه پيشنهاداتي داريد ؟

 

تعريف استراتژي :

در تمرين قبل استراتژي رقيبان خود را براي تشويق کاربران به گذراندن وقت و دقت در سايت شما و بازگشت به آن در آينده بيان داشتيد . در واقع هدف تجارت الکترونيک جذب مشتري و نگهداشتن آنها مي باشد . براي انجام دادن اين کار بايد از ويژگيهاي منحصر به فرد اينترنت استفاده کنيد . در قبل توضيح داديم که اينترنت مي تواند تمامي احتياجات فردي را تامين کند و کار آن بيشتر شبيه به فروشگاههاي محلي است تا شبيه به رسانه اي مثل تلويزيون براي آگاهي دادن . وقتي وارد يک مغازه خوار و بارفروشي مي شويد در داخل فروشگاه تصميم مي گيريد که آيا مي خواهيد فقط گردش کنيد يا خير ؟

و تعيين مي کنيد که چگونه بايد در فروشگاه خريد کنيد ؟ تاکتيک وب سايت کاربران را جذب و امکام بازگشت آنها به سايت را فراهم مي کند .

 

 

تعريف تاکتيک

 

تاکتيک روشي است که به عنوان ابزاري براي ايجاد يک سايت موفق استفاده مي شود. براي مثال اگر شما بخواهيد که اطلاعات شخصي کاربران خود را جمع کنيد نياز به يک تاکتيک داريد .

در بسياري از موارد براي ارائه تئوريهايي که در اطلاعات داريد از تاکتيک استفاده مي کنيد . يک تجارت الکترونيکي بايد يک برنامه کمکي ، نرم افزار ، کليک ها و يا کتابي را براي اطلاعات درخواستي ارائه دهد . شيوه معمول ديگر در جذب کاربران معمولا پاداش به اولين خريدار است . اگر کاربران درخواستي از سايت دارند بايد تخفيف يا پاداش دريافت کنند . شبکه در اطلاعاتي که شما از مشتريان داريد اثر مي گذارد و در دفعه بعدي هنگامي که مشتري ها سايت شما را بازديد مي کنند ، مي توانيد از اين اطلاعات براي کامل کردن خريد مشتريان و انجام سريعتر معامله استفاده کنيد.

 

تمرين

در اين تمرين با بعضي از اصول و راهنمايي براي حمايت از جملات بعدي بينايي آشنا خواهيد شد .

1-2- تاکتيکهايي در جهت تقويت بينايي و گويايي سايت بيان کنيد .

2-2- چند نمونه از جملاتي گويا جهت اين تاکتيک ها بيان کنيد.

توسعه و کارآيي وب سايت :

 

حالا شما داراي جمله بينايي هستيد شما مي توانيد ، حال ميتوانيد کار خود را با تعريف موارد قابل ارائه در سايت ادامه دهيد.

1- سايت شما چه نوع محصولاتي را عرضه مي کند ؟

2- چه سرويسهايي را ارائه مي دهد ؟

3- چه اطلاعاتي را ارائه مي دهد ؟

 

استعاره :

 

استفاده از معناي شباهت و همانندي موردي با مورد شما مي باشد . رايج ترين سرويسهايي که توسط سايتها مورد استفاده قرار مي گيرد ، بروشورها و کاتالوگ ها مي باشند و تمامي اين اتصالات در قالب هايي ارائه مي شوند . همانطور که اغلب ذکر شده اينترنت فرصتهاي مختلفي را براي جلب توجه کاربران بکار مي برد . بيننده سايت بيشتر شبيه به کسي است که به يک مغازه و يا گالري هنري مراجعه کند و فقط مي خواهد يک نگاه و نظري داشته باشد و هدف آن خريد نيست . حتي زماني که استفاده از اصول يک رسانه چاپي به عنوان استفاده مناسب باشد اين روش بايد آگاهانه و از طريق بهترين اصول مبتني بر اين رسانه صورت گيرد .

 

دستورالعمل هاي استعاره :

 

انتقادات براي طراحي يک وب سايت گرانبها هستند . رهنمودهاي زير را در نظر بگيريد .

• آيا انتقادات براي بيان و کاربرد عقايد درخواست شده مورد نياز است .

• انتخاب يک استعاره شبيه به انتخاب مخاطبين

• استفاده از انتقادات آشنا براي توضيح انتقادات ناملموس

• استفاده از انتقادات سنگين و گيرا

• اطمينان از تطبيق مشخصات همه بحثها با موضوع شما

• استفاده از انقاداتي که موافق با طراحي سايت باشد

• جلوگيري از استعمال مفرط استعاره

• عدم استفاده از انتقاداتي که ممکن است معناي ضمني منفي نيز داشته باشد .

• انتخاب يک استعاره که به خاطر سپردن آن آسان باشد.

• ترکيب استعارات با يکديگر

 

مثال استعاره :

 

مثال فوق را در استفاده از استعاره را ببينيد . وب سايت خود را باز کنيد و استعاراتي که در آن بکار رفته است را بررسي کنيد .

از نمونه هاي زير را ديدن کنيد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

خلاصه درس :

در اين فصل درباره پيش زمينه ها و نيازهاي گوناگون اعضاء پروژه آموختيد و ياد گرفتيد که اين مراحل نياز به اطمينان از اهداف کيفي سايت دارد . شما محتواي سايت خود را توسعه داديد و آموختيد که براي شکل دادن به مندرجات سايت بايد بر روي ايجاد جملات بينايي بر مبناي سايت تجاري خود تمرکز کنيد و استراتژي و تاکتيکي را براي گويا کردن سايت انجام دهيد . همچنين به نقشي که يک استعاره در نگاه و احساس کلي شما از وب سايت دارد نظر کرديد.

 

سئوالات بعد از اتمام فصل :

 

1- حداقل 3 کارشناس ماهر در اعضاء يک سيستم طراحي را ليست کنيد.

2- بالاترين رده در طراحي وب در روش اجراي از پائين به بالا چيست ؟

3- در مراحل طراحي سايت DC فاز را نام ببريد .

4- 5 عامل اصلي که در يک تجارت موفق بر روي اينترنت را نام ببريد .

5- حداقل يک تاکتيک ( روش ) که مي توانيد در اجراي يک استراتژي وب که در آن هدف شما ايجاد يک ليست Mail از مشتريان است بکار ببريد .

 

منبع فناوري اطلاعات ايران

  • Like 1
لینک به دیدگاه

آموزش متدولوژی و تکنولوژی طراحی وب CIW (بخش پاياني)

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

نقشه هاي فکري

 

اهداف

بعد از اتمام فصل توانائيهاي زير را بدست خواهيد آورد :

• توصيف مراحل نقشه هاي فکري.

• در ساختار يک سايت از نقشه هاي فکري استفاده کنيد .

سئوالات قبل از شروع دوره :

 

1- محققين در هنگام سازمان دادن به اطلاعات مثل توالي و مراتب موجوديات بايد چه عملي را انجام دهند؟

2- واژه مورد استفاده در مورد تبادل ايده ها و انديشه ها در يک گروه و يادداشت کردن آنها هنگامي که به ذهن مي رسند چيست ؟

3- معني اصطلاح بعبارت در آوردن چيست ؟

4- هدف کاربر در رسانه اي نمايشي مثل تخته سياه يا سفيد هنگام سازماندهي اصطلاحات براي يک وب سايت چيست؟

 

مقدمه :

 

مراحل سازماندهي اطلاعات را با تطابق با اهميت طراحي سايت در نظر بگيريد . اگر نظامبندي اطلاعات شما ضعيف باشد کيفيت آن از بين مي رود و بازديد کنندگان را گمراه کرده و ديگر به سايت باز نمي گردند . در اين فصل شاهدي بر ساختار اطلاعات شما است .

نقشه هاي فکري ( دياگرام ) سايت شماست ، که بيشتر به جاي تهيه ليست ساده اي از محتواي سايت بر رابطه بين مفاهيم تاکيد دارد . در اين روش شما مي توانيد اطمينان داشته باشيد که سايت شما اطلاعات درستي دارد و در يک طرح خوب نظامبندي شده است.

 

مراحل ايجاد نقشه هاي فکري

 

نقشه هاي فکري فرآيندي است که به شما اجازه مي دهد که ساختار عقايدتان را به روش منطقي که بعدا شرح خواهيم داد بر روي کاغذ آوريد و نسبت به فرآيند خطي که در شکل گيري و ساختار عقايد استفاده مي شود ارجعيت دارد . تصور يک سايت يکدست يا گزارش صفحه به صفحه و بر روي کاغذ آوردن همه ايده آلات را داشته باشد و افکارتان را بر روي يک قطعه از کاغذ پياده کنيد . موارد يک صفحه مي تواند به صورت يک ليست شود که اين ليست ممکن است کامل نباشد به هر جهت اجبار در اين دشواري محدوديت افکار و عقايد شما را کمتر مي کند .

و در پايان مي توانيد تمامي اين افکار را به آساني با هم جمع کرده و به هم ربط دهيد .

حال نقشه فکري را در نظر بگيريد، که به جاي آنکه شروع آن در قسمت چپ و بالاي کاغذ و ادامه آن بصورت خط به خط باشد موضوع اصلي در وسط صفحه قرار داشته باشد و آن را دايره کرده و از آنجا شاخه رسم کنيد . هر کدام از اين خطوط در ارتباط با موضوع سايت است و هر موضوع به روشهاي قطعي وابسته است .

شاخه هاي ديگري از عقايد و ايده آل هاي خود را ايجاد کنيد. با اين روش شما نقشه هاي فکري خود را به يک پيش نقشه ديناميکي تبديل مي کنيد . شما احتمالا فهميديد که سايز استاندارد يک کاغذ براي گنجايش تمامي افکار شما کافي نيست . بنابراين از کاغذهاي بيشتري براي ايجاد شاخه هاي بيشتر استفاده کنيد و عقايد خود را حفظ کنيد . نقشه هاي فکري فرآيندي از جابه جايي عقايد از فکر به کاغذ مي باشد .از قضاوت در مورد عقايد خود فعلاً خودداري کنيد. فقط همه آنها را بنويسيد و سپس به سمت مرحله بعدي حرکت کنيد . بعد از آنکه نقشه مرکزي خود را کامل کرديد مي توانيد باز گرديد و محدوديت ها و تنگناهاي عقايد خود را پالايش کنيد . بعضي از تکنيکها براي ايجاد نقشه هاي فکري استفاده از تخته هاي سفيد ماژيکي يا گچي مي باشد . همچنين شما مي توانيد لز رنگها در ايجاد نشانه هاي بزرگ يا نازک استفاده کنيد . به هر جهت در اين فرآيند مي توانيد از تکنيکهايي براي تحريک و جذب مشتري استفاده کنيد . به ياد آوريد که نقشه هاي فکري از نمونه آنچه که به کاغذ منتقل مي کنيد متفاوت هستند و ممکن است که براي شما غير عادي به نظر برسند . به هر جهت در يک زمان کوتاه نقشه هاي فکري احساس خوب ذاتي از خواندن و نوشتن به شما انتقال مي دهد .

 

خلاصه :

 

در اين فصل آموختيد که چگونه در ساختار سايت از مراحل نقشه هاي فکري استفاده کنيد .

 

سئوالات بعد از اتمام فصل :

 

1- نقشه هاي فکري چيست ؟

2- چگونه فرآيند نقشه هاي فکري براي توسعه وب مفيد مي باشند؟

3- بطور خلاصه فرآيند نقشه هاي فکري را بيان کنيد .

پياده سازي

اهداف

 

بعد از پايان فصل مهارتهاي زير را بدست خواهيد آورد:

• بيان عوامل پياده سازي

• شناسايي خصوصيات سايت و معنا و اهميت آن

• اندازه گيري زمان بارگذاري

 

سئوالات قبل از شروع فصل :

 

1- يک وب سايت با وظايف کم شامل کدام نوع سايت است ؟

2- يک وب سايت با وظايف زياد ( مثل توانايي Search و محاسبه خريد و ... ) از کدام نوع سايت مي شود ؟

3- شرط عادي براي فن آوري اطلاعات حرفه اي که عهده دار توسعه و هزينه نگهداري وب سايت مي باشد چيست ؟

4- چرا سرعت بارگذاري از پارامترهاي مهم در برنامه ريزي در يک وب سايت است؟

 

پياده سازي عوامل سايت

 

• آيا شما اصولا براي انتقال اطلاعات و يا فروش محصولات و سرويسهاي خود سايت ايجاد مي کنيد ؟

• آيا شما با کارمندان ، مشتريان ، فروشندگان خود صحبت مي کنيد يا با عموم مردم

• چه کسي سايت شما را ذخيره مي کند ؟

• تا قبل از اينکه سايت بر روي وب منتقل شود به چه مقدار زمان نياز داريد ؟

• همه اينها بعلاوه فاکتورهاي ديگر به عنوان نقش مهم در اندازه گيري و پياده سازي سايت شما مهم خواهند بود .

 

محاسبه عوامل پياده سازي سايت :

 

هنگامي که براي بنا کردن يک سايت آماده مي شويد بايد از فاکتورهاي متعددي که بر ابزارهاي شما تاثير مي گذارند آگاه شويد که اين فاکتورها شامل دامنه پروژه و توانايي منابع در دسترس و تکنولوژي است که شما ميخواهيد از آن استفاده کنيد و نيز محاسبه زماني که براي پياده سازي نياز داريد مي باشد .

 

دامنه :

 

دامنه اي که پروژي شما به آن نياز دارد براي اجاد مکان اوليه بسيار مهم ميباشد. چرا که با دانستن دامنه پروژه ، توانايي تکامل تدريجي سايت براي شما اجاد ميگردد. در صورتي که تغييرات دامنه سايت را پيش بيني کنيد برنامه ريزي و کار کمتري در آينده براي تکامل سايت خود خواهيد داشت. به هر جهت ممکن است تغييرات نامناسب باشند . در مراحل اوليه بايد پيش بين اوليه و تطابق آن با ديد سايت انجام ميپذيرد و دامنه سايت بطور معمول در تعاريف زير نظام مند ميشود.

 

دامنه سايت بطور معمول در تعاريف زير نظامبند مي شود :

 

دامنه : دامنه اي که پروژه براي مکان اوليه يک وب سايت نياز دارد را محاسبه کنيد اما سايت شما محدود به انتخاب اوليه شما نيست ولي شما بايد توانايي در تکامل تدريجي سايت را داشته باشيد . اگر تغييرات دامنه اي در سايت را پيش بيني کنيد برنامه ريزي و طراحي و وقت کمتري را براي اجراء بقيه پروژه داريد ولي به هر جهت ممکن است اين تغييرات نامناسب باشند.

 

Internet : مقصود اين سايت دريافت اطلاعات بصورت تصادفي از کاربر و استفاده عمومي است .

 

Intranet : مقصود اين سايت براي استفاده هاي داخلي و تهيه اطلاعات از کاربران شناخته شده است .

 

Exttranet : مقصود اين سايت براي کاربران خارجي و تامين اطلاعات ويژه مورد نياز براي اين کاربران مي باشد .

 

مهارتها :

مهارتهايي که شما در طراحي وب به آنها نياز داريد به ارتباط فيزيکي با نرم افزار هاي بکار رفته در طراحي وب سايت دارد. اغلب اين مهارتها به 2 دسته عمده تقسيم ميشوند تحت مهارتهاي مرتبط با HTML و دسته دوم سيستم مديران Database که پس از تکميل و اجراي سايت اين مهارتها کامل ميشوند.

 

نگهداري :

 

مجموعه توانايي هايي که برايذخيره سازي يک وب سايت بعد از تکميل آن نياز است محدوديتهاي زيادي دارد . ممکن است که براي بروز رساني مندرجات فقط نياز به برنامه هاي HTML داشته باشيد. يا اينکه نياز به سيستم مديريت پايگاه داده داشته باشيد.

 

تکنولوژي :

 

تنها به اين دليل که تکنولوژي Catting – edgel ( لبه – برنده – تيغ)آسان است ، تمايل داريد از آن استفاده کنيد . به هر صورت بايد در گفتن اينکه اين تکنولوژي کارآمدي سايت را بالا مي برد با احتاط بود .

 

 

پايين ترين وجه مشترک

اين اصل بر پايه اهداف کاربران استوار است و براي به حداکثر رساني تعداد کاربراني است که مي توانند سايت را همانگونه که مي خواهند ببينند ، ضمناً کنترل نمودارهاي جمعيت شناسي تکنولوژي کاربران از اهميت زيادي برخوردار است .

 

زمان :

زمان اغلب به عنوان يک منبع ارزشمند محسوب مي شود و دست کم گرفتن آن روي آسان است و ولي به هيچ وجه نبايد آن را ناديده گرفت .

 

محدوديت هاي زمان :

 

در هنگام بنا کردن ساختار يک وب سايت ممکن است محدوديتهاي زماني متفاوتي در نظر گرفته شود بکارگيري روش ها و محاسبات مديريت زماني در تضمين اينکه محدوده هاي زماني واقع گرايانه اي قابل دسترسي هستند به کمرنگ کردن نقش زمان کمک ميکند.

مورد بعدي ساخت و به بروز نگهداري مداوم سايت است که وقت گير است . در صورتيکه سايت جديدترين و دقيق ترين اطلاعات را در برداشته باشد ، زمان بودجه گذاري براي نگهداري نيز اهميت دارد .

 

 

اندازه گيري زمان بارگذاري

 

نکته مهم ديگري که در هنگام ساختن يک وب سايت بايد در نظر گرفت مقدار زماني است که کاربر براي بارگذاري اطلاعات بايد صرف کند . کاربران اگر بخواهند براي ديدن قسمتهايي از سايت انتظار بکشند به جاي آنکه صبور باشند از ديدن سايت صرفنظر کرده و به سايت ديگري خواهند رفت .

براي اندازه گيري زمان بارگذاري مراحل زير را دنبال کنيد .

 

1- سايز فايلهاي HTML و تصاوير و فايلها و برنامه ها،تعبيه شده را محاسبه کنيد به عنوان مثال يک صفحه در نظر داشته باشيد که در آن 11 فايل باشد و کل صفحه 48kb باشد .

2- سرعت ارتباط خود را محاسبه کنيد . بيشتر اين ارتباطات معمولي داراي سرعتهاي زير هستند . 14.4 kbps ، 56.6kbps ، 28.8 ، 35.6 از سرعتهاي معمول مودم ها ميباشند.

در اين مثال ما از مودم 56.6 استفاده مي کنيم .

3- سرعت ارتباط بايد به سايز يک فايل تقسيم شود. به خاطر داشته باشيد که 1 بايت 8 بيت است و سرعت ارتباط اغلب در مبناي بيت تعريف مي شود.

56 kb=56000 bits

تبديل سايز فايل به بيت : شما بايد سايز فايل را به بيت تبديل کنيد .

84 kb=84000 bits

4- سايز فايل را به سرعت ارتباط مودم تقسيم مي کنيم .

672000/56000=ksecond

و اين مقدار زماني است که براي بارگذاري صفحه بصورت تئوري به آن نياز داريد .

بخاطر داشته باشيد که اين پنج مرحله بصورت تئوري اندازه گيري شده است و نبايد آن را به عنوان يک فاکتور اصلي در نظر گرفت و واقعيت اين است که مودم 56kbps به ندرت بشتر از 50kbps کار مي کند .

 

تمرين

در اين تمرين شما زمان بارگذاري را تخمين مي زنيد اين تمرين براي مرورگرهاي ورژن 5 به بالا مي باشد .

1- وارد سايت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شويد .

2- از منوي فايل گزينه Save As را انتخاب کنيد .

3- در قسمت save in Desktop را انتخاب کنيد و نحوه ذخيره را (webpage complete(htm.html)) را انتخاب کنيد .

4- بر روي فولدري که ايجاد کرديد دبل کليک کنيد شما ليستي از فايلهايي که در صفحه تعبيه شده بعلاوه اطلاعات هر کدام را مشاهده خواهيد کرد .

5- محاسبه زمان بارگذاري :

يک فايل را از شاخه پيدا کنيد و سپس سايز فايل را به بيت تبديل کنيد . حال با توجه به آنکه مي دانيد که چگونه زمان بارگذاري را محاسبه کنيد اين کار را انجام دهيد .

 

سئوالات بعد از اتمام فصل :

 

1- عوامل پياده سازي سايت که هنگام بنا کردن ساختار يک سايت بايد در نظر گرفت چيست ؟

2- Lowest Common در مضمون عوامل اجرايي سايت به چه چيزهايي ارجاع مي کنند ؟

3- حداقل 3 خصوصيت وب سايت را نام ببريد .

4- آيا تمام ويژگيهاي موفقيت يک وب سايت در اين دوره به بحث گذاشته شده است ؟

5- چگونه شما سرعت و زمان بارگذاري را انداره مي گيريد .

 

منبع فناوري اطلاعات ايران

پایان

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...