رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

استادیوم ورزش‌های آبی پکن که برای المپیک 2008 آماده شده، معماری شگفت‌انگیزی دارد. به خاطر نمای حبابی و شفاف، این استادیوم لقب مکعب آبی گرفته است.هفته قبل بعد از مدت‌ها این استادیوم برای بازدید توریست‌ها بازگشایی شد.این ورزشگاه طوری طراحی شده که در مصرف انرژی کارا باشد، پوسته حبابی، انرژی نور خورشید را جذب می‌کند و هوا و آب استادیوم را گرم می‌کند. هر حباب، *****ی دارد که میزان پراکنده شدن گرما را تنظیم می‌کند. جنس این حباب‌ها از یک ماده شبیه تفلون موسوم به ETFE است. بنابراین این ورزشگاه سازه‌ای «سبز» و سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود.این استادیوم از آب بارانی که روی سقفش می‌بارد بعد از تصفیه، برای تأمین آب ورزشگاه استفاده می‌کند.

تخمین زده می‌شود که 150 تا 200 ملیون دلار هزینه، صرف ساختن مکعب آبی شده باشد.عملیات ساخت این استادیوم از دسامبر 2003 آغاز شد.در المپیک 2008، ورزشکاران برای گرفتن 42 مدال طلا باید در همین ورزشگاه رقابت کنند، ورزشگاهی که 6 هزار صندلی ثابت و 11 هزار صندلی موقتی دارد و طراحی خوب آن استفاده از این ورزشگاه را تا 40-30 سال آینده هم ممکن خواهد کرد.

Water-Cube-1209-e2.jpg

ETFE-ArchitecturalMaterial-5.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

در ورزشگاه ورزش‌های آبی المپیک ما نقش تاریخ و ترکیب آن با تکنولوژی معاصر و گامی به سوی آینده را می‌توانیم ببینیم.

 

می‌توان با حفظ تاریخ و احترام به سنت‌های کهن در سرزمین‌هایی مانند چین، مصر، یونان، ایتالیا و کشور عزیزمان ایران به سوی آینده گامی محکم برداشت. ساخت بناهایی از این قبیل در آن سرزمین‌ها و آشنایی ما با آن باعث ایجاد انگیزه برای خودمان با فرهنگ و سنت ایرانی می‌شود. در اینجا آشنایی با سنت و فرهنگ و معماری ایرانی برای نسل جدید معماران ایرانی و آشنایی با معماری معاصر جهان می‌تواند راه گشای معماری ایرانی در سال‌های آتی شود.

در کتاب «معماری چین» چنین آمده است: ایده اولیه طرح که از کف‌های صابون است از Weaire و Phelan استادان فیزیک، که سعی بر مطالعه چیدمان حباب‌های کف صابون در نظمی بی‌انتها گرفته شده است. این مطالعه در سال ۱۹۹۳ و برای پاسخ به سؤال کلوین در اواخر قرن18 مبنی بر نظم حاکم بر چیدمان کف‌های صابون بوده است.

لینک به دیدگاه

طراحی سازه‌ای مکعب آب براساس الگوی پیشنهادی این دودانشمند پایه‌ریزی شده است، مسئله اصلی این بود که این اشکال نامنظم چگونه در یک ساختار منظم مانند یک مکعب جای خواهند گرفت و یک سطح صاف و هموار را به‌وجود خواهند آورد.ساختار پیشنهادی آنها از ترکیب 8 حباب جداگانه با 2شکل متفاوت بود، به زبان ساده‌تر تمامی حباب‌ها از 2حباب اولیه ساخته شده است که با دوران و چرخش، یک دسته هشت‌تایی را به‌وجود می‌آورند.

این دوحباب اولیه شامل یک دوازده وجهی و یک چهارده وجهی است، این دوازده وجهی از سطوح پنج ضلعی تشکیل شده و چهارده وجهی‌ها از سطوح شش ضلعی.

در مجموع با قرار گرفتن شش تا از دوازده وجهی‌ها و 2عدد از چهارده‌وجهی‌ها به یک مدول خواهیم رسید که با تکرار آن می‌توان به مکعبی با سطوح صاف و هندسه‌ای منظم دست یافت.

لینک به دیدگاه

مرکز بازی‌های آبی پکن (2007)

در ماه جولای سال 2003 شرکت استرالیایی معماران PTW برنده اول طراحی مرکز ملی ورزش‌های آبی المپیک ۲۰۰۸ پکن و برنده مبلغ 100میلیون دلار شد که از بین 18 طرح ارسال شده از سراسر جهان با هزینه‌ای بالغ بر 4/3میلیارد دلار انتخاب شد. پس از مدتی 2تیم مهندسی (1. گروه مهندسی تأسیسات Arup 2. گروه مهندسی برنامه‌ریزی CCDI) اضافه شدند. خاکبرداری از اول ماه دسامبر 2003 شروع شد.

در کل، سعی شده که این ساختمان در هماهنگی کامل با ورزشگاه آشیانه پرنده باشد که جزو اصلی دهکده است.

اعضای اصلی این پروژه عبارتند از: تیم معماری PTW: جان بیلمون (John Bilmon)، مارک باتلر (Mark Butler)، کریس باسی (Chris Bosse).

تیم رهبری طراحی CSCEC Shenzhen : شنگ هنگ (Shang Hong)، وانگ مینWang Min)، Zhao Xiaojun)

تیم طراحی تأسیسات: پیتر مک دونالد (Peter Macdonald)، کنت ما (Kenneth Ma)، مارک آرکینستال (Mark Arkinstall)، هیکو شپرس (Haico Schepers)، استیو پن نیل (Steve Pennell)، تریسترم کارفری (Tristram Carfrae)، استوارت بل (Stuart Bull)

لینک به دیدگاه

مکعب آب یکی از 37تأسیسات مسابقات المپیک بود؛ این مرکز میزبان مسابقات شنا و شیرجه در بازی‌های المپیک تابستانی سال 2008 بیجینگ بود. نخستین مسابقه این رقابت‌ها در این بنا در چهارم فوریه برگزار شد که در 42 رشته مدال به ورزشکاران اهدا کرد.

معماران این ساختمان می‌گویند که هنگام ساخت، به کاربرد این ساختمان در 40-30 سال آینده نیز توجه داشته‌اند.

به‌طور خلاصه مشخصات عمومی سازه عبارتند از: ابعاد کلی طرح: طول ۱۷۷، عرض ۱۷۷، ارتفاع ۳۱ متر، مساحت پروژه: 70هزار مترمربع، ظرفیت: ۱۷ هزار تماشاچی، ۵استخر برگزاری مسابقه، هزینه ساخت: 4/3‌میلیارد دلار و... .

مکعب آب: مفهومی تکراری با مکعب وآمیزش آب مانند یک ساختمان است؛ شکل اولیه از خانه سنتی و اسطوره‌ای چینی‌ها برگرفته شده که چینی‌ها به راحتی این حجم را درک می‌کنند. این ساختمان براساس یک بنای منحصر به فرد سبک وزن است.

علت تفاوت رنگ‌ها، بازتاب تغییرات رنگ و طیف نور است، به‌طوری که بیرون آن انعکاس آسمان و پوشش بیرونی آن اندکی آبی رنگ شده و پوشش درونی بیشتر آنها سفید رنگ است. از اول صبح تا غروب، نورخورشید روی بنا و پوشش ETFE می‌تابد.

لینک به دیدگاه

شکل‌گیری این نوع سازه فضاکار در 3 بخش تعریف شده است:

1. قاب سطح بیرونی 2. قاب سطح درونی3. ساختار حبابی میانی که در حد فاصل 2 قاب ذکرشده قرار می‌گیرد.در کل سازه میانی و قاب‌های به کار رفته، همان ترکیب حباب‌ها هستند، ولی به‌دلیل اینکه در جداره‌های بیرونی و درونی به شکل مسطح طراحی شده‌اند، در طراحی سازه نیز به 3بخش جدا تقسیم می‌شوند. برای ساخت اسکلت داخلی از 3 طرح متفاوت اتصال و 4 طرح مختلف از میله‌ها شکل می‌گیرد.

مسئله مهم در طراحی سازه مکعب آب، تغییر اندازه‌ها بر اثر انقباض و انبساط زیاد، به‌دلیل طول دهانه‌ها و ابعاد زیاد ساختمان و سازه بوده است و دیگر اینکه سازه بسیار مقاوم بنا قادر به حفظ شکل خود بر اثر وزن زیاد خود سازه باشد.

4000 پانل در پوششی از etfe در سقف و جداره‌ها به‌صورت تک‌تک حباب‌ها قرار می‌گیرند، سپس هوا به‌صورت یکباره در محل در داخل آن پمپاژ می‌شود، این عمل هر ۱۰سال یک بار تکرار می‌شود. پوشش etfe انتخاب شد تا هم به سازه‌های فضاکار روح بخشد و هم شکل و ظاهر آن را هر چه بیشتر به حباب‌ها و مکعب‌های آب شبیه سازد. برخلاف استادیوم‌های سنتی که با تیر و ستون‌های خیلی بزرگ، کابل‌ها و دهانه‌ها ساخته می‌شوند، سازه و نمای

مکعب آب یکی است. ضخامت دیوارها:

6/ 3 متر (از جنس سازه‌های فضا کار)، ضخامت سقف: 2/7 متر (از جنس سازه‌های فضا کار)، فولاد مصرفی: ۶۵۰۰ تن، طراحی برای ۲۲ هزار تیر سازه‌ای برای ۱۹۰ حالت مختلف بارگذاری، ۱۲ هزار گره خرپایی (پیوند)، تعریف بار‌گذاری برای یک میلیون سطح مختلف.

این ساختمان جزء معدود بناهایی در جهان است که بیشترین بهره‌وری انرژی را داراست، به‌طوری‌که یکی از نیازها و خواسته‌های اصلی ورزش‌های آبی تامین انرژی گرمایشی است؛ لایه‌های حبابی آبی رنگ در نما، این قابلیت را به‌وجود آورده تا ساختمان همانند یک گلخانه، تا 90 درصد انرژی تابشی خورشید را در خود حبس کرده و از آن برای گرمایش داخلی و گرمایش استخرها استفاده شود. پوسته حبابی، انرژی نور خورشید را جذب و هوا و آب استادیوم را گرم می‌کند.

هر حباب، *****ی دارد که میزان پراکنده شدن گرما را تنظیم می‌کند ؛ این تدبیر باعث صرفه جویی 30درصد انرژی شده است.تأمین آب استخرها: با توجه به کمبود آب در منطقه شمال چین و استفاده فراوان از این مجموعه، در بام و در بین حباب‌ها شیارهایی طراحی شده است که ضمن جمع‌آوری باران بازیافت ۸۰ درصد از آب باران را جهت استفاده در مجموعه برعهده گرفته است.

در مکعب آب 6هزار صندلی دائم نصب شده است.اما این سالن گنجایش اضافه کردن 11هزار صندلی موقت را نیز دارد.طراحی رستورانی در خارج از حجم حبابی شکل باعث شده تا این مکعب آب بعد از مسابقات المپیک پکن نیز به‌عنوان یکی از مناطق تفریحی شهر پکن مورد استفاده قرار گیرد. همچنین طراحی مکعب آب در 4 محور اصلی اقتصادی بودن، مسائل اجتماعی، محیطی و منابع طبیعی قدم برداشته است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بنای تئاتر بزرگ ملی پکن در محوطه باستانی شهر پکن قرار دارد.

این بنا ترکیبی از تاریخ، هویت، تکنولوژی معاصر و پیوند میان مردم با شهر ممنوعه و میدان تیان آنمن است. قبل و حین و پس از اتمام عملیات احداث این مجموعه اگر خدشه‌ای به شهر ممنوعه و میدان تیان آنمن وارد می‌شد این شهر باید بهای گزافی پرداخت می‌کرد که خط خوردن از میراث جهانی می‌توانست یکی از آنها باشد ولی با معماری بی‌نظیر پل آندرو این بنا حین بازی‌های المپیک تبدیل به یکی از مکان‌های گردشگری اصلی بیجینگ شد.

این بنا پیوند طبقاتی جامعه چینی را تداعی می‌کند. به‌طوری‌که طبقات مختلف جامعه چینی از آن بهره‌مند می‌شوند. قشر توانا و ضعیف و توریست‌های چینی از آن بازدید می‌کنند. طراحی مکان‌های عمومی معاصر در شهرهای بزرگ جهان کاری بسیار دشوار بوده که بتواند عموم مردم را جذب کند. پس از جامعه چینی، جامعه جهانی قرار دارد. به‌طوری‌که باعث تخریب میراث جهانی نشده و باعث توسعه گردشگری شهری در بیجینگ شده است.

لینک به دیدگاه

ساخت بناهایی از این قبیل در آن سرزمین‌ها و آشنایی ما با آن باعث ایجاد انگیزه برای خودمان با فرهنگ و سنت ایرانی می‌شود. در اینجا آشنایی با سنت و فرهنگ و معماری ایرانی برای نسل جدید معماران ایرانی و آشنایی با معماری معاصر جهان می‌تواند راهگشای معماری ایرانی در سال‌های آتی شود. ساختمان تئاتر بزرگ ملی چین در خیابان چنگ آن (Chang’An) بعد از تالار بزرگ مردم و در فاصله 500متری میدان تیان ‌آن‌‌من(Tian An Men) و شهر ممنوعه، در قلب شهر پکن واقع شده است.

این مجموعه طراحی شده یک میدان باز نیست بلکه فضایی برای نشان دادن طبقه ممتاز هر جامعه و عملکرد متفاوت قدرت حاکمه است. تالار کنفرانس باز این مکان، محل اجتماع عموم مردم این ناحیه است که در انجام پروژه و افتتاح ساختمان و وقف آن خیلی مؤثر بودند. جایگاه خرید بلیت برای ورود به بنا، تا زمان پرداخت هزینه‌های پروژه باقی می‌ماند و بعد از آن ورود عموم رایگان می‌شود. این کار برای جلب طبقات اجتماعی (سطح معمولی و سرمایه‌دار) و فرهنگ‌سازی‌ شخصیت ملی است.

لینک به دیدگاه

تصمیم ساخت تئاتر ملی در یک فضای تاریخی و نمادین، گواهی آشکار و مهم برای اهمیت مشخص فرهنگ در ارتباط با تاریخ معاصر دنیاست. می‌توان گفت کمتر ساختمانی به این شکل در چنین شرایطی ساخته شده است و این می‌تواند عاملی باشد که آن، یک ساختمان منزوی به‌نظر برسد. به این سبب، ما با ساخت یک ساختمان برای احترام گذاشتن به مناظر و بناهای اطراف که هر یک نشانه‌هایی در سبک‌های مختلف تاریخ معماری چین است، تلاش کردیم.ساختمان متشکل از یک مربع و بیضی است؛ بنا همانند جزیره‌ای در دریاچه بیرون آمده است. بیضی بزرگی با حداکثر دهانه 213 متر، حداقل دهانه 144 متر، 46 متر بلندی، مساحت 219هزار و 400مترمربع و هزینه ساخت 300 میلیون دلار.

ساختمان این بنا شامل سه بخش خانه اپرا (2710 جایگاه)، تالار کنفرانس (2614 جایگاه)، تالار کنسرت و تئاتر ( 1040 جایگاه) است. بالا آمدن آب مانند هنر و نمایشگاه و فضای باز نسبت به پهنای عمومی و جامع در میان شهر است. فضای داخلی برای همه عموم باز است، به‌طوری‌که شکلی از یک بخش شهری با جانشینی متفاوت فضاها مانند خیابان‌ها، میدان‌ها، فضاهای خرید، رستوران‌ها و سالن‌های انتظار دیده‌ می‌شود.

لینک به دیدگاه

پل آندرو می‌گوید: «خانه اپرا در مرکز بنا قرار دارد و به‌صورت جداگانه بیشتر از بخش‌های دیگر اهمیت دارد و چینی‌ها با تجربه هنری‌ای که از اپرا داشتند آن را واحدی یگانه می‌دانند که دارای بیشترین وابستگی و اسرارآمیزی در این مجموعه است.»حلقه دیوار خانه اپرا، آب طلاکاری مات شده است. این تزیینات روی دیوار‌ها زمانی که از کنار آنها می‌گذریم دیده می‌شوند. هنگام تابش نور دیوارها می‌شوند. 2 در بزرگ در حلقه طلایی دیوار محل ورود تماشاچیان به اپراست.

حلقه دیوار از دوران عمودی اعداد زوج و پیوسته به دنیای خارج و کشیدن نقاط نزدیک در فضا و زمان تشکیل شده است؛ به‌طوری‌که کل پروژه می‌تواند یک بازی پی در پی پیچیدن، راهروها و تقاطع‌ها، شفافیت در نور را مشخص کند.در کنار قسمت شفاف در فاصله سالن ساخته شده، آنها ساکن دیده می‌شوند. این دیوار از این قرار است: قطع جریان و جداسازی را بیان می‌کند، اما بیشترین اهمیت روانشناختی و نمادی فاصله تقاطعی که برای افزایش بهره‌برداری در دنیای مجامع تماشاخانه تئاتری را دارد.

لینک به دیدگاه

یک سالن استراحت در سطح بزرگ برای تمام عموم و تماشاچی‌های تئاتر زیر سقف تهیه شده است. برای متوجه‌شدن تغییر زمان در طول روز، یک دید360 درجه از تمام اطراف شهر که از اینجا می‌توان شهر را که پیش از این دیده نشده، کشف کرد.

آندرو می‌گوید: «تالار کنسرت و تئاتر در جنب خانه اپرا واقع شده است. دسترسی به تالارهای نمایش نباید شهوانی باشد. برای دیدن آنها به وقت و زمان کافی نیازمندیم. تالارهای نمایش و فضاهای عمومی ترکیب اصلی آنهاست. فضای مفید فنی هرگز مریخی نیست بلکه توازنی از فضای عمومی و لذت از بازدید و حرکت تئاتر است.»

اما چقدر از ابتدا شکست ما مطرح شد؟ برای آنکه تئاتر ملی پکن بخشی از محصول تولید شهر شود، یک تئاتری در شهر، محلی جدید برای بازدید و بیجینگ ما مسئول ایجاد توازن در ترکیبی از فروتنی و جاه‌طلبی، سازش و مخالفت، در شهر هستیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...