رفتن به مطلب

تایپیک ویژه نانو مکانیک


ارسال های توصیه شده

7nduiltk2kwe6tol75dl.jpg

سلام در این تایپیک در زمینه نانو بحث میشه و کاربرد آن در مکانیک و مقاله ها و آموزش ها و ...

درسته نانو موضوع گسترده ای و در دنیا همه رشته ها یه گرایششون به این سمته ولی ما فقط در زمینه مکانیک اون بحث می کنیم از دوستان خواهش می کنم هر مقدار از نانو اطلاعات دارید در اینجا قرار بدید تا همه بتوانیم به نتایج خوبی برسیم من خودم اول راهم ولی دوست دارم در این مورد اطلاعاتی کسب کنم و تحقیقاتی رو در آینده روش انجام بدم ....خوشحال میشم همه کمک کنند.

ممنونم

لینک به دیدگاه

علم و فناوری نانو ( نانو علم و نانو تكنولوژی) توانائی بدست گرفتن كنترل ماده در ابعاد نانومتری (ملكولی) و بهره برداری از خواص و پدیده های این بعد در مواد، ابزارها و سیستم های نوین است. این تعریف ساده خود دربرگیرنده معانی زیادی است. به عنوان مثال فناوری نانو با طبیعت فرا رشته ای خود، در آینده در برگیرنده همه ی فناوریهای امروزین خواهد بود و به جای رقابت با فن آوری های موجود، مسیر رشد آنها را در دست گرفته و آنها را به صورت « یك حرف از علم» یكپارچه خواهد كرد. از فناوری نانو به عنوان "رنسانس فناوری" و" روان كننده جریان سرمایه گذاری " یاد می شود.ورود محصولات متكی بر این فناوری جهشی بس عظیم در رفاه و كیفیت زندگی و توانائی های دفاعی و زیست محیطی به همراه خواهد داشت و موجب بروز جابجائی های بزرگ اقتصادی خواهد شد . هم اكنون بخش های دولتی و خصوصی كشورهای مختلف جهان شامل ژاپن ، آمریكا، اتحادیه اروپا، چین، هند، تایوان، كره جنوبی، استرالیا، اسرائیل و روسیه در رقابتی تنگاتنگ بر سر كسب پیشتازی جهانی در لااقل یك حوزه از این فناوری به سر میبرند . هم اكنون روی هم رفته حدود 30 كشور دنیا در زمینه فناوری نانو دارای "برنامه ملی" یا درحال تدوین آن هستند، وطی پنچ سال گذشته بودجه تحقیق و توسعه در امر فناوری نانو را به 5/3 برابر افزایش داده اند. كشورهای ژاپن و آمریكا نیز فناوری نانو را اولین اولویت كشور خود در زمینه فناوری اعلام كرده اند .

نکته:نانو علم صرفا" تحقیق است ولی نانوتكنولوژی كاربرد تحقیقات برای حل مسائل و ساخت مواد جدید است.

یک کتاب هست که برای آشنایی هم در زمینه نانو مکانیک خوبه :

کتاب(( مقدمه ای بر نانومکانیک)) ..قیمتش هم 3500 تومنه ..گرون نیست.

2tbgt14bx3liu33l9y0y.jpg

لینک به دیدگاه

صور کنید خودرویی بخرید که به مدت 10 سال نیاز به تعویض روغن موتور نداشته باشد و موتور این خودرو فاقد گیج روغن برای چک کردن میزان روغن باشد. همچنین اگر بتوان با استفاده از روغن مناسب، اصطکاک را در خودروها کاهش داد، مصرف سوخت نیز کاهش خواهد یافت.

روانسازهای نانو با نام تجاری نانولوب، اولین روغن‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مصنوعی برپایه نانوذرات غیرآلی کروی شکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشند. همانند دیگر روانسازها، نقش آنها کاهش سایش و اصطکاک بین قطعات متحرک (قطعات موتور، گیربکس، اکسل و ...) افزایش عملکرد و کارایی بالاتر است. در نتیجه از مصرف انرژی و ایجاد آلودگی پیشگیری کرده و مصرف سوخت نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.

جست‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجو برای یافتن یک روانساز کامل که نیازی به تعویض ندارد، خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دیرینه است. در قرن گذشته، افزودنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مصنوعی باعث افزایش کارایی روانسازهای معمولی نظیر روغن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. اغلب این افزودنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سمی و از نظر زیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌محیطی خطرناکند. مزیت «نانولوب» نسبت به روانسازهای جامد موجود، در توصیف آن «نانوذرات غیرآلی کروی» مستتر است.

از جمله نانوذرات قابل استفاده در روغن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به نانو «فولرین» اشاره کرد که از نام کاشف امریکایی آن F.Buckminster Fuller اقتباس شده است و گاهی هم با نام «باکی بال» معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. فولرین‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در واقع سومین آلوتروپ اصلی کربن (به غیر از الماس و گرافیت) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشند که از مولکول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ کروی چنداتمی با فرمول کلی Cn که معمولاً بزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از 60 می‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد تشکیل یافته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. شناخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین نوع فولرین شکل C60 آن است که از 20 شش‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجهی و 12 پنج‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجهی تشکیل شده است و شکلی شبیه به توپ فوتبال دارد........بقیه مطلب در این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نانوکامپوزيت ها

نانوكامپوزيت¬ها شامل تركيب ذرات در حوزه مولكولي يا نانو در زمينه پليمري، فلزي يا سراميكي مي‌باشد. در همه موارد مشاهده مي‌شود كه مقدار نانوذرات در اين زمينه¬ها مي‌تواند به¬طور كامل خواص اين مواد را تغيير دهد اين نانوذرات به¬عنوان تقويت¬كننده زمينه و همچنين تغييردهنده رفتار الكتريكي مواد پايه به¬كار مي¬روند.

 

بايد توجه كرد كه تنها با اضافه كردن نانوذرات به يك زمينه به خواص فوق¬العاده‌اي نمي‌رسيم بلكه در اين تركيب بايد شرايطي را رعايت كرد. مثلا فرض كنيد يكسري ورق¬هاي پركننده‌اي را به كامپوزيت¬ها اضافه كرده باشيم، اگر ورق¬هاي كوچك معدني به¬صورت متراكم به هم چسبيده باشند رفتارشان خيلي متفاوت از مواد كامپوزتي معمولي نمي‌باشد.

اما به¬عنوان يك تعريف، نانوكامپوزيت، مواد مركبي هستند كه لااقل يكي از اجزاء تشكيل¬دهنده آنها داراي ابعادي در محدوده نانومتري، در محدودة nm100- 1، باشد؛ اما يكسري پودرهاي نانوكامپوزيت نيز داريم كه اين پودرها شامل ذرات با ابعادي مختلف در محدوده نانومتري هستند.

در مواد نانوكامپوزيت، به جزء پخش شونده كه به صورت الياف، صفحات، مسطح ريز، ذرات و يا حتي حفره‌ها، تركها و غيره در ابعاد نانومتري باشند، فاز دوم اطلاق مي‌شود و همينطور به جزء پيوسته در نانوكامپوزيت ها كه مي‌تواند در ابعاد نانومتري و يا بالاتر باشد فاز زمينه مي‌گويند.

لینک به دیدگاه

كاربردهاي نانوکامپوزيت¬ها:

كاربرد نانوكامپوزيتها در تهيه بخش¬هاي خارجي خودرو بر پايه اولفين¬هاي گرمانرم نظير پروپيلن، در فيلم¬هاي بسته‌بندي نايلوني، در بطري¬هاي نگهداري مواد نوشيدني، در لوله‌هاي پليمري و در پوشش¬هاي كابل و سيم و غيره در حال گسترش است.

 

اخيرا جنرال موتورز تهيه اولين قطعات نانوكامپوزيت پلي¬اولفيني(po- خاك¬رس) را كه حاوي تنها 5/2 درصد پرکننده معدني است، گزارش كرده است. اين محصول از لحاظ سفتي معادل اولفين گرمانرم حاوي ده برابر پركننده تالك است و موجب 20 درصد صرفه¬جويي در وزن مي‌شود. اين قطعات در صفحه¬هاي بدنه خارجي استيشن‌هاي مدل2002 استفاده شده است. برآورد شده كه استفاده گسترده نانوكامپوزيت¬ها در خودروها تنها در آمريكا مي‌تواند يك و نيم ميليارد ليتر در سوخت ساليانه صرفه‌جويي ايجاد كند و باعث كاهش توليد دي¬اكسيدكربن به ميزان پنج ميليارد كيلوگرم در سال شود.

 

شركت آرگون، خواص عبوردهي نانوكامپوزيتهاي استفاده شده در بسته‌بندي را تا حدود 2500 درصد اصلاح مي‌كند. يك نوع جديد از اين مواد موم¬هاي از جنس نانوكامپوزيت است كه مي¬تواند به خوبي كاغذ، جهت روكش تجهيزات استفاده گردد.

 

از ديگر زمينه¬هاي كاربرد نانوكامپوزيت¬ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

 

ضدحريق كردن پلاستيك¬ها، تهيه الياف و فيلم¬ها، كاربردهاي الكتريكي، سامانه¬هاي انتقال دارو، مهندسي بافت، ساختمان¬سازي، لوازم خانگي و...

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 3 هفته بعد...

سلام

من دنبال نانو الياف هستم نانو الياف كربني ..در ايران توليد نميشه و نمي دونم كجا ؟ قيمتش چنده؟

لطفا راهنماييم كنيد تا بدونم از كجا بگيرم؟

لینک به دیدگاه

من کارم سنتز مواد نانویی بود که یک گرم آن به اندازه یک زمین فوتبال سطح داشت و واسه جداسازی و دارو رسانی ازش استفاده کردم

اگه کمکی از دستم بر میام در خدمتم

لینک به دیدگاه
من کارم سنتز مواد نانویی بود که یک گرم آن به اندازه یک زمین فوتبال سطح داشت و واسه جداسازی و دارو رسانی ازش استفاده کردم

اگه کمکی از دستم بر میام در خدمتم

 

من يه ليف از جنس نانو ميخام ببافم كه زير يه قالب فرج آهنگري گذاشته ميشه ...

من فقط موندم نانو الياف كربني رو از كجا بگيرم ميدونم كه ايران هست قيمتشو نمي دونم ...

شما ميدونيد نانو الياف كربني در مقابل ضربه هاي خيلي قوي چقدر مقاومه؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...