رفتن به مطلب

انواع روشهای تشکیل وب (تار عنکبوتی)


Astraea

ارسال های توصیه شده

تولید منسوج بی بافت ابتدا با آرایش دادن به الیاف به صورت یک ورقه یا لایه وب آغاز می شود.

نساجی مدرن- الیاف می توانند به صورت الیاف کوتاهی باشند که از عدل باز می شوند و یا به صورت الیاف فیلامنتی باشند که توسط اکسترودر و از پلیمرهای مذاب تولید می شوند.

چهار روش اصلی برای تشکیل وب(تار عنکبوتی) وجود دارد:

۱٫drylaid

2.airlaid

3.spunlaid/meltblown

4.wetlaid

لینک به دیدگاه

drylaid:

کارد کردن یک فرآیند مکانیکی است که ابتدا با باز کردن الیاف داخل عدل آغاز می گردد سپس الیاف مخلوط می شوند و توسط سیستم پنوماتیک (جریان هوا) به مرحله بعد حمل می شوند. الیاف بوسیله درام مدوری که از یکسری سوزن یا دندانه پوشیده شده است به صورت موازی در می آیند. تنظیمات این مرحله به میزان نیاز محصول به موازی بودن الیاف و وزن خطی آن بستگی دارد. لایه وب می تواند به صورت “موازی” باشد که در آن بیشتر الیاف در فرآیند تولید به صورت موازی و مستقیم قرار میگیرند و یا اینکه به صورت “راندوم” باشند. معمولا وبهای موازی دارای استحکام بیشتری در برابر کشش، ازدیاد طول کمتر و مقاومت کمتری در برابر پارگی هستند. با تغییر سرعت تولید و نوع ساختمان وب می توان محصولات متنوعی تولید کرد.

لینک به دیدگاه

airlad:

دومین روش تشکیل تارعنکبوتی airlaid است که در این روش الیاف می توانند دارای طول بسیار کوتاهی باشند. در این روش الیاف به وسیله جریان هوا به پایین هدایت می شوند و روی تسمه نقاله یا درام مشبک ریخته می شوند. درمقایسه با وب های کارد شده، این وبها چگالی کمتر، نرمی بیشتر و ساختمان ضخیمی دارند. وبهای airlaid دارای تنوع زیادی در انواع مخلوط الیاف هستند که این می تواند باعث افزایش تنوع تولید گردد

لینک به دیدگاه

spunlaid/meltblown:

دراین فرآیند گرانولهای پلیمری ذوب می شوند و توسط اکسترودرها و از راه اسپینرتها اصطلاحا اکسترود می شوند. فیلامنتها سرد میشوند و روی یک حامل قرار میگیرند تا به شکل لایه وب یک شکلی در بیایند.

برخی اختلاف دماها باعث می شود که برخی فیلامنتها به هم بچسبند ولی این به عنوان یک روش اتصال محسوب نمی شود. فرآیند spunlaid که گاهی spunbond نیز به آن گفته می شود دارای مزایایی است که باعث افزایش کاربرد منسوجات بی بافت شده است ولی مواد اولیه ای که در این روش استفاده می گردد محدودیت بیشتری دارد.

استفاده از اکسترودر مشترک در تولید الیاف دو جزئی نیز روشی است که در spunlaid استفاده می گردد تا خصوصیات بیشتری را در محصول ایجاد نماید.

در روش meltblown پلیمرهایی با ویسکوزیته کم در بخار هوای با سرعت زیاد اکسترود می شوند و از اسپینرت ها خارج می گردند که باعث جدا شدن مواد مذاب از هم، سفت شدن آنها و جدا ماندن آنها از هم در لایه وب می شود

لینک به دیدگاه

WETLAID:

در این روش مخلوط آب و الیاف روی یک صفحه نقاله سیمی ریخته می شود و پس از کشیده شدن آب، لایه وب تشکیل می شود. به مرور به وسیله فشرده شدن لایه وب بین غلتکها و خشک کننده ها آب مخلوط گرفته می شود و وب خشکتر و محکمتر میگردد.

روش WETLAID امکان تولید رنج گسترده ای از وبها با آرایش یافتگی های مختلف بین کاملا راندوم تا کاملا موازی را ایجاد میکند. استحکام حالت راندم تقریبا مشابه سایر حالتها می باشد. امکان استفاده از رنج وسیعی از الایف طبیعی، معدنی، مرکب و مصنوعی با طولهای گوناگون از مزیتهای این روش است

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...