رفتن به مطلب

انفجار يک ابرنواختر


ارسال های توصیه شده

هابل ارسال كرد

تصاوير جديد انفجار يک ابرنواختر ... :icon_gol::ws2:

 

جام جم آنلاين: تلسکوپ فضايي هابل موفق شد با رصد يک ابرنواختر تصاويري بسيار ديدني از انفجار يک ستاره را تهيه کند.

 

 

100883836244.jpg

به گزارش خبرگزاري مهر، تلسکوپ فضايي هابل زير نظر ناسا و اسا تصاويري بي نظير از ابرنواختر SN1987A تهيه کرد. در اين تصوير ماده منفجر شده اي که در تمام جهت ها به اطراف پراکنده مي شود به همراه حلقه گاز و گرد و غباري که اطراف اين ستاره غول پيکر جمع شده است به وضوح نشان داده مي شوند.

اين تصاوير که در تازه ترين شماره مجله "ساينس" منتشر شده اند به دانشمندان اجازه مي دهند که ترکيبات و روش گسترش بقاياي يک ابرنواختر را بررسي کنند.

SN1987A يک ابرنواختر بسيار نزديک به زمين است. اين ستاره 163 هزار سال قبل در ابر بزرگ ماژلان منفجر شد و در سال 1987 کشف شد.

کوين فرانس از دانشگاه کلورادو سرپرست اين تيم تحقيقاتي در اين خصوص توضيح داد: "در بيشتر موارد، ابرنواخترها اجرام بسيار دوري هستند اما در اين مورد، انفجار اين ستاره تنها در فاصله 163 هزار سال نوري از زمين رخ داده است. اکنون ما مي توانيم بفهميم که در محيط اطراف يک ابرنواختر پس از انفجار چه اتفاقي رخ مي دهد."

هابل بين سالهاي 2004 تا 2010 تصاوير مداومي را از اين ابرنواختر تهيه کرده و نشان داده است که اين ستاره در طول انفجار در فضا ميزان زيادي هيدروژن، هليم، اکسيژن، نيتروژن و عناصر سنگين کمياب تري چون گوگرد، سيليسيم و آهن را پخش مي کند.

براساس گزارش سافت پديا، به گفته اين محققان، ابرنواخترها محيط کهکشانها را تعيير مي دهند و عناصر بيولوژيکي مهمي از جمله اکسيژن، کربن و آهن را براي ايجاد حيات وارد کهکشانها مي کنند.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...