رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

انواع سوخت های گازی

 

1) گاز طبیعی صنعتی SNG :

 

با گاز تولیده (producer gas ) این گاز عمدتآ از متان تشكیل شده و از محصولات سبك نفتی(نظیر پروپان ،بوتان و نظایر آن ) و یا از زغال سنگ تهیه می شود.

 

2)گاز طبیعی متراكم : CNG

 

عناصر تشكیل دهنده CNG ، متان(CNG ) و تا حدی اتان(CNG ) بوده و تقریبآ همیشه به صورت گازی می باشد.از آنجا كه در فشار اتمسفر انرژی موجود در گاز نسبت به حجم آن پایین است، بنابراین به منظور استفاده از این سوخت در قوای محركه باید متراكم گشته تا انرژی كافی برای به حركت در آوردن خودرو در آن ذخیره شود.

 

پس برای بهره گیری از گاز طبیعی باید انرژی آن در واحد حجم به حدی برسد كه مخزن موجود در خودرو بتواند برای طی مسافت معقولی كفاف كند، در نتیجه با متراكم كردن گاز طبیعی،گاز CNG حاصل می شود كه حتی در فشار بالا نیز به صورت گاز باقی می ماند .

 

حال برای مثال اگر مخزن خودرویی معادل 50 لیتر آب گنجایش داشته باشد ، مقدار CNG موجود در این مخزن معادل 15لیتر بنزین خواهد بود.بنابراین اتومبیلی كه مصرف آن در هر صد كیلومتر برابر 10 لیتر بنزین میباشد با این مقدار CNGمی تواند150كیلومتر راطی كند.

 

گاز طبیعی كه در موتور های دیزلی و بنزینی مورد استفاده قرار می گیرد همان گازی است كه برای مصارف خانگی و صنعتی به صورت لوله كشی در اختیار عموم قرار می گیرد، بنابراین استفاده از آن در سیاست گذاری كشورها نقش تعیین كننده ای دارد.

 

بدین ترتیب ملاحظه می شود كه CNG گاز سبكی است كه نقطه اشتعال بالایی دارد و از این لحاظ مثل بنزین خطر ناك نمی باشد.

 

عدد اكتان CNG نیز حدود 130 می باشد در حالی كه اكتان بهترین بنزین سوپر 96 است،بعلاوه در CNG افزودنیهای ضد كوبش نظیر تترا اتیل سرب نیز وجود ندارد.

 

3)گاز طبیعی :LNG

 

عامل های اقتصادی كه برای كار برد گاز طبیعی مطلوب است شامل طی مسافت زیاد و تقاضای زیاد سوخت می باشد .این مساله سیكل عمر صرفه جویی هزینه های سوخت را به حداكثر رسانیده و باعث می شود تا هزینه مازاد تجهیزات خودرو (در این نوع سوخت ها ) جبران شود و این در حالی است كه استفاده از تسهیلات سوخت گیری روی حداكثر تعداد ممكن از خودرو ها سرشكن شود.

 

در بیشتر موارد این عامل در كنار ملزومات مربوط به برد مسافت طولانی برای خودروها موجب توجیه استفاده از LNGمی شود .جدا از اهمیت برد مسافت و میزان بار مفید خودروها استفاده مداوم از گاز می تواند از فرار و تبخیر گاز بكاهد .LNG گازی طبیعی است كه با سرد كردن آن تا درجه بسیار پایین مثلا كمتر از 162 درجه زیر صفر در فشار یك اتمسفر به مایع تبدیل می شود. این سوخت در مخزن های عایق بندی شده در جایگاههای سوخت گیری ذخیره و سپس به صورت مایعی بسیار سرد به خودروهایی كه با LNGكار می كنند تزریق می شوند.

 

LNG نسبت به گاز CNG از لحاظ قابلیت ذخیره سازی مزایای بسیار زیادی دارد. از آن جایی كه CNGدر حالت گازی فشرده قدرتی حدود 200برابر گاز فشرده نشده دارد (یا حدود 4/1تا 5/1 دیزل به حجم اشغال شده مساوی) هر لیتر LNGدارای قدرتی معادل 60 درصد سوخت دیزل بر اساس ارزش حرارتی پایین است.

 

به علت چگالی بالای انرژی خودروهایی كه به وسیله سوخت LNG كار می كند برد مسافت مشابهی با خودروی بنزینی دارد . البته فقط با قدری افزایش در حجم مخزن و میزان ذخیره سازی سوخت در آن این عمل میسر خواهد شد.

 

به دلیل چگالی بالای انرژی ذخایر انرژی LNG نسبت به CNG به صورت قابل توجهی وزن و حجم كمتری دارند. بنابراین باعث كم كردن بار خودروها و كاهش زیاد میزان بار مفید روی آنها می شود.

 

یك مخزن سوخت روی خودرو با وجود انتقال دما از محیط محتویات درون خود را به مدت چند روز بدون خطر از دست دادن سوخت متوقف بماند. هنگامی كه فشار گاز پس از این مدت بدون استفاده ماندن افزایش می یابد ازدیاد فشار مخزن سوخت توسط شیر اطمینان و تخلیه مقداری از آن در یك محل مطمئن كنترل می شود.

 

سوخت مایع ذخیره شده ابتدا با عبور از یك مبدل حرارتی به گاز تبدیل شده و سپس وارد متور می شود. هنگامی كه سوخت به متور می رسد سوخت مورد نظر تفاوتی با CNG ندارد جز اینكه مقدار متان آن بالاتر است وموتور LNG نیز برای كار با این تركیب كالیبره خواهد شد.

 

بر مبنای ارزش حرارتی پایین یك لیتر LNG معادل با 506/لیتر گازوئیل است. در واحدهای مورد استفاده صنعت گاز ؛ یك لیتر LNG دارای ارزش حرارتی بالایی برابر mg 5/23 است.

 

4)گاز مایع LPG :

 

گاز نفتی مایع LPG در پالایشگاه از تصفیه نفت خام در برج تقطیر حاصل می شود. این گاز در درجه حرارت معمولی و تحت فشارهای معتدل به مایع تبدیل می گردد ؛ سپس این گاز مایع در كپسولهای فولادی پر شده و برای مصارف مختلف حمل می گردد. ظرفیت این كپسولها از 2 تا 45 كیلوگرم بوده و فشار داخل آنها در شرایط معمول (C 150 ) 4تا 7 اتمسفر می باشد.

 

LPG اساسا از پروپان( C3H8 ) و بوتان (CH4 ) تشكیل شده است.سابقه استفاده از LPG در خودروها به بیش از 40 سال می رسد.حجم LPG در حالت فشرده تا 270 برابر نسبت به حالت گازی متراكم می گردد و بنابراین در صورتی كه این فشار رفع شود ماده داخل ‎آن به جوش آمده و سریعا به گاز تبدیل می شود.ارزش حرارتی LPG تنها اندكی كمتر از بنزین است.(هر 2/1 لیتر معادل 1/1 لیتر بنزین می باشد.)

 

5)بیو دیزل

 

بیو دیزل معمولا از دانه های روغنی سویا و شلغم به دست آمده و اغلب با گازوئیل؛به نسبت 20 در صد بیو دیزل و80 در صد گازوئیل ؛ مخلوط می گرددكه به نام سوخت 20B نیز معروف است.به عنوان یك سوخت خالص (100درصد بیو دیزل كه تحت عنوان 100B هم شناخته می شود.) بیو دیزل همچون یك سوخت جایگزین در سال 1996 طراحی شد.

 

6)بیوگاز

 

علاوه بر سوختهای گازی گفته شده می توان به بیو گاز نیز اشاره كرد.70 % بیوگاز از متان كه حاصل از متلاشی شدن مواد ارگانیك در غیاب هوا می باشد تشكیل شده است. البته گاز حاصل از این عمل باید قبل از مصرف بعنوان سوخت ؛ عاری از مواد خورنده و غیر قابل اشتعال گردد.علت اشاره به بیوگاز این است كه از اواسط سال 1986 آزمایشات و تحقیقات موفقیت آمیزی برای حصول CNG از بیوگاز انجام گرفتهكه از نتیجه حاصل می توان به عنوان گاز طبیعی در شبكه گاز طبیعی و یا خودروهایی با سوخت دو گانه استفاده كرد.

 

منبع:موتورها

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...