رفتن به مطلب

ساخت وسیله ساده الکترونیکی جهت تشخیص hiv/aids


ارسال های توصیه شده

وسیله جدید ساخته شده برای تشخیص HIV/AIDS دستگاه الکترونیکی ساده ای است که سرعت و دقت تشخیص این ویروس را خصوصاً در مناطقی که در آن ها کادر متخصص پزشکی وجود ندارد افزایش میدهد. این دستگاه در مجله مهندسی پزشکی و تکنولوژی معرفی شده است.

"علی الکاتب" از دانشکده برق و مهندسی کامپیوتر دانشگاه میشیگان در مورد اختراعش میگوید: "تست سریع خون برای تشخیص ویروس HIV در حال حاضر به طور گسترده انجام می پذیرد ولی همواره در معرض خطاهای انسانی در قرائت نتیجه آزمایش بوده است. آزمایش های فعلی با چکاندن یک قطره خون در محلی حاوی ماده شیمیایی واکنش دهنده انجام می پذیرد. اگر جواب تست مثبت باشد و آزمایش نیز درست انجام شده باشد، باید یک خط رنگی عمود بر یک خط کنترلی از قبل کشیده شده بر روی دستگاه ظاهر گردد. این آزمایش ساده باید توسط افراد آموزش داده شده و در کلینیک ها و آزمایشگاه ها انجام پذیرد.متأسفانه بروز خطا در قرائت الگوی دیده شده خصوصاً در نقاطی از دنیا که متخصصین ماهر این تست را انجام نمیدهند، امری شایع است. نتیجه بروز این خطا آن است که تشخیص اشتباه ویروس در فردی که مبتلا نیست صدمات روحی زیادی را به فرد وارد می آورد و همچنین عدم تشخیص ویروس در فرد مبتلا باعث انتقال سهوی ویروس به دیگران خواهد شد. "

 

 

چندی پیش "الکاتب" یک دستگاه تصویر برداری ساکن که از یک دوربین و یک چیپ کامپیوتری که قادر به اجرای برنامه تشخیص الگو از پیش برنامه ریزی شده تشکیل شده بود را معرفی کرد. اما این دستگاه آن چنان که باید مورد استقبال قرا نگرفت. چرا که نیازمند ساخت بسیار دقیق کیت تست و تنظیم دقیق لنز دوربین در بالای کیت تست بود. اکنون او موفق به ساخت دستگاهی دینامیک برای تشخیص ویروس HIV/AIDS شده است.

نرم افزار نصب شده بر روی چیپ دستگاه جدید در ابتدا مکان لنز 384*288 پیکسلی دوربین را نسبت به کیت تست که با چهار عدد LED روشن شده است از طریق آنالیز سریع تراکم پیکسل موجود در تصویر گرفته شده مشخص می نماید. سپس نرم افزار، خط کنترلی موجود بر روی کیت را تشخیص داده و بررسی می نماید که آیا نوار رنگی عمود بر خط کنترلی موجود است یا خیر. به این ترتیب ابتلا و یا عدم ابتلای فرد مورد آزمایش به این ویروس مشخص خواهد شد.

دقت این تکنیک تشخیص با آزمایش های انجام شده به میزان 100 درصد تعیین شده. این وسیله ارزان، قابل حمل و قابل اطمینان است و به راحتی قابل استفاده در کلینیک های کوچک و داروخانه ها خواهد بود و از همه مهمتر، دیگر نیازی به فردی متخصص برای انجام آزمایش نیست.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...