رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

با سلام

 

دوستان گلم کژال عزیز تصمیم دارند بحث و گفتگویی با نام "تأثیر تعمیرات موقعیتی CM بر قابلیت اطمینان RCM" شروع کنند که از من خواستن تا تاپیکش رو بزنم:icon_redface:

 

امیدوارم بحث خوبی بشه و بتونیم به نتایج مفیدی از این بحث برسیم منتظر شرکت دوستان در این بحث هستیم:w16:

 

پیشاپیش از زحمتی که کژال عزیز در این تالار میکشند تشکر میکنم:wubpink:

 

موفق باشیدicon_gol.gif

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

سلام

قبل از هر چیزی از مدید مهربووون تالار صنایع ممنونم بابت پشتیبانی هاش:icon_gol:

فکر میکنم بتونیم این موضوع رو تا یه جای خوبی هدایت کنیم و در نهایت به یک نتیجه قابل قبول برسیم ولی فکر میکنم این هدف بدون همکاری همه دوستان محقق نشه! در هر صورت من همه تلاشمو میکنم و امیدوارم دوستان هم همکاری لازم رو داشته باشن چه بسا اندک....مرسی:a030:

لینک به دیدگاه

نگهداری و تعميرات بر ايه قابليت اطمينان يا Reliabilty Centered Maintenance-RCM يکی از متدهای جديد نگهداری و تعميرات است که در دهه اخير به سرعت رشد کرده است. اين تکنيک نت بر بهينه سازی اصلی ترين و مهم ترين فرآيندهای دخيل در نت از روشهای کاری و دستورالعملها گرفته تا سيستمهای ديگر نت نظير انبار و خريد معطوف می شود. به عبارتی ديگر تمرکز بر ارزيابی و تحليل ريسک برای تعيين فعاليت لازم در نت (جنبه های زيست محيطي، جنبه های عملياتی و غيرعملياتی ) وظيفه RCM است.

kreis.gif

هفت سوال اساسی در RCM عبارتند از:

۱- کارکردهای استاندارد دستگاه در شرايط عملياتی

۲- علايم از کارافتادگی موئد عدم کارکرد دستگاه

۳- عوامل ايجاد حالات شکست

۴- بيامدهای محتمل ناشی از وقوع حالات شکست

۶- کارهای لازم برای جلوگيری از حالات شکست

۷- روشهای خلاقانه و غيرمعمول برای جلوگيری از شکست

لینک به دیدگاه

نگهداری بر اساس وضعیت (CM/CBM: Condition Base Monitoring) : در این روش وضعیت تجهیز با اندازه گیری و نمودار کردن پارامترهای خاص و حیاتی تحت کنترل قرار می گیرد.ابزارهای بازرسی و آنالیزها در سطح بالاتری قرار دارند.

معمولاً در این روش از ارتعاش سنجی جهت کنترل تجهیزات دوّار و از آنالیز روغن در تجهیزات رفت و برگشتی خصوصاً دیزل ها استفاده می شود.

عموماً بازرسی ها در CM بر علائم حیاتی تجهیز همچون فشار، دما ، ارتعاش و ... استوارند و گاهی این علائم بصورت لحظه ای کنترل شده و به محض تغییر سیگنالها و خروج از محدوه مجاز، سیستم بصورت خودکار عمل نموده و دستور لازم را می دهد( مثلاً Shutdown )

در تجهیزات حساس مثلاً توربین در نیروگاه ، برخی علائم حیاتی مانیتور شده و علاوه بر عملگرایی خودکار سیستم، نوسانات در قالب نمودار و قابل مشاهده بر صفحه مانیتور بصورت لحظه ای می باشند.

معمولاً تجهیزات دوار در چند جهت و زاویه مشخص ،ارتعاش سنجی می شوند. امروزه تجهیزات و ابزار CM با قابلیت آناليز و تحلیل داده ها وجود داشته که قادرند علل نقص را هم مشخص نمایند.( مثلاً ارتعاش غير مجاز ناشی از خرابی بيرينگ است و يآ آلايمنت غير مجاز و .....)

با استفاده از متد CM مفهوم تعويض دوره ای کمرنگ شده است. جهت تعيين زمان مطلوب تعويض ها از آناليزهای CM استفاده می شود.مثلاً در صنايع هوايي متداول بود که بعد از ميزان مشخصی ساعت پرواز هواپيما، نسبت به تعويض برخی قطعات و تجهيزات اقدام نمايند ولی امروزه در دوره های زمانی مشخص اقدام به انجام بازرسی CM نموده و در صورت مشاهده کارکرد خارج از استاندار و بر اساس تحليل ها، نسبت به تعويض قطعه يا تجهيز اقدام می نمايند.

لینک به دیدگاه

برخی از تکنیکهای رایج در مراقبت وضعیت عبارتند از:

- استفاده از حواس پنجگانه

- آنالیز ارتعاشات

- آنالیز صدا

- آنالیز آلتراسونیک

- ترموگرافی

- آنالیز کارآیی (Performance)

- آنالیز روغن و ترایبولوژی (Tribology)

- آنالیز مدار موتور و سایر تستهای الکتریکی

لینک به دیدگاه

نگهداری و تعمیرات rcm

از دیدگاه مهندسی اصولا دو موضوع در رابطه با مدیریت بر هر سرمایه فیزیکی وجود دارد.اول اینکه این سرمایه باید نگهداری maintain شود و سپس اینکه هر از گاهی اصلاحmodify شود.دایره المعارف های مطرح دنیا نگهداری را عمل تداوم و نگهداشت در حالت زنده معرفی نموده اند.از طرفی همین دایره المعارف ها بیان نموده اند اصلاح هر چیزی به معنی ایجاد تغییر و تحول در آن است.بنابراین زمانی که ما تصمیم به نگهداری و تعمیر دستگاهی میگیریم دو ویژگی را باید مدنظر قرار دهیم که عبارتند از :

اول اینکه بدانیم چه چیزی میتواند عامل تداوم حیاط باشد و دوم اینکه حالت حیاط که باید به دنبال آن باشد چیست؟

این پرسش ها را میتوان بدین گونه جواب داد که قبل از هر چیز یک سرمایه فیزیکی به این دلیل وارد سرویس میشود که احتیاجات کسی را برآورده سازد به عبارتی کاربران انتظار کار و یا کاربردهای دیگری از این دستگاه دارند.بنابراین در زمانی که ما اقدام به نگهداری و تعمیر دستگاهی میکنیم, حالتی را که ما باید حفظ نماییم باید به گونه ای اجرا شود که کاربران انتظار آنرا دارند.

لینک به دیدگاه

سيستم پايش وضعيت

قبل از آغاز بحث به تعريفي خلاصه از نگهداري و تعمير بر پايه پايش وضعيت مي پردازيم . در اين استراتژي وضعيت دستگاهها بطورمداوم و لحظه اي توسط حسگرهاي مختلف مورد پايش قرارگرفته ومبتني بر و ضعيت آنها قبل از اينكه وضعيت دستگاه بحراني گردد اقدامات اصلاحي و يا تغييرات لازم براي رفع اشكالات پيش بيني شده انجام ميپذيرد

در عصر حاضرتمامي شركتها ، سازمانها و صنايع درتمامي بخشهاي دولتي و خصوصي براي باقيماندن در عرصه رقابت تجاري ويا انجام بهينه مسئوليتهاي محوله نيازمند مدیريت برسرمايه هاي خود بوده كه مهمترين محركه هاي مديريت سرمايه موارد زيرميباشد :

- محرك مالي منافع وهزينه ها

- ايمني ومحيط

استفاده از يك سيستم پايش وضعيت مدرن ميتواند باعث كسب منافعي درهريك ازحوزه هاي مطرح شده گردد

از منافع كليدي حاصل از بكارگيري سيستم پايش وضعيت ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود :

- بهبود فعاليتهاي تعميراتي

- كاهش در هزينه ها

- بهبود واكنش در برابر خرابيها

- مؤثرترشدن تصميمات لحظه اي اخذ شده

- آشكار نمودن زودتر اشكالات و امكان جلوگيري از بروز آنها

- جمع آوري اطلاعات در پريودهاي طويل المدت

- ثبت بهتر وقايع رخ داده و شرائط ايجادشده براي تجهيزات

- بهبود ايمني سيستم و پرسنل

- بهبود مهارتهاي كاربران و تعميركاران

- كاهش در انبار نمودن قطعات يدكي

- افزايش عمر پيش بيني شده

لینک به دیدگاه

بهبود فعاليت هاي تعميراتي

در روشهاي نگهداري و تعمير سنتي نظير نت مبتني بر شكست،جهت انجام بازرسيها و يا تعميرات نيازبه خارج از سرويس نمودن دستگاه ويا به اصطلاح خواباندن آن ميباشد . امادرسيستم پايش وضعيت با توجه به اينكه بر روي مجموعه اي منظم ازمشاهدات ( بعنوان مثال اندازه گيري هاي انجام شده دما،لرزش،فشارو ...) نوعي تعميرات پيشگويانه انجام مي پذيرد،بميزان زيادي از زمان تعميرات و همچنين زمان هاي خارج از سرويس شدن كاسته ميگردد.

(Inspection Outage Frequency) - كاهش زمان خارجاز سرويس شدن جهت بازرسي

تقريبًا بيشتر تاسيسات،تجهيزات و دستگاهها براي انجام بازديدهاي زمان بندي شده نيازمند اين ميباشندكه ازمدار خارج شوند . اين مسئله زماني حادتر ميگردد كه تجهيزات و يا تاسيسات مورد نظر منحصر به فرد بوده و يا از سرويس خارج

شده آنها باعث خوابيدن كل سيستم گردد سيستم پايش وضعيت ميتواند نياز به اينكار را كاهش داده وياكاملا مرتفع نمايد . منفعت حاصله اين است كه نه تنهادرهزينه هاي مستقيم ناشي ازخوابيدن دستگاه صرفه جوئي ميگردد بلكه از كاهش درآمدهاي ناشي ازكاهش توليد نيز جلوگيري مي گردد . آنچه در اينجا لازم بذكر ميباشد اينست كه خارج از سرويس شدن بعضي از دستگاهها هر چند ممكن است بر روي توليد تاثير مستقيم نداشته باشد ( نظيرتجهيزات ايمني،نظامي و دفاعي و ...) ولي ميتواند بصورت غيرمستقيم هزينه هاي ناخواسته اي را تحميل نمايند .

(Maintenance Outage Frequency) - كاهش زمان خارج از سرويس شدن جهت تعميرات هنگامي كه يك واحد صنعتي و يا توليدي جهت انجام تعميرات زمانبندي شده از سرويس خارج ميگرد، بخش مهمي از جدول زماني كارهاي تعميراتي غيرضرروي ميباشد . يك سيستم پايش وضعيت مؤثر با تشخيص بموقع عيوب و اشكالات و

اطمينان از اينكه كارهاي تعميراتي فقط در موقع نياز انجام ميپذيرد ميتواند باعث كاهش زمان خارج از سرويس شدن تجهيزات ودستگاه ها گردد .

لینک به دیدگاه

(Maintenance Outage Repair Time) - كاهش زمان انجام تعميرات

يك سيستم پايش وضعيت كارا قادر خواهد بود شرائط واقعي تجهيزات را شناسائي كرده و اشكالات را قبل از وقوع و يا قبل از حاد شدن تشخيص دهد . اين كار نه تنها باعث كاهش دفعات خارج از

سرويس شدن دستگاه ميگردد بلكه با توجه به اطلاعات گردآوري شده باعث ميگردد تا طول زمان تعميرات نيز كاهش يابد .

(Forced Outage Frequency) - كاهش دفعات از سرويس خارج شدن اجباري

اطلاعات جمع آوري شده توسط سيستم پايش وضعيت ميتواند به كاربران وپرسنل تعميراتي اين اجازه رابدهد تا آنان درخصوص تجهيزات موجود تصميمات آگاهانه تري را اخذنمايند . بااستفاده از اين اطلاعات و پيش بيني پتانسيل بروز

اشكالات،دربسياري از اوقات ميتوان با انجام اقدامات تصحيحي جزئي،ازبزرگ شدن اشكالات ونهايتًاخارج ازسرويس شدن دستگاهها جلوگيري بعمل آورد .

(Maintenance Hours) - كاهش ساعات تعميرات

نتيجه تمام موارد ذكر شده فوق چيزي جز كاهش ساعت كاري پرسنل تعميراتي نميباشد . اين امرخود ميتواند باعث كاهش هزينه هاي اضافه كاري وحتي كاهش تعداد پرسنل اضافه كار گردد

لینک به دیدگاه

(Generating Unit Operating Efficiency) - افزايش راندمان فعاليتهاي واحد توليد

اطلاعات جمع آوري شده توسط سيستم پايش وضعيت اين اجازه را به كاركنان عملياتي ميدهد،تا راندمان تجهيزات را به حداكثر برسانند . بعنوان مثال در يك نيروگاه حرارتي با مقايسه قدرت خروجي واقعي و مصرف سوخت واحد توليد، ميتوان كارائي يونيت را طوري تنظيم كرد كه خروجي سيستم ماكزيمم باشد .

(Generating Unit Capacity) - افزايش ظرفيت واحد توليد در واحدهاي توليدي كه به سيستم پايش وضعيت مجهز گرديده اند اين توان بالقوه وجود دارد كه دستگاهها و تجهيزات را براي كار بصورت اضافه بار طرحريزي كرد . اطلاعات جمع آوري شده توسط سيستم پايش ميتواند اين اطمينان را به كاربران عملياتي و تعميراتي بدهدكه به چه ميزاني ميتوان باراضافي به يك سيستم تحميل نمود بدون اينكه اين بار اضافي بر روي عمر تجهيزات و هزينه هاي تعميراتي تاثيرگذار باشد . اين امر نه تنها باعث افزايش سود ناشي از افزايش توليد ميگردد بلكه در پاره اي از مواقع ضمن مرتفع نمودن نياز به خريد تجهيزات جديد از هزينه هاي اضافي نيز ميكاهد .

(Equipment Safety) - بهبود ايمني سيستم

اطلاعات جمع آوري شده توسط سيستم پايش وضعيت ميتواند در زماني كه از تمامي توان و يا ظرفيت تجهيزات موجود در يك تاسيسات استفاده ميشود باعث گردد تا تاسيسات در ايمن ترين حالت خود كارنمايند . تشخيص اينكه درچه زماني

شرائط درحالت وخيم شدن ميباشد به كاربران اين اجازه را ميدهد تا زماني كه سلامت و ايمني تجهيزات و دستگاهها بخطر نيافتاده است از آنها بهره برداري نمايند .

(Persnnnel Safety) - بهبود ايمني كاركنان

يك سيستم پايش وضعيت قابل اعتماد،علاوه بر آنكه دربهبود ايمني تجهيزات نقش عمده را ايفا مينمايد،در بهبود ايمني پرسنل و كاركنان نيز نقش عمده اي دارد بطوريكه با اعلام بموقع احتمال بروز خطرات ميتواند باعث جلوگيري از

بروز سوانح انساني گردد .

(Spare Part Inventories) - كاهش در انبار نمودن قطعات يدكي با نصب و بهره برداري از سيستم پايش وضعيت ميتوان نياز به نگهداري و انبار نمودن قطعات يدكي را به حداقل رساند .

پايش وضعيت اين اجازه را به تعميركاران ميدهد تا مشكلات محتمل الوقوع را پيش بيني كرده و وقت كافي براي تامين قطعات يدكي و جايگزيني اجزاء معيوب قبل از اينكه تجهيزات از سرويس خارج شوند را داشته باشند .

.

لینک به دیدگاه

(Operational and Maintenance Skill) - بهبودمهارتهاي كاربري وتعميراتي

ازجمله مزايايي كه سيستم پايش وضعيت،داده هاواطلاعات جمع آوري شده توسط اين سيستم ميباشد . اين اطلاعات بنحو بسيارمؤثري ميتواندبه كاربران وتعميركاران درجهت بهبود مهارتهايشان كمك نمايد . كاربران ميتوانندبا

اخذ تصميمات آگاهانه تر نسبت به افزايش خروجي و راندمان تجهيزات بدون آنكه آسيبي به سلامتي سيستم واردنمايند، اقدام كنند . پرسنل تعميركار نيز ميتوانند با استفاده از داده هاي گردآوري شده تصميمات هوشمندانه تري را درباره سلامت تجهيزات گرفته و با انجام اقدامات اصلاحي جزئي، از بروز مشكلات بزرگ و عمده جلوگيري بعمل آورند .

(Plant life) - افزايش عمر پيش بيني شده

از مزاياي آشكار و بديهي و بزرگترين منفعت و هدف غائي استفاده از سيستم پايش وضعيت افزايش عمر تجهيزات ميباشد . بسياري از اهداف ذكر شده در فوق در نهايت به اين هدف منتهي ميگردند . اگر سيستم بسوئي پيش رود كه فرسودگي آن كاهش يابد و بنابراين عمر آن افزايش هاست يك استراتژي يكپارچه سيستم پايش وضعيت بصورت بالقوه ابزاري قوي جهت پاسخ به محرك مديريت سرمايه در بخشهاي مختلف تجاري و صنعتي بوده و نقش مهمي را در تسهيل فعاليتهاي مديريت سرمايه ايفاميكند . قابليت داشتن سطوح گسترده اي از اطلاعات در خصوص وضعيت سرمايه نقش عمده اي را در تصميمات اتخاذشده درمديريت سرمايه ايفاميكند.

لینک به دیدگاه

يك استراتژي يكپارچه

سيستم پايش وضعيت بصورت بالقوه ابزاري قوي جهت پاسخ به محرك مديريت سرمايه در بخشهاي مختلف تجاري و

صنعتي بوده و نقش مهمي را در تسهيل فعاليتهاي مديريت سرمايه ايفا ميكند . قابليت داشتن سطوح گسترده اي از

اطلاعات در خصوص وضعيت سرمايه نقش عمده اي را در تصميمات اتخاذ شده در مديريت سرمايه ايفا ميكند .

روند نفوذ سيستمهاي نگهداري و تعمير مبتني بر پايش وضعيت در صنايع و بخشهاي مختلف بسيار تدريجي بوده و

هماهنگي لازم را ندارد . بعضي از صنايع با احتياطي بسيار زياد به تجهيزات پايش وضعيت نزديك شده و تجهيزات مذكور را

تنها بصورت آزمايشي و با اهداف ارزيابي نصب نموده اند . پاره اي ديگراز بخشهاي صنعت آنها را بمنظور كاهش در

نيازمندي هاي تعميراتي و حتي آنها را بعنوان يك سياست مالياتي در پاسخ به كاهش نيازمنديهاي تعميراتي مورد استفاده قرار

داده اند . عده اي هم براين عقيده اند كه هزينه هاي كلي تجهيز دستگاهها به اين روش مانع از استفاده از اين فناوري

مي باشد . فناوري پايش وضعيت در حال حاضر در مرحله اي ميباشد كه نياز است صنايع اهداف آنرا دريابند و همچنين

كارائي ها و محدوديت هاي ناشي از آنرا بخوبي شناسائي نمايند . در اين راستا سؤالاتي مطرح ميباشد :

- چه استراتژي بايد انتخاب شود؟

- تجهيزات مورد نياز را چگونه بايد انتخاب نمود؟

- از اطلاعات گرد آوري شده چگونه ميتوان بهره برداري نمود؟

لینک به دیدگاه

اولين گام در برپائي يك سيستم پايش وضعيت توسعه يك استراتژي يكپارچه ميباشد . در برقراري استراتژي فوق عوامل

بسيار زيادي تاثيرگذار ميباشند ولي مهمترين مسئله اين است كه در اين استراتژي توجه به كاربرد تجهيزات وسيستم هاي

پايش و فرايندهاي مورد نياز مديريت اطلاعات گرديده باشد . بعنوان نمونه استراتژي برگزيده شده بايد مشتمل برموارد زير

باشد :

- يك بازنگري كلي بر روي تجهيزات پايش وضعيت در دسترس و بررسي فاكتورهائي نظير هزينه ، اعتبار و مفيد

بودن

- مروري بر اشكالات قديمي تجهيزات و اينكه اشكالات توسط پايش وضعيت چگونه مرتفع گرديده است .

- توسعه يك سياست و مسئوليت پذيري براي تجزيه و تحليل و بازنگري داده هاي پايش وضعيت .

- بازنگري تجهيزات پايش نصب شده، وضعيت آنها و پيآمدهاي برجسته آنها .

- بررسي تجهيزاتي كه با نصب سيستم پايش وضعيت بهبود يافته اند .

- در نظر گرفتن تجهيزاتي كه بصورت نابجا ، سيستم پايش وضعيت بر روي آنها نصب گرديده است .

- الزامات پايش وضعيت براي اقدامات تعميراتي .

- درنظرگرفتن اقدامات اضافي نظيرآموزش كاركنان .

از خروجي هاي كليدي بكارگيري يك استراتژي يكپارچه نظير آنچه دربالا ذكرگرديد ميتوان به موارد زير اشاره نمود :

- تثبيت و تقويت سيستم هاي پايش وضعيت موجود .

- مسئوليت پذيري تعريف شده بصورت شفاف براي بازنگري داده هاي پايش وضعيت .

- روشهائي براي توصيف تنظيمات وسائل،سطوح آلارمهاو ..

- استراتژيهاي بلندمدت و يا كوتاه مدت براي نصب تجهيزات پايش جديد .

- اجراي يك سيستم اطلاعات مركزي براي مديريت و تجزيه وتحليل داده هاي حاصل از پايش وضعيت .

- توسعه يك شبكه پشتيباني it

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...