رفتن به مطلب

واحد کنترل و سیگنالینگ بین مراکز


ارسال های توصیه شده

واحد کنترل و سیگنالینگ بین مراکز

واحد كنترلي :

واحد كنترلي در واقع يك ميكروپروسسور جهت كنترل مدارات مشتركين و همچنين انجام عمل پردازش مكالمه مي باشد .

واحد كنترلي ضمن نظارت بر مدارات Lc ، گوشي برداري توسط هر مشترك را دريافت و با ارسال زمان به واحد متمركز كننده در صورت وجود كانال بوق آزاد به طرف مشترك ارسال مي كند و با گرفتن شماره با دريافت اولين شماره ضمن قطع بوق آزاد شماره را دريافت و بعد از ذخيره به بخش كنترل ارسال مي كند بعد از تحليل ، مسير برقرار و با شروع مكالمه زمان مكالمه محاسبه مي شود .

واحدهاي كنترل و متمركز كننده در سالن دستگاه در يونيت CPU قرار دارند ، يونيت CPU موجود در مركز به عنوان Data base عمل مي كند .

اين يونيت حاوي cpu - تعدادي هارد ديسك و CD ROM مخصوص مي باشد . در اين يونيت اعمالي از قبيل ثبت تمام اعمال و كارهاي خروجي از هر شماره مشترك ، ثبت كنتورها ، ثبت تمام اخطاها ، ثبت اعمال انجام گرفته بر روي شماره مشترك از قبيل بلوكه شدن ؛ قطع يك طرفه ، تمام اشكالات موجود در خط و ... صورت مي گيرد واحدهاي كنترلي و يا همان مدارات كنترلي وظيفه پردازش اطلاعات و سيگنالينگ ورودي به سيستم جهت برقراري يا قطع ارتباط را بر عهده دارند . اين مدارات به دو نوع مورد استفاده قرار مي گيرند : 1. كنترل متمركز 2. كنترل گسترده

در كنترل متمركز يك سيستم پروسسوري قدرتمند مركزي وجود دارد و تمام برنامه ها و منابع را در اختيار دارد و ساير پروسسور به آن متصل اند . در سيستم كنترل گسترده هر بخش شامل واحدهاي كنترل مربوط به خود است اين واحدها به طور همزمان به تمامي برنامه ها و منابع دسترسي دارند .

واحد كنترل به خاطر اهميتي كه در سيستم هاي مخابراتي دارند به صورت ( دوبله ) مورد استفاده قرار مي گيرند براي اين كه دو واحد كنترلي بتوانند به صورت هم زمان كار بكنند بايد به روشي اين كار انجام شود كه هر كدام بتوانند به تنهايي كنترل تمامي سيستم را در صورت بروز خرابي بر عهده بگيرند بدون اينكه وقفه اي در عملكرد كلي سيستم اتفاق بيتفد .

روش هاي بكارگيري سيستم هاي كنترل Dual :

1. كنترل Active / standby : در اين روش اگر پروسسور اكتيو در بين برنامه خراب يا خاموش شود پروسسور Standby از ابتداي برنامه شروع به اجرا مي كند .

2. كنترل Active / Hot standby : در اين روش براي اين كه برنامه دچار وقفه نشود در صورت از كار افتادن پروسسور Active پروسسور Standby برنامه را از نقطه اي كه متوقف شده است ادامه مي دهد .

3. كنترل Load sharing : در اين حالت پروسسور ها به صورت همزمان با هم كار مي كنند و بار بين آنها تقسيم شده است و در صورت خرابي سريز كارها روي بقيه مي افتد .

4. كنترل Spare : در اين حالت يك پروسسور اضافي Spare كه قرار دارد كه اگر يكي از پروسسورها از مدار خارج شود اين پروسسور بار آن را مي گيرد .

سيگنالينگ :

سيگنالينگ مبادله اطلاعات بين بخش هاي مختلف يك شبكه ارتباطي است و تجهيزات مخابراتي را قادر به ارتباط مي كند و انواع مخلتلفي دارد .

1. سيگنالينگ خط مشترك :

به عنوان سيگنالينگ پايه (Basic signaling) در نظر گرفته مي شود و شامل عمليات ابتدائي سيگنال بين مشترك و مركز محلي مي باشد .

سيگنال هاي خط : خطوط مشتركين مستقل از نوع سيستم مركز تلفن و نوع شبكه هاي مخابراتي بوده و شامل سيگنال هاي زير مي باشد :

1. سيگنال تصرف (seizur) كه با برداشتن گوشي تلفن بيانگر شروع مكالمه است .

2. اطلاعات آدرس شماره گيري ، كه شامل آدرس شماره هاي گرفته شده مي باشد .

3. سيگنالهاي قطع رفت و برگشت : با گذاشتن گوشي تلفن هر دو طرف مكالمه ارسال مي گردد و ختم مكالمه مي باشد .

سيگنالينگ بين مراكز :

عبارت است از سيگنالهايي كه بين دو مركز فرستاده و دريافت مي شود و شامل اطلاعات ارسالي در دو جهت رفت و برگشت مي باشد و به دو نوع كانال مرتبط و كانال مشترك تقسيم مي شوند . كانال مرتبط نوعي از سيگنالينگ مي باشد كه كليه سيگنالهاي روي كانالي كه ترافيك تلفني را وصل مي كند ارسال و دريافت مي شوند و دائما در كانالي مرتبط و وابسته به آن انتقال مي يابند . در واقع ترافيك سيگنالينگ و صوت از يك مدار عبور مي كنند در سيگنالينگ كانال مشترك كليه سيگنالهاي روي كانال جدا از كانال حمل ترافيك تلفني ارسال و دريافت مي شوند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...