spow 44197 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 مرداد، ۱۳۸۹ داشتن شغلی مناسب و داشتن روابط کاری خوب، آرزوی هر فرد شاغلی است. اما گاهی بدست آوردن این شغل به اندازه راضی نگهداشتن کارفرما مشکل نیست! در واقع ورود و باقی ماندن در یک موسسسه، کارخانه، شرکت و هر محیط کاری دیگری، علاوه بر اینکه به توانایی های خاص و متناسب با آن نیاز دارد، بلکه نیازمند هوش، سیاست کاری صحیح و نشان دادن توانایی های فردی است. گاهی تصور می کنیم همین که کار خود را بدون مشکل انجام می دهیم کافیست، اما در دنیایی که تناسبی بین نیروی متخصص و کار مناسب وجود ندارد، رعایت نکات زیر می تواند در حفاظت از موقعیت شغلی بسیار مفید واقع شود: ۱) اهداف را بشناسید; خود را با اهداف و ارزش های کارفرما و موسسه تطبیق دهید و اولویت های رئیس خود را اولویت خود بدانید. ۲) بدانید که چگونه ارزیابی خواهید شد; بدانید که دقیقا کدام مهارت ها، رفتارها و فضائل شما مورد قضاوت قرار گرفته و تشویق خواهد شد. سپس مانند لیزر بر روی آنها متمرکز شوید. ۳) قابل اطمینان باشید; آنچه را که گفته اید، انجام دهید. حتی بهتر از آن اینکه، کمتر قول بدهید و بیشتر عمل کنید. ۴) انرژی مثبت بدهید; شما نباید شخص غرغرو و نالان شرکت بوده و راهکارهای رئیس یا موسسه را زیر سوال ببرید. شما باید تشویق کننده و الهام بخش باشید، کسی که همه مایلند در کنار وی کار کنند. ۵) کارفرمای خود را خوب جلوه دهید; کار خود را به موقع و به حرفه ای ترین روش ممکن انجام دهید. آن دسته از ایده های رئیس خود را که می توانند به او و بخش مرتبط با وی کمک کنند عملی ساخته، مسئول به کار گرفته شدن آنها باشید. ۶) اشتباه خود را بپذیرید; هنگام بروز اشتباه و توضیح دادن درباره آن، به جای پرداختن به آنچه غلط انجام داده اید، بر آنچه آموخته اید تمرکز کرده و مسئولیت خطای خود را بپذیرید. برای مثال بجای گفتن اینکه «نباید نسبت به نظرات کاربران بی توجه می ماندم.» رئیس خود بگویید: «به نظرم اگر مستقیما با کاربران صحبت می کردم بهتر بود.» ۷) سازمان یافته عمل کنید; قبل از ترک محل کار خود، برای روز بعد برنامه ریزی کنید. وظایف خود را به نسبت فوریت و اهمیت دسته بندی کنید و با خود قرار بگذارید که حد اقل دو مورد اول فهرست خود را حتما انجام دهید. ۸) وقت شناس باشید; حضور به موقع و حتی زودتر بر سر کار و یا در جلسات، نشانه علاقه مندی، قابل اطمینان بودن و توانایی شما در اداره موثر زندگی تان است. ۹) کاردان باشید; برای پاسخ هر پرسش یا حل هر مشکلی سراغ رئیس نروید. ابتدا خوب به آن فکر کنید و اگر باید مشکلی را به رئیس گزارش دهید، چند راه حل هم برای آن پیشنهاد کنید. ۱۰) افق های خود را گسترش دهید; از دوره های آموزشی موسسه استفاده کنید و برای شرکت در پروژه هایی که متفاوت از تجربیات و امور روزمره شماست، داوطلب شوید. ۱۱) مطلع باشید; با مطالعه مجلات و نشریات مربوط به حرفه خود و شرکت در جلسات، سمینارها و نمایشگاه های مربوطه، همواره از آخرین رویدادهای حرفه خود مطلع باشید. ۱۲) به روز باشید; در زمینه اطلاعات عمومی، حقوقی و پیشرفت های زمینه کاری خود اطلاعات کسب کرده، مهارت های خود را تقویت نموده و همواره در پی کسب مهارت های تازه باشید. ۱۳) مودب باشید; احترام و صداقت خود را به کارفرمای خود نشان دهید و از او در مقابل دیگران نیز با احترام یاد کرده یا لا اقل پشت سر او بدگویی نکنید. ۱۴) انعطاف پذیر باشید; تغییرات ناگزیر رخ خواهند داد و موسسات مختلف به افرادی نیاز دارند که بتوانند با شرایط تازه همراه شوند. ۱۵) به سلامت خود اهمیت دهید; هنگامی که ضعیف و ناتوان باشید، خلاقیت و کارآیی شما نیز تحت تاثیر قرار گرفته و موقعیت شما را به خطر می اندازد. ۱۶) زندگی خصوصی خود را پشت در محل کار بگذارید; همکاران شما روانکاو نیستند و بیان مشکلات خصوصی نه تنها به شما کمکی نمی کند، بلکه موجب افت بازدهی خواهد شد، این کار اعتبارتان را خدشه دار ساخته و روابط کاری تان را از بین می برد. ۱۷) بیش از وظایف مشروحه خود توانایی داشته باشید; وظایف کوچک اما متفاوتی بر عهده بگیرید، در مواقع ضروری ساعات بیشتری به کار بپردازید و هرگز نگویید: «این کار در حیطه وظایف من نیست.» ۱۸) عضوی از گروه باشید; ب ه رئیس و همکاران خود نشان دهید که قلبا خیرخواه آنان هستید و هر زمان که لازم باشد آماده همدلی و یاری هستنید. ۱۹) هر از گاهی استراحت کنید; زندگی متعادل و ذهنی شفاف می تواند انرژی و روشن بینی شما را افزایش دهد، پس زمانی را به استراحت بپردازید. ۲۰) ظاهر و رفتاری مثال زدنی داشته باشید; هرگز نگذارید کسی تصور کند که به اجبار کار می کنید. بلکه باید طوری رفتار کنید که گویی منتظر ترفیع و تشویق هستید. لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده