رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چکیده :

اهميت منابع هيدروکربور در دنيا برهيچکس پوشيده نيست و دسترسي به منابع هيدروکروبوري مايع و گاز تنها از طريق حفاري سازندهاي مختلف زمين شناسي امکان پذير است. صنعت حفاري نفت در ايران قدمتي حدوداً 80 ساله دارد و به دليل گستردگي منابع هيدروکربوري در مناطق نفت خيز کشور، کم و بيش اين سازندها حفاري شده اند و بسياري از مهندسين حفاري در ايران، آشنايي کامل با سازندهاي مختلف زمين شناسي در نقاط مختلف به خصوص در منطقه جنوب ايران را دارند. شناخت مهندسين حفار از شرايط زيرسطحي مناطق نفت خيز ايران، تنها براساس تجربه بوده و به صورت کيفي قابل ارائه مي باشد. درصورتي که بررسي هاي کمي برروي اين اطلاعات با ارزش ديده نمي شود. بررسي اطلاعات با ارزش هزاران متر حفاري از زمان حفر اولين چاه نفت در ايران تا کنون و استفاده از روش هاي آماري، تجربه کيفي موجود را به تجربه کمي تبديل نموده و راه را براي نتيجه گيري بهتر هموارتر مي سازد. مطالعه حاضر، شامل بررسي هاي آماري برروي پارامترهاي حفاري در سازند آسماري مي باشد که دراين بررسي نحوه توزيع آماري پارامترهاي مؤثر در حفاري، نحوه وابستگي اين پارامترها نسبت به هم از طريق تجزيه و تحليل خوشه اي و در نهايت، بهترين تابع براي کنترل سرعت حفاري در سازند آسماري از طريق تجزيه و تحليل مؤلفه هاي اصلي، معرفي شده است.

 

 

 

ارائه دهندگان : سيد بيژن ماهباز، (کارشناس ارشد مهندسي اکتشاف نفت) مهدي نامجويان، (کارشناس ارشد مهندسي اکتشاف نفت) حسين معماريان، (استاد دانشکده مهندسي معدن)

محل ارائه : اولین کنگره ملی صنعت حفاری ایران

تاریخ انتشار : اردیبهشت 87

تعداد صفحه : 9

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...