رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

Main Distribution frame MDF

به عنوان بخش توزيع كننده اصلي در مركز مخابرات محلي مي باشد و به عنوان اينترفيسي بين مشترك و سالن دستگاه مي باشد.

MDF یک فریم بزرگ است که سیم های رسیده از مشترکین پس از عبور از اتاق کابل به صورت 100 یا 200 زوج وارد این سالن می گردد.

محل قرارگیری MDF بالای اتاق کابل و زیر سالن سوئیچ می باشد.

 

سالن MDF از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است:

1- طبقات افقی

2- طبقات عمودی

3- ارتباط بین طبقات افقی و عمودی

 

1- ترمينال هاي افقي: مستقيما به سالن دستگاه (سوئيچ) وصل مي شود و شامل يك سري رديف ها است كه شماره هاي مشتركين روي اين ترمينالها قرار گرفته است.

 

شماره هاي مشتركين به صورت استاندارد 32 زوج سيم به سالن دستگاه مي رود و به سوئيچ وصل مي شود. سابقا جهت اعمال ايزوله هاي مختلف از روي طبقات افقي صورت مي گرفت اما اكنون بيشتر توسط سويئچ انجام مي شود.

ايزوله سبز به جهت قطع شخصي، ايزوله قرمز جهت قطع مزاحمت، ايزوله سفيد جهت قطع (Howler ton)و ايزوله ي قهوه اي جهت امتحان و تست استفاده مي شود .

2- ترمينال هاي عمودي: شماره اتصال مشترك را روي بوخت عمودي مشخص مي كنيم. جهت آدرس دهي هرمشترك روي ترمينال هاي عمودي به رديف طبقه واتصالي تقسيم مي شود.

سيم هاي رسيده از مشترك پس از عبور از پست و كافو و حوضچه و اتاق كابل به صورت 100 زوج يا200زوج وارد MDFشده و هر زوج سيم مشخص كننده يك مشترك مي باشد و روي طبقات عمودي يا بوخت عمودي قرار مي گيرد.

 

 

روي هر اتصالي در بوخت عمودي فيوز هاي قرار مي دهند در صورت نبودن فيوز خط حالت پاره يا اتصال باز مي باشد كه جهت جلو گيري از ورود ولتاژ به سالن مي باشد.

3- ارتباط بين طبقات عمودي و افقي: هر شماره رسيده از سالن بر روي طبقات افقي بايستي با توجه به ادرس رديف و طبقه و اتصالي به مشتركين اختصاص داده شود. عمل برقراري ارتباط بين طبقات عمودي و افقي را رانجه كردن مي گويند. ارتباط بين اين طبقات توسط سيم مخصوصي به نام سيم رانجه انجام مي شود.

 

انواع MDF :

1- سه بوخت

2- پنج بوخت

3- شش بوخت

(منظور از بوخت تعداد ستون های اصلی MDF می باشد)

 

 

ترمینال های N.C که به رنگ سفید هستند در بالای MDF به صورت افقی نصب می شوند و کابل های سیستم روی آنها قیچی می شود. در این ترمینال ها دو سمت ترمینال به یکدیگر وصل می شوند و نیازی به استفاده از فیوز نمی باشد.

 

ترمینال های N.O که به رنگ قهوه ای هستند در پایین MDF به صورت عمودی نصب می شوند و کابل های مشترکین روی آنها قیچی می شود. در این ترمینال ها بخش ورودی و خروجی ترمینال از یکدیگر جدا بوده و با استفاده از فیوز به هم متصل می شوند.

 

در ارتباط طبقات عمودی و افقی MDF از سیم رانجه استفاده می شود. علت استفاده از طبقات عمودی و افقی سادگی تغییر محل شماره مشترک است. زمانی که مشترک تقاضای انتقال شماره را داشته باشد مکان اتصال سیم رانجه را در بوخت عمودی تغییر می دهند.

 

در اتاق سانترال سیستم سوئیچ قرار گرفته است که سیم ها از طریق کانال زمینی(در بعضی مراکز از طریق لدر) به این اتاق رسیده اند.

 

اتاق شارژ جهت نصب شارژر مرکز تلفن می باشد. باتری ها نیز که عمدتا جهت نامین جریان بالاتر از نوع اسیدی سربی و یا باتری های خشک آن استفاده می شود، در اتاق جداگانه ای نصب می گردند.

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

Main Distribution frame) MDF)

به عنوان بخش توزیع كننده اصلی كلیه خطوط ورودی و خروجی در هر مركز مخابرات محلی است ،كه به عنوان اینترفیسی بین مشترك و مركز تلفن ( سوئیچ ) سالن دستگاه قرار می گیرد.

سالن MDF از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است:

1- طبقات افقی = APOS

2- طبقات عمودی = BPOS

3- ارتباط بین طبقات افقی و عمودی

1- ترمینال های افقی:كابلهای مربوط به این قسمت مستقیما به مركز تلفن ،دستگاه (سوئیچ) وصل می شود و شامل یك سری ردیف ها است كه شماره های مشتركین (Extension )،خطوط شهری (Trunk ) روی این ترمینالها قرار گرفته است.

شماره های مشتركین و Trunk به صورت استاندارد 16 ،24 یا 32زوج سیم به سالن دستگاه می رود و به سوئیچ وصل می شود. و این عدد ها یستگی به نوع كارت مركز تلفن می باشد . سابقا جهت اعمال ایزوله های مختلف از روی طبقات افقی صورت می گرفت اما اكنون بیشتر از طریق نرم افزار سویئچ انجام می شود.

انواع ایزوله : ایزوله رنگ سبز به جهت قطع شخصی، ایزوله رنگ قرمز جهت قطع مزاحمت، ایزوله رنگ سفید جهت قطع (Howler ton)و ایزوله رنگ قهوه ای جهت امتحان و تست استفاده می شود

2- ترمینال های عمودی: شماره اتصال مشترك را روی بوخت عمودی مشخص می كنیم. جهت آدرس دهی هرمشترك روی ترمینال های عمودی به ردیف طبقه واتصالی تقسیم می شود.

سیم های رسیده از مشترك پس از عبور از پست و كافو ، كانال ،حوضچه و اتاق كابل به صورت 100 زوج یا200زوج وارد MDFشده و هر زوج سیم مشخص كننده یك مشترك می باشد و روی طبقات عمودی یا بوخت عمودی قرار می گیرد.

روی هر اتصالی در بوخت عمودی فیوز های قرار می دهند در صورت نبودن فیوز خط حالت پاره یا اتصال باز می باشد كه جهت جلو گیری از ورود ولتاژ به سالن می باشد.

3- ارتباط بین طبقات عمودی و افقی: هر شماره رسیده از سالن بر روی طبقات افقی بایستی با توجه به ادرس ردیف و طبقه و اتصالی به مشتركین اختصاص داده شود. عمل برقراری ارتباط بین طبقات عمودی و افقی را رانژه كردن می گویند. ارتباط بین این طبقات توسط سیم مخصوصی به نام سیم رانژه انجام می شود.

انواع MDF : كلا دو مدل MDF وجود دارد. 1- MDF دیواری . 2- MDF سالنی ،كه با ظرفیت های مختلفی وجود دارند و این ظرفیتها بستگی به ظرفیت كلی مركز تلفن ( سوئیچ ) و كابلهای خروجی سمت مستركین دارد .

1- سه بوخت

2- پنج بوخت

3- شش بوخت

4- هشت بوخت

(منظور از بوخت تعداد ستون های اصلی MDF می باشد)

ترمینال ها می تواند ار نوع گروز ، زیمنس و یا N.C که به رنگ سفید هستند در بالای MDF به صورت افقی نصب می شوند و کابل های سمت مركز تلفن روی آنها قیچی می شود. بعضی از این این ترمینال ها دو سمت ترمینال به یکدیگر وصل هستند و نیازی به استفاده از فیوز نمی باشد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ترمینال هایی مانند زیمنس ، گروز و یا N.O که MDFكه در قسمت دیگر MDF سالنی به صورت عمودی نصب می شوند و کابل های مشترکین روی آنها قیچی می شود. در بعضی از این ترمینال ها بخش ورودی و خروجی ترمینال از یکدیگر جدا بوده و با استفاده از فیوز به هم متصل می شوند. و بعضی نیز بخش ورودی و خروجی ترمینال به یكدیگر وصل بوده و نیازی به فیوز نمی باشد .ولی می توان از فیوز نیز استفاده كرد.

در ارتباط طبقات عمودی و افقی MDF از سیم رانژه استفاده می شود. علت استفاده از طبقات عمودی و افقی سادگی تغییر محل شماره مشترک است. زمانی که مشترک تقاضای انتقال و یا درخواست شماره جدید را داشته باشد مکان اتصال سیم رانژه را در بوخت عمودی تغییر می دهند.

در اتاق سانترال سیستم سوئیچ قرار گرفته است که سیم ها از طریق کانال زمینی(در بعضی مراکز از طریق لدر) به این اتاق رسیده اند.

اتاق شارژ جهت نصب شارژر مرکز تلفن می باشد. باتری ها نیز که عمدتا جهت تامین جریان بالاتر از نوع اسیدی سربی و یا باتری های خشک آن استفاده می شود، در اتاق جداگانه ای نصب می گردند.

 

منبع: ایران آموزش - iramozesh.com

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...