رفتن به مطلب

:: کاربرد يکی از مدل های برهمکنش مته و سنگ در تجزيه و تحليل و تفسير داده های حاصل از نمودارگيری


mim-shimi

ارسال های توصیه شده

چکیده : اين مقاله به بررسی وضعيت، عملکرد و بازدهی مته PDC در يکی از ميادين نفتی ايران با استفاده از مدل D&D می پردازد. مدل D&D [1] يکی از کاراترين مدل های برهمکنش مته و سنگ (Bit-Rock Interaction) بوده که به منظور طراحی بهينه مته حفاری، تجزيه و تحليل کارايي عمليات در زمان انجام آن (Real Time Performance Analysis) و مورد استفاده قرار می گيرد. بر اساس اين مدل، عمل برش مته PDC از دو مکانيزم که به صورت همزمان بين مته و سنگ حادث می شوند، تشکيل شده است: 1- برش سنگ 2- تماس اصطکاکی در زير سطح برنده ها. همچنين بار و گشتاور وارد بر مته نيز دارای دو مولفه برشی و اصطکاکی بوده که مولفه برشی آن در ارتباط مستقيم با عمق برش (Depth of Cut) می باشد. بنابراين يک رابطه خطی بين مولفه های اصطکاکی بار و گشتاور وارد بر مته وجود دارد که از روی آن می توان نتيجه گرفت که اين رابطه خطی بين انرژي مخصوص به منظور حفاری سنگ (E) و مقاومتی که سنگ در برابر حفاری از خود نشان می دهد (S)، وجود دارد. با رسم پارامتر E بر حسب S، نمودار E-S حاصل می شود که دارای کاربردهای ويژه و مختلفی بوده و مبنای تجزيه و تحليل حاضر است.

نتايج بدست آمده از اين تحقيق [2] نشان می دهد که در 3 چاه در نظر گرفته شده در ميدان سروش و نوروز، 2 چاه دارای پديده های سايش مته، لرزش مته و رشته ابزار حفاری بوده و در چاه واقع در ميدان سروش، پديده مسدود شدن نازلهای مته توسط کنده های حفاری ديده می شود که با استفاده از مدل و با ضريب اطمينان بسيار بالايي پيش بينی می گردند. شايان ذکر است که موارد پيش بينی شده دارای تطبيق و قطعيت بالايي با شرايط واقعی بوده بطوريکه چنانچه اين مدل همزمان با عمليات حفاری بر روی دکل حفاری استفاده شود، عملکرد و بازدهی عمليات حفر توسط مته تعيين می گردد.

 

 

 

 

ارائه دهندگان : محمدرضا کمالی – (پژوهشگاه صنعت نفت) علی حسنی – (پژوهشگاه صنعت نفت)

محل ارائه : اولین کنگره ملی صنعت حفاری ایران

تاریخ انتشار : اردیبهشت 87

تعداد صفحه : 17

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...